30. juunil 2027 Temufi suvelavastus Tarvastu mõisa tallihoovis
Foto: Helen VunderÜks põhjus,
miks mulle suvel meeldib väga teatris käia on see, et siis saab mööda Eestimaad
ringi sõita ja uusi ning ilusaid paikasid avastada. Põhimõtteliselt saab seda
ka muul ajal teha kui suvel, aga sügisest kevadeni on enamasti kõik lavastused
siseruumides ja kindlates mängupaikades ning seetõttu huvitavaid kohti vähem
mida külastada. Eriti meeldib mulle, kui teatrit tehakse vanades hoonetes või
nende ümbruses, eriti kui nendeks vanadeks hooneteks on mingid mõisad, lossid,
häärberid jne. See lubab mul unistada, et ma kunagi hangin endale ka mõne vana
ja lagunenud mõisa ning teen selle korda ja hakkan seal üritusi korraldama.
Nagu öeldakse, siis unistamine ei maksa midagi ja seetõttu ilmselt minu
unistused unistusteks ainult jäävadki. Seda toredam on sattuda suvelavastuste
käigus täpselt sellistesse minu unistuste kohtadesse, kus minust hakkajamad
inimesed midagi toredat korraldavad.
Kuigi Tarvastu
ja Mustla kandiga olen ma veidi tuttav ja sealse kiriku juures korduvalt
jalutamas käinud, oli minu jaoks täielik uudis, et seal kandis on ka
mõisahooneid. Seega oli ühtepidi tee teatrisse tuttav, sest seda marsruuti olen
aastate jooksul korduvalt sõitnud, kuid samas oli ka üllatusmoment, et millised
need mõisahooned välja näevad ja kuidas Temufi sinna teatri on üles ehitanud.
Iseenesest on teatrisse jõuda väga lihtne (sageli on uute paikadega see
probleem, et need on nii eraldatud paigas, et kohale jõudmine on omaette
eksirännak) sest Viljandi-Rõngu maanteel näitab suur silt õiget kohta kust on
vaja ära keerata ja sealt juhatavad juba toredad parkimiskorraldajad edasi.
Kuna parkimisega on veidi kitsas, siis ise ei pea õnneks muretsema kuhu teeäärde
autot jätta võib, vaid kõik näidatakse puust ja punaseks ette. Kusjuures
kuulsin mitme teise teatrikülastaja käest samuti, et kogu asi on hästi
korraldatud – sildid näitavad kus midagi asub ja suunavaid inimesi on igal pool
piisavalt palju, kes vajadusel abistavad (mitte ainult parkimise juures, vaid
ka publikutribüünidel).
Peab ütlema, et
kõik etenduspaigas olevas vanad hooned olid kenasti lavastuse jaoks ära
kasutatud, kuigi publikut lasti ainult ühte vanasse lauta/küüni sisse, kuhu oli
kohvik tehtud. Teised hooned olid lavastusega seotud, kuigi peamine tegevus
toimus ikkagi õues, käisid näitlejad hoonetest sisse-välja. Enamasti olid tallihooned
siiski kasutusel nö „lava tagusena“ ehk siis ruumidena, kus näitlejaid laval
minekuks ette valmistati. Üks tallihoonetest kujutas Saamuel Pliuhkami kodu ja
teine tallihoone Pliuhkami naabrinaise Leena majapidamist. Kahe hoone vaheline
ala oli kaetud hallika multšiga ning sinna tehtud hallidest laudadest teerajad,
mis veidi meenutasid rabades olevaid laudteid. Eks see võis muidugi ollagi
Lutsu teosest „Soo“ inspireeritud lähenemine ja pidigi tekitama illusiooni keerulisest
soomaastikust. Neid samu halle lauajuppe oli kasutatud ka hoonete juurde aedade
meisterdamiseks. Lisaks leidus lavakujunduses väga palju erineva suurusega
maakive (jällegi viide minu meelest keerulisele ning kivisele maapinnale ning
raskele tööle, et kividest lahti saada). Seega saab öelda, et lavakujundus oli
maalähedane, kuid kuna minu meelest on see hall toon praegu arhidektuuris väga
populaarne värv, siis veidi oli maalähedusele lisaks ka kaasaegset hõngu.
Sarnaselt
lavakujundusele saavad ka Urmas Lennuki dramatiseeringus kokku tänapäev ja
minevik. Tänapäeva on toodud kunagised Oskar Lutsu näidendite „Laul õnnest“
ning „Kapsapea“ kangelased, kes üritavad tänapäeval hakkama saada. Tegelikult
on lisaks tänapäevasele eluolule ikkagi väga palju tuttavaid stseene nendest
samadest juba mainitud näidenditest ja ka mitmetest teistest Lutsu mitte nii
tuntud näidenditest. Oma tegelaste elusid tuleb vaatama ka Oskar Luts, keda
tegelased ja ka Luts ise paljuski maha teevad. Kuna Luts ise arvab, et ta pole
kirjanikuna õnnestunud, ei julge ta end oma õige nime all tutvustada ja nii
peetakse teda ekslikult hoopis üheks teiseks tuntud kirjameheks. Ma siinkohal
jätan selle teise nime mainimata, et nendel, kes vaatama tahavad minna, ikka
rohkem üllatusi oleks. Kuigi tegelased on pärit eelmisest sajandist, on neil
samad probleemid mis tänapäeva inimestelgi. Näiteks võistlevad Saamuel Pliuhkam
(Peeter Volkonski) ja Julius Jõuram (Veikko Täär) pidevalt selle nimel kumb on teisest
parem ning kohati läheb võistlus lausa nii üle võlli, et muutub absurdseks. Näiteks
kuulutab Jõuram, et tema teeb oma wc-potist purskkaevu ja seepeale tahab
Pliuhkam ka endale veelgi uhkemat poti-purskkaevu, mõtlemata selle peale, mida
wc potist tehtud purskkaev suure tõenäosusega üldse välja purskaks.
Kui omal ajal
tahtis Luts enda loodud tegelastega tolleaegset ühiskonda kritiseerida, siis
Peep Maasiku lavastus kasutab neid samu tegelasi, et panna publikut tänapäevase
ühiskonna peale mõtlema ja ehk veidi ka kritiseerima panna. Tänapäeval
räägitakse järjest rohkem liigirikkusest ja sellest, et mõned murulapid võiksid
sellised olla, kus muru veidi kõrgemaks jäetakse, et putukad saaksid seal elada
ja sellega seoses saaks ka toiduahel toimida. Ometigi on inimesed nii
küüniliseks muutunud, et kõik see, mida keegi teine teeb jääb meile järjest
rohkem ette ja nõnda vaadatakse sageli sellele kõrgemaks jäetud murule naabrite
poolt viltu ja nii oleme me sunnitud muru kord nädalas niitma, et kõik ikka
ilus ja kena välja näeks (sageli just naabrite meeleheaks). Millal leida aega
muru niitmiseks, kui tööd on palju ja kogu aeg kulub töö tegemisele? Nii ongi
ainus hetk muru niitmiseks pühapäeva hommikul kell 6. See aga jälle naabritele
ei meeldi, sest siis tahaks õige eestlane end raskest töönädalast veel välja puhata.
Kahjuks on ühiskonnas juba mõned juhtumid olnud, kus erimeelsusi lahendatakse
püstolitega ja nii otsustavad ka Lutsu kangelased oma vastasseisu revolvrite
abil lahendada nagu tõelised kauboid. Teine tänapäeva väga populaarne teema on
investeerimine ja seda võimalust ei jäta samuti Pliuhkam ja Jõuram kasutamata,
sest õnneks pole ju rohkem mitte midagi vaja kui ainult naabrimehest suuremat
rahakotti. Ja kõige kindlam viis rikkaks saada on oma raha börsile viia nind
panna see dividende teenima. Või, kas ikka on?
Tegelikkuses
siiski raha ei võrdu õnn ja kogu lavastuse jooksul tegelevadki nii Oskar Luts
kui ka tema tegelased õnne otsingutega. Selle käigus on võimalik leida juba
tuttavaid motiive kunagistest Lutsu tuntud teostest, näiteks ei puudu lavalt
kapsapea ega Imeliku kannel. Lisaks sellele on Urmas Lennuk teksti põiminud ka
kaasaegseid väljendeid, mis ehk eakamale publikule midagi ei ütlegi, näiteks
väljend sita ventikasse viskama, põhjustas ainult nooremates vaatajates
naerupahvaku. Üldiselt on tekst selliselt kirjutatud, et naerda saab omajagu,
hoolimata publiku vanusest või huumorieelistustest. Lisaks leiduvad lavastuses
ka mõned situatsioonikoomikat tekitavad olukorrad. Ma päris naerust kõveras ei
olnud, aga igav mul ka ei olnud. Minu meelest on lavastus suveõhtusse täpselt
paras meelelahutus, kus väga palju kaasa mõtlema ei pea ja saab naerda. Ehk
täpselt see, mis aitab end tööpäevast või -nädalast välja lülitada. Võib-olla
oleksid mulle mõned naljad paremini kohale jõudnud, kui ma Lutsu kunagiste
näidenditega paremini kursis oleksin olnud, kuid kuna tegemist on ikkagi
eraldiseisva looga, siis iseenesest ei takistanud ka see teadmiste puudujääk
väga palju. Põhilistele naljadele sain enda hinnangul ikkagi pihta. Ja
lavastust saab tervikuna vaadata ilma igasuguste eelteadmisteta Lutsu näidenditest.
Mingid üldteadmised Eesti kirjandusloost siiski peaksid olema, et naljadele
pihta saada.
Näitlejatena
teevad kaasa juba Temufi varasemates lavastustes kaasa teinud tuntud nimed
Lauri Kink, Peeter Volkonski, Silver Kaljula, Veikko Täär. Lisaks Ugala
näitleja Oskar Punga, kes minu teada teeb Temufi lavastuses esmakordselt kaasa.
