Nüüd tuleb
vahelduseks jälle natukene filmi juttu. Nimelt käisin ma järjekordset Eesti
filmi vaatamas. Tõe huvides peab küll mainima, et niisama ma ilmselt seda filmi
vaatama poleks läinud. Läksingi ainult seepärast, et ma lubasin endale
võimalikult paljud Eesti filmid ära vaadata. Ma pean endale ikkagi tõestama, et ma mõnda lubadust suudan pidada ka (erinevalt kaalu langetamise ja füüsilise aktiivsuse tõstmise lubadustest) Film ise ei tundunud reklaami
põhjal mitte kuidagi minu maitse olema. Aga nüüd, kui film on vaadatud, võin
julgelt öelda, et film meeldis mulle rohkem kui nii mõnigi teine Eesti film,
mille kinno tulekut ma pikisilmi oodanud olen. Film, millest sel korral juttu
teen, kannab pealkirja „Põrgu Jaan“.
Peamine
põhjus, miks ma arvasin, et film pole päris minu maitsele oli sünge meeleolu,
mida reklaampostrid ja klipid süvendasid. Kuidagi oli selline tunne neid klippe
vaadates, et see pole lihtsalt ajaloofilm, vaid kogu selle süngusega on filmi
autorid mingisugust kõrgemat kunstilist taset soovinud saavutada, millest ma
aru ei saa. Ühesõnaga, ma kartsin et film on minu jaoks liiga kõrge kunstilise
tasemega ja seega jääb sisu mulle mõistmatuks. Lisaks viitas ka filmi pealkiri mingile müstilisele tegevusele põrgus (vähemalt nii ma seda endale ette kujutasin). Mõningas osas olid mu kartused
põhjendatud, kuid siiski suutis film mind positiivselt üllatada.
Film oli
tumedates toonides, täpselt nagu ma kartsingi. Filmi tegevus toimus Põhjasõja
järgsel Eestimaal. Ehk siis 18. sajandil, mis on umbes täpselt 300 aastat enne
tänapäeva. Ilmselt praegu sellele ajale tagasi mõeldes, tundubki kõik pime ja
tume. Vähemalt, kui ma mõtlen sellele ajastule, tuleb mulle täpselt selline
tume ja pime Eestimaa silme ette nagu ma nüüd filmis nägin. Filmi vaadates oli kogu aeg tunne nagu olekski Eestis tol ajal ainult pilkane pimedus ja igavene öö olnud. Samas, eks neid sõjajärgseid rüüsteretki silmas pidades, võiski inimese meeleolu selline olla nagu nad elaksidki pilkases pimeduses. Kuigi ma olen enam
kui kindel, et ka tol ajal paistis päike Eestis ja polnud see olemine neil nii pime midagi, kui me ette kujutame. Ega päike pole alles 100 aastat tagasi leiutatud. Ometigi
mulle tundub, et kõik arvavad, et valgus hakkas Eestimaa pinnale paistma umbes
alles 19.sajandi lõpus, kuid kõige kindlam on ikkagi väita, et valgus jõudis
Eestisse 20.sajandil.
Ka sisu osas
läks minu kartus täide. Sisu polnud keeruline, aga ma ei saanud päris täpselt
kõikidest nüanssidest aru. Lisaks pole ma kindel, et ma tõlgendasin filmi päris
samuti nagu seda autor mõtles/tahtis, et vaatajad mõtleksid. Tegevust küll oli ja põnevust minu jaoks ka jagus,
kuid puudus point või mingi õpetlik sõnum. Vaatasin filmi ära ja lõpuks lihtsalt
keerles mul peas mõte, et mis selle filmi mõte oli? Mingisugused mõtted mul
küll tekkisid, kuid need jäid ka poolikuteks mõteteks. Ja ma ei saa neid filmi keskseks ideeks pidada. Näiteks hakkasin ma kohe
parunit ja külarahvast omavahel vastandama. See on ju teada, et vanasti pöörati
seisustele suurt rõhku ja sageli ei saanud lihtrahvas endale õiget arstiabi
lubada ja nii nad uskusidki rohkem rahvameditsiini ja igasuguseid külanõidasid.
Samas kui parunid ja mõisahärrad neid nõidasid patu tegemise pärast karistasid
ja ise teaduslikku meditsiini uskusid (kui teaduslik see meditsiin tol ajal
oli, on muidugi iseasi). Või uskusidki inimesed taassündi ja surmajärgset elu. Filmis näidati tüdrukut, kes oli arsti silmis surnud, kuid erinevate tulerituaalidega ärkas tüdruk ellu ja jagas oma kogemusi teispoolsusest. Seda põhjendasin ma endale massipsühhoosiga, mis kaasnes kurnatuse ja mõjuvõimsa nõia sõnadega. Samas lasi parun selle tüdruku hiljem oma aita luku taha panna. Kas ka parun ja tema teenijad läksid siis selle massipsühhoosiga kaasa, et nad uskusid ja said tüdruku kinni võtta ning mõisa aita viia? Või polnud Jaan, kes tüdruku surnuks kuulutas siiski päris arst, nagu talle sisendada püüti ja ei eristanud näiteks koomat ja surma ära ning hiljem ärkas tüdruk koomast üles ning sai seetõttu oma teispoolsuse kogemusi jagada. Ühesõnaga üsna segane lugu, millele ka filmi lõpus otseselt lahendust ei näidatud. Ühel hetkel oli tüdruk aidast lihtsalt kadunud ja mul tekkis mõte, et kas ta üldse oligi olemas?
