22. märtsil 2022 Ugala Teatri suures saalis
Foto: Gabriela UrmIlmselt on paljud teist kursis, et igapäevaselt
tegutsen ma tervishoiusüsteemis õena. Teater tuli minu ellu palju hiljem kui
meditsiin. Aga ometigi armastan ma mõlemat (vahelduva eduga on kaalukauss
emma-kumma suunas rohkem kaldu). Seega pole midagi imestada, et ma lähen
elevile kui leian mõne lavastuse, mille tegevus on vähemal või rohkemal määral
meditsiiniga seotud. Ugala värskeim uuslavastus tegi mulle teatrisse mineku
lausa nii kergeks, et juba pealkirjast oli aru saada, et seda ma tahan näha. No
nii igaks juhuks lugesin sisututvustuse ka ära, et ikka päris kindla peale
minek oleks, aga üldiselt piisas mulle ainuüksi sellest, et lavastuse
pealkirjaks oli “Arst”.
Kindlustunnet suurendas veelgi enam teatrisse mineku
päeval loetud artikkel ERR kultuuriportaalis,
kus Pille-Riin Purje andis mõista, et tegemist on suurepärase lavastusega, kus Garmen
Tabor teeb võimsa rolli. Kui Pille-Riin Purje juba niimoodi kiidab, siis
järelikult on tegemist tõsiselt hea lavastusega. Ma pole küll nii suur teatri
ekspert kui Purje, aga tõesti oli võimas lavastus. Ühelt poolt oligi lavastus
võimas just kaasaegsete probleemide täpsuse poolest. Teemad nagu rassism,
usuküsimused, vaktsiinivastasus, naiste ja meeste võrdsus, sooline identiteet,
#metoo jms, mis viimase paari aasta jooksul on üle maailma kirgi kütnud,
leiavad väga tugevat kõlapinda ka lavastuses. Lisaks veel meditsiini valdkonnast
tuntud teemad nagu haiglate rahastamine, dementsusega seotud teadustööd,
patsientide õigused ja meditsiinieetika ning minu isiklik lemmikteema - õdede
puudus. Nagu öeldakse tuntud telereklaamides, siis ka see pole veel kõik. Nagu
lavastuse pealkiri ja sisu tutvustus lubavad, siis üritab lavastus anda
ülevaadet ka sellest, kes arst on. Kui arst ravib patsienti, siis mille põhjal
ta otsuseid teeb? Kas arsti otsused on mõjutatud tema usulistest veendumustest,
tema maailmavaadetest, elukogemusest, peresuhetest või lähtub ta raviotsustes
patsientide soovist ja heaolust? Ehk siis tegelikult on lavastuses nii palju
raskeid ja mõtlema panevaid teemasid, et ühest vaatamiskorrast jääb kindlasti
väheks, et kõigest detailselt aru saada ja kogu laval toimuv korralikult enda
jaoks lahti mõtestada. Kindel on see, et igaüks leiab mingi teema, mis talle
südamelähedane on.
Loo peategelaseks on erakliiniku juhataja ning peaarst
professor Ruth Wolff (Garmen Tabor), kes satub ravima 14-aastast surevat
tüdrukut. Selgub, et tüdruku vanemad on katoliiklased ning kuna nad on teises
maailma otsas, saadavad nad tütre juurde vaimuliku, et see teeks nende tütrele
viimse võidmise. See soov jäetakse aga professoriga kooskõlastamata ja kuna
tüdruku haigusloos puudub märge tema usuliste tõekspidamiste kohta, ei luba
professor vaimulikku tüdruku juurde. Samal ajal tüdruk sureb ning sellest
lahvatab skandaal. Ühel hetkel leiab professor Wolff end üksinda seismas
vastamisi nii enda kolleegide, tüdruku vanemate, kui kogu ülejäänud maailmaga.
Tundub justkui kõigil oleks professorile midagi ette heita ja mängu tuuakse
kõikvõimalikud usu-, rassi-, sooidentiteedi jms küsimused. Kuigi professor jääb
endale kindlaks ja väidab, et tema keskendus oma otsuses ainult patsiendi
heaolule, leiavad kõik teised siiski tema otsuste põhjendamiseks miljoneid
teisi maailmavaatelisi põhjuseid.