Minu jaoks täiesti uued näitlejad olid Elis Järvsoo, Liina Roht ja Karmen Meos.
Iseenesest oli trupp väga hea ja nende mängu nauditav vaadata. Kõik eespool
mainitud kutselised näitlejad on laval oma headuses ja mulle tundub, et kui
neid nimesid lavastuse plaktatil näha võib, saab kindel olla, et näitlejates
pettuma ei pea. Nii ka sel korral. Tegelikult meeldisid mulle kõik näitlejad ja
keegi teistest rohkem silma ei jäänudki. Võib-olla veidi rohkem pöörasin
tähelepanu tüdrukutele, sest nemad olid minu jaoks kõik „uued näod“ ja seega
oli neid veidi huvitavam jälgida, sest pole ju neid varem laval näinud ja seega
on kõik, mis nad teevad uus ja huvitav. Kiire guugeldamine näitas, et ainult
Elis Järvsoo on neist kutseline näitleja. Kuigi ma pean tunnistama, et ka Karmen
Meose ja Liina Rohti puhul oleks ma pakkunud, et nad on näitlejaõppe läbinud.
Ma kahtlustan, et äkki ongi, aga lihtsalt Temufi enda stuudios. Ja kui nüüd
ikkagi väga-väga aus olla, siis kõige rohkem vist meeldisidki mulle just Roht
ja Meos. Ühelt poolt meedis Rohti kehastatud Leena seetõttu, et ta ähvardas iga
asja peale ära surra ja see on üsna minu argipäev, kuna praktiliselt kord
päevas kuulen kuidas mõni patsient ähvardab kohe ära surema hakata. Seega oli
oma peas tekkinud seose tõttu iga kord naljakas vaadata ja kuulda kuidas Leena
surema hakkas või siis teine kord kiusu pärast otsustas just mitte ära surra.
Teisalt Meose kehastatud Maria oli tegelastest kõige tasakaalukam ja rahulikum
ning uskus, et õnneks pole palju vaja. Miski tema siiruses oli see, mis mulle
südamesse puges ja Maria tegelaskuju mulle sümpaatseks tegi.
Kokkuvõttes
saan öelda, et jäin teatriõhtuga igati rahule. Võib-olla ainus veidi
negatiivsem asi oli etenduse alguseaeg, mis tavapärase kella 19 asemel oli kell
20, sest see tähendab seda, et ka etendus lõpeb hiljem ja kuna ma loomu poolest
olen hommikuinimene, on see hilisõhtune aeg mulle veidi keerulisem ärkvel
püsimiseks. Õnneks oli lavastus nii huvitav, et etenduse ajal ei tulnud kordagi
uni peale ja mõte rändama ei läinud. Koju jõudsin ka turvaliselt, kuigi üks
väike karumõmm proovis viljapõllult mulle auto ette joosta, aga õnneks ma nägin
teda õigeaegselt ja saime mõmmikuga mõlemad turvaliselt oma teekonda jätkata.
Samas saan aru, et sellise palavusega on hilisem algusaeg parem, kuna õhtud on
jahedamad ja terav päike ei paista enam otse lagipähe ja niimoodi on publikul
kergem etendust nautida ning näitlejatel kergem etendusi mängida. Vaatasin
praegu, et augustis on etenduste algusaeg 19.00, seega ilmselt ongi hiline
algusaeg tingitud kesksuve kuumadest ilmadest.
Soovitan Temufi
lavastust „Oskar Luts ehk laul igavesest õnnest“ kõigile Oskar Lutsu teoste
austajatele ning neile, kes suviseks teatriõhtuks väga sügavamõttelist või
filosoofilist lavastust ei otsi, kuid kes päris maha ja taha tüüpi labast
komöödiat ka vaadata ei taha.
Dramaturg:
Urmas Lennuk
Lavastaja:
Peep Maasik
Kunstnik:
Jaanus Laagriküll
Helilooja-muusikaline
kujundus: Martin Aulis
Grimmikunstnik:
Merle Liinsoo
Valguskujundaja:
Peep Maasik
Grimeerija:
Grete-Liis Oja
Lavameister:
Mathias Leedo
Lavastaja
assistendid: Carolyn Mardim ja Marje Sepp
Produktsiooni
assistent: Kaisa-Kadi Pilt
Heli-
ja valgustehnik: Aksel Mänd
Kostümeerija:
Ulve Vohla
Osades:
Lauri
Kink – Oskar Luts
Peeter
Volkonski – Saamuel Pliuhkam
Veikko
Täär – Julius Jõuram
Oskar
Punga – Tõnis Sägi
Silver
Kaljula – Hannes
Elis
Järvsoo – Emilia
Liina
Roht – Leena
Karmen
Meos – Maria
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Temufi koduleheküljelt
0 kommentaari:
Postita kommentaar