10. september 2022 Eesti Draamateatri etendus Eesti Teatri Festivalil Draama
Foto: Gabriela Urm |
Sel korral tahan ma oma postituse kirjutamisega alustada
hoopis lavastuse lõpust. Kui laval lauldakse "Õllepruulijat", siis
pole võimalust, et see lavastus mulle ei meeldi. Mis teha, kui ma olen selliste lauludega üles kasvanud ja need mul hea peomeeleolu tekitavad. Eriti veel siis kui laulmise
ajal ikka laua peale jõutakse nagu kord ja kohus ette näeb. Kuigi ma pole päris
kindel, kas „Õllepruulija“ väikeste poiste esituses on ikka kõige õigem
lähenemine...
Nimelt käisin Draama festivali ajal vaatamas Eesti
Draamateatri lavastust „Mefisto“, mis nagu kõik selleaastased festivalil
osalevad lavastused, räägib palju poliitilistel teemadel. Lisaks poliitikale
käsitletakse „Mefistos“ väga palju ka teatrit, sest peamiselt räägib lavastus
saksa näitleja Hendrik Höfgeni (Juhan Ulfsak) soovist saada riigi esinäitlejaks
ning tema kohanemisest riigis muutuvate poliitiliste oludega, et oma
karjäärilisi ambitsioone saavutada, hoolimata sellest kes parajasti võimul on.
Ma päris kindel pole, aga mulle tundub, et see on esimene
Kertu Moppeli lavastus, mida ma vaatama olen juhtunud. Tundub, et energiat oli
selles küll rohkem sees, kui teistest Draamateatri lavastustes, mida ma vaatama
olen juhtunud ja ilmselt toob Kertu Moppel Draamateatri repertuaari veidi elu ja värskust sisse. Või siis ainult mulle tundub nii. Igatahes läks etendus kohe
suure muusikaga lahti ja minu jaoks andis see mõnusa energialaengu kohe kätte.
Polnud sellist tuima ja igavat soigumist lavastuse alguses nagu paljude lavastuste puhul näha
võib. Ma küll ei tea, kas Moppeli lavastajakäekiri ongi selline, et lavastustes
on mingi hoopis teistsugune energia, aga mulle igatahes tundus juba algusest
peale, et siit tuleb midagi huvitavat.
Mingil hetkel sai seda poliitilisust minu jaoks siiski
liiga palju ja ma enam kõike detailselt jälgida ei suutnud ja tabasin end
mõttelt, et millal etendus läbi saab. Eelkõige nendel hetkedel, kus Höfgen
üritas end Berliinis ministerpresidendile (Gert Raudsep) tõestada ja oli valmis
oma senised põhimõtted maha müüma selle nimel, et ta ainult saaks teatrit edasi
teha ja olla tunnustatud. Teised igavad stseenid olid minu jaoks need, kus kogu
teatri trupp baaris pärast etendust või proovi lobises. Kohati ei saanud ma nendes
stseenides kõigest räägitavast aru ja nii kadus tähelepanu. Mulle ikkagi
tundub, et Vanemuise suures majas on mingisugused akustikaprobleemid, sest see
on ainus teatrimaja, milles ma olen kõige tihedamalt tähele pannud, et osa
tekstist lihtsalt kaob ära. Või siis hakkan mina lihtsalt vanaks ja kurdiks
jääma.
Kui ma juba arusaamatuks jäänud kohtadest räägin, siis minu
jaoks isiklikult olid kõige vähem tervikusse sobivad stseenid video vahendusel
filmitud tantsustseenid, kus Höfgen läks Juliettalt (Sandra Ashilevi) tantsutunde
võtma. Kohati jäi mulle mulje, et nad olid armukesed, aga lõpuks sain siiski
aru, et Julietta andis Höfgenile ainult tantsutunde. Aga milleks need
tantsutunnid nii salajased pidid olema? Kas tõesti ainult seepärast, et
Julietta oli tumedanahaline ja Teise Maailmasõja aegne Saksamaa polnud valmis
tumedanahalisi inimesi ühiskonna osana tunnistama? Igatahes kui ülejäänud
lavastus mõjus minu jaoks tervikuna, siis Julietta juurde minekud ja tegelikult
ka see miks Julietta koos Höfgeniga lõpuks „Õllepruulija“ ajal laual tantsis,
jäid minule arusaamatuks. Ilmselgelt ei oska ma kõiki märke ja vihjeid hoomata,
kuna ma pole poliitilise teatri alal mingi suur ekspert ja seetõttu jäävad mitmed nüansid mulle arusaamatuks.
