Täieõiguslik TÜ tudeng vande andmisel |
Need, kes minu blogisse sagedamini satuvad on
kindlasti märganud, et siin on viimasel ajal vaiksemaks jäänud. Ja samas olen
ma siin-seal järjest rohkem kooli maininud. Nüüd oleks vist aeg südamelt ära
rääkida, et mis koolist ma räägin. Praeguse seisuga olen edukalt lõpetanud
esimese kursuse Tartu Ülikooli humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna kirjandus
ja kultuuriteaduste õpingutes. Täpsemalt teatriteaduse erialal. Mõni inimene
kohe ei oska ilma õppimata olla.
Aga miks just teatriteadus, kui see pole minu
elukutsega kuidagi seotud? Haiglas töötades pole teatriteadusest eriti mingit
kasu. Ja karjääri ma veel nii kardnaalselt ka muuta ei kavatse. Võõrastele ja
ka veidi tuttavatele inimestele tuleb see uudis alati väikese šokina. Isegi nendele,
kes teavad, et teater mulle meeldib. Küll aga ei tea paljud seda, et teater ja meditsiin
on minu jaoks päris tihedalt seotud.
Suurema teatripisiku sain just Tartu
Tervishoiu Kõrgkoolis õeks õppides külge, kuna siis oli teater mulle piisavalt
lähedal ja piletid soodsad, sest Vanemuine pakub tudengitele kella kuue
piletit. Kella kuue pilet tähendab seda, et kui sa oled tudeng ja etendusele on
vabu kohti, siis alates kella uuest saab etendusele osta soodushinnaga (krooni
ajal ei ületanud pileti hind 100 krooni ja nüüd vist 8 eurot) pileti. Eks
teater oli mind ka varem huvitanud, sest ega ma muidu poleks
Lavakunstikateedrisse katsetele läinud ja Marika Korolevi töövarjuks olnud.
Maal ilma autota elades polnud aga võimalust eriti tihti teatrisse sattuda.
Tartusse kooli asudes oli teater lähedal, vaba aega ja rahanatukest ka oli.
Kõige tähtsam on see, et mu ümber olid inimesed, kes olid minuga nõus teatris
käima. Sest siis ma polnud veel nii julge, et üksinda teatris käia. Ja teistega
koos käimine tekitas ka selle harjumuse, et pärast laval nähtut omavahel lahti
mõtestada. Tervishoiukõrgkool on märgiline ka selle poolest, et seal õppides
oli minu rühmas tüdruk, kes oli Tartu Ülikoolis õppinud kirjandus-ja
teatriteadust ning selle õenduse vastu välja vahetanud. Mul polnud enne seda
aimu ka, et selline eriala üldse eksisteerib. Samas ei saanud ma tol ajal aru,
miks peaks keegi teatri õenduse vastu vahetama. Tänaseks on enda kogemus
näidanud, et neid inimesi on väga palju, kes sellisest erialast kuulnud ei ole.
Teatriteaduse erialaga puutusin veidi lähemalt
kokku 2016. aastal kui ma Tartu Ülikoolis õendusteaduse magistriõppes õppisin.
Otsustasin siis vabaaineteks midagi teatriga seotut võtta ja nii sattusin
teatriteaduse valikainesse "Eesti lavastajad". Kuna ma ei olnud
ühtegi teatriajaloo tundi sel ajal saanud, oli aine minu jaoks veidi keeruline,
kuid samas väga huvitav. Vaikselt hakkas huvi teatriteaduse vastu idanema, sest
tahtsin ka teatri ajaloost rohkem teada saada. Ja kui te veel teaksite, palju
ma sellest ajast endale teatri teemalisi raamatuid kokku olen ostnud. Päris TÜ
raamatukogu teatriteaduse ainepaketti veel raamatutest kokku panna ei saa, aga põhiraamatuid
ma raamatukogust veel laenutama pole pidanud.
Igatahes hakkasin ma 2018. aasta suvel veidi
põhjalikumalt Tartu Ülikooli humanitaarteaduste valdkonda sisse astumise kohta
uurima. Olin ma selleks ajaks tervelt aasta aega ilma koolis käimata olnud ja tundus
õige aeg olevat midagi uut õppida. Selgus, et kirjandus- ja teatriteaduste
erialale õppima asumiseks on vaja ainult gümnaasiumi eesti keele eksami
tulemust. Nii see uuesti ülikooli õppima minemise mõte mulle aina meeldima
hakkas. Samas olin ma kindel, et ma oma kümme aastat tagasi kirjutatud kirjandi
tulemusega sisse ei saa. Aga nalja pärast kandideerida võis ikka. Miks ma alati
ära unustan, et kui ma naljaga pooleks midagi ette võtan, siis see nali kipub
täide minema?
