11. aprillil 2025 Draamateatri suures saalis
Foto: Draamateatri kodulehtVaadates seda, mis viimasel ajal Draamateatri
piletitega toimub, siis pean vist õnnelik olema, et ma Tiit Ojasoo uusimat
lavastust “Eneseabiõpik” näha sain. Nimelt vaatasin mõni päev tagasi
Draamateatri mängukava ja avastasin, et praktiliselt kõik nende etendused on
välja müüdud. Mõne lavastuse üksikutele etendustele oli pileteid saada. Olles näinud
nii Ojasoo “Macbethi” ja “Vend Antigone, ema Oidipust”, siis olid ootused „Eneseabiõpikule“
päris kõrged ja ootasin teatriõhtut nii nagu ma pole tükk aega ühtegi lavastust
enam oodanud. Et nüüd kohe kõik ära rikkuda, siis ilmselt võtab kogu teatriõhtu
väga hästi kokku minu etenduse järgne vestlus vennanaisega:
Vennanaine: „Kuidas teater oli?“
Mina: „eee (lisa siia kaks minutit vaikust). See
vaikus vist räägib ise enda eest. Aga mulle meeldis see eelmine lavastus
(Macbeth) väga palju rohkem. Tundub, et mulle väga ei meeldinud.“
Tegelikult on igal inimesel õigus oma arvamusele ja
seda arvamust pole vaja põhjendada, aga ma ma ikkagi üritan. Peamiselt
seetõttu, et äkki keegi loeb minu põhjendusi, miks mulle lavastus ei meeldinud
ja otsustab, et need on täpselt need asjad, mis talle teatri juures meeldivad
ja see lavastus võiks olla see, mis talle meeldida võiks. Ilmselt meeldib
lavastus kõigile neile, kes omal ajal NO99 lavastusi nautisid. Ma ise pole küll
ühtegi NO99 lavastust teatrilaval näinud (mõnda etendust olen salvestuselt
näinud) ja seega on võrdlemine ehk veidi vägivaldne. Sel ajal kui NO99
aktiivselt tegutses, polnud ma veel nii suur teatrisõber, et Tallinnasse teatri
pärast sõita ning lisaks polnud see ka väga minu stiil. Stiil on ilmselt ka
peamine põhjus, miks mulle käesolev etendus nii suurt rahulolu ei pakkunud,
nagu ma ootasin.
Ega tegelikult lavastusel midagi väga viga ei olnudki.
Lihtsalt mõned asjad jäid mind häirima ja tekitasid küsimusi, mis veidi kogu
elamust mõjutasid. Näiteks häiris mind see, et vaatused polnud võrdsed. Esimene
vaatus kestis umbes tund ja 45 minutit ja siis teine vaatus oli umbes tunnike.
Otseselt see pikk esimene vaatus polnudki häiriv, sest tegelikult oli esimest
vaatust päris huvitav vaadata ja ma ootasin, et mis nüüd edasi saama hakkab. Häiris
just see, et teine vaatus hakkas venima ja polnud enam sama energiaga kui
esimene. Kuigi ajalises mõttes oli teine vaatus lühem, siis ma ikkagi kogu aja
ootasin, et millal teises vaatuses elu laval käima läheb ja see venimine lõpeb.
Mina igatahes teise vaatuse ajal enam väga keskenduda ei suutnud ja suuresti
jäi kogu teise vaatuse sisu mulle segaseks. Ma tahaks loota, et ma võin selle
enda väsimuse arvele panna ja viga oli minus, mitte lavastuse kontseptsioonis.
Teine asi, mis mind veidi häiris, oli ilmselt ka minu
enda pinnapealsest eeltööst tingitud. Nimelt olin kuidagi loonud endale
illusiooni, et lavastus räägib eneseabiõpikutele tuginedes erinevatest
probleemidest, millega täiskasvanud inimesed oma elus kokku puutuvad. Eneseabiõpikuid
küll kasutatakse ja neid tsiteeritakse päris palju, aga rõhk on paarisuhtel ja
armastuse erinevatel nüanssidel ning nendega seotud probleemidel. Selles mõttes
on äratundmist nii meestele kui naistele ja mõne teema üle tehakse mõnusalt
iroonilist nalja. Näiteks stseen kus mees (minu mäletamist mööda oli see Tambet
Tuisk, aga võis vabalt olla ka Rasmus Kaljujärv) luges ette mis tal kõik olemas
on ja mida ta naisele jagada võib kui nad suhtesse astuvad. Raha, maja, uhke
auto, hea töökoht jne. Ja siis hakkas naine rääkima, et mida tema mehele vastu
saab lubada ja oli hetke vait, sest tal polnud ei raha, uhket autot ega midagi
muud nendest näiliselt ahvatlevatest asjadest, mida mees lubas. Kuni teised
hakkasid talle ette ütlema, et sa oled noor, sa oled naine, sa oled ilus jne. Täpselt
nii lihtsalt saigi sellest suhe, sest mehel olid olemas need asjad, mis naist tema
poole tõmbasid (jõukus) ja naisel kena välimus, mis jällegi sobis mehele. Ühelt
poolt oli see irooniline, aga kui ühiskonnas ringi vaadata, siis on selliseid
suhteid väga palju.
Sarnaseid humoorikaid stseene oli terve esimene vaatus
täis ja kogu aeg sai naerda. Veel meeldis mulle väga lavastuse muusikaline
kujundus, mida esimeses vaatuses oli minu hinnangul rohkem kui teises osas.
Mäletan enda noorusest, et mingi periood olid hästi populaarsed videod, kus
rääkimise asemel lõigati video heli jaoks kokku erinevatest lauludest sobilikud
fraasid. Esimene vaatus meenutas veidi mulle neid videosid, sest hästi palju
oli kasutatud erinevaid laule, mis räägivad kas armastusest või naistest. Seda
oli lihtsalt lahe vaadata, kuidas mõned näitlejad tuttavaid laulusõnu rääkides
või hoopis teise meloodiaga esitasid. Mõni esitus oli nii kaasahaarav, et oleks
kohe kaasa laulda tahtnud ja jala võttis vägisi tatsuma.
Lisaks laulule tegi esimese vaatuse huvtavaks ka pidev
lavaline liikumine. Ojasoo lavastused on minu meelest juba selle poolest
tuntud, et ta paneb näitlejate füüsilised võimed proovile. Pealtnäha ei
toimunud sel korral laval midagi ekstra füüsilist, aga kõrgete kontsadega
pehmel diivanil tasakaalu hoida pole kindlasti kergete killast ülesanne. Kuna
ma istusin teises reas oli väga hästi näha ka see, kui higised näitljad
tegelikult laval ringi möllamisest olid. Suurem osa esimese vaatuse tegevusest
toimuski suure keset lava oleva valge diivani peal või ümber ja praktiliselt
kogu esimese vaatuse aja olid näitlejad liikumises. Teine vaatus oli selles
osas esimese vaatuse vastand, et enamuse ajast näitlejad lihtsalt seisid laval
ning esitasid filosoofilisi tekste ja aeg-ajalt muutsid oma asukohta. Ilmselt
on see kontrast ka üheks põhjuseks, miks mulle etenus igav tundus. See viimane
osa jäi lihtsalt värskemalt meelde. Samas eks see ole suhetes samuti, et
alguses on kõik põnev ja siis tekib mingi rutiin, mille tõttu esialgne põnevus
suhtes ära unustatakse.
Näitlejad olid muidugi kõik superägedad ja eelkõige
lauludele mõeldes oli mul hea meel, et külalisena tegi lavastuses kaasa
Tallinna Linnateatri näitleja Evelin Võigemast, kellel on väga võimas
lauluhääl. Veel meeldis mulle Hanna Jaanovits, kes on ilmselt mu viimase aja
suurim lemmik ja mul on hea meel, et Draamateater talle huvitavaid rolle pakub.
Mul on hea meel, et Ojasoo on trupi moodustanud nii Draamateatri koosseisulistest
näitlejatest kui sinna lisanud ka neid näitlejaid, kellega ta varasemalt on
pikalt koostööd teinud (nt Mirtel Pohla ja Rasmus Kaljujärv) ja kes
igapäevaselt Draamateatri koosseisu ei kuulu. Selline kooslus, kes igapäevaselt
koos ei tööta, pakub minu meelest publikule huvitavamaid teatrielamusi, sest
näitlejad pole teineteisega nii palju koostööd teinud ja seetõttu sünnivad
huvitavad osatäitmised. Tegelikult oli näha, et trupil oli laval koos lõbus olla
ja päris mitmeski kohas ei saanud ma aru, kas see lõbusalt vaba õhkkond oli hea
näitlemine või tegelikult oligi trupil koos vaba ja lõbus laval olla. Eks siin
võis oma väikene osa olla ka pidevalt voolaval šampanjal, sest šampanjapudelite
korgid muudkui paukusid laval.
Kaaskülastajate käest kuulsin kiidusõnu ka Aldo
Järvsoo loodud kostüümide kohta. Kindlasti on tunda, et laval näha olevad
kostüümid on veidi rohkem esktra, kui ehk tavapäraselt laval nägema oleme
harjunud. Laval näeb nii erinevat nahka (või nahaimitatsiooni) kui ka sädelust
mis mõlemad mõjuvad veidi nagu kõrgklassimood. Mingi hetk sain aru, et ma pole
laval rääkitavat testi enam ammu kuulanud, sest ma olin kostüümide detailidesse
süvenenud.
Olles nüüd selle postitusega lõppu jõudnud, leidsin
end mõtlemast et mis mulle siis selle lavastuse juures ei meeldinud. Praegu seda
kirjutatud teksti lugedes tundub mulle endale küll, et ma jäin lavastusega
rahule. Ilmselt mind häiriski kõige rohkem lavastuse kõrge kunstiline tase,
milleni mina ei küündi ja seega jäid mitmed asjad mulle segaseks ja
arusaamatuks (nt kogu teise vaatuse kontseptsioon) ja ma lihtsalt ei oska
lavastust kuidagi tõlgendada. Tegelikult pole tegemist kindlasti mitte halva lavastusega,
vaid mulle lihtsalt meeldib veidi teistsugune teater rohkem. Kindlasti
kõikidele Ojasoo fännidele meeldib see lavastus ka ja ehk sobib see aseaineks
nendele inimestele kes NO99 lavastusi taga igatsevad. Seda muidugi juhul kui
järgmisel piletite müümise päeval õnnestub sügiseks pileteid saada. Tundub, et
see Draamateatri piletite jahtimine on juba ka eraldi spordiala.
Lavastaja ja lavakujundus: Tiit Ojasoo
Tekst: trupp
Dramaturg: Eero Epner
Kostümikunstnik: Aldo Järvsoo
Helikujundaja ja laulude seaded: Jakob Juhkam
Valguskujundaja: Rommi Ruttas
Praktiseeriv dramaturg: Joosep Lõhmus (Eesti
Muusika- ja Teatriakadeemia)
Osades:
Hanna Jaanovits
Rasmus Kaljujärv
Hilje Murel
Karmo Nigula
Mirtel Pohla
Gert Raudsep
Emili Rohumaa
Ursel Tilk
Tambet Tuisk
Evelin Võigemast (Tallinna Linnateater)
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Draamateatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar