7. juuni 2024 Eesti Draamateatri lavastus Kammivabriku sündmuskeskuses
Foto: Heikki LeisÜldiselt
olen ma väga kergesti mõjutatav ja vahel on mul endalgi veidi häbi kui kergesti
ma teiste soovitusi kuulda võtan. Kahjuks või õnneks teatri puhul on asi
täpselt vastupidine. Kui kõik kiidavad, et nii hea asi on, siis hakkab minul
kusagil sügaval kriipima et äkki tegelikkuses ikka polegi nii hea lavastusega
tegemist nagu teised lubavad. Kuigi mul oli pilet juba varakult valmis ostetud,
juhtus nii et kui ma neljapäeva hilisõhtul ja reede päeval (mul oli pilet reede
õhtul toimuvale etendusele) nägin erinevaid kiitvaid arvustusi ja tagasisidet
Eesti Draamateatri uuele suvelavastusele “Rahamaa”, hakkasin ma kahtlema kas
tegelikkuses asi ikka on nii hea kui kirjutatakse. Ma ei liialda kui ütlen et
enamus inimesi rääkis lavastusest kui oma elu parimast lavastusest. Ühelt poolt
muutis selline tagasiside mu rõõmsaks, sest ma saan seda teatriajaloo sündmust
(kui ikka on inimeste elu parim lavastus, siis kindlasti läheb lavastus ka
teatriajalukku) ise näha, kuid teisalt olin veidi ärev, et äkki mul pole nii
kõrgel tasemel teatrimaitse ja ma ei jää lavastusega rahule, sest ootused olid
päris kõrgele aetud igatahes.
Nüüd,
kus olen lavastuse ära näinud, julgen öelda, et tegemist on tõesti väga-väga
hea lavastusega ja selle nimel on erinevad osapooled väga palju suurt ja rasket
tööd teinud ning seda on igal sekundil näha ja tunda. Kindlasti on see minu sel
aastal nähtud lavastuste hulgas esikohal, aga kas see ka minu kogu elu jooksul
nähtud lavastuste hulgast parim on, selles ma nii kindel ei ole. Ühelt poolt ma
tunnen, et ma olen kogu 90ndate ja ka 2000ndate panganduse mõistmiseks liiga
noor, sest sel ajal mängisin ma alles nukkudega ja need teemad läskid minust
mööda. Tegelikult läksid suuresti mööda mitte ainult panganduse suured uudised,
vaid kogu ühiskondlik eluolu. Ma mäletan küll ähmaselt seda, kuidas Maapank
pankrotti läks ja ma olin väga pettunud, et mu hoiused ära kadusid, aga sellega
mu pangandusteadmised sellest perioodist ka piirduvad. Eks 2008. aasta
majanduskriisi ma muidugi mäletan, aga noore üliõpilasena tundsin siis samuti,
et see mind ei puuduta. Seega ma usun, et need kes sel perioodil veidi
aktiivsemalt majanduses tegutsesid ja võibolla rohkem finantsmaailmaga seotud
olid, tajuvad lavastuse sisulist olulisust minust veidi rohkem. Olen ka
arvustustest näinud, kuidas teadjamad tunnevad lavastuse tegelastes ära
kunagisi pangajuhte ja eks see loob mingi teise vaatenurga, mis lavastuse põnevamaks
teeb. Minul need seosed ja teadmised puuduvad ja see kindlasti mõjutab seda,
kuidas mina lavastust tajusin.