Nii ka sel korral. Ühel hetkel avastasin
eelmisel aastal keset juulit, et ma olen Tartu Ülikooli kirjandus- ja
teatriteaduste erialale sisse saanud. Ma ei hakka salgama, et õnn oli päris
suur. Sest nüüd saab teatrit lähemalt õppida ja ma olen kohustatud palju
teatris käima. Eks tõuke õppima minekuks andis ka see blogi. Sageli olen tundnud,
et tahaks kasutada korrektseid termineid lavastuse kirjeldamiseks, kuid
teadmistest jääks nagu puudu. Seega tundus õppima minek väga perspektiivika
ettevõtmisena. Samas oli palju hirme ka. Mis saab minu täiskohaga tööst, kui
tegemist on täiskoormusega päevase õppega? Kui ma töölt ära tulen, kuidas ma
rahaliselt hakkama saan, sest olen ma ju harjunud päris head palka saama (jah,
tervishoiutöötajate palgad on nende vastutuse ja koormusega võrreldes nigelad,
kuid õe palgaga on võimalik päris edukalt hakkama saada, kui oskuslikult rahaga
ümber käia). Kui ma tööle edasi jään, siis mis koormusega ja kuidas ma kogu
selle rööprähklemise korraldan? Kuidas mu uued kursusekaaslased mu vastu
võtavad, sest olen ma neist täpselt kümme aastat vanem (ehk siis värskelt gümnaasiumi
lõpetanute jaoks ilmselgelt täielik eelajalooline elukas)? Kas mul on seda
teatriteaduse eriala üldse vaja? Eks neid küsimusi, kahklusi ja kõhklusi oli
hulgim. Siiski otsustasin ma härjal sarvist haarata ja proovida.
Nüüd, kus esimene kursus on edukalt
lõpetatud, võib öelda et vähemalt rööprähklemise olen ma suurepäraselt selgeks
saanud. Otsustasin kliinikumis jätkata 0,75 koormusega, mis sisuliselt tähendab
seda et enamuse oma nädalavahetustest veedan ma haiglas ja mõned ööd ka nädala
sees. Humanitaarvaldkonnas on vähemalt see hea, et asjad on vabamad kui näiteks
meditsiini õppides. Seega pole hullu, kui ma peale öövalvet mõnes loengus
ainult füüsiliselt kohal olen ja sisimas magan. Kuigi peab ütlema, et enamasti
ma ikkagi suudan end loengu ajaks kokku võtta ja kuulata. Aga, et asi veel
lõbusam oleks, andsin ma nõusoleku Tartu Tervishoiu Kõrgkoolis ise tulevasi
õdesid õpetada. Nii lisandus minu rööprähklemise marsruudile uus sihtpunkt.
Üsna tavaline nähtus oli see, et hommikul ärgates alustasin näiteks Nooruse
tänaval tervishoiukõrgkoolis, seal lõpetades oli pool tundi aega, et kesklinna
ülikooli jõuda (kusjuures ühistranspordiga) ja parimatel päevadel tuli peale
ülikooli uuesti 15 minutiga Nooruse tänavale tagasi jõuda ja siis ööseks veel
kliinikumi.
Nagu näha, siis ma suutsin selle esimese
aastakese sellise rööprähklemise all üle elada. Eks sellele aitas natukene
kaasa ka see, et ülikoolis pole tunniplaan kooli poolt valmis koostatud, vaid
igaüks saab endale sobivad ained ise valida. Nii näiteks on mul reeded ka vaba,
mis tähendab seda, et ma sain terve ühe nädalapäeva juurde millal saab kas
kliinikumis tööl olla või tervishoiukõrgkoolis tunde anda. See tähendas aga
seda, et ma ikka sain mõni nädal ühe vaba päeva ka. Kirja otsustasin selle loo
panna, et natukene selgitada miks ma enam nii sageli ei blogi. Esiteks pole
väga aega teatris käia, või kui selle aja leiangi, siis kirjutamiseks aega ei
jätku. Teiseks, peab koolis päris palju kirjutama ja ka etendusi analüüsima,
seega väga vabal ajal seda teha ei taha. Ja natukene on teatrist ka küllastus
tulnud, kuigi see on imelik, sest tegelikult pole mul teatrispetsiifilisi
aineid väga palju olnud. Siit ka minu soovitus, kui te tahate teatrist
küllastust saada, siis minge teatriteadust õppima.
Kõikidele neile, kes ei tea, mida
teatriteadus endast kujutab annan nüüd väikese ülevaate. Enamasti arvatakse, et
teatriteadus tähendabki näitlejaks õppimist ja inimesed on väga üllatunud kui
kuulevad, et ma Tartus õpin. Sest kõik teavad, et näitlejaks saab Tallinnas ja (häda
pärast) ka Viljandis õppida. Teatriteadlased on hoopis teatri taustajõud.
Näiteks saab teatriteadlane minna tööle teatrite kirjandustuppa, ehk siis
inimeseks, kes lavastustele kavalehti koostab ja repertuaari aitab välja
valida. Veel võivad teatriteadlased näiteks ajalehtede kultuuritoimetustes
töötada või hoopis vabakutselistena ajalehtedele teatriarvustusi kirjutada.
Kusjuures teatriteadlane ei ole teatrikriitik (sellist ametit pole võimalik
üldse õppida). Ei ole ka võimatu, et teatriteadlastest saavad teatrijuhid,
dramaturgid, teatri projekti- või turundusinimesed jne. Kuna õppekava on
kirjandus- ja kultuuriteadused, siis võib teatriteadlane endale näiteks
kõrvalerialaks võtta kirjanduse ja minna hoopis kooli õpetajaks. Seega tööpõld
on tulevikus lai.
Kuna paljudel erialadel on võimalik Tartu
Ülikoolis valida nii pea- kui kõrvaleriala, siis mina valisin kõrvalerialaks
psühholoogia. Tundus hea idee olevat, kuna ma arvasin, et bakalaureusetöö
tahaksin psühholoogilisest teatrist teha. Samas kulub psühholoogia minu
igapäevases töös mulle ka väga ära. Ometigi ma siiamaani olen psühholoogia-alaseid
koolitusi vältinud, sest mulle ei meeldi kui keegi mu psüühikat avab. Aga nüüd
tuleb nalja koht – nimelt valisin ma selle paketi, millega saab edasi minna
psühholoogia magistriõppesse. Ühest magistrikraadist on ilmselgelt veel vähe.
Kogu esimene kursus on mulle väga keeruline
olnud. Kui sa oled sisuliselt kümme aastat meditsiini õppinud, kus kõik asjad
on väga täpselt ja kindlalt paigas, siis on suhtumine, et igaühel on oma tõde
veidi harjumatu. Ehk ma nüüd mõistan veidi paremini miks mu kursuseõde omal
ajal teatriteaduse pooleli jättis ja tuli õeks õppima ning oli selle otsusega
väga rahul. Minu jaoks oli harjumatu ka see, et ained võib läbida endale sobival
kursusel, mitte ei ole kindlaks määratud millised ained tuleks esimesel,
millised teisel ning millised kolmandal kursusel läbida. See tähendab ka seda,
et kogu kursus on väga laiali paisatud ja ühtset kursusevaimu minu meelest meil
tekkinud ei ole. Kokku võeti meid vastu vist 38. Aga kirjandus- ja
kultuuriteadused hõlmavad endas nelja eriala – teatriteadus, eesti kirjandus,
folkloristika ja etnoloogia. Eks mingid alusained on kõigil ühised, kuid
enamasti igaüks nokitseb omaette. Ma siiani olengi üritanud seda rida hoida, et
teen kohustuslikud alusained (näiteks keeleteadus, folkloristika, etnoloogia,
poeetika, akadeemiline eesti keel jne) esmajärjekorras ära, et siis hiljem
saaksin rahus tegeleda teatriteaduse ainetega.
Kahjuks neid teatriteaduse aineid nii palju
pole, kui ma lootsin. Minu ettekujutuses sisaldab teatriteadus kolm aastat
ainult teatrialaseid õppeaineid. Või valdavalt teatrit käsitlevaid aineid ja
sekka mõned üldisi teadmisi andvad ained. Hetkesisuga on mul ka sügise
tunniplaan ära koostatud ja seal pole ka teatrialaseid aineid väga palju (ja
ometigi ma enda meelest valisin kõik teatrialased ained, mida sügiseks pakuti).
Õnneks on teatrialast haridust pakkuvad kõrgkoolid võtnud nõuks oma jõud
ühendada ja nii on lootust, et Tartu Ülikooli teatriteaduse tudengid saavad
ühel päeval ka näitlejaks ning lavastajaks õppivate tudengitega koos tundides
käia. Ma ainult ei tea, kas mina selle aja ülikoolis ära jõuan oodata. Samas
oleks huvitav näha, mida näitlejaõpe endast kujutab ja kindlasti aitaks see ka
tulevikus paremini lavastusi ja näitlejate pingutusi mõista.
Kui keegi küsib, kuidas mul koolis läheb,
siis enamasti ma ikka arvan, et hästi. Kui päris aus olla, siis kõige rohkem
mind häiribki see, et sageli pole kindlaid nõudmisi ja igaüks teeb tööd nii
nagu ise heaks arvab. Või siis see, et kuigi tähtajad on olemas, siis ei juhtu
inimesega midagi, kui ta seda tähtaega üle kuu aja ületab. Õnneks psühholoogias
ollakse tähtaegadega väga jäigad ja see paneb rohkem pingutama. Olen ma ju
kümme aastat harjunud, et iga töö jaoks on vähemalt 3-4 lk pikkune juhend, kus
on täpselt välja toodud vormistusnõuded ja muu oluline. Eks rööprähklemine on
ka oma jälje jätnud, sest hinded nii head ei ole nagu siis, kui ma õeks
õppisin. Samas ma lohutan end sellega, et mul ilmselt pole plaanis
teatriteadlasena tööle minna ja käin ülikoolis lihtsalt enda hobiks.
Eks vahel tuleb ka neid mõtteid pähe, et mul
on haridus ja töö olemas, milleks mul on seda õppimist vaja. Samas olen
järgmisel hetkel väga elevil, kui me mõne teatriga seotud ülesande saame. Te
võite arvata, kas ma olin õnnelik, kui nägin et ühe aine ainekavas oli kirjas,
et aine läbimiseks peab üliõpilane palju teatris käima. Siiski selgus, et palju
teatris käima tähendas vähemalt kolme erineva lavastuse vaatamist. Kuidas võtta,
mõne jaoks kolm korda nelja kuu jooksul teatris käia ongi palju, samas minu
jaoks on see umbes ühe kuu norm.
Üldiselt olen ma oma otsusega rahul ja uusi
teadmisi olen teatrist palju saanud. Kindlasti vaatan nüüd ka teatrit ja kogu
teatri tegemisega seonduvat (reklaamikampaania, kohavalik, inimesed jne) hoopis
teise nurga alt. Teise nurga alt olen hakanud vaatama ka enda kirjutisi. Sest
koolis räägitakse meile, kuidas ei tohiks kirjutada (ja see on peaaegu täpselt
nii nagu ma siin blogis kirjutan). Samas ma kardan, et kui ma hakkan kirjutama
nii nagu me koolis räägime, siis mõjuksin ma kuiva ja igava teatriarvustajana,
kelle arvustusi ehk tavaline inimene „Sirbist“ lugeda ei tahaks. Mulle meeldiks
ideaalis olla selline blogija, kelle arvamusest leiavad endale midagi nii
tõsisemad teatriarmastajad kui ka need, kes ehk kord mõne aasta jooksul
teatrisse satuvad ja ei ole teatriarvuststega väga kursis. Eks see blogimine
teeb ka kooli jaoks kirjutamise raskemaks, sest mul on aastatega, mil ma
bloginud olen juba oma käekiri tekkinud ja sellest on veidi raske vabaneda.
Siiski pean tunnistama, et kuigi Tartu Tervishoiu
Kõrgkool on rakenduskõrgkool ja TÜ on eesti rahvusülikool, siis ma pean
tervishoiukõrgkoolis õppimist palju raskemaks, kui praegu ülikoolis veedetud
aastat. Seega ma ei taha kuidagi nõustuda sellega, et ülikoolis on kõige raskem
ja need, kes ülikoolis pole käinud on kuidagi rumalamad. Eks ma olen praegu ka
seda suhtumist enda tutvusringkonnas tajunud kui minult küsitakse, et mis tunne
nüüd siis ülikoolis õppida on. Või tundub ülikool tõesti selle võrra lihtsam,
et mul on nii palju õppimiskogemust.
Vähemalt sain nüüd südamelt ära kirjutada
selle, miks blogis viimasel ajal vaikus on. Ja ühtlasi tahan ma julgustada
kõiki oma unistusi täide viima. Mina nimelt olen kaks aastat rääkinud sellest,
et äkki peaks teatriteadust õppma minema, aga ega keegi mind tõsiselt ei
võtnud. Nüüd näete ise, mis sellest välja tuli.
Appi kui äge! Me väga paljudes ainetes koos olnud. EBA pilte vaadates mõtlesin mitu korda, et nii tuttava näoga. :D Pean nõustuma põhimõtteliselt kõigega ja natukene olen närvi ka läinud, et ise pingutan, et kõik tööd tähtajaks tehtud saaksid ja mõni teine saadab oma töö kaks kuud hiljem ja saab sama hinde. :D Kuna ma natukene õigusteadust ka õppinud TÜs, siis võin öelda, et igal erialal siiski pole nii lihtne ja tähtaegadest pidi seal samuti päriselt ka kinni pidama.
VastaKustutaMa päris seda ei mõelnud jah, et kogu TÜ nüüd väga lihtne on. Eks see sõltub ikka jah erialast palju. Olen kuulnud, et psühholoogia pidi ka väga raske olema. Samas mulle meeldibki see, et seal konkreetsed juhised olemas ja sellel ongi tagajärjed kui sa kokkulepitud ajaks asju valmis ei saa. Mind nüüd täitsa huvitab, et kes sa oled ja kas ma sind ka näinud olen, kui meil mõni ühine loeng olnud on 😀
Kustuta