Samas oli päris huvitav kuulata teksti sellest, kuidas
Höfgen tahtis teha kunsti ja mitte olla ainult väike tegelane igavas riigiteatris,
kus tuleb teha seda, mida kästakse. Eks Ulfsak, kes peaosas oli, ja Kertu Moppel on mõlemad sellised loojad,
kes tahavad teha kunsti, mis inimesi kõnetaksid, mitte teha kusagil
riigiteatris lihtsalt mingit igavat asja. Ometigi on praeguseks hetkeks Kertu
Moppelist saanud lavastaja igavas riigiteatris, kus ehk ei lubata nii vabalt kunstilist
teatrit teha. Mulle tundub, et teatriga tihedalt seotud inimesed suutsid
lavastusest kindlasti veel väga palju vihjeid leida aktuaalsetest probleemidest
teatrimaastikul, millest lihtne teatrivaataja ei pruugi teadlik olla.
Taavaline teatrivaataja, nagu mina, oskab hinnata head
näitlejatööd, lavakujundust, muusikalist kujundust ning üleüldist elamust, mida
teatris käimine talle pakub. Kuna „Mefistos“ oli muusikal suur osa ja seda osa
aitas täita Rahvusooper Estonia poistekoor „Juhanid“, siis kindlasti oli elamus
kindlustatud. Nagu ma ütlesin, siis mulle meeldis eriti lavastuse lõpp. Eriti
huvitavaks tegi „Õllepruulija“ laulu kasutamise see, et laulus on sõnad „Ja sina
oled Juhan ja mina olen Jaan. Kõik väravapostid ma pikali aan.“, mis justkui
viitas ühelt poolt poistekoori enda nimele, aga teisalt vihjas ka peategelast
kehastanud Juhan Ulfsakile, kes Höfgeni rolliga teatrimaailmas auhindu korjab. Või vähemalt mina lõin kohe laulusõnu kuuldes enda peas sellise seose. Üleüldse meeldivad mulle saksakeelsed laulud ja „Õllepruulijat“ lauldi ka
alguses saksa keeles, mille eest annan mina kohe mõned plusspunktid lavastusele. Sellest ma juba rääkisin, et lavastus algas minu jaoks
võimsalt. Nimelt algas lavastus sellega, et laval oli Saksamaa kuulsaim
naisnäitleja Dora Martin (Hilje Murel), kes lõpetas oma etteaste võimsa
laulunumbriga (jällegi saksa keeles) ja just seda võimsat laulunumbrit me esimese asjana nägimegi. Ja
juba siis olin ma müüdud (peamiselt saksa keele ja laulu pärast, kuigi eks kiigel kiikumine ja Dora Martini võimas olemus andsid ka oma panuse).
Midagi rohkemat stseenide mõttes mulle meelde ei jäänudki. Küll
aga tasub ära mainida, et juba Juhan Ulfsaki pärast tasub lavastust vaatama
minna. See energia, mis temast kiirgub, sellist asja pole lavalaudadel väga
sageli näha. Eriti siis, kui Ulfsak üksinda laval on. Ühes stseenis, kus
Ulfsaki kehastatud Höfgen on laval üksinda ja vestleb publikuga, oleks justkui
kehastatud Draama festivali vestlusringe ja justkui parodeeritud seda, et
näitlejatelt küsitakse alati samu tüüpküsimusi, millele näitlejad tegelikkuses enam
ammu siiraid vastuseid ei anna, vaid annavad mingeid stampvastuseid. See oli minu meelest jälle ehe näide sellest, kuidas näitlejatel ei lasta lihtsalt näitleja olla, vaid turunduse nimel peavad nad järjest rohkem andma intervjuusid ja ka endast rääkima.
Kuigi see ei ole otseselt lavastusest tingitud, siis
kõige rohkem meeldis mulle aga see, et akside vahelt oli näha näitlejate
liikumist lava taga. Ma ei tea, kas see oli taotluslik, või juhtus kogemata
nii, et mingist hetkest alates oli üks külg nii avatud, et ääres istuv publik
nägi kuidas näitlejad lava taga ühest kohast teise liikusid ja kuidas lavamehed
või rekvisiitorid vajalikke rekvisiite õigesse kohta liigutasid. Ma olin
kindel, et see juhtus kogemata, kuna tegemist polnud Draamateatri kodulavaga,
aga nüüd hakkasin mõtlema, et äkki see ikka polnudki nii kogemata ja publikule tahetigi veidi teatrimaailma köögipoolt näidata. Igatahes oli
see minu jaoks huvitav ja mingitel hetkedel kus laval toimuv minu jaoks nii
köitev polnud, hakkasin ma mõtlema selle elu peale, mis sel ajal lava taga samal ajal toimub. Ja see tekitas minus jälle tahtmise seda teatriimet lähemalt tundma õppida.
Kokkuvõttes võin siiski öelda, et ma nii suures
vaimustuses nähtud lavastusest pole, nagu ülejäänud teatriringkond. See näitab
ilmselgelt ära, et ma pole mingi väga suur teatriala asjatundja vaid lihtne
inimene, kes käib natukene rohkem teatris ja seetõttu ei oska õiget teatrielamust hinnata. Kuigi eks maitseid ole ka erinevaid ja kindlasti olenes palju ka üleüldisest emotsionaalsest seisundist. Pean siiski tõdema, et enamasti etendus igavaks ei läinud ja mõnel hetkel vaatasin laval toimuvat täiesti
ennastunustavalt. Samuti polnud mingi probleem 2h järjest saalis istuda ja mõte
läks pigem rändama üksikutel kordadel. Aga vot seda suurt vau emotsiooni ma
teatrisaalist väljudes siiski ei saanud. Seda on ilmselt aru saada ka sellest
postitusest, sest ma kirjutan seda kaks nädalat pärast etenduse nägemist ja ma
ei oma enam väga palju mälestusi, mida üldse siin kajastada. Mõnest teisest
lavastusest võiksin ka aastaid hiljem kirjutada. Draama festivali raames nähtud
lavastustest oli tegemist siiski vaieldamatult kõige huvitavama lavastusega ja
tõsistele teatrigurmaanidele julgen soovitada. Eks ma ise olen hetkel veidi
roostes selle hea teatri vaatamise osas ja ei oska head teatrit vääriliselt hinnata.
Autor: Klaus Mann
Tõlkija: Rita Tasa
Dramatiseerija ja lavastaja: Kertu Moppel
Kunstnik: Arthur Arula
Koreograaf: Jüri Nael
Valguskujundaja: Priidu Adlas
Helikujundaja: Lauri Kaldoja
Videokujundaja: Epp Kubu
Osades:
Juhan Ulfsak - Hendrik Höfgen
Lauri Kaldoja - Hans Miklas
Hendrik Toompere jr - Otto
Ulrichs
Teele Pärn - Barbara
Merle Palmiste - Nicoletta von
Niebuhr; Lotte Lindenthal
Inga Salurand - Angelika
Siebert
Gert Raudsep - Ministerpresident;
Töölisteatri näitleja
Guido Kangur - direktor Kroege
Karmo Nigula - Böck
Hilje Murel - Dora Martin;
Töölisteatri näitleja
Markus Luik - Caesar von Muck;
Töölisteatri näitleja
Sandra Ashilevi - Julietta
Rahvusooper Estonia poistekoor
JUHANID, juhendajad Jaanika Kuusik ja Maret Poll
Kellel tekkis huvi lavastuse kohta rohkem teada saada, siis seda saab teha Eesti Draamateatri koduleheküljel SIIN.
0 kommentaari:
Postita kommentaar