Nagu
ma juba ütlesin, siis on mind üsna lihtne mõjutada, sest ma üldiselt usun
inimestest head ja seega tõrgub üks osa minu ajust uskumast, et suured Eesti
pangad on täiesti teadlikult osalised nii suuremõõtmelistest rahapesuskeemides
nagu seda lavastuses näidatakse. Samas põhineb lavastustõestisündinud lugudel
ja see kõik on ikkagi reaalselt juhtunud. Nii mõnigi võib öelda, et need olid
üheksakümnendad ja siis oli kõik võimalik, aga ma usun et kui see oli siis
võimalik, siis on see ka praegu võimalik. Äkki peaks hakkama pankade aktsiaid
endale kokku ostma, et ise ka sellest kasumist veidi kasumit teenida. Saaks
kasvõi mõne teatripileti raha aktsiatega teenida. Selles mõttes oleks parem
olnud, kui poleks lavastust näinud, sest „Rahamaa“ annab liiga täpse ülevaate
sellest kuidas rahapesuga tegeletakse ja see pole mingi maffia töö, vaid
sellesse on segatud lausa eraldi panga osakonnad. Eks midagi võib olla
kunstiliselt liialdatud ka, aga ma usun, et suurem osa laval nähtust on siiski
tõde ja seega tekib tahtmine kõik oma rahad pangast välja võtta ja neid kodus
sukasääres hoidma hakata. Samas keda need lihtinimese mõned tuhanded ikka nii
väga huvitavad. Niisiis saab lisaks kunstilisele elamusele „Rahamaad“ vaadates
ka päris suure õppetunni rahandusest.
Tegelikult
mõtlesin ma kogu aeg, miks tuleb Eesti Draamateater Tartusse oma suvelavastust
tegema. Ega teatrile see odav lõbu ei ole, isegi siis kui Tartu2024 raames
ürituse korraldamiseks toetust saadakse. Sellele küsimusele sain teatrisse
minnes muidugi vastuse, sest loo peategelane Artur (Tõnis Niinemets) on
Annelinnast pärit noormees, kes on pidanud üles kasvama vaestes oludes ja kes
tahab rikkaks saada. Ühel päeval kohtub Artur oma vana lapsepõlvesõbra
Oliveriga (Karmo Nigula), kes on Tallinnasse kolinud ja elab seal head elu ning
lubab seda elu ka Arturile. Hea elu saabubki, aga mis hinnaga, seda mõistab
Artur alles liiga hilja. Kohati tundus mulle, et „Rahamaad“ saabki mängida
ainult Tartus, sest Annelinn on siinsamas ja sama lähedal on ka Tigutorn, kuhu
Artur oma emale lõpuks korteri ostab. Ja võib-olla on keegi isegi neid Olegi
treenitavaid jäähokipoisse Anne kanalil treenimas näinud. Tekstis mainitud
kohtade lähedus loob tunde justkui vaataksime oma naabripoisi tõusu (ja ka
langust) karjääriredelil ja see teeb loole kaasa elamise veelgi põnevamaks. Ma
muidugi ei tea, mis autor Mehis Pihla peas toimus, kui ta Arturi Annelinna
elama pani. Sama hästi oleks Artur võinud olla pärit ka Musta- või Lasnamäelt,
aga mulle Tartlasena meeldib et suured (teatri)sündmused Tartus juhtuvad.
Ühelt
poolt ongi lavastus kindlasti nii kaasahaarav just seetõttu, et üks rikkaks
saada sooviv Artur on meis kõigis peidus, kas me siis julgeme seda tunnistada
või mitte. Tegelikult pole vahet kas me oleme pärit Annelinnast, Lasnamäelt või
Kakumäelt, soov head elu elada, on meil kõigil täpselt samasugune. Kes meist
poleks tundnud tahtmist osta oma vanematele uhkemat elamist, kanda ise kalliste
brändide riideid ja saada endale naiseks/meheks just täpselt seda meie
unistuste kaaslast kes ütles, et ta ei hakka never-ever meie kaaslaseks. Aga
raha muudab kõike ja raha eest on isegi see never-ever kaaslane nõus inimestele
järgi jooksma. Samas näitab lavastus ka seda, mis selle näiliselt hea ja ilusa
elu ning töö taga tegelikult peidus on, mida kõrvaltseisjad sageli ei tea. Kui lavastuse
alguses tundiski keegi Arturi üle veidi kadedust, siis lavastuse lõpus hingavad
ilmselt kõik kadetsejad kergendatult ja tunnevad rõõmu selle üle, et neil pole
selliseid üleöö rikkaks saanud inimeste probleeme. Vahel on hea vaene olla. Nii
vaene, et jõuaks teatripileteid osta.
Teisalt
on lavastus äärmiselt kaasahaarav oma kunstilise ülesehituse poolest.
