Kindel on see, et kuue päevaga ma
kõiki 23 lavastust läbi vaadata ei jõua. Eks ma tegin kiire selektsiooni
pealkirjade ja lavastajate järgi. Näiteks olin kindel, et tahan näha Alvis
Hermanise lavastust "Gorbatšov" (Gorbachev) ja Dimitri Krõmovi
lavastust "Boris". Teiste lavastuste osas kindlaid soove ei olnud ja
otsustasin, et hakkan lihtsalt algusest peale vaatama. Iial ei tea, millal
lavastus üllatada võib ja seega üritan nii paljudele võimaluse anda, kui võimalik.
"An Oak tree by Michael
Craig-Martin" (lav
Ilja Moshchitski) – Tegemist on ajutise teatriühenduse „Chronotope“
lavastusega. Esimene mõte salvestust vaadates oli, et seda ma küll lõpuni ei
vaata. Nii kaasaegne teater pole päris minu maitse. Ehk teatrisaalis veel
vaataks, aga arvutiekraani vahendusel on teatrit väga kehva vaadata ja
lavastusel on end üsna raske maksma panna. Ühel hetkel avastasin, et elutuba
minu ümber on täielikult taandunud ja ma olen hoopis ühes teises kohas.
Lavastuse kontseptsioon ise on lihtne. Lavastaja tuli lavale ja palus endale
kaasnäitlejaks ühte vabatahtlikut publiku hulgast. Ainsaks tingimuseks see, et
tegemist ei oleks teatriga seotud inimesega. Seejärel seati uus näitleja
lavastuseks valmis, andes talle mikrofoni. Kontseptsioon oli väga lihtne.
Lavastajal oli kaasnäitlejale paberil välja trükitud tekst, millel olid
repliigid kirjas. Või ütles lavastaja ise oma näitlejale ette, mida ja kuidas
teha või öelda. Seepärast mulle tunduski, et sellist asja ma vaadata ei
taha. Mida rohkem lavastuse süžee lahti hargnes, seda sügavam mõte sealt välja
koorus ja lõpuks olin ma juba märgade silmadega ekraani ees. Nimelt rääkis lugu
ühest traagilisest õnnetusest, kuidas 12-aastane tüdruk autoalla jäi ja surma
sai ning seejärel keeldus tema isa tee ääres asuva tamme juurest lahkumast kuna
ta uskus, et see tamm ongi tema tütar.
„We are all here“ (lav Dmitri Krõmov) - Kohe
kui ma nägin, et tegemist on Krõmovi lavastusega, pidin selle ära vaatama. Sel
korral teeb Krõmov koostööd Moskva teatriga „Kaasaegse näidendi Kool“. Muidugi
aitas otsusele kaasa ka sisukirjeldus milles öeldakse, et lavastus räägib
Krõmovi enda seostest teatriga. Kuidas tema esimene nähtud lavastus Thorton
Wilder´i "Meie linn", teda ja tema tulevast elukutset mõjutas.
Muidugi ei puudu lavastusest ka Krõmovi kuulsad vanemad - teatridirektor
Anatoli Efros ja teatrikriitik Natalja Krõmova. Mulle meeldis lavastus just
seetõttu, et see oli justkui klassikaline teatrilavastus, aga samas oli seal
väga palju neljanda seinaga mängimist. Suurema osa ajast oli Krõmov ise laval
ja andis näitlejatele käsklusi, nagu vaataks me proovi. Järgmisel hetkel istus
ta koos oma vanematega (keda muidugi kehastasid näitlejad) publiku hulgas
saalis ja vaatasid laval toimuvat. Nii näidati publikule paralleelselt kahte
lugu. Näitlejad laval mängisid Ameerika näitekirjaniku Thorton Wilder´i
lavastust "Meie linn" ja samal ajal räägiti selle loo taustal hoopis
lugu sellest, kuidas Dmitri Krõmov on selliseks lavastajaks kujunenud nagu ta
on. Mu ainus soov on, et kui kunagi jälle lubatakse üritusi korraldada, jõuab
see lavastus ka Eestisse. Näiteks Kuldse Maski teatrifestivali ajal, sest
tavaliselt neil on ikka üks Krõmovi lavastus olnud kavas.
„A simultaneous game“ (lav Anna Abalikhina) - See oli
üks nendest lavastustest, mida ma juhuslikult vaatasin. Kuna tegemist on
kaasaegse tantsu lavastusega, siis see mind väga ei kõnetanud. Lavastuses
tantsivad Moskva Balletiteatri tantsijad muuseumis erinevates näitusesaalides.
Ehk oligi minu jaoks kõige huvitavam osa see, kui Moskva Balletiteatri
tantsijad rääkisid sellest, mida nad enda tantsuga öelda tahavad. Siis oli
huvitavam ka tantsu jälgida, kui eelnevalt oli teada, et näiteks publik saab
muusikat valides ise mõjutada seda, millises stiilis tantsu neile esitatakse.
Aga mingeid erilisi emotsioone lavastus mulle ei pakkunud. Ilmselt kõik
tantsuteatri austajad vaidleksid mulle siinkohal vastu.
„Boris“ (lav Dmitri Krõmov) - Järjekordne
Dmitri Krõmovi lavastus, mille ta on teinud koostöös Moskva muuseumi ja
produtsent Leonid Robermaniga. Kuigi ma pean ütlema, et kui võrrelda kahte
festivalil osalenud Krõmovi lavastust, meeldis mulle "We are all
here" (Me kõik oleme siin) rohkem. Lihtsalt minu jaoks oli „We are all
here“ tempokam lavastus kui "Boris" ja seal oli rohkem värvi.
"Boris" põhineb Aleksander Puškini ajaloolisel draamal "Boriss
Godunov" ja räägib heast tsaarist Borissist ja tema ootsutest ning sellest
kuidas rahvas samal ajal kannatab. Loos on Krõmovile omaselt läbisegi põimitud
tänapäev ja 16. sajandi lõpp, mil Boriss Godunov oli Vene tsaar. Kahjuks ma
sisust väga palju aru ei saanud ja ehk see on ka üks põhjustest, miks lavastus
mulle nii suurt vaimustust ei pakkunud, aga lavastus tervikuna oli siiski
nauditav. Kohati meenutas mulle meie NO99 stiilis lavastusi. Jällegi on tegu
sellise lavastusega, mida tahaks päris oma silmaga kunagi Eesti lavadel mõne
festivali raames näha. Ma olen kindel, et füüsiliselt teatrisaalis lavastust
vaadates pakuks see tunduvalt suuremaid elamusi, kui video vahendusel nähtu.
„Frost the red nose“ (lav. Marina Brusnikina) -
Tegemist on Moskva Praktika Teatri ooperiinstallatsiooniga mis põhineb Nikolai
Nekrassovi poeemil "Pakane punanina". Jälle pean kahetsusega tõdema,
et kuna ma pole poeemiga kursis, siis oli sisust aru saamine veidi häiritud.
Laias laastus sain ikka aru, millest juttu on, aga paljud detailid läksid
kaduma ja seega oleks mulle endale meeldinud, kui ma oleksin eelnevalt selle
poeemiga tutvunud. Seega vaatasin rohkem jälle lavastust tervikuna. Lavastus
toimus Praktika teatri erinevates ruumides ja publik liikus koos esitajatega
erinevate ruumide vahel. Kuigi tegevus toimus siseruumides, siis esinejate
helesinised riided tekitasid minus küll tõeliselt pakaselise tunde. Eriti
võimendas seda äärmiselt kurblikult esitatud laul. Kui ma väga süvenenult
keskendusin, siis polnud igast sõnast vaja aru saadagi, pisarad olid kogu kurva
atmosfääriga juba tagatud. Ja päris mitmes kohas tõi esinejate laulmine
kananaha ihule. Ma ei kujuta ette, kui võimas oleks seda esitust veel reaalselt
näha, kui juba video vahendusel sellised emotsioonid tekkisid. Huvitava
kontrasti tekitasid ruumide laudpõrandad ja pingid, kus laudade vahel olid üsna
suured vahed ja mis seetõttu meenutasid mulle saunalava ja puidust reste sauna
põrandal. Selline lähenemine sooja sauna ja pakaselise süžee vahel oli muidugi
huvitav kontrast.
„Finist the brave falcon“ (lav Ženja Berkovich) - Tegemist
on SOSO Tütarde iseseisva teatriprojektiga. Laval on üheksa naisnäitlejat ja
kogu lavastusmeeskond koosneb ainult naistest. Ka teemad, mida lavastuses
käsitletakse on naistega seotud. Nimelt räägitakse lavastuses sellest, kuidas
naised on internetis tutvunud Islamimaades elavate meestega ning suure
armastuse nimel hüljanud kogu oma senise elu ja reisinud sõjatandrile, et
abielluda islamiterroristidega. Ükski lugu pole välja mõeldud ja kõik lood
põhinevad islamiterroristide abikaasade intervjuudel, mis on nendega vanglates
läbi viidud. Lavastuses räägitaksegi mitme naise lugusid, millest muuhulgas
selgub ka see, kuidas korralikud naised lõpuks on vanglasse sattunud. Alguses
tundus mulle, et tegemist on püstijalakomöödiaga, kus üks naine kirub mehi ja
nende käitumist ning räägib seejärel, kui hooliva islamistist mehe ta Tinderist
leidis. Lavastuse arenedes läks lugu muidugi järjest süngemaks ja lõpuks oli
mul tahtmine juba arvuti kinni panna, et neid õudusi ei peaks kuulma. Samas on
mul hea meel, et ka sellistest teemadest räägitakse ja seda julgetakse teha
Venemaal, kus teadupärast on üsna kerge midagi valesti teha. Eks muidugi on äärmiselt
kurb see, et kõik lood on kellegagi reaalselt juhtunud.
„Gorbachev“ (lav Alvis Hermanis) - Tegemist
on Moskva Rahvaste Teatri lavastusega ja nagu ma juba postituse alguses
mainisin, siis seda lavastust ootasin ma väga. Kuigi ma pole mitte ühtegi
Hermanise lavastust varem näinud, olen ma tema lavastuste kohta palju kiitusi
kuulnud ja lugenud. Võin juba etteruttavalt ära öelda, et "Gorbatšov"
on ka üks nendest lavastustest, mida ma tahaks Eestis väga-väga näha.
Tegelikult oleksin ma seda ka internetis korduvalt tahtnud vaadata, aga mind
painas teadmine, et mul on veel nii palju vaatamata lavastusi ja äkki ma leian
veel midagi sama head. Seega otsustasin, et ühtegi lavastust mitu korda ei
vaata, sest äkki muidu jääb midagi muud huvitavat nägemata. Rohkem enam ei
leidnud, sest Krõmovi lavastused olid selleks ajaks mul juba vaadatud ja aeg
sai läbi, seega kõiki programmis olevaid lavastusi ei jõudnudki läbi vaadata.
Nagu pealkirjast juba aimata võib, räägib lavastus Mihhail Gorbatšovist.
Õigemini küll temast ja tema abikaasa Raissast. Sellest, kuidas nad kohtusid ja
milline teekond eelnes Gorbatšovi võimule saamisele. Ma pean ütlema, et minu
teadmised Gorbatšovist pärinevad ainult ajalootunnist, kuid mulle läks lugu väga
hinge. Ma vist nutsin enamuse ajast, sest algas lavastus sellega, kuidas Raissa
leukeemiasse suri ja see tegi teatud eelhäälestuse kogu lavastusele.
Poliitilist poolt on lavastuses väga vähe näidatud. Rohkem näidatakse ikka
Gorbatšovi inimlikku poolt ja seda, milline oli nende kodune elu ja kui suur
armastus tema ja ta naise vahel valitses. Sinna sekka ka päris palju huumorit. Kuna
laval on ainult kaks näitlejat, siis oli huvitav ka nende rolli sisse elamist
vaadata. Nimelt tulid näitlejad lavale täiesti iseendana ja siis hakkasid
arutama, kuidas võiks rolli lahendada. Suurem osa kostüümivahetustest ja
grimmist tehti samuti laval. Minu silmis oli jällegi tegemist väga hea
lavastusega, milles oli küll konkreetselt paigas, kus on lava ja kus publik,
kuid siiski tekkis publikul näitlejatega mingi usalduslikum suhe, mis kaotas
neljanda seina. Hoolimata kurvast algusest ja eelhäälestusest, saatis kogu
lavastust siiski mingi seletamatu helgus. Seda peab ise kogema.
„The Observers“ (lav Mihhail Plutahhin) -
tegemist on GULAG-i Ajaloomuuseumi ja Predmeta Teatri koostööga. Tegemist on
objektiteatriga, kus kasutatakse erinevaid GULAG-i Ajaloomuuseumi eksponaate
loo jutustamiseks. Tegemist on ilma igasuguse sõnadeta lavastusega. Laval on
mõned nukunäitlejad, kes kasutavad muuseumieksponaate justkui nukke, et anda
edasi vangilaagris elanute lugusid. Kindlasti oli see üks väheseid lavastusi,
millest aru saamist keel ei mõjutanud. Samas vaatasin ma seda õhtusel ajal ja
nii ei suutnud ma kogu loosse täielikult süveneda. Siiski oli helikujunduse ja
esemete liikumise koosmõjul võimalik aru saada, et kujutatakse näiteks
vangilaagris ühes taktis marssimist, või sõdurite kamandamist. Kindlasti õiges
keskkonnas (nt muuseumis kõikide nende eksponaatide keskel) oleks lavastus
suuremat mõju avaldanud. Kuna lavastus kestis kokku umbes 50 minutit, oleks see
suurepärane võimalus näiteks ajalootunnis rääkida vangilaagritest ja seal
valitsenud õhustikust. Kuna minu jaoks oli tegemist esimese objektilavastuse
kogemusega, siis väga pikalt ma sellest midagi arvata ei oska, kuna tegemist
oli minu jaoks uue kogemusega.
„The Broken Jug“ (lav Timofei Kulyabin) - Tegemist
on Moskva Rahvaste Teatri lavastusega, mille tegevus toimub ühes kohtusaalis,
mida tuleb revideerima Euroopa Kohtu ametnik. Ma pean tunnistama, et ma olin
natukene üllatunud, et selline lavastus oli Russian Case programmi valitud,
sest minu jaoks oli tegemist üsna hea komöödialavastusega. Mulle siiani tundus,
et kõik teised lavastused olid postdramaatilise teatri esindajad ja neis oli
näha mingit uudset lahendust. Lõhutud kannu pärast kohtusse tulevad inimesed
tekitasid palju segadust, kuid lõpuks selgus, et kannu lõhkus kohtunik ise.
Nagu komöödiate puhul tavaks on, üritas kohtunik end sellest süüteost puhtaks
pesta. Nii nagu sellistes lugudes ikka, on alguses palju salatsemist ja oma
tegude varjamist, kuid siis ühel hetkel tuleb tõde siiski päevavalgele. Ehk ei
oska ma selle lavastuse kõrget kunstilist taset hinnata, kuna ma pole eriline
komöödiate austaja. Siiski pean tunnistama, et naerda oli vahelduseks väga tore
ja lavastus ise hea. Kuigi ma ei tea, kas nüüd nii hea, et kuulsa
teatrifestivali programmi kuuluda. Mulle lihtsalt tundus, et see lavastus oli
hoopis teisest puust, kui kõik need ülejäänud lavastused, kus oli ikkagi midagi
uuenduslikku olemas.
„The Idiot“ (lav Andrei Prikotenko) -
Kindlasti on kõik meist koolis pidanud Dostojevski "Idiooti" lugema.
Mina küll olen, kuigi see oli nii ammu, et ega ma enam ei mäletanud, millest
lugu täpselt jutustab. Seega oli Vana Maja Teatri lavastust vaadata huvitav.
Kuigi mulle tundus, et lugu oli nii kaasaegses kontekstis lavale toodud, et
esialgne „Idioot“ kippus tagaplaanile jääma. Kui laval on näitleja end
rihmadega tooli külge aheldanud ja end (ning kogu lava) märjaks kastab, siis
ongi sisule üsna raske tähelepanu pöörata, sest kogu laval toimuv tegevus
tõmbab tähelepanu endale. Minu puhul oli tegemist ka viimase lavastusega, mida
ma festivali viimasel õhtul vaatasin ja kõik varasemad emotsioonid olid juba
nii tugevad, et "Idioot" ei pakkunud minu jaoks kahjuks sellist
elamust, nagu eelnevad lavastused. Kindlasti oli lavastusel väga tugev
tagamõte, kuid mina seda oma väsimuse ja Venemaa väheste olude tundmise tõttu
ei suutnud ära tabada.
Kui kogu festivali muljed lühidalt kokku võtta, siis mul oli väga hea meel, et ma festivalist osa sain. Kindlasti oleks emotsioonid veelgi ülevoolavamad olnud, kui lavastusi oleks õnnestunud teatrisaalis näha ja kui ma oskaksin vene keelt perfektselt. Hetkel sain lavastustest osa tänu ingliskeelsetele subtiitritele, kuid kohati hakkas subtiitrite jälgimine segama kõikide laval toimuvate nüansside jälgimist. Aga kohe on tunda, et suurel võimsal Venemaal on teatris mängus hoopis suuremad rahad ja nende teatripraktika erineb väiksest Eestist. Lisaks sellele, et lavastused on võimsamad (palju näitlejaid, suured ja võimsad dekoratsioonid, keerulised lavamehhanismid, elavad loomad jne), on seal tunda ka hoopis teistsugust temperamenti. Vene teatris on midagi sellist, mida ma ei oska sõnadega kirjeldada, sest selle kogemuse saamiseks peab seda emotsiooni ise kogema. Seega ma väga-väga-väga loodan, et meie pandeemia on sügiseks leevenenud ja sügisel saab Eestis jälle Kuldse Maski festivali korraldada. Ma igaks juhuks olen isegi sellesse aega puhkuse planeerinud, et võimalikult paljudest lavastustest saaks osa võtta. Ja pärast seda käin jälle eufoorias ringi, sest need emotsioonid, mida vene temperament pakub, on lihtsalt nii võimsad. Ma hakkan järjest rohkem tundma, et ma tahaks järjest rohkem Vene teatrit kogeda ja nii on mul plaanis ka Tallinnas asuvale Vene Draamateatrile tulevikus rohkem tähelepanu pöörata.
Päisefotol stseen lavastusest "Gorbatšov" (foto autor Ira Poljarnaja)
0 kommentaari:
Postita kommentaar