Kindlasti on paljud inimesed interneti vahendusel teatripileteid ostnud. Ma mõtlen siinkohal just spetsiaalset piletimüügi keskkonda (nt Piletilevi ja Piletimaailm) kasutades pileti ostmist. Tundub ju äärmiselt tore tegevus. Näed reklaami või soovitab sõbranna mõnda head etendust, lööd interneti lahti valid sobiva kuupäeva, etenduse ja ostad piletid ära. Kas te ka teadsite, et tegelikult ei pruugi asi üldse nii lihtsalt minna? Võib-olla on paljud teist isegi olnud olukorras, kus internetist pileteid ostes vaatad, et vabad kohad on ainult rõdu viimastes ridades ja mujal on piletid välja müüdud. Kui siis teatrimajja kohale jõuad, selgub aga et nii rõdu esimestes ridades on piisavalt kohti, kui ka põrandal on mitu rida vabasid kohtasid. Kuidas see võimalik on?
Käisin
märtsi alguses Vanemuises vaatamas Rahvusooper Estonia külalisetendust
"Kratt". Kuna ma ei teadnud päris kindlalt, kas ma ikka saan minna
või mitte, jätsin pileti ostmise viimasele minutile. Nii ei olnud ma üldse
üllatunud, et põrandal olid viimased vabad kohad viimastes ridades. Rõdul oli
õnneks olukord parem. Sain endale pileti rõdu kolmanda rea ühte äärde. Kohale
jõudes selgus aga, et põrandal oli rohkem vabasid kohtasid, kui Piletilevi
keskkond näitas ja ka rõdul oli põhimõtteliselt kolmas rida viimane rida, kus
inimesed istusid, kuigi internetis näitas, et vähemalt neljas ja viies rida on
ka hõivatud. Mina ei olnud pahane, ma olin pigem üllatunud, et kuidas siis nii
saab olla. Minu taga istusid kaks vanemat prouat, kes olid ka üllatunud, et saal
polegi nii täis, nagu internet näitas. Nemad olid aga väga häiritud sellest, et
kuidas saab nii olla ja üks neist lubas isegi pärast etendust (tegu oli päevase
etendusega) minna kassasse aru pärima. Tol korral unustasin ma selle olukorra
üsna kiirelt ära. Kui mõni päev hiljem sattusinühe tuttavaga samal teemal
rääkima. Tema oli Pärnus teatris käinud ja olukord oli täpselt sama: internetis
näitab, et pileteid on ainult viimastesse ridadesse saada ja kohale minnes
selgub, et pool saali on tühi. Nii ma siis mõtlesingi, et uurin seda teemat
veidi ja valgustan teisi ka.
Tegelikult
ma tean, et teatud üritustele ja etendustele müüvad pileteid nii Piletilevi kui
ka Piletimaailm korraga ja siis on neil saal ära jaotatud. Piletilevi müüb ühte
osa saalist ja Piletimaailm teist osa. Kui üks näitab, et piletid on välja
müüdud, siis ma ikka kontrollin ka teist keskkonda ja nii mitmelgi korral olen
pileti ikkagi saanud. Samas mulle tundub, et päris kõikide etenduse puhul pole
siiski võimalik nii toimida. Ilmselt paljud inimesed ka ei tea seda, et
erinevad keskkonnad müüvad erinevatesse saali paikadesse pileteid. Nii
juhtubki, et kui sa oled näiteks oma koduteatris, siis sa juba tead, et esimene
osa saalist on teatri kassa käsutuses ja teine pool näiteks Piletilevi käsutuses.