Lavakujundus koosneb sisuliselt kolmest suurest valgest kuubikust, kuhu on
loodud erinevad toad. Ühes Arturi ema Annelinna korter, mis hiljem muutub
Arturi ja Regina elutoaks. Teised kaks kuubikut kujutavad suure panga ruume –
koosolekute ruumi ja ühte kabinetti, kus Arturi osakond töötab. Kuna kuubikutel
olid rattad all, sai neid sõidutada erinevatesse nurkadesse ja nii näidata
tegevust ka näiteks läbi akna, kui vaja. Kuna kogu lavastust filmiti
paralleelselt kahe kaameraga ja kuvati kuubikute kohal olevale suurele
ekraanile, siis tekkis mul väga mitmel korral tunne justkui vaataksin ma kinos
rahapesust rääkivat filmi. Kaameranurgad, kuidas näitlejaid filmiti, lihtsalt
lõid filmiliku atmosfääri. Pidin endale päris mitmeid kordi meelde tuletama, et
näitlejad on ekraani all ja teevad seal etendust ja sundisin end vahel neid ka
vaatama. Iseenesest oli see „sundimine“ hea, sest siis sai näha milliseid
liigutusi näitlejad tegelikkuses teevad ja võrrelda seda sellega, kuidas see
kaamera ees välja näeb. Kohati oli selline tunne nagu oleks filmivõtteid
vaatama sattunud, ainult et kõik stseenid filmitakse järjest ja ilma ühegi
režissööri poolse katkestuseta. Kuna publikuhuvi on suur, siis tegelikult on
sellest lavastusest imelihtne filmi teha ja seda kõikidele soovijatele näidata.
Teine
kaasahaarav element oli Maria Fausti muusika. Kõik, kes mind rohkem tunnevad,
võivad kinnitada, et ma ei tantsi. Aga kohe kui bänd muusikat mängima hakkas,
hakkas mul jalg tatsuma ja ma oleks tahtnud täiega rokkima hakata. Võib-olla
oli asi veidi ka selles, et mulle saksofon väga meeldib ja Maria Faust mängis
saksofoni kogu hingega. Mingitel hetkedel mõtlesin, et kuidas järsku saalis nii
vaikne on, et ma kuulen kuidas kaaspublik köhatab ja endale tuult lehvitab.
Sain aru, et bänd sel hetkel ei mänginud. Neid vaikusehetki oli väga vähe ja
need pigem olid ehmatavad. Need kohad, kus tuli kogu äge elu kõrvale heita ja
vaadata endasse, et endalt küsida, mida ma elult tegelikult tahan. Kuna ma pole
muusikat õppinud ja ma olen üsna muusikakauge inimene, siis ma muusikalist
kujundust rohkem ei oskagi kirjeldada, kui et see oli kaasahaaravalt hoogne.
Eriti meeldis mulle Anne Veski kaverdamine. Ma uskusin mõneks sekundiks päris
kindlalt, et Liisi (Hanna Jaanovits) ja Oliveri (Karmo Nigula) pulmas tuleb
nurga tagant välja päris Anne Veski, aga see hoogne Maria Fausti saksofonil
alustatud „Jätke võtmed väljapoole“ oli veelgi parem kui päris Anne Veski. Oleks
tahtnud ise seal pulmas hommikuni tantsida. Tahan vist selle kõigega öelda
lihtsalt seda, et ka täiesti muusikakauged inimesed ei suuda kogu etenduse
jooksul muusikaliselt kujunduselt ja bändilt silmi ja kõrvu ära pöörata.
Ja
siis on otseloomulikult suurepärased näitlejad, ilma kelleta seda kõike sündida
poleks saanud. Kuna näitlejaid oli palju, siis igaühe kohta midagi konkreetset
öelda on keeruline. Mitmed näitlejad tegid ka väga erinevaid rolle, sest
tegelasi, kes paariks sekundiks lavale ilmusid, oli palju. Näiteks võis Taavi
Teplenkov ühel hetkel kehastada Vene maffiat, kes korraldas pankuritele suure
peo, kuid järgmisel hetkel oli ta juba advokaat, kes rahapesijaid kaitses, või
Telliskivi loomelinnakus asuva hipsterliku toidukoha kelner. See on ainult üks
väike näide, sest neid rolle oli palju ja need vahetusid kiiresti. Eraldi
tooksin veel välja pangadirektorit kehastanud Gerd Raudsepa, kelle tants selle
üle, et pangal nii hästi läheb, oli minu jaoks üks etenduse nauditavamaid
hetki. Ja otse loomulikult ei väsi ma imestamast kui hea draamanäitleja on
Tõnis Niinemetsas peidus. Pikki aastaid olin arvamusel, et Niinemets oskab
ainult nalja teha, aga tegelikult on ta üks nauditavamaid draamanäitlejaid.