Ma sain
filmist nii palju aru, et mõisas olid mingi aeg hobustel ratsutavad röövlid käinud
ja midagi hirmsat seal mõisas korda saatnud. Ma mingil põhjusel eeldasin, et
nad üritasid selle käigus ka parunessi ära vägistada. Sest paruness leiti peale
seda aknast alla hüpanuna. Ja parunessi poeg lakkas peale neid sündmusi
rääkimast ja liikumast. Sisuliselt oli ta nagu hingav nukk, keda pidi
liigutama. Ka teenijatüdruk, kes sel ajal majas oli, põgenes ja hiljem suri. Kusjuures teenijatüdruk oli see sama tüdruk, kes külaelanikele teispoolsusest rääkis. Kui filmi lõpus hakkas parunessi poeg iseseisvalt liikuma, lootsin ma, et ta
toob selle saladuse päevavalgele. Aga see jäigi ainult lootuseks. See lõputa
lugu oligi peamine põhjus, miks mulle sisuline pool ei meeldinud. Ma oleks kasvõi mingit vihjet tahtnud, et mis seal mõisas sii tol korral parunessiga juhtus. Kas see oli lihtsalt röövretk (nagu neid tol ajal palju ette tuli) või oli seal midagi muud taga? Ja kui see oli lihtne röövretk, siis mida seal nii hirmsat juhtus, et laps seetõttu rääkimise lõpetas? Nendele küsimustele ei leidnud mina filmist mitte mingisuguseid vastuseid.
Muidu kogu
pattude andeks palumine oma isiklikke asju põletades ja erinevad rituaalid
tulega, olid väga huvitavad. Just seetõttu, et minu jaoks peegeldasid need
tolle ajastu elu. Mul mingil seletamatul põhjusel on eelarvamus, et tol ajal tegeleti palju rohkem ohverdamiste ja nõidumistega ning see, mida me filmis nägime, võiski selle ajastu igapäevane elu olla. Samas võib see sama tõenäoliselt olla ka minu fantaasia. Veel meeldis mulle kaldalt leitud tundmatu teadvusetu mehe
motiiv, kellel polnud õrna aimugi, kes ta tegelikult on. Ta võis olla kuulus ja
hea arst, kui talle seda sisendati. Samas võis ta olla paruni mõisasse sisse
tunginud üks röövlitest, kui ta seda ise nii mõelda tahtis. Või hoopis mees, kes
on pärit põrgust. Ma tegelikult arvasin, et seda põrgu motiivi on filmis rohkem
sees, sest filmi pealkiri lubas mul sellise oletuse teha. Aga põrgut, kui
sellist ei näidatud seal üldse. Vähemalt mitte otse.
Kujundlikult
võis kogu filmis näidatud pimedus ja tuli viidata põrgule, millest Eesti ja
eestlased on pidanud aja jooksul läbi käima. Viitab ka Jaani nimi tüüpilisele Eesti mehele, kes siis kujundlikult kogu Eesti rahvast sümboliseerib. Film on siiski pühendatud Eesti
Vabariigi 100. juubeliks ja seega peame me seda filmi mingit moodi oma ajaloo
konteksti sobitama. Ma väga hästi ei taha uskuda, et filmi tegijad lihtsalt
soovisid ainult sisuga viidata meie minevikule. Surnust üles ärganud tüdruk
rääkis, et maailmalõpp tuleb suure veeuputusega. Kui see tänasesse päeva üle
tuua, siis veeuputus võib näiteks kliima soojenemisele vihjata. Ja ühel päeval
võibki kliima soojenemise tõttu maailma lõpp tulla. Ja mõisniku ühe
teenijapoisi minek oma tehtud parvega merele, kui vihma sadama hakkas võib
viidata kõikidele nendele kordadele, kui eestlased on pidanud oma maalt
lahkuma. Mis viib mu mõtteni, et maailmalõpp veeuputuse läbi ei ole siiski
kliima soojenemine, vaid vesi on see võõrvõim, kes meilt on mitmel korral oma
riigi käest ära võtnud ja seega ongi Eesti, kui riigi jaoks tekkinud maailma
lõpp. Kuigi ma tean, et seda ei saa võtta päris üks-ühele, sest Eesti ei saanud
ju peale Põhjasõda iseseisvaks. Aga sellised mõtted mul tekkisid. Ja Põhjasõda võib filmis olla ka lihtsalt üks laiem kujund kõikide sõdade kujutamiseks.
Vähemalt on
film selles mõttes asja ette läinud, et mul tekkisid mingid seosed ja ma
mõtlesin peale filmi selle peale, et mida ma siis nägin ja mis seos sellel
kõigel minuga on. Ma saan aru, et enamus inimesi läheb ikkagi kinno
meelelahutuslikul eesmärgil, mitte filosofeerima teemadel, mida see tuli ja
pimedus, mida ekraanil poolteist tundi näidati, ikkagi sümboliseeris. Ma ütlen,
see koolis käimine on juba selle kahe kuu jooksul mu mõtlemist muutma hakanud.
Üldiselt meie inimestele meeldivad lõbusad ja lihtsama sisuga filmid. Kes see
ikka enda esivanemate kannatusi näha tahab. Seda enam, kui kõiki asju ei öelda
otse välja ja sa pead ise oma peaga mõtlema. Pole me ju veel väga harjunud ise
mõtlema. Oleme ju ainult 27 aastat saanud rahus seda ise mõtlemist
praktiseerida, ilma et keegi võõras meid juhiks kuidas ja mida mõtelda.
Ometigi ma
leian, et need vähesed inimesed, kes olid vaevaks võtnud kinno minna, ei
pidanud pettuma. Kui sisu ei pakkunud huvi ja tundus igav, siis filmi tehniline
teostus oli selle eest väga paeluv. Mind hämmastas, et kuidas on Eestis
tänapäeval võimalik sellises ulatuses tühja ja äärmiselt kõledat raba leida. Ja
siis meenus mulle Kõrvemaal asuv Jussi nõmm, mis ongi kilomeetrite viisi
lagedat tühjust. Ma muidugi ei tea, kas filmi stseenid olid seal filmitud või
mitte, aga mu point on see, et Eestis ikkagi leidub tänapäeval kõledaks võtvalt
lagedaid maa-alasid. Või siis oli kogu see maastik ja kõledus arvutiga hiljem
töödeldud. Aga vahet ei ole. Kunstilise poole pealt tegi filmi kujundus nii
mõnelegi kuulsale Hollwoodi filmile silmad ette. Nagu oleks mingit müstilist muinasjuttu
vaadanud. Kuigi muinasjutte pole me harjunud nii tumedates toonides nägema. Aga
kuidagi müstiliselt kaasahaaravalt mõjus mulle filmi tehniline lahendus. Ja eks see tehniline lahendus rõhutas ülejäänud laia maailma arvamust meist - mingi tühermaa ja natukene merd ja mõned üksikud metslaste moodi käituvad barbaarsed inimesed seal kõledal maal.
Ka näitlejad
sobisid rollidesse ülihästi. Ma pole muidu suur Meelis Rämmeldi austaja, aga oma
sasipeaga oleks ta võinud kasvõi Vanakuradit ise mängida. Lisapunktid annaksin
ma selle eest, et üldiselt oli filmis kasutatud näitlejaid (või ka
lavastajaid), keda me igapäevaselt teleekraanidel ei näe. Nii näiteks mõjus
kiilaspäine Anne Türnpu naise rollis vägagi kaasahaaravalt. Eks Anne Türnpu
folkloori taust mängis siin suurt rolli, sest ma vaatasin teda ja mul ei
tekkinud tunnet, et see on näitleja kes mängib mingit rolli, vaid ma tundsin
läbi kinoekraani seda võimu ja energiat, mida see naine neid rituaale läbi viies
külaelanikesse sisendas. Ja ka need näitlejad, keda inimesed ehk on rohkem
harjunud nägema (nagu Peeter Volkonski, Pääru Oja ja Egon Nuter) mõjusid sel
korral teiste tugevate rollide kõrval uudsetena. Egon Nuteri kubjas siiski
meenutas mulle natukene suvel nähtud Kõrboja vana peremeest, aga see oli pigem
väline sarnasus (sarnased habemed ja liigutused).
Kokkuvõtteks
võingi öelda, et kindlasti pole tegemist laiatarbe kaubaga, ehk filmiga mis
sobiks igale eestlasele lihtsaks meelelahutuseks. Ma ei taha end nüüd kuidagi
teistest paremaks ja targemaks teha, kuid ma julgen väita, et see film on
mõeldud natukene rohkem mõtlemist armastavale filmisõbrale. Ehk ka nendele,
kellele on keskmisest tugevam huvi ajaloo ja kunstide vastu. Mul need huvid
puuduvad ja seega jäi minu jaoks filmi sisu raskesti mõistetavaks. Kuigi
mõtlemisainet sain päris palju ja visuaalne elamus oli tasemel. Aga ilmselt suuremate kunstiliste huvidega inimesed peavad sellest filmist rohkem lugu.
0 kommentaari:
Postita kommentaar