12. märtsil 2024 Sadamateatris
Foto: Heikki LeisAlustan
selle postituse kirjutamist suure häbitundega. Nimelt on mul tartlasena häbi
tunnistada, et ma sattusin Vanemuise lavastust vaatama viimati 2022. aasta
oktoobris. Paus on olnud peaaegu poolteist aastat. Ometigi võiks eeldada, et
just Vanemuisesse satun ma kõige rohkem, kuna see asub mulle kõige lähemal ja
pakub väga eriilmelist teatrit, mille hulgast võiksin kindlasti midagi
meelepärast leida. Jah, tõesti on selle aja sees olnud päris mitu lavastust,
mis mind kõnetanud on, kuid vahepeal jäi kogu see teatris käimise asi üsna
tagaplaanile ja ostsin pileteid ainult vahetult enne teatrisse minekut. Nii
hilja muidugi enam nendele minu soovitud lavastustele pileteid saada polnud ja
nii jäigi Vanemuises käimata. Kuigi „Lõpp“ on üks nendest lavastustest, mida ma
vaadata tahtsin, pole ma kindel, kas ma seda ikka vaatama oleksin jõudnud, kui
kolleegid poleks aktiivsed olnud ja pileteid mitu kuud varem ära ostnud. Seega
tundub, et ma jõuan teatrisse ainult siis, kui keegi mind sinna kutsub.
Nagu
nimigi ütleb, siis „Lõpp“ räägib elu
lõpust ehk surmast ja tegemist on dokumentaallavastusega, mis põhineb surijate
ning hingehoidjatega tehtud intervjuudel. Kindlasti võib paljudel tekkida
küsimus, et miks ma nii morbiidset asja vaatama tahtsin minna. Esiteks puutun
ma selle teemaga tööalaselt liigagi palju kokku ja on ju igati huvitav vaadata
mida teised inimesed sellest teemast räägivad. Ja dokumentaallavastused on
mulle ka alati meeldinud, peamiselt seetõttu et seal käsitletakse olulisi
teemasid ning need lavastused panevad mõtlema. Ma olen täiesti nõus sellega, et
surm on tabu, millest meie ühiskonnas väga palju ei räägita ja üritatakse
näiteks lapsi surmast eemale hoida. Mis seal salata eks ka täiskasvanud
hoiaksid parema meelega surmast eemale ja ei taha sellel teemal rääkida. Samas
pole see alati nii olnud. Vanasti hoiti surnuid kuni ärasaatmiseni kodus ja ka
ära saatmine ning peied toimusid kodus, mis tähendab et kogu perekond oli surnu
juures ja surm oli elu loomulik osa. Tänapäeval proovitakse sageli surev
inimene haiglasse või hooldekoju ära saata, et lähedased ei peaks seda suremise
protsessi pealt nägema. Näen ka oma igapäevases töös, et surm on midagi
sellist, mida paljud kardavad ja seetõttu üritatakse igast õlekõrrest haarata,
et äkki see surm sel korral ikka ei tule. Kahjuks tabab surm meid kõiki ja
seetõttu on parem nendest teemadest võimalikult varakult rääkida. Palju lihtsam
on lähedase surmaga leppida, kui sellest on eelnevalt räägitud ja on teada,
mida lähedane mahajääjatelt ootab. Seetõttu on mul väga hea meel, et Piret
Jaaks, Marta Aliide Jakovski ja Vanemuine on otsustanud sellisel teemal
lavastuse teha.
Kui keegi
nüüd mõtleb, et miks nii masendavatel teemadel rääkivat lavastust peaks üldse
vaatama minema, siis raskeid teemasid tasakaalustatakse lavastuses päris palju
huumori abil. Jah, seal on ka musta huumorit, mis kõikidele meedikutele
meeldib, kuid on ka tavalist huumorit, mis peaks kõik mittemeedikud ka naerma
ajama. Mina igatahes sain päris palju naerda. Jah, mitte küll nii palju kui
korraliku komöödia korral, kuid üle poole ajast oli kindlasti suu muigvel. Ega
ma ei saa lubada, et poole ajast naersin ma ainult meedikutele omaste mustade
naljade peale. Ma ilmselt pole just maailma parim eeskuju, sest mulle just
draamad ja morbiidsed lood meeldivad, aga mina polnud teatrist lahkudes üldse
masendunud. Tegelikult kartsid mu kolleegid, et äkki on lavastus nii masendav,
et tuleb poole pealt lahkuda, aga ei lahkunud ka nemad ja tundus, et lavastuse
lõppedes polnud ka nemad eriti masendunud. Seega ei pea keegi kartma, et
teatriõhtu kuidagi tuju ära rikuks. Ma usun, et vastupidiselt avardab
teatriõhtu silmaringi ja paneb ehk publikut rohkem surmaga seotud teemadele
mõtlema. Minu meelest oleks väga tore, kui tänu lavastusele teeb keegi oma
lähedastega kokkuleppe, kuidas surma puhul käituda või mida surijale öelda või
mida temalt küsida.
Minu
meelest ongi lavastuse kõige suurem väärtus see, et surmast on räägitud nii
hingehoidjatega kui ka surijate endiga. Eks vaimulikud ja hingehoidjad on oma
töös väga palju puutunud kokku nii surijate kui ka neist maha jääjatega ning
seetõttu oli lavastuses väga palju selliseid mõtteid, mis panevad publikut ka
nende teemade peale mõtlema. Siiski ei koosnenud kogu lavastus ainult erinevate
hingehoidjate ja surijate monoloogidest, vaid monoloogid ja mõtted olid
põimitud folkloorist pärit surmaga seotud uskumustega. Seda kõike raamis lugu
perekonnast, kus pensioniealine ema koondatakse töölt vahetult peale seda kui
ta on oma abikaasa matnud. Hingehoidjate lugude vahele esitavad näitlejad
pildikesi pensionile jäänud naise elust kuni selleni kuidas ta saab vähi
diagnoosi ja seda oma täiskasvanud poegadele ja lastelastele ütleb. See uudis
muudab perekonna suhteid nii palju, et vennad kes seni pole teineteisele
tunnistanud kui väga nad üksteist armastavad ja vajavad, seda siiski lõpuks
teevad. Selles mõttes ikkagi õnneliku lõpuga lugu, kuigi ema on suremas. Mulle
tundub, et see perekonnalugu oli vajalik ka selleks, et veidi teema morbiidsust
vähendada ja aitas kogu surma temaatikat veidi inimlikumas võtmes avada.
Lavastuse
ülesehituse mõttes on tegemist pigem kaasaegse lavastusega, kus kasutatakse
palju näitlejate kuvamist suurele ekraanile ning kogu lavakujundus koosneb
kuuest toolist. Kogu stseenide tegevus tuleb publikul suuresti ise ette
kujutada, sest lavakujunduses pole rekvisiite. Näiteks kujutatakse peielauda
kõrvuti toolidel istudes, kus näitlejad kujutletavaid pitse tõstavad Ja kõigile
on selge, mida näitlejad teevad ja sobilik atmosfäär tekib iga inimese
kujutluspildis tema ette. Videokaamera kasutamine on kahe otsaga asi. Kuna
Sadamateater on piisavalt väike saal ja publik istub näitlejatele võrdlemisi
lähedal, on kõik laval toimuv ka viimasesse ritta võrdlemisi hästi näha ja
selles osas poleks justkui kaamerat suurendamiseks vaja. Samas kuvatakse
ekraanile enamasti ainult näitlejate näoilmed, mis suurel ekraanil võimenduvad,
pannes niimoodi publikut tegelastele palju rohkem kaasa elama, kuna iga pisimgi
näo miimilise lihase liikumine on tänu kaamera suurendavale efektile ka
viimasesse ritta näha.
Minu meelest
olid kõik näitlejad väga super, sest emotsioonide ja mõtte edasi andmiseks tuli
peamiselt kasutada näoilmeid, sest palju see publik kehakeelt ikka vaatab, kui
ainult nägu on suures plaanis ekraanile kuvatud. Eks oli ka neid stseene, kus
sai kogu kehakeelt vaadata (nt see sama mainitud peielaua stseen või etenduse
alguses olnud tantsustseen). Lisaks kandsid kõik näitlejad matustele iseloomulikku
musta riietust, seega ei aidanud ka kostüüm erinevaid karaktereid välja tuua.
Ainsa erandina kostüümi osas saab välja tuua Külliki Saldre kehastatud ema, kes
sarnaselt teistele oli etenduse alguses riietatud musta, kuid viimases
haiglastseenis oli tal seljas valge kleit, mis meenutas kas siis surirüüd või
haiglakitlit. Igatahes oli kõikide näitlejate mängu nauditav vaadata ja kuna
sageli oli laval ainult kaks näitlejat korraga, kellest üks oli kaamera ees ja
teine kaamera taga, siis sain eriti palju tähelepanu pöörata näitlejatele.
Kohati tundus mulle, et ma jõllitan ainuisikuliselt seda näitlejat, kes
parajasti kaamera ees rääkis, sest mis sa sellest kaamerat hoidvast näitlejast
ikka vaatad. Nii ma siis keskendusingi kaamera ees oleva näitleja miimika
jälgimisele. Seega julgen ma öelda, et kõik näitlejad teevad jube head rollid
just näitlejameisterlikkuse osas, kui arvestada seda, et nende peamine
töövahend on nende enda nägu, millega erinevaid emotsioone edasi tuleb anda.
Sellist teatrit mulle meeldib vaadata, kus näitleja ei kao dekoratsioonide,
kostüümi ega grimmi taha ära, vaid peab kasutama enda keha selleks, et tegelast
luua. Sest selline teater laseb publikul vaadata kui suurepärased näitlejad
meil on ja nautida puhast näitlejatööd. Kui Külliki Saldre ja Karol Kuntsel on
mu vanad lemmikud, siis selle lavastuse põhjal julgen küll öelda, et nii Lena
Barbara Luhse, Kaarel Pogga kui Reimo Sagor liigituvad ka mu lemmikute hulka,
sest neid on laval huvitav vaadata.
Kuigi
kokkuvõttes oli tegemist hea lavastusega, siis unustamatut teatrielamust ma
siiski ei saanud. Ma küll olin valmis selleks, et ma lahkun teatrisaalist
märgade silmadega, kuid seda ei juhtunud. Äkki oli lavastus nii hästi
tasakaalus, et see kurb sisu ei jõudnud minuni ja seega ei läinud silmad
märjaks. Aga teema igatahes puudutas ja vahetult peale teatrit oli küll veidi
kergem tunne ja tahtmine kõik tuttavad teatrisse saata, et ka teised saaksid
aru, miks surmast rääkima peaks. Ja näitlejaid oleks ka kallistama tahtnud
minna, sest ega neil ka sellist lavastust kerge mängida pole.
Lavastaja: Marta Aliide Jakovski
Autor ja lavastusdramaturg: Piret Jaaks
Kunstnik ja valguskunstnik: Kristjan Suits
Helilooja ja muusikaline kujundaja: Ann Reimann
Kaamerarežii autorid: Fidelia Regina Randmäe, Marta Aliide Jakovski
Osades:
Külliki Saldre – Renaata
Karol Kuntsel – Taaniel, ülemus, härra klubis, hingehoidja haiglas
Reimo Sagor – Ruben, härra klubis, kirjanik matustel
Lena Barbara Luhse – Jane, proua klubis, naine matustel, naine haiglas
Kaarel Pogga – Kristjan, noormees tööl, härra klubis, ingel, poiss
matustel, arst
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Vanemuise koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar