15. juunil 2024 Lutsu Teatri suvelavastus Lutsu külaplatsil
Foto: Anett HallapIlma
liialdamata võin öelda, et minu selle suve üks oodatuim suvelavastus oli
Põlvamaal asuva Lutsu Teatri lavastus “Eesti päästmine”. Kui keegi mõtleb, et
miks ma harrastusteatri lavastust kõige enam ootan, siis peamiselt just sel
samal põhjusel, et kõik näitlejad on kuidagi tuttavad ja omased. Eks see
väikese koha võlu ole, et kõik tunnevad kõiki. Ja teisalt olen teatri peaaegu
11 tegutsemisaasta jooksul välja toodud 13-st lavastusest ära näinud 9
lavastust. Seega ma julgen ikkagi öelda, et Lutsu Teatri suvelavastused on minu
jaoks juba traditsioon, millega teatrisuvi algab. Tõsi, sel suvel olen
suvelavastustega juba varakult alustanud, kuid Lutsu Teatri lavastus oli ka sel
suvel ikkagi esimene vabaõhulavastus. Selle selgituse järgi võib ilmselt aru
saada, miks mu ootused ja lootused kõrged on.
Olles Lutsu
Teatri suur austaja, kirjutasin neist möödunud kevadel ka oma lõputöö ja juba
siis kuulsin nende plaane teha lavastus ärkamisaja suurkujudest ja see ajas mu
juba toona elevile. Umbes sama elavil olen ma praegu nende tulevikuplaanide
osas, sest neil on plaanis teha lavastus Eesti kuulsaimast lüpsjast Leida
Peipsist (see info on pärit avalikust ajaleheartiklist, seega ma mingit
firmasaladust praegu ei reeda). Mul on hetkel väga elav ettekujutus sellest,
kes ja kuidas Peipsit mängima peaks ja see ilmselt mu elevile ajabki, sest
tekstist ja osatäitjatest ei tea ma veel midagi. Sama juhtus sellesuvise
lavastusega „Eesti päästmine“, kus mul oli rohkem kui aasta aega seda
ärkamisaja temaatikat ja tegelasi ette kujutada ning neid oma peas Lutsu külla
paigutada. Ütleme nii, et minu nägemus ei kattunud päris selle nägemusega, mis
autoril Aidi Vallikul ja lavastaja Ivo Eensalul oli. Kuna nemad on oma ala
eksperdid, siis ilmselgelt tuleb nende nägemust veidi rohkem usaldada, aga kuna
ma olin seda mõtet enda peas nii pikalt veeretanud, siis olin peale etendust
veidi pettunud et ma sellist sündmuste kulgu laval ei näinud nagu ma oma peas
loonud olin.
Ma ei taha
kuidagi öelda, et lavastus halb on. Need, kes on aastate jooksul Lutsu Teatris
käinud, siis need juba teavad mida oodata. Nagu varasematelgi aastatel, saab ka
sel aastal pauku (kuigi vähem kui varem) kuulda ja näha sõitvaid masinaid. Kui
need ära kaoksid, siis ilmselt oleks alles põhjust nuriseda. Sarnaselt
varasematele aastatele keskendub ka selle aastane lavastus, nagu nimigi ütleb
Eesti päästmisele. Võib-olla linnainimesed ei taju seda päästmise vajadust nii
tugevalt kui maainimesed, sest linnas on kõik olemas ja isegi kui mõni pood või
toidukoht kinni pannakse, siis teised poed ja toidukohad jäävad ikka alles ja
elu päris seisma ei jää. Mis saab aga maal, kui küla ainuke raamatukogu,
rahvamaja, pood, kool ja postkontor kinni pannakse ning viimanegi käigus olev
bussiliin käigust ära võetakse? Tundub elementaarne, et siis tuleb autoga
lähimasse asulasse sõita, kus need teenused olemas on ja pole põhjust
hädaldada. Elu läheb hoopiski keeruliseks siis, kui valitsus on otsustanud
kehtestada automaksu ja uue maksu hirmus on inimesed kõik oma autod maha müünud
ja kogu küla peale on alles jäänud ainult üks auto. Katsu siis kõikidele
külaelanikele meele järele olla ja neid igale poole sõidutada.
Tegelikult
sellest küll lavastuses otseselt ei räägita, aga transpordiühendus on väga
oluline. Näiteks on lavastuses probleem selles, et üks külaelanik ei saa arsti
juurde minna kipsi maha võtma, sest bussi lihtsalt enam ei sõida. Mõne jaoks
võib see tunduda imelik, et kuidas ta kipsi peale sai, aga nüüd järsku seda
kipsi enam maha ei saa. Kuna ma töötan igapäevaselt meditsiinivaldkonnas, siis
on see minu jaoks üsna kergesti mõistetav probleem. Kiirabi toob inimese EMO-sse,
seal pannakse käsi kipsi, aga see pole enam ei kiirabi ega EMO probleem kuidas
see inimene pärast tagasi koju saab või kuidas hilisemad järelkontrollid
toimuvad. Jällegi, kellele tundub lavastust vaadates, et sellist probleemi ei
saa olla, siis reaalsus on teistsugune ja eks neid valupunkte tuuakse
lavastuses omajagu välja. Iseasi, kas publik need kõik lavastusest ka üles
oskab noppida.
Minus on väga
tugev maainimene peidus ja ideaalses maailmas elaksin ma iga kell maal. Ainult
selle tingimusega, et auto peab mul olema, et ma ikkagi linna teatrisse saaksin
sõita. Lutsu külaplatsile jõudes tundus mulle, et lavastuse keskmes olev küla
oleks mulle täiesti ideaalne elupaik, sest seal on olemas nii rahvamaja,
kauplus, raamatukogu kui ka kool. Olgem ausad, need on neli asutust, mida ma
peamiselt linnas elades ka külastan (tegelikult tuleb haigla ka lisaks, aga
seal käin ma raha teenimas, et seda rahvamajas ja kaupluses kulutamas käia) ja
mul polegi õnnelikuks eluks rohkem midagi vaja. Olles ise samuti maalt pärit ja
olles lähedalt näinud seda, kuidas kadusid poed, postkontor, vallavalitsus ja
teatud määral ka arstipunkt, siis puudutas see teema mind eriti lähedalt ja
ootasin huviga kuidas selle maaelu siis ära saab päästa. Äkki koliks ise ka
maale ja hakkaks seda maaelu päästma.
Tundub et ega
miski muu ei aita, kui appi tuleb kutsuda saarlaste vägilane Suur Tõll. Kuidas
Suur Tõll aidata saab, seda ma siinkohal ära rääkima ei hakka, et teistel ka
mingi põnevus säiliks teatrisse minnes. Etenduse käigus selgus aga, et ega seda
Suurt Tõllu polegi nii lihtne endale appi saada, enne teda tulevad kõik ärkamisaja
suurkujud appi. Kui kooli kirjandustundidest oleme harjunud kuulama kui palju
Jannsen, Koidula, Jakobson, Kreutzwald ja Hurt meie rahva heaks ära tegid, siis
paraku jäetakse meile koolis nende kohta paljugi rääkimata. Näiteks seda, et
tegelikult ei kannatanud pooled neist teineteise varjugi ja kisklesid omavahel
täpselt samuti nagu tänapäevased poliitikud Toompeal. Kes tähelepanelikult
vaatab ja kuulab, leiab tänapäevaste poliitikutega veel teisigi sarnasusi,
näiteks venemeelsus või suhtumine sellesse kus on naiste koht.
Eks paljuski on
Aidi Vallik seda ärkamisaja suurkujude omavahelist läbisaamist vürtsitanud
tänapäeva poliitikutele omaste seisukohtade ja tuntuks saanud väljaütlemistega,
mis rõhutab veelgi enam kunagiste suurkujude sarnasust tänapäevaste
poliitikutega. Näiteks öeldakse Koidula kohta korduvalt et ta on
emotsionaalselt ülesköetud naisterahvas. Kuigi kaasaegsed inimesed oskavad seda
väljendit ilmselt seostada perekond Helme väljaütlemistega, peegeldab see ka
ärkamisaja suurkujude suhtumist naistesse, kelle koht polnud kindlasti mitte
suures poliitikas ja Eesti päästmises. Nagu Aidi Vallik kavalehes kirjutab,
siis pole mitte midagi uut siin päikese all ja tegelikult on huvitav vaadata,
et kõik see on kunagi kord olnud ja sellest hoolimata on meil iseseisev Eesti
riik olemas. Loodetavasti saab rahvas end ka praeguste poliitikute käest ära
päästa, et siis kunagi jälle sama lõhkise küna ees seista.
Kuigi poliitika
on poliitikute meelest tõsine töö, siis kõrvaltvaatajatele pakub kisklemise
vaatamine palju nalja. Nii võiks ka Lutsu Teatri lavastus piirduda ainult
ärkamisaja suurkujude mõõduvõtmisega ja ikka oleks publikul naljakas. Kuid
lisaks neile tuleb Eestit päästma prohvet Maltsvet, või õigemine Maltsvet ongi
see kes Eestit päästa püüdes kõik suurkujud välja kutsub. Prohvetiga käivad
kaasas kaks inglit, kellest ühel on peaaegu iga olukorra kohta olemas kõnekäänd
ja teisel laulusõnad. Juba eelmise suve lavastusest „Turg“ sai selgeks kui ilus
lauluhääl Kätlin Vaheril on ja see kuidas ta täiesti üllatavates kohtades iga
situatsiooniga haakuva laulujupi üles võtab, on lihtsalt humoorikas. Ma võin
julgelt väita, et vähemalt pooltel kordadest ma naersin valitud laulusõnade
peale. Kui juba muusikast ja lauludest juttu tuli, siis ei saa muidugi mööda
vaadata ka ansambli Valem Vale rockivõtmes esitatud ärkamisaja lauludest. See
on midagi sellist, mida ma kirjeldada ei oska, sest kui ma ütleksin et
lavastuses lauldakse „Sind surmani“ rockivõtmes, siis ilmselt enamus inimesi
arvavad et ma teen lihtsalt halba nalja. See kombinatsioon kõlab lihtsalt liiga
ulmeliselt, et tõsi olla, aga ometigi on see sulatõsi. Kes tahab näha, mis
sellest kooslusest välja tuli, peab ise sammud Lutsu külaplatsi poole seadma.
Lavastuse
tõelised pärlid on muidugi Lutsu Teatri näitlejad, kes harrastajatena teevad
silmad ette paljudele kutselistele näitlejatele. Kuna näitlejaid lööb kaasa
üsna palju, siis kedagi eraldi välja tuua on raske. Lisaks tunduvad kõik
näitlejad oma inimestena ja seega justkui peaks kõigi kohta midagi kirjutama,
aga siis saaks postitusest lõputöö mõõtu kirjutis. Seega ma kirjutangi kõigi
kohta korraga. Ma reaalselt ei kujuta ette Lutsu Teatrit ilma nende inimesteta,
sest läbi aastate on samad inimesed kaasa löönud ja kui keegi vanadest
olijatest puudu on, siis on justkui midagi valesti. Mulle tundub, et
varasematel aastatel on näitlejad veidi rohkem saanud karaktereid kehastada,
sel aastal on paljuski ajalooliste inimeste kehastamist ja sealhulgas parodeerimist,
mis on üsnagi keeruline ülesanne, aga ometigi tulid kõik sellega hästi toime.
Kui mul enda peas tekkis mitmeid küsimusi lavastuse osas, siis näitlejate osas
polnud mul kordagi mõtet, et miks keegi ütleb või käitub just nii nagu ta seda tegi.
Kõik olid omal kohal ja näitlejate puhast esitust oli nauditav vaadata. Ilmselt
seetõttu etendus minu jaoks ka nii kiiresti möödus.
Mis seal
salata, ma enda professionaalse kretinismi tõttu naersin kõige rohkem karkude
ja kipsiga tegelaste üle. Aga tegelaste hulgas leidub ka töömehi, viisakalt
riietuvaid ametnikke ja niisama külainimesi, seega võiks igaüks leida kedagi,
kellega end samastada. Meil tekkisid kolleegist sõbrannaga igatahes etenduse
vaatamise järgselt mõned oma sisenaljad, mida saab tööl kasutada, seega päris
kasutu teatriskäik siiski ei olnud. Tegelikult sain naerda päris korralikult ja
kohati olin isegi pahane, et miks etendus nii lühike oli, sest alles ta algas
ja juba oli vaheaeg ja siis sai vaheaeg läbi ja hetke pärast oli ka teine
vaatus juba läbi. Ma oleks natukene rohkem tahtnud läbi huumoriprisma näha seda
kuidas see Eesti ikka lõpuks ära päästetakse, praegu tuli päästmine ootamatult
kiiresti. Natukene oli selline tunne, et tegevust justkui ei olegi ja kõik
tähtsad kujud teevad suuri sõnu ja järsku ongi Eesti imekombel päästetud.
Meenutab tõesti Eesti poliitmaastikku.
Kokkuvõttes
jäin etendusega rahule, sest naerda sai ja igav ka ei olnud, aga lõpuks oli
ikkagi kuidagi tühi tunne sees, et midagi nagu jäi natukene sellest ideaalselt
täiuslikust teatriõhtust puudu. Jõudsime koju sõites sõbrannaga järeldusele, et
ilmselt oligi see meie enda ettekujutus, mis etendusest puudu jäi. Sest me
mõlemad olime vaimusilmas endale ette kujutanud, et Eestit päästetakse veidi
pikemalt ja teistmoodi. Siiski kõikidele Lutsu Teatri fännidele võin lohutuseks
öelda, et vaatama tasub ikka minna, sest pauku saab ja sõidukeid näeb ka ning
kõik vanad tuttavad on ägedaid tegelaskujusid kehastamas. Tõsiselt, näitlejad
on Lutsu Teatri kroonijuveelid ja ma ei väsi imestamast kuidas ilma
näitlejahariduseta inimesed suudavad nii kaasahaarava lavastuse luua. Boonusena
ilus loodus ja looduslikud heliefektid. Ahjaa, kuigi sel aastal on piletitel
konkreetsed kohad märgitud, siis tasub kohale minna ikkagi varem, et
parkimiskohta oleks veidi kergem saada ning etenduseni jääva vaba aja saab
kenasti Lutsu toidutänaval ära sisustada.
Autor:
Aidi Vallik
Lavastaja:
Ivo Eensalu
Kunstnik:
Silver Vahtre
Kostüümi-
ja grimmikunstnik: Hille Leiten
Laulusõnad:
Lydia Koidula
Muusika
autor: Meelis Hainsoo
Osades:
Janno Rüütle – prohvet
Maltsvet
Kätlin Vaher –
Matilde
Liili Tretjakov
– Vilhelmiine
Kristin
Kooskora – Lydia Koidula
Agu Trolla – Carl
Robert Jakobson
Tambet Krasnov
– Jakob Hurt
Jan-Mattias
Kottise – Friedrich Reinhold Kreutzwald
Eduard Paulson
– Johann Voldemar Jannsen
Emilie Jannsen
– Egle Lihtsa
Manivald
Paulson – Tõll
Piret Paulson –
Piret
Külarahvas:
Katrin Arulepp, Helje Põvvat, Uno Nagelmaa, Piret Paulson, Valdis Kurg, Kaido
Arulepp, Egle Lihtsa, Kristo Kooskora, Demi Otsing, Aariel Alasepp
Tudengid:
Dainis Männiste, Hardi Luts
Külalapsed:
Taavet Lihtsa, Tuule Lihtsa, Helena Arulepp, Desiree Alev, Thor Tristen Alasepp
Rohkem infot
lavastuse kohta leiab teatri koduleheküljeltkoduleheküljelt.
PS! Ja kes
tunneb, et tahaks kogu melu uuesti nautida, siis juulis saab Lutsu Teatri
eelmise suve lavastust „Turg“„Turg“ ka veel vaadata.
0 kommentaari:
Postita kommentaar