Lisaks on mul hea meel, et äsja lavaka 31. lennu lõpetanud Hanna Jaanovits on
Draamateatrisse tööle asunud ja kindlasti saab teda tulevikus väga huvitavates
rollides näha. Näiteks sel korral üllatas Jaanovits koos Helena Lotmaniga mind
oma balletti oskusega. Ma olin kindel, et neli baleriini on päris baleriinid,
aga väga suur oli minu üllatus, kui selgus et kaks luike on head
draamanäitlejad.
Kui
ma pikalt kirjutan, siis leian tegelikult iga näitleja juures midagi, mis mind
üllatas. Aga kuna trupis oli 16 näitlejat, siis igaühe kohta ühe lause
kirjutamine läheks väga pikaks. Kuigi reedel oli alles teine etendus, siis ei
kohanud ma mitte ühtegi nõrka näitlejatööd. Korraks mõtlesin enne etendust, et
miks näitlejaid nii palju peab olema, kuid kõik olid vajalikud ja sekundiks ka
ei tundunud mulle, et keegi on laval mõnel hetkel üleliigne. On tegemist ikkagi
rahvusvaheliselt eduka suure pangaga, seal peabki palju inimesi ja sagimist
olema. Kuigi pean tunnistama, et teine vaatus oli minu jaoks veidi tempolt
aeglasem ja kippus venima, siis isegi nendel hetkedel ei tundunud mulle, et
keegi oleks laval üleliigne.
Hea
lugeja võib nüüd mõelda, et kas tõesti oli kõik nii suurepärane, et ma pole
veel mitte ühtegi laitvat sõna lavastuse kohta öelnud. Minu ainus negatiivne
emotsioon oli seotud istekohtadega. Nimelt oli igasse ritta tekkinud lisaks 0
istekoht, mis tähendas ilmselgelt seda, et read olid päris tihedalt rahvast
täis tuubitud ja mul oli veidi tunne nagu ma oleks kilukarbis. Aga see oli
tõesti ka ainus negatiivne asi kogu lavastuse ja korralduse osas.
Kui
pileteid veel saada oleks, siis ma julgeksin lavastust soovitada, aga kuna kõik
piletid on selleks suveks välja müüdud, siis pole sellest soovitusest kellelegi
kasu. Loodetavasti siiski leiate sel suvel midagi head, mida vaatama minna.
Autor:
Mehis Pihla
Lavastaja:
Hendrik Toompere jr
Kunstnik:
Kristjan Suits
Valguskunstnik:
Priidu Adlas
Helilooja:
Maria Faust
Helikujundaja:
Lauri Kaldoja
Videorežissöör:
Ove Musting
Peaoperaator:
Ivar Taim
Operaator:
Péter Kollányi
Koreograaf:
Eve Mutso
Osades:
Tõnis Niinemets, Karmo Nigula, Markus Luik, Viire
Valdma, Märten Metsaviir, Gert Raudsep, Hanna Jaanovits, Helena Lotman, Inga
Salurand, Nikolai Bentsler, Christopher Rajaveer, Taavi Teplenkov,
Raimo Pass, Kersti Heinloo, Melani Mõtlik, Kersti
Kuuse
Muusikud:
Maria
Faust – saksofon, kapellmeister
Mads
Hyhne – tromboon
Oscar
Andreas Haug – trompet
Toomas
Oskar Kahur – tuuba
Ahto
Abner – löökpillid
Rohkem
infot lavastuse kohta saab Eesti Draamateatri koduleheküljeltkoduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar