01/08/2024

Leenane´i kaunitar

 31. juulil 2024 Vana-Kuberi talus Jõgevamaal

Foto: Kalev Lilleorg

Eestlane on tõesti teatrirahvas. Ilmselt pole kusagil mujal lihtsalt selline asi võimalik, et ühe suve jooksul nii palju erinevaid lavastusi välja tuuakse ning kõikidele lavastustele jätkub ka publikut. Eks minusugused teatrihullud mängivad siin tähtsat osa, sest kui kõik vaatavad kahe kuuga vähemalt 10 suvelavastust ära, siis jagubki igale poole publikut. Tegelikult on mul natukene kahju sellest, et sageli jõuavad suurema produktsiooniga lavastused juba varakult inimestele reklaami teha ning publikul on lihtsam selliseid lavastusi üles leida. Samas kui mitmed väiksemad tegijad võivad märkamatuks jääda või siis neid küll märgatakse, aga lihtsalt kardetakse et kuna reklaami pole peaaegu üldse olnud, siis äkki on tegemist mingi halva asjaga. Eks need, kes väikeste tegijate tegemistega juba kursis on, teavad kui head asja nad teevad, aga ka need inimesed, kes harvem teatrisse satuvad võiksid need väiksemad tegijad üles leida. See on küll ainult minu subjektiivne arvamus, aga sageli jääb mulle mulje, et suurte produktsioonidega lavastuste kohta võib öelda, et produktsioon on olnud suurem kui lavastus ise, samal ajal kui väiksemad tegijad pakuvad tõeliselt häid teatripärle. Kahju on ainult sellest, et need pärlid leiavad ainult vähesed üles.

Just ühe sellise väikese pärli otsa ma just äsja komistasingi ja tahan nüüd teisi ka valgustada. Kahjuks jäi minu leid liiga hiljaks (sest saatus ei tahtnud, et mul oleks lihtsalt varem võimalik seda lavastust vaatama minna) ja kui keegi nüüd tunneb, et tahaks ka seda lavastust vaatama minna, siis viimased kaks võimalust ongi täna ja homme (1. ja 2. august 2024) õhtul. Ma sisimas lootsin, et äkki mängitakse järgmine suvi ka, et siis saan veel isegi teist korda vaatama minna ja tuttavaid kaasa võtta, aga seda võimalust ei ole. Öeldakse vist, et head asja ei tohi palju olla ja nõnda pääsevad ainult kiiremad veel viimast kahte etendust vaatama. Teised peavad lihtsalt leppima siinse kiidulaulu lugemisega ja tõdemisega, et see lavastus jääbki neil vaatamata. Või siis saab keegi kergendusega ohata, et ta on seda lavastust enne mind näinud ja ta on õnnelik, et seda nägi. Ah, et mis pärl see selline on? Jõgeva Linna Teatri suvelavastus „Leenane´i kaunitar“, mida mängitakse Jõgevamaal Vana-Kuberi talus juba teist suve.

Kõigile teatrihuvilistele on kindlasti iiri näitekirjaniku Martin McDonagh´i „Leenane´i kaunitar“ tuttav ja sisu tutvustamist ei vaja. "Leenane'i kaunitar" keerleb ümber ema ja tütre, Maggie (Eve Somelar) ja Maureeni (Anne-Mai Tevahi), kes elavad koos väikese iiri külakese kitsikuses ja isolatsioonis. Maggie ja Maureeni suhe on täis aastaid kogunenud pingeid, valusid ja unistuste purunemist. Mind paeluski lavastuse juures eelkõige ema ja tütre keerulised suhted, mida mõnel pool nimetatakse tragikoomilisteks, aga mulle meeldib rohkem kasutada väljendit perekonnadraama. Ma olen suur perekonnadraamade austaja, sest seal on palju psühholoogilist põnevust ja huvitav on vaadata millised perekonnasuhted inimeste vahel valitsevad. Kuna McDonagh´i teksti on Eestis selle ilmumisest alates korduvalt lavadele toodud, on kriitika paljuski arutlenud ka selle üle kas sellised suhted saavad ema ja tütre vahel ka reaalselt eksisteerida. Kas tõesti on võimalik, et üks tütar vihkab oma ema nii palju, et on valmis teda oma õnne nimel piinama ja tapma ning kas tõesti on üks ema nii egoistlik, et on enda heaolu nimel valmis oma tütre elu ära rikkuma. Mina arvan, et sellised suhted on päriselt olemas ja võib-olla on neid isegi meie lähiringkondades, me lihtsalt ei tea sellest. Kohati oli raske aru saada kumb neist teise hulluks on ajanud ja kas üldse üks on teisest vaimses mõttes tervem või mitte.

Tegelikult on võimalik samaaegselt mõista nii ema kui tütart, hoolimata sellest et mõlemad ei tundu just kõige selgema mõistusega olevat. Maggie on 70-aastane ja tema kaks tütart on juba abiellunud ja temast kaugemale kolinud ning elavad oma elu, pööramata talle mingit tähelepanu. Nõnda teebki Maggie kõik endast sõltuva, et tema viimane kodus elav tütar jääks tema juurde ning keedaks talle putru ning teeks teed ja jõujooki. Samal ajal ihkab 40-aastane Maureen tunda kordki elus tõelist armastust ning saada eemale oma emast ning alustada oma elu, mis ei oleks seotud pudru keetmise ning tee ja jõujoogi valmistamisega. Lavastus toob esile emotsioonide laia spektri, mis ulatub armastusest ja hoolimisest vihkamise ja manipuleerimiseni, pakkudes väga suurepärast ja nauditavat näitlejatööd.

Anne-Mai Tevahi kehastab Maureeni, andes tegelaskujule erakordse sügavuse ja nüansirikkuse. Tevahi toob lavale Maureeni unistused, pettumused ja sisemise võitluse sellise tõepärasusega, et vaataja ei saa muud kui tunda kaasa tema valule ja lootustele ning mis seal salata, veidi ka rahulolevalt muiata kui Maureen ja Pato (Karmo Toome) esimest ühist ööd veetma hakkavad. Neid muigamise hetki on muidugi ikka rohkem. Maureeni konfliktid ja hetked õrnusest ning raevust loovad sügava ja kihilise tegelaskuju, kes jääb pikaks ajaks meelde. Eve Somelar Maggiena on aga sama muljetavaldav. Tema esitus Maggiena, kes on ühtaegu nii õel kui ka haavatav, loob karakteri, kes jääb vaatajate mõtetesse kummitama. Somelar suudab edasi anda Maggie manipuleerimise ja meeleheite keerulist segu, tehes tema tegelaskujust komplekse ja mitmetahulise inimese. Eriti nautisin ma neid hetki kui Somelari silmisse kuratlik helk tekkis ja tema näol oli samaaegselt naeratus ning piinatud ilme, mis andis märku sellest et Maggie naudib oma tütre piinamist, teeseldes nii mõnelgi korral abitust.

Kahe naise omavaheline pinge on tajutav ruumi teise otsa ning publik ootab iga järgmist steeni suure põnevusega. Mulle tundub, et lavastus võiks vabalt olla ainult kahe naise omavaheline dialoog. Lugu naistelt naistele, mis räägib naistest ja sinna poleks meestegelasi üldse vaja. Sest sel korral jäävad mehed minu silmis lavastuses tahaplaanile. Kuigi ilma meesteta poleks nii mõnedki nüansid naiste eludest ilmsiks tulnud, juhtisid tegelikult seda mängu siiski naised. Aga nii Karmo Toome kui ka Carl-Kristjan Sepp härrasmeestena lõid suurepärased võimalused selleks, et Anne-Mai Tevahi ja Eve Somelar saaksid laval täies hiilguses särada. Küll need hetked ka tulevad, kus naised on tagaplaanil ja mehed saavad rohkem särada. Mõnda erilist hetke näeb siiski laval ka ainult meeste esituses. Näiteks jääb meelde kohe teise vaatuse alguses Karmo Toome esitatud laul „Mägede ilusduskuninganna“ (kusjuures seda on võimalik YouTube-s kuulata SIIN), mis oli nii hästi esitatud, et üks proua publikust arvas et tegemist on vaheajal lindilt tuleva lauluga ja ei saanud üldse aru, et etendus juba käib ning jätkas oma juttu.

Kiidulaulu jätkates tuleb kiita ka mängupaika, milleks on Jõgevamaal asuv Vana-Kuberi talu ja täpsemalt toimuvad etendused vanas tallihoones. Pean tõdema, et mängupaik on äärmiselt hästi valitud ja maakivist pisikene hoone on ühteaegu intiimne mängupaik, kus kõik emotsioonid jõuavad võrdselt iga vaatajani, kuid samas on tunne nagu viibiks kaugel iiri mägedes asuvas talumajas. Ma arvan, et just see väike mängupaik ongi üks võlukomponentidest, miks lavastus nii võimas on. Lihtsalt näitlejad ei kao suurde mänguruumi ära ja kuna nad on täpselt nii lähedal, et kogu nende valu, ahastus ja rõõm on publikule selgesti näha ja tajuda, loob see lavastusele hoopis teise dimensiooni kui seda näiteks suurel teatrilaval vaadata. Vaest iiri talumaja emotsiooni annavad edasi ka ilma akendeta ruumis valisev hämarus ning üksikud mööbliesemed, mis paljuski tekitasid minus tunde nagu ma oleks 90ndatel maale vanaema juurde sattunud. Eks need 90ndate iiri ja Eesti maakohtade elamised mõnes mõttes olidki omavahel sarnased, sest vaesus lokkas mõlemas riigis. Lavastuse valgus- ja helikujundus lisavad omakorda atmosfäärile sügavust, tuues esile Iirimaa maapiirkonna sünge ja üksildase olemuse.

Kõige paremat heli- ja valguskujundust tegi sellel konkreetsel etendusel muidugi ilmataat isiklikult. Kuna lavastuses räägitakse palju vihmast ja Iirimaal pidevalt sajab, siis Jõgevamaal olnud erakordne paduvihm ja äikene andsid omalt poolt veel need õiged heliefektid juurde. Esimese hooga ei saanudki ma etenduse alguses aru, kas akna tagant paistev välk oli nüüd päris või siiski ainult valguskujundus. Kuna ruumis ühtegi päris akent ei olnud, oli sel korral tegemist valguskujundusega, aga kui ruumid oleks mõni päris aken olnud, oleks see võinud looduslik valguskujundus ka olla. Kuigi helipult oleks võinud kõik kõuekärgatused küll mängimata jätta, sest neid pakkus loodus kuhjaga. Väljas sadav paduvihm lõi veelgi enam seda illusiooni, et see kõik toimub päriselt, mitte ei ole teater, sest esimeses stseenis saabus Maureen ruumi kalosside ja vihmakeebiga ja see sisenemine tekitas tunde nagu ta oleks siit samast õuest vihma käest ruumi sisenenud, nagu seda oli mõni hetk tagasi teinud publik. Eks sellel vihmal oli muidugi oma väikene varjupool ka. Vahepeal lihtsalt sadas nii kõvasti, et vihmakrabin oli tugevam kui näitlejate tekst ja nii läksid minul mõned üksikud sõnad tekstist vihma tõttu kaduma.

Kes tahab, leiab muidugi Eesti ja Iirimaa hüljatud maapiirkondade ja sealsete inimeste eluoludes nii mitmeidki sarnasusi lisaks vihmale. Näiteks vaesus ja tööpuudus, teise riiki tööle käimine ning end seal võõrana tundmine on tundlikud teemad mõlemas riigis. Kindlasti ka ühe väikese riigi ellujäämispüüdlused ning oma keele ja kultuuri säilitamine, kui suurem riik on nad enda võimule allutanud. Kes nende teemade peale mõtleb, siis leiab kindlasti lavastusest väga palju sellist, mis tekitavad tunde, et kuigi tegevus toimub juttude järgi iiri mägedes, võiks see toimuda ka siinsamas Jõgevamaa voorde vahel, sest tegelikult probleemid on samad. Eriti kui mõelda tagasi Eesti 90ndatele, sest on ju McDonagh näidendi kirjutanud 1996. aastal ja käsitleb suuresti tolleaegseid probleeme. Mina sel korral siiski sellese nii palju ei süvenenud ja nautisin lihtsalt võimast vaatemängu, mida Tevahi ja Somelar pakkusid, ja selles oli küll ja veel, et saada selle aasta unustamatuim teatrielamus.

Jõgeva Linna Teater on tõestanud, et väikeses teatris võivad sündida suured ja võimsad lavastused, mis suudavad pakkuda sügavat emotsionaalset elamust ja jääda vaatajate südamesse pikaks ajaks. "Leenane'i kaunitar" on tõeline pärl, mida teatrihuvilised ei tohiks vahele jätta. Tegelikult ei tohiks seda ka need vahele jätta, kes teatrihuvilised pole. Ehk annaks see lavastus just inimestele selle teadmise, et teatris tehakse häid ja nauditavaid asju ning kõik ei ürita ainult publiku raha endale meelitada. Sest siin on tõesti tunda, et teatrit tehakse sellepärast, et tegijad armastavad teatrit ja neile meeldib see.

 

Autor: Martin McDonagh
Tõlkija: Erkki Sivonen
Lavastaja: Janek Varblas
Kunstnik: Janne Vaabla
Grimmikunstnik: Made Ratasepp
Valgusrežii: Erich Zelinski
Osades:
Anne-Mai Tevahi – Maureen
Eve Somelar – Maggie
Carl-Kristjan Sepp – Ray
Karmo Toome – Pato
Ülle Karu – raadiohääl
 
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Jõgeva Linna Teatri leheküljelt

0 kommentaari:

Postita kommentaar