Sarnaselt käituvad ka professori kolleegid, kes
leiavad, et uueks farmakoloogia õppejõuks võiks valida kandidaadi, kes on
tumedanahaline ja katoliku usku meesterahvas, kuna see näitaks ühiskonnale, et
nende kliinikus tolereeritakse igasuguseid inimesi ja loodetavasti vaigistaks
see tekkinud skandaali. Professor Wolff eelistab sellele positsioonile juudist
naisterahvast. Kuna professor Wolff on ka ise naisterahvas ja tema vanemad olid
juudid, siis näevad professori kolleegid sellise otsuse taga diskrimineerimist,
samas kui professor Wolff tegi otsuse kandidaatide paremuse järgi ja juhtumisi
oli juudist naisterahvas lihtsalt sellele ametikohale oma teadmiste poolest
parem kandidaat kui tumedanahaline katoliku usku meesterahvas. See oli ainult
üks näide sellest, kuidas arst peab võitlema ühiskonnas toimuvate poliitiliste
mahhinatsioonidega, selle asemel, et rahus tegeleda sellega, millega ta tahaks
tegeleda – ravida haigeid.
Mis saaks meie tervishoiusüsteemist siis, kui seal
valitseks näiline õiglus ja võrdsus. Sellisel juhul raviksid juute juutidest
arstid, moslemeid moslemitest arstid, transsoolisi transsoolised arstid,
narkomaane narkomaanidest arstid, dementsusündroomiga patsiente
dementsussündroomiga arstid jne. Sellisel juhul poleks tervishoiusüsteem enam
endine ja patsiendid ei saaks neile parimat ravi, sest keegi ei saa
garanteerida, et sinu poliitiliste, sooliste ja muude maailmavaateliste
parameetritega sobilik arst (või miks mitte ka õde, hooldaja, logopeed,
füsioterapeut) on oma ala parim spetsialist. Ometigi me kõik tahame ju, et
meiega tegeleksid parimad spetsialistid ja me saaksime võimalikku parimat ravi.
Aga miks me siis ei lase arstidel teha lihtsalt nende tööd hoolimata sellest,
milline on nende sooline orientatsioon või usuline veendumus?
Tegelikkuses pole üldse oluline see, kas hea arst on
gei, lesbi, moslem, tumedanahaline või hoopis midagi muud. Sellise
maailmavaatega oli ka professor Wolff, kes soovis et tema meeskonda kuuluksid
ainult parimatest parimad arstid, et leida dementsusele ravi. Selleks oli tal
väga isiklik põhjus, nimelt oli tema elukaaslane Charlie (Terje Pennie)
dementsussündroomiga. Eks professor mõistis, et tema teadustöö tema kõige
kallimat inimest enam ei aita, kuid tal on võimalik tulevikus kedagi teist ja
nende kõige kallimaid inimesi oma teadustöö tulemustega aidata. Muidugi ei
teadnud keegi professori kolleegidest ega tema patsientidest, sellest midagi,
et professori elukaaslane on naine ja professor on lesbi. Seda ei tunnistanud
professor avalikult isegi mitte siis, kui see oleks teda avalikkuse ees
näidanud kui seksuaalvähemust ja seeläbi oleks professoril õnnestunud ehk oma
arstikarjäär päästa. Tema jäi kuni lõpuni endale kindlaks, et arsti töös on
oluline ainult see, kes sa oled arstina, mitte see, kes sa oled inimesena.
Kusjuures väga oskuslikult andis professori suhtumist
edasi lavastuse valguskujundus. Nimelt oli haiglas ja teistes avalikes ruumides,
kuhu Ruth sattus silmi pimestavalt ere valgus, mis näitas, et Ruth Wolff
teadis, et ta on rambivalguses ja teiste inimeste pilgu all ning peab hoolega
säilitama range ja auväärse professori kuvandit. Ühelt poolt olid valged haigla
seinad ja valge mööbel steriilselt puhtad, kuid samas tekitasid ka isikupäratult
külma tunde, andes mõista, et selles ruumis siin loevad ainult teadmised, mitte
kellegi isikupära. Hoopis teine oli valguskujundus siis, kui Ruth oli oma
kaitsvate koduseinte vahel koos talle kallite inimestega. Sel hetkel oli lava
intiimselt hämar ja selles hämaruses saigi publik teada väga isiklikke detaile
Ruthi kui inimese kohta. Sel hetkel polnud mitte mingitki küsimust, et see info
mõeldud ainult kõige lähedasemate inimestega jagamiseks ja kui stseen vahetus
ning hubaselt ning intiimselt mõjunud soe hämarus asendus jäiselt külma ja
ereda valgusega, oli näha kuidas Ruth selja sirgu ning pea püsti ajas ja astus
kolleegide ette, et täita oma kohust - olla arst. Need valguse vahetused olid
minu jaoks kõige raskemad. Esiteks oli hämarusega harjunud silmadel eredat
valgust nähes lausa füüsiliselt valus ja sama valus oli mul ka hingeliselt, kui
ma nägin, mis toimub Ruthiga laval.
Garmen Tabor tegi professor Ruth Wolffina kõigi aegade
kõige tugevama naisrolli, mida ma laval näinud olen. Eriti muljetavaldav on
see, et Tabor teeb sellise rolli, olles igapäevaselt teatrijuht, mitte
näitleja. Lausa muljetavaldav. Meil võiks kõikides teatrites sellised
teatrijuhid olla. Muidugi võiks nii tugevaid rolle ka rohkem näha, siis oleks
lausa lust teatris käia. Kõige enam meeldis mulle stseen, kus Ruth koos
elukaaslase Charlie'ga laulsid Radiohead-i hitti "I promise" ja
tantsisid. Alguses laulis Tabor vaikselt kaasa, kuid lõpuks oli ta juba laulust
nii haaratud, et rokkis laval täiega. Selles stseenis olid nii Tabor kui Pennie
120% kohal ja ülejäänud etenduse mängis Tabor vähemalt 100% energiaga ja mingil
hetkel avastasin ma, et ma keskendun ainult tema vaatamisele. Kõik teised
näitlejad jäid minust tähelepanuta, sest Tabori rollisooritus oli lihtsalt nii
võimas. Mitte, et teised näitlejad oleksid kuidagi halvasti mänginud, ilma
nendeta poleks Tabor särada saanud. Kuigi Johanna Vaiksoo teismelise Sami rollis oli ka huvitav
leid. Ehtne tänapäeva nooruk, kes räägib sellises keeles, mida ainult tema
eakaaslased mõistavad ja mis paneb vanemate inimeste ihukarvad õudusest püsti
tõusma. Isegi mina oleksin tahtnud Samit veidi sakutada ja öelda, et räägi
ometi inimese moodi. Üldse oli Samis midagi ürgset ja nurgelist, mida polnud
veel ümbritsevate inimeste maailmavaade suutnud ära rikkuda. Ehk oli see
ka põhjus, miks nad Ruthiga nii lähedased olid. Kuni ühel hetkel Ruth
telesaates murdus ja Sami kõige salajasema saladuse kõigile kaamerate ees
teatavaks tegi.
Ma saan aru, et ma ise olen väga tugevalt
stereotüüpide küljes kinni ja rikutud maailmavaatega, mis pole alati teatri
vaatamiseks parim kombinatsioon. Näiteks häiris mind väga, et nt Vilma Luik
mängis tumedanahalist meesarsti. Mingitel hetkedel ma küll mõtlesin, et miks
Luik nii mehelikult käsi püksitaskus hoiab ja madalate tänavakingadega on samal
ajal kui teised naised kontsakingi kannavad. Eestis mustanahalisi
meesnäitlejaid muidugi väga palju pole, kes seda rolli oleksid mängida saanud.
Eks selline rollide jaotus (oli hiljemgi sarnaseid olukordi, kus näitleja
välimus ja nahavärv ei ühtinud sellega, kellena ta väitis end olevat) oli
muidugi lavastaja teadlik valik ja pidi näitama, et kõik pole alati päris nii
nagu meile näib. Samas oleks päris huvitav teada, kas lavastuse vastuvõtt oleks
olnud erinev, kui tumedanahalisi tegelasi oleksid ka päriselt tumedanahalised näitlejad
mänginud? Praegu jäi siiski mulje, et kõik näitlejad on võrdsed, sest nad kuuluvad
samasse rassi, on samast rahvusest ning nende kostüümid olid samuti sarnased.
Kõikide inimeste võrdsust ja seeläbi halli massi
kuulumist võimendasid haiglatöötajate hallid kostüümid. Ainult telesaates
osalemise stseenis kandis Ruth punast pintsakut ja punaseid kingi. Kui uskuda
ühte värvipsühholoogia teooriat, on punase värvi eesmärgiks vastased panna
hirmu tundma. Seega julgen väita, et selles stseenis on punastel kingadel ja
pintsakut kindel tähendus, märkimaks Ruth Wolffi põhimõttekindlust ja ülejäänud
ühiskonnale vastandumist. Hallist erinevates toonides riideid kandsid ka
Ruthile lähedased Sami ja Charlie ning isa Jacob, kellega Ruth lõpuks ühise
keele leidis.