Siis oskad vastavalt sellele tegutseda. Kui sa juhuslikult lähed võõrasse linna
ja pole sealse süsteemiga kursis, siis võibki tekkida olukord, et ostad piletid
viimasesse ritta ja kohale minnes avastad, et vabasid kohtasid on ka esimestes
ridades. Tegelikult pole see saali jagamise konseptsioon minu arvates kuigi
perspektiivikas. Inimene vaatab internetist, et saal on nii täis ja otsustab,
et ta ei taha etendust viimasest reast vaadata ja ei osta piletit. Samas võivad
saalis esimestes ridades kohad vabad olla, aga see piletimüügi keskkond
lihtsalt ei näita seda. Olgu, kui tegemist on kodulinnaga, valib inimene teise
kuupäeva kui tal on võimalik sobivam istekoht leida ja läheb ikka
teatrisse. aga ku itegemist ei ole kodulinnaga või kui inimesel on spontaanne
tuju teatrisse minna ja ta ei leia sobivat kohta, siis tegelikult kaotab
sellest ju teater. Miks ei võiks siis kõik piletimüügi keskkonnad ühte ja sama
saaliplaani kasutada ja võrdselt pileteid müüa? Ma ei usu, et see tekitaks
olukorra, kus ühele kohale on mitu piletit müüdud. Samamoodi võin ma ju
internetis ühest keskkonnast ostes samal ajal kellegi teisega sama istekohta
soovida. Proovida ju võiks. Oleks inimestel vähemalt hea ja lihtne ülevaade
sellest kuhu pileteid saada on ja ei teki mingeid üllatusi.
Selleks,
et paremini aru saada kuidas piletimüük internetis korraldatud on küsisin selle
kohta kommentaari ka Piletilevilt ja Piletimaailmalt. Piletimaailma juhataja
Helve Täht kommenteeris teemat järgmiselt:
"Piletimaailm ning Piletilevi on kaks
erinevat firmat, mis kahjuks ei oma tehniliselt ühist platvormi, mille kaudu
oleks piletimüük reaalajas sama. Piletimaailmal on oma müügiprogramm, mis on
orienteeritud teatritele ja kontserdimajadele, võimaldades kasutada mugavat
broneerimissüsteemi kassadel ning samuti kiiret ja teenustasuta piletiostu klientidel
internetipoes. Suurem osa Eesti teatritest kasutab töövahendina
piletimüügi
tarbeks Piletimaailma programmi ning teatrid ise otsustavad, kas ja kui palju
kohti Piletilevisse müüki
läheb.
Seega, hetkel käib
kohtade jagamine käsitsi, vastavalt ürituse korraldaja soovile/reageeringule.
Selleks, et samad istekohad oleksid müügil mõlemas
piletiostu teenust pakkuvas firmas, on vaja luua programmidele tehniline platvorm ehk valmisolek
sellist teenust pakkuda ning saavutada ka ärilised kokkulepped.
Hetkel kahjuks ei oska me veel öelda, kas ja millal
selline platvorm luuakse ning kokkulepped saavutatakse, kuid loodame, et
tulevikus on meil võimalik klientidele veelgi paremat teenust pakkuda."
Kuigi
Piletimaailm andis teema kohta üsna lühikese kommentaari, siis minu meelest on
seal päris kenasti ära öeldud, et suurem osa Eesti teatritest kasutab ikkagi
Piletimaailma. Ma pean tunnistama, et ma pole siiani väga tähelepanu pööranud
sellele, kust ma oma pileteid ostan. Enamasti kasutan piletite ostmiseks ikkagi
teatri kodulehel olevat "Osta" nuppu ja olenevalt teatrist see siis
suunab mind kas Piletilevi või Piletimaailma lehele edasi. Vanemuine müüb vist
küll oma pileteid ainult Piletilevis ja seega ma Piletilevist peamiselt ostangi
Vanemuise pileteid. Tegelikult olen suvelavastustele ka Pieltilevist pileteid
ostnud. Siiski olen Piletilevi siiani kasutanud ainult seetõttu, et oma
esimesed internetist ostetud pieltid ostsin sealt ja nii olen jäänud seda
vanast harjumusest kasutama. Tegelikult olen ma ka Piletimaailmast pileteid
ostnud. Põhiliselt külastan ma Piletimaailma siis kui Eesti Draamateatrisse
pileteid ostan. Piletimaailma kasutan ma õigustamatult vähe, kuna see
Piletilevi on lihtsalt nii sisse harjunud mulle. Samas peale Helve Tähe
kommentaari hakkan ma ilmselt edaspidi Piletimaailma rohkem kasutama. Lihtsalt
seetõttu, et esiteks mulle sümpatiseeris see kommentaar rohkem kui Piletilevi
oma, teiseks ei võta Piletimaailma hetkel internetist piletite ostmisel teenustasu
(Piletilevil on ka internetist pieltite ostmisel teenustasu 50 senti) ja
kolmandaks olen ma aru saanud, et teatrite osas on Piletimaailmal suurem valik.
Miks ma nii arvan? Esiteks see sama kommentaar, kus on kirjas et Piletimaailma
platvormi kasutab suurem osa Eesti teatritest ja teiseks olen ma otsinud
suvelavastuste kohta infot ja ma pean ütlema, et Piletimaailmas on hulga rohkem
lavastusi välja toodud kui Piletilevis, järelikult teatrite osas on tõesti
Piletimaailmas suurem valik. Piletilevi on ilmselgelt kultuurile laiemalt
orienteeritud. kui Te tahate näiteks Laulu- ja tantsupeole pileteid osta, siis
seda saab tõesti ainult Piletilevist teha. Ja mis mulle Piletilevi puhul veel
meeldib on see ,et neil on telefoniäpp. Tänapäeval on see suur pluss, kui ma ei
pea oma piletit välja printima, vaid saan lihtsalt telefoniga kohale minna. Aga
et mitte nüüd Piletilevile liiga teha, siis lisan siia ka Piletilevi juhataja
Jaanus Beilmann kommentaari antud teema kohta:
"Täna teid huvitava küsimuse eest ja püüan vastata parimal võimalikul
viisil.
Teie küsimus on, et miks ei võiks kõik Eesti teatrite piletid asuda ühes tünnis ja sõltumata kraanist, mille klient valib oleks pakutav sisu ikkagi sama.
Eksisteeriks ideaalne maailm, kus mitmed, mitte ainult kaks, piletiettevõtet saaksid oma pileteid pakkuda parimatel
konkureerivatel tingimustel.
Reaalses maailmas on turul palju erinevaid piletimüügiettevõtteid, kes kõik
võistlevad oma pakutavate teenustega korraldajate, sealhulgas ka teatrite
pärast. Igal piletivahendajal on oma tugevused ja auditoorium. Teenuse headuse
määravad selle teiste hulgas funktsionaalsused, hinnakujunduse võimalused ja
kasutaja mugavus. Kindlasti on piletimüügi edule määrava tähtsusega
piletikeskkonna külastatavus, näiteks Piletilevi kodulehte külastab igapäevaselt
keskmiselt 24 000 inimest. Korralduslikult oleks teatritel kõige lihtsam müüa oma pileteid ühe kanali kaudu. Põhjused, miks teatrid kasutavad mitut piletivahendajat
võivad olla nii majanduslikud kui ka
poliitilised – meie saame sel teemal ainult spekuleerida.
Idee ühest suurest tünnist, millel on mitu kraani, ei ole iseenesest utoopia. Sellise lahenduse
elluviimiseks on tarvis investeeringuid funktsionaalsuste arendamiseks. Täna on Eestis oma tarkvara ja äristruktuuriga domineerimas kaks piletimüügiettevõtet.
Selleks, et nende piletid satuks ühisesse tünni peaksid mõlemad tegema tarkvara
investeeringuid ja avama oma loogikaid teistele ettevõtetele. Samamoodi peavad
piletite vahetamiseks mõlemad oma tarkvara ühendama teise, reeglina konkureeriva
ettevõtte omaga. Kui räägime vaid piletist, siis oleks ju asi lihtne. Küll aga
kuulub ühe pileti juurde erinevaid omadusi ja funktsionaalsusi, mille kohta on
vaja infot vahetada:
- hind: soodus, täis, pensionär, pere, grupisoodustus (kus ostetava pileti
hind sõltub ostukorvi pandud piletite arvust) jne;
- dünaamiline hinnastus - perioodilised sooduskampaaniad, kus soodustused
peavad toimima kõigi võimalike hinnagruppide puhul;
- ühes ja samas saalis erinevate hinnaklassidega istekohad/read, sektorid -
saaliplaanide korrektne kuvamine jne.
Seega antud lahenduse puhul on tegemist keeruka ja kalli arendusega. Kes
oleksid valmis investeerima? Kas selline rahapaigutus üldse ennast ära tasub?
Nendele küsimustele hetkel vastuseid ei ole ning senikaua annavad korraldajad/teatrid
endast parima, et olla igal pool nähtavad ja müüa võimalikult palju pileteid.
Eraettevõttena on Piletilevi suutnud oma 20 tegutsemisaasta jooksul olla aktiivne ja
kliendisõbralik, mistõttu on müügikanalina saavutatud tugev ja usaldusväärne positsioon, mida hindab väga suur osa Eesti
kultuuritarbijatest. Soodsate vahendustasude ja mõjuka müügikanalina on
Piletilevi oma partneritel aidanud kokku hoida turunduskuludelt ja toonud
koostöö tulemusena hulgaliselt lisaväärtust.
Eesti päritolu ettevõte on 20 aastaga jõudsalt kasvanud, hoiab oma
servereid kodumaal ja pakub teenuseid Batlic Ticket Holdings AS kaudu ka Lätis,
Leedus ja Valgevenes. Möödunud aastal müüdi Eestis 2 miljonit piletit, kõigi
BalticTicket Holdingsi tütarettevõtete peale kokku 5,5 miljonit piletit - see on aus märk meie töö kvaliteedist.
Kui Te nüüd olete nii
Piletimaailma kui ka Piletilevi kommentaarid ära viitsinud lugeda, siis öelge,
kumba Teie nüüd teatripiletite ostmiseks edaspidi kasutaksite? Ma ei tea, kas
viga on minus või mitte, aga Piletilevi kommentaar on kuidagi liiga pikk ja
lohisev (nagu minu postitused tavaliselt), kuid samas ka mittemidagi ütlev.
Suurem rõhk on minu meelest enda kiitmisel. Lisaks tundub see kommentaar
kuidagi üleolev (nagu ma ütlesin, võib asi vabalt ka minu ettekujutuses olla). Samas Piletimaailma kommentaar on lühike ja ma
saan kohe aru miks on teatripiletite müük internetis korraldatud nii nagu ta
hetkel korraldatud on. Võib-olla see ongi põhjus, miks Piletilevi kommentaar
tundub kuidagi üleolev ja ennast kiitev. Sest enamiks teatritest on eelistanud
põhiplatvormina kasutada Piletimaailma ja iga teater siis ise otsustab, kas ja
kui palju piletitest ta Piletilevisse müüki paneb. No kui mu konkurente minule
eelistatakse, siis ma üritaksin ka end igast küljest võimalikult palju kiita.
Ma loodan, et kui keegi satub
seda teemat lugema näiteks guugeldades, siis ta leiab oma küsimusele vastuse,
miks eelkõige teatripiletite müük on hetkel Eestis nii korraldatud. Samuti ma
loodan, et inimesed on edaspidi teatris teadlikumad ja ei hakka vaeseid
kassapidajaid või publikuteenindajaid sõimama, et miks neil pool saali
tegelikult tühi on, kuigi internet väidab et saal on välja müüdud. Ja mina vist
kolin võimaluse korral oma piletite ostmise Piletimaailma ümber.
Kas Te olete ka sattunud tunnistajaks olukorrale, kus saal on tühi, aga internetist piletit ostes näitab, et saal on välja müüdud? Kust Teie tavaliselt oma teatripileteid ostate?
Kas Te olete ka sattunud tunnistajaks olukorrale, kus saal on tühi, aga internetist piletit ostes näitab, et saal on välja müüdud? Kust Teie tavaliselt oma teatripileteid ostate?
Tere! Tore artikkel. :) Mis aastal see on kirjutatud?
VastaKustutaTere!
KustutaPostitus on kirjutatud 2017. aasta aprillis.
Aitäh! Postitus oli abiks.
VastaKustuta