Järjekordne aasta hakkab lõppema.
Sel korral lõpeb lisaks aastale ka üks kümnend. Seega on aeg möödunud aastale
veidi tagasi vaadata ja kokkuvõtteid teha. Teatris käisin kokku 29 korda. Nägin
24 erinevat lavastust ja ühte lavastust käisin vaatamas kuus korda. See on
ühtlasi rekord, ma pole varem ühtegi lavastust nii mitu korda näinud. Kokku on
see 8 teatrikülastust vähem, kui 2018. aastal. Samas jälle 4 lavastust rohkem
kui 2017. aastal. Laias laastus võib öelda, et nähtud etenduste arv jääb umbes
samasse kanti, mida ma viimase 4 aasta jooksul näinud olen.
Kõige parema teatrielamuse sain
kindlasti festivalil “Kuldne Mask Eestis”, kus õnnestus näha Moskva
Kunstiteatri lavastust “Serjoža”. Kui võimalus avaneb, siis seda lavastust
tahaksin küll veel näha. Ja kindlasti hoian silmad lahti ka tulevaste Moskva
Kunstiteatri lavastuste osas, kui mõni neist peaks Eestisse festivalile tulema.
Üldiselt tundub, et tegemist oli minu jaoks kesise teatriaastaga. Peale “Serjoža”
midagi muud väga eredalt meelde ei jäänud ja tundus, et sattusin vaatama
keskpäraseid lavastusi. Kui keegi küsiks, et mida ma nägin ja soovitan, siis
esimese hooga tulevad meelde viimasel ajal nähtud lavastused: “Saja-aastane,
kes hüppas aknast välja ja kadus” (Ugala), “Leivi” (Must JaAm), “Ernesto
küülikud” (Must Kast), “Põud ja vihm Põlva kihelkonnan nelätõistkümnendämä
aasta suvel” (Eesti Draamateater). Eks neid tegelikult oli veel, mis meeldis,
aga mis esimese hooga kohe meelde ei tule. Kindlasti soovitaksin uuel aastal
Vanemuises mängitavat “Naiste kooli”, mida ma viimase nelja kuu jooksul kuus
korda nägin. Praegu on selline tunne, et kui keegi näitlejatest haigestuks,
siis teksti võiksin juba peast küll esitada. Umbes tean ka milliseid trikke
millal tegema peaks. Kõige kaugem sihtkoht, kuhu teater mind viis, oli Narva,
kus sai vaadatud „Kremli ööbikuid“. Kõige huvitavam ilmselt aga Otepää Linnamägi,
kus toimus lavastus “Taevas, muld ja tulevik”. Kõige omapärasem lavastus oli Von
Krahli “JAIK”, mis nägi välja justkui film, aga tegelikult oli ikkagi lavastus.
Kõige rohkem pettusin Vanemuise lavastuses „Pikk päevatee kaob öösse“, millest
ma isegi blogipostitust ei kirjutanud. Kuna ma olin enne näidendit lugenud,
siis tundus, et lavastaja Üllar Saaremäe oli näitlejatel palunud teksti pähe
õppida ja natukene rekvisiite ka lavale toonud ning oligi lavastus valmis.
Tavaliselt mulle sellised perekonnadraamad meeldivad, aga sel korral oli
pettumus ikka väga suur. Palju ei oleks puudunud, et ma vaheajal teatrist
lahkunud oleksin (ja seda pole ma veel kunagi teinud).
Alati huvitab inimesi raha ja see,
kuidas ma nii palju teatris jõuan käia. Rahalises mõttes ei läinud ka teatri peale
väga palju raha, sest nähtud 24-st lavastusest 11 sain täiesti tasuta vaatama. Ühe
pileti tegi ema välja, nelja lavastust nägin Draama festivali ajal
vabatahtlikuna tasuta, ühele sain tänu teatriteaduse õppimisele tasuta pileti
ja siis viiele etendusele sain tasuta pileti tänu sellele blogile siin. Siiski
ei pea ma seda blogi tasuta teatripiletite pärast. Kuigi, eks meeldiv ole ikka,
kui keegi on blogi märganud ja soovib mind tasuta teatrisse kutsuda.
Teatriteadust õppides on ka see üheks eeliseks, et mõningad teatrid lasevad
meid vabade kohtade olemasolul täiesti tasuta sisse ja teised teatrid teevad meile
väga häid pakkumisi. Näiteks saab osta 2 eurose pileti. Kui tahate ka odavalt
teatris käia, siis tulge teatriteadust õppima. Soodustingimustel teatris saab
käia küll alates teisest kursusest, aga õppima tasub ikka tulla.
Tegelikult see rahaline pool nii
roosiline ka ei ole. Eks neid kulukaid teatrielamusi oli ka. Vaieldamatult
kõige kulukam oli “Kremli ööbikud” Narvas, kus koos teatri- ja bussipiletiga
läks mul kogu käik maksma umbes 150-200 eurot. Oli vaja lihtsalt mälestuseks
mõned meened osta. Seega ei pea keegi kartma, et kui ma tasuta teatrisse saan,
et siis mul selle võrra rohkem raha alles jääb kui teil. Ma raiskan piletiraha
sellisel juhul kava ja muude meenete peale ära. Samas, kava ja meeneid ostan ma
ka siis, kui ma olen pileti kalli raha eest ostnud. Siis ostan lihtsalt vähem.
Ma näiteks praegu ootan võimalust Viljandisse minekuks, sest seal on teatri
100. hooaja meened müügil 😊
Kindlasti tasub meenutamist ka
Eesti Blogiauhindadel kultuuriblogide kategoorias saadud II koht. Ma tegelikult
ei uskunud, et ma esikolmikusse saan, seni kuni ma vastavasisulise e-kirja
sain. Siis olin ka kindel, et sain III koha. Aga võta näpust. Ma iga aasta
luban, et sel aastal osalen viimast korda, kuid järgmine aasta tekib uuesti
tahtmine kandideerida, et vaadata kas korraldamine on paremaks muutunud või
mitte. Eks see siis kevadel näha ole, kas ma järgmine aasta ka kandideerin või
mitte.
Draama festivalil vabatahtlikuna
osalemine oli ka päris huvitav kogemus. Kuigi ma tahaksin pikalt ja laialt
vinguda selles osas, kuidas vabatahtlikega töö käis, siis ma jätan selle osa
ära. Lõpuks sai ju kõik tehtud. Natuke nadi on ainult see, et vabatahtlikele
usaldati ainult piletite kontrollimine ja festivaliraamatute müük. Tegelikult
igal pool ei saanud pileteid ka kontrollida. Aga jala teatrimaailma ukse vahele
sai küll lüüa. Suhelda erinevate teatriinimestega ja näha veidi lähemalt,
kuidas see etenduse tegemine üldse sünnib. Ja töö võib ka niimoodi leida. Mina
näiteks sain võimaluse Vanemuise teatrisse publikuteenindajaks minna. Hetkel on
töökoormus nii suur, et ma vist ei pigista mõnda vaba õhtut oma graafikusse
ära, et sinna tööle minna. Aga kui te kunagi Vanemuisesse satute, siis hoidke
silmad lahti, äkki näete mind ka seal kusagil toimetamas. Lisaks nuusutan
vaikselt lavastuse valmimisprotsessi, kuid see on ilmselt rohkem uue aasta
muusika ja sellest, mida uus aasta seoses kooli ja teatriga toob, saate ilmselt
tulevikus lugeda.
Siin veel väikene meenutus
lavastustest, mida ma 2019. aasta jooksul teatris nägin:
· Improteater IMPEERIUM laval koos Kadri Rämmeldiga (Improteater
IMPEERIUM)
· Peks mõisatallis (Must Kast)
· Pikk päevatee kaob öösse (Vanemuine)
· Julm mõrvar Hasse Karlson paljastab tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal (Vanemuine)
· Minu Eesti vanaema (MTÜ R.A.A.A.M.)
· Improteater IMPEERIUM laval koos Jan Uuspõlluga (Improteater IMPEERIUM)
· Isamaa pääsukesed (Eesti Draamateater)
· Taevas, muld ja tulevik
· Õpetaja Instagramist
· West Side Story (Rahvusooper Estonia)
· Toomas Nipernaadi (TeMuFi)
· Kremli ööbikud (Tartu Uus Teater)
· Põud ja vihm Põlva kihelkonnan nelätõistkümnendämä aasta suvel (Eesti Draamateater)
· Mineku eel (Tallinna Linnateater)
· Ernesto küülikud (Must Kast)
· Väike prints (Tallinna Linnateater ja EMTA Lavakunstikooli XXIX lend)
· JAIK (Von Krahli Teater)
· Saja-aastane, kes hüppas aknast välja ja kadus (Ugala)
· Naiste kool (Vanemuine)
· Serjoža (Tšehhovi-nimeline Moskva Kunstiteater)
· Leivi (Must JaAm)
· Ajamasin (Oopus)
· Made in China (Rakvere Teater)
· Kenneth ja Jo (Must JaAm)
· Peks mõisatallis (Must Kast)
· Pikk päevatee kaob öösse (Vanemuine)
· Julm mõrvar Hasse Karlson paljastab tõe naise kohta, kes külmus surnuks raudteesillal (Vanemuine)
· Minu Eesti vanaema (MTÜ R.A.A.A.M.)
· Improteater IMPEERIUM laval koos Jan Uuspõlluga (Improteater IMPEERIUM)
· Isamaa pääsukesed (Eesti Draamateater)
· Taevas, muld ja tulevik
· Õpetaja Instagramist
· West Side Story (Rahvusooper Estonia)
· Toomas Nipernaadi (TeMuFi)
· Kremli ööbikud (Tartu Uus Teater)
· Põud ja vihm Põlva kihelkonnan nelätõistkümnendämä aasta suvel (Eesti Draamateater)
· Mineku eel (Tallinna Linnateater)
· Ernesto küülikud (Must Kast)
· Väike prints (Tallinna Linnateater ja EMTA Lavakunstikooli XXIX lend)
· JAIK (Von Krahli Teater)
· Saja-aastane, kes hüppas aknast välja ja kadus (Ugala)
· Naiste kool (Vanemuine)
· Serjoža (Tšehhovi-nimeline Moskva Kunstiteater)
· Leivi (Must JaAm)
· Ajamasin (Oopus)
· Made in China (Rakvere Teater)
· Kenneth ja Jo (Must JaAm)
Filmide osas ei olnud aasta samuti
väga edukas. Kõiki Eesti filme, mis möödunud aastal esilinastusid, ei jõudnud
ma ära vaadata. Ja kirjutada ei jõudnud ma vist ühestki filmist. Enamus filme,
mida ma vaatams käisin, olid siiski Eesti filmid:
·
Eia jõulud Tondikakul
·
Klassikokkutulek 3
·
Mehed
·
Tõde ja õigus
·
Kiirtee põrgusse
·
Aasta täis draamat
·
Mina, Leonardo
Loetud raamatute kohta tuleb eraldi postitus.
Siiski tundub mulle, et ma pole eelmise aasta jooksul väga palju ei teatris ega
kinos käinud. Raamatuid pole ma ka väga palju lugenud. Huvitav oleks teada, kas
tõesti kulub kogu mu vaba aeg internetis olemisele. Kuigi, peab tunnistama, et
seda vaba aega vist väga palju ei ole ka. Muidu oleks siin blogis postitusi
ikka natukene tihedamalt olnud. Äkki peab endale ikka lubaduse andma, et uuel
aastal jõuan vähemalt kord kuus teatrisse. 2019 möödus nii, et mõni kuu ei
sattunud kordagi teatrisse ja siis järgmisel kuul võisin ma kolmel
järjestikusel õhtul teatris käia. Tahaks rohkem ringi liikuda ja erinevate
teatrite lavastusi näha. Kinno võiks ka rohkem jõuda. Ja raamatuid võiks rohkem
lugeda. Matan oma niigi vähese seltskondliku elu maha ja veedan kõik vabad
hetked kinos, teatrisaalis või raamatu taga. Samas ma loodan, et mul siis ikka
on tahtmist veel kirjutada ka. Praegu juhtus küll nii, et aega teatris käia
oli, kuid kirjutada ei tahtnud kohe kuidagi. Seetõttu läksid lõpuks kirjutised
ikka väga nihkesse. See pole väga okei, et ma postitan oma arvamuse nähtud
etendusest kuu hiljem. Ja mitu postitust jäidki kirjutamata, sest ma lihtsalt
ei suutnud kirjutada.
Ühesõnaga mina ei ole 2019.
aastaga üldse rahul. On paremaid aastaid olnud. Aga eks uuel kümnendil proovime
uue hoo ja energiaga asja kallale asuda. Loodetavasti ei jää see ainult
uusaasta lubaduseks.
0 kommentaari:
Postita kommentaar