Kui kõik etenduses leiduvad märgid ära analüüsida,
siis saaks sellest juba päris mahuka teadustöö. Selleks, et kõik lavastuse
nüansid ära näha ja peidetud tähendused üles leida, on kindlasti lavastust vaja
mitmeid kordi vaadata. Praeguse arvamuse lugejatele võib tunduda, et lugu on
väga filosoofiline ja igapäevaseks meelelahutuseks ei sobi. Jah, teemad mida
lavastus käsitleb, on tõsised ja me tahaks need pigem maha vaikida, kui neid
peale väsitavat tööpäeva teatrilaval näha, aga ometigi möödub aeg teatrisaalis
lennates. Päris mitmes kohas saab isegi naerda. Kuigi mulle tundus, et arsti
eluga kursis olevad inimesed olid eelisseisus ja said veidi rohkem naerda.
Siiski usun ma, et tänapäevased teemad ei suuda kedagi külmaks jätta ja panevad
nii mõnegi inimese ehk maailma teisiti nägema. Ja kui sellest kõigest peaks
veel vähe olema, siis tasub juba ainuüksi Garmen Taborit vaatama minna. Uskuge
mind, te ei kahetse. Kui sellest rollist teatriajalugu 50 või 100 aasta pärast
vaikib, siis on küll midagi maailmas väga valesti. Kuna mina käisin vaatamas
alles teist etendust, siis ilmselt edaspidi saavad etendused veelgi enam hoogu
juurde ja kogu tervik muutub veelgi nauditavamaks.
NB! Lavastuse vaatamine on rangelt soovituslik
kõikidele meditsiinis tegutsevatele inimestele. Kindlasti leiab igaüks
professor Ruth Wolffis killukese iseennast. Mina igatahes tundsin end pärast
etendust nagu uuestisündinuna ja olin tõeliselt mitmekesiste emotsioonide
meelevallas. Ühelt poolt valdas mind piiritu rõõm, et me elame sellises
ühiskonnas, kus tehakse nii suurepärast teatrit. Samas valdas mind tõsine äng
selles osas kui killustunud on meie maailm ja kuidas me kõik arvame end
teadvat, mis kellelegi teisele parem on. Igasugustest vähemuste
diskrimineerimisest ma parem ei räägigi. Aususe huvides olgu öeldud, et minu
puhul võitsid ikkagi positiivsed emotsioonid. Peamiselt siiski tänu Garmen
Taborile, kes suutis kõiges selles negatiivses, mis praegu meie ümber toimub,
tekitada minus siiski selle sooja tunde, et maailm on ilus paik, hoolimata
sellest, mis meie ümber toimub.
Tegelikult on mul tunne, et nähtud etenduses oli veel nii palju nüansse, mida tahaks läbi mõelda ja kirja panna, aga kuna see postitus on juba niigi häbiväärselt pikaks muutunud, siis soovitan tungivalt kõikidel huvilistel ise teatrisse minna. Oma silm pidi see kõige parem kuningas olema. Saate ise järele vaadata, kas minu ja Pille-Riin Purje kiidusõnad peavad paika või mitte.
Autor: Robert
Icke
Lavastaja: Taago
Tubin
Kunstnik: Pille
Jänes
Helilooja: Vootele
Ruusmaa
Muusikaline kujundaja: Taago
Tubin ja Vootele Ruusmaa
Valguskujundaja: Laura
Maria Mäits
Videokujundaja: Margo
Siimon
Laval:
Garmen Tabor - Professor Ruth Wolff
Terje Pennie - Charlie
Johanna Vaiksoo - Sami
Tanel Ingi - dr Robert Harsiman; külaline
telesaates
Andres Tabun - dr Brian Cyprian; külaline
telesaates
Tanel Jonas - dr Michael Copley; saatejuht
Vilma Luik - dr Paul Murphy; külaline telesaates
Lauli Koppelmaa - PR Rebecca Roberts; külaline
telesaates
Rait Õunapuu - intern; külaline telesaates
Vallo Kirs - Isa Jacob; Emily Ronani isa
Ilo-Ann Saarepera - tervishoiuminister
Flint
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Ugala Teatri kodulehelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar