25. märtsil 2022 Rakvere Teatri külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Foto: Kalev LilleorgMina tutvusin esimest korda John Smithi ja Stanley
Gardneriga 2002. aasta suvel, kui nad Andrus Vaariku lavastatud lavastuses “Ei
või olla” mööda Eestit ringi tuuritasid. Ma olin sel ajal 13-aastane ja ilmselt
oli nähtud etendus minu esimene teatrikogemus täiskasvanute teatriga. Ega ma
sellest etendusest väga muud ei mäleta, et väga naljakas oli. Kuigi nüüd
tagantjärele mõeldes ei saanud ma ilmselt enamustest kahemõttelistest naljadest
aru ja naersin pigem kas situatsioonikoomika või teiste inimeste naermise
peale.
Peaaegu 20 aastat hiljem tõi selle sama Ray Cooney
näidendi Rakvere Teatris lavale Peeter Raudsepp ja pani lavastusele pealkirjaks
“Oi, Johnny”. Sisututvustust lugedes olin ma üsna kindel, et Raudsepa lavastus
põhineb samal näidendil, millel minu kunagine suur teatrielamus põhines. Mis
saaks olla veel parem, kui taas kogeda enda parimaid teatriemotsioone? Niisiis
olin ma valmis 20 aastat hiljem uuesti Johni ja Stanleyga kohtuma. Kummalisel
kombel ma ootasin seda kohtumist väga. Kummaliseks muudab kohtumise see, et ma
üldiselt väldin komöödia lavastusi, sest need on nii etteaimatavad ja sealsed
naljad ei aja mind naerma.
Veelgi kummalisem on see, et ma nautisin ka sel korral
komöödiat täiel rinnal. Kuigi iseenesest oli mulle süžee varasemast tuttav ja
isegi mõned stseenid tulid tuttavad ette, kuigi näitlejad ja lavastaja on
erinevad. Sisu keerleb selle ümber, et Londoni taksojuhil Johnil on kaks naist,
kes elavad kumbki erinevates linnajagudes ja ei tea teineteise olemasolust
midagi. Ühel päeval satub John pealt nägema, kuidas kaks pätti ühele eakale
prouale kallale tungivad ja ta otsustab prouale appi minna, kuid proua lööb
talle oma käekotiga vastu pead ja John satub peavigastuse tagajärjel haiglasse
ning seejärel politseijaoskonda tunnistusi andma. See vahejuhtum lööb aga tema
graafiku kahe naisega koos olemiseks täiesti segamini, sest graafik on väga
täpne ja John ei saa endale hilinemisi lubada, et enda kaksikelu varjata. Nii
tuleb tal enda saladusse pühendada ülakorrusel elav Stanley ja koos üritavad
nad Johni saladust varjata, kuid nagu sellistel puhkudel ikka, teevad nad asja
ainult hullemaks. Varjamisest ja valetamisest tekkiv segadus kasvab lõpuks nii
suureks, et keegi ei saa enam õieti aru, kes on kes ja kes kuidas kellega
seotud on.
Ehk on üheks põhjuseks, miks mulle etendus meeldis
see, et lavastaja Peeter Raudsepa jaoks oli “Oi, Johnny” esimene komöödia
lavastus, mida ta lavastas ning ehk oli seetõttu lavastusel mingi nö värske
pilk juures, mis lubas mul komöödiat nautida. Sest kui ma praegu juhtusin
Rakvere Teatri kodulehelt lavastuse klippi vaatama, siis ei tundunud seal mitte
midagi naljakat olevat. Pigem täiesti labane ja igav komöödia. Eks komöödiatel
ole muidugi ka see omadus, et nad ongi naljakad ainult selles hetkes ja koos
kogu eelneva situatsooni ja tekstiga. Lühikest katkendit vaadates ei pruugigi
nali kohale jõuda. Seega on mul raske edasi anda ka seda, mis mulle käesoleva
komöödia puhul kõige enam meeldis. Aga ometigi saan ma käsi südamel öelda, et
nähtu mulle meeldis ja lõbus oli ka. Ma isegi ei mäleta, millal ma viimati nii
palju komöödiat vaadates naersin.
Ilmselt tuleks öelda, et etendus tervikuna mulle
meeldis. Muusikaline kujundaja Morten-Endrik Milder on päris suure panuse
andnud sellesse, et lavastus tervikuna humoorikas tunduks. Vähemalt nendele,
kes on tuntud komöödia seriaalidega tuttavad. Kohe etenduse alguses sagivad
laval ringi kaks naist Mary (Anneli Rahkema) ja Barbara (Ülle Lichtfeldt), kuid
muusika, mida me nende hääletu ringi sahmimise taustaks kuuleme, on kõikidele
komöödia austajatele tuttav omaaegsest komöödiasarjast “Tuvikesed”. Lisaks on
lavastuse jooksul paaris kohas võimalik kuulda legendaarse Benny Hilli
tunnusmeloodiat. Minu aju seostab neid kahte muusikapala vaieldamatult
komöödiaga ja nii sai juba etenduse esimestest taktidest minu aju vajaliku
eelhäälestuse komöödiaks.
Enamus naerukohti põhinevad muidugi klassikalisel
situatsioonikomöödial, kus tegelased kas põrkavad teineteisega kahemõtteliselt
kokku, satuvad kogemata naeruväärsesse poosi vms. Teine suurem naeruallikas on
muidugi tegelaste ja tegevuste segamini minekud ja ajamised. Kui publik teab,
et tegelane a on tegelane a, aga ta väidab end olevat hoopis tegelane b ja
tegelane c jääb uskuma, et tegelane a on hoopis tegelane b, siis on komöödia
põhifunktsioon täidetud ja saab kindlasti naerda. Kui kokku panna nii tegelaste
segamini ajamised, koomilised situatsioonid ja lisada sinna juba legendaarseks
kujunenud koomiline muusika, siis on üsna selge, et ebaõnnestuda on raske.
Samas selleks, et situatsioonid koomilised välja
näeksid on lavastajal täpset silma vaja, et situatsioone mitte liigselt üle
paisutada ning näitlejatel peab samuti hea komöödia tunnetus olema, et mitte
liiga üle võlli mängida. Tundub, et Peeter Raudsepp on näitlejatega head tööd
teinud, sest minu meelest mängisid nad tervikuna hästi kokku. Aga kuna kõige
rohkem teevad nalja mehed naiste riietes, siis jäi mulle kõige rohkem meelde
Tarmo Tagamets, kes kehastas Barbara ülemist naabrit Bobby Franklinit. Bobby
oli küll meesterahvas, kuid äärmiselt naiseliku olekuga ja just see naiselik
olek oligi see, mis tema tegelaskuju kõige erksamaks tegi.
Paratamatult tekivad minu peas siiski võrdlused 2002.
aastal nähtud etendusega ja ma pean ütlema, et Egon Nuter John Smithina ja
Andrus Vaarik Stanley Gardnerina tundusid mulle naljakamad, kui Margus Grosnõi
ja Madis Mäeorg samades rollides. Ühelt poolt võib see olla tingitud sellest,
et ma tähtsustan üle enda esimest teatrimälestust, kuid mulle tundub, et Vaarik
ja Nuter on rohkem komöödianäitlejana saanud praktiseerida kui Mäeorg ja
Grosnõi, ning seetõttu tuli neil see komöödia tegemine paremini välja. Samas ei
saa midagi halba ka Rakvere trupi kohta öelda, sest tegelikult pole ma enam
ammu nii palju teatris naernud, kui ma sel korral naersin. Kõht küll päris
kõveras ei olnud, aga päris mitmel korral purskus naer iseenesest mu seest
välja ja seda pole küll ma ei tea mis ajast saadik teatris juhtunud. Järelikult
oli ikka kõik paigas. Tundub, et kõik oli lausa nii paigas, et ka näitlejad ei
suutnud laval naeru pidada ning päris mitmel korral võitles Märten Matsu laval
naeruga kuni ta lõpus enam ei suutnud end kontrollida ja naeris nii, et rollist
ei tulnud midagi välja. Seetõttu ma ei saanudki aru, kas etendus lõpetati Matsu
naermise tõttu varem ära, või pidigi etendus nii kummaliselt lõppema. Minu
jaoks tuli igatahes lõpp liiga järsku.
Julgen soojalt soovitada kõikidele, kes tahaksid praegusesse
süngesse aega veidi nalja ja naeru saada. Kusjuures lavastus on piisavalt
hoogne selleks, et kõik argipäeva muremõtted ära unustada ning samas ei pea
laval toimuvast aru saamiseks ise enda aju pingutama ja kaasa mõtlema.
Lisaks saab Rakvere Teater boonuspunktid ägeda kava eest! Õigem oleks öelda, et kavade eest, sest nad on teinud nii meestele kui naistele eraldi kavad. Kui tavaliselt arvatakse, et kava on midagi igavat ja keegi seda osta ei taha, siis selle kava soovitan küll osta. Esiteks sisaldab kava muuhulgas teatrihoroskoopi ja ühte retsepti. Ostes kaks kava, saate kaks horoskoopi ja kaks erinevat toiduretsepti. Lisaks veel muud lugemist ka. Seega igati kasulik kava minu meelest.
Autor: Ray Cooney
Lavastaja: Peeter
Raudsepp
Kunstnik: Yana
Khanikova
Liikumisjuht: Helen
Solovjev
Muusikaline kujundaja: Morten-Endrik Milder
Valguskujundaja: Roomet
Villau
Tõlkija: Triin Tael
Osades:
Anneli Rahkema - Mary Smith
Ülle Lichtfeldt - Barbara Smith
Margus Grosnõi - John Smith
Märten Matsu - uurija Troughton
Madis Mäeorg - Stanley Gardner
Tarmo Tagamets - reporter; Bobby Franklin
Eduard Salmistu - uurija Porterhouse
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Rakvere Teatri koduleheküljelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar