9. aprillil 2025 Ugala teatri suures saalis
Foto: Annika VihmannÜldiselt ma
igasugustes loosimängudes tavaliselt ei osale, sest ma tean et ma ei võida.
Ometigi kui teatripileteid võib võita, siis kipun ikka osalema. Nii ongi
viimasel ajal juhtunud, et olen mitmeid pileteid võitnud ja seetõttu sattunud
vaatama ka neid lavastusi, millele ma ise ilmselt pileteid ostnud ei oleks.
Tegelikult sain sel korral sellise võidu, et võisin ise valida Ugala
repertuaarist lavastuse, mida vaadata tahan. Seega oli ikka natukene minu käsi
ka mängus, et just „Sünnipäevaküünlad“ see lavastus oli, mida ma vaatama
sattusin ja ainult fortuunat süüdistada ei saa.
Miks siis just
see lavastus? Eelkõige kõnetas mind kirjeldus sellest, et lavastuses vaadatakse
ühe naise elu lugu peaaegu saja aasta jooksul. Mis seal salata, kui lavastuse
tutvustuses lubatakse, et lavastus on mõeldud neile, kellele meeldivad
igasugused tähtpäevad, siis see kirjeldus käis ka minu pihta. Natukene aitas ka
see kaasa, et tegemist on Andres Noormetsa 100. lavastusega ja kuigi ma pole
just palju Noormetsa lavastusi näinud, siis olen tema varasemate lavastuste
kohta kiidusõnu lugenud. Seega kõike seda arvesse võttes, tundus
„Sünnipäevaküünlad“ olevat just see lavastus mida vaadata. Isegi siis kui
näitlejate hulgas ühtegi minu lemmikut ei olnud.
Vahetult enne
etenduse algust tekkis minus kahtlane sisetunne, et äkki oleks mõne teise
lavastuse pidanud valima. Väga suur põhjus, miks ma nii mõtlesin oli selles, et
saal oli praktiliselt pooltühi (Piletimaailma andmetel oli vist 200+ vaba kohta
saalis). Sõbranna arvas, et saal on tühi kuna tegemist on lihtsalt nii uue
lavastusega, aga mind tegi see ikkagi ettevaatlikuks. Tavaliselt on hea
lavastuse korral kõik etendused juba algusest peale kui mitte päris välja
müüdud, siis ikkagi suurem enamik saalist on välja müüdud. Etenduse jooksul
sain aru, et halb eelarvamus oli sel korral kahjuks minu jaoks põhjendatud.
Nimelt sain esimese vaatuse ajal aru, et see lavastus pole ikka üldse minu
jaoks. Tehniliselt oleks lugu võinud mulle meeldida, aga ma ei leidnud end
kordagi loo moraali või sõnumi peale mõtlemast. Ma ei teagi, kas mulle lihtsalt
ei sobinud Andres Noormetsa kontseptsioon lavastusest, või siiski polnud ka
tekst päris see, mis mind kaasa oleks haaranud.
Teadupärast ei
tee ma ka enne teatrisse minekut erilist uurimistööd lavastuse kohta. Sel
korral vaatasime sõbrannaga juba teatris olles lihtsalt lavastuse kodulehel
ringi ja ma märkasin, et ühtegi arvustuse linki pole teater veel oma lehele
postitanud. Iseenesest polnud see midagi imelikku, sest tegemist on ikkagi väga
värske lavastusega ja ilmselt polnud keegi jõudnud nii kiiresti arvustust
kirjutada või siis polnud teater jõudnud neid veel avaldada. Nüüd on paar
arvustust silma jäänud ja ma pean tõdema, et minu teatrimaitse on vist
äärmiselt kummaline, sest mulle on silma jäänud et teiste jaoks on lavastus
kaasahaarav ja mõtlemapanev. Mulle vastupidiselt ei jätnud lavastus aga mitte
mingisugust head emotsiooni. Mis mind siis kõige rohkem häiris, kui ma tekstile
isegi tähelepanu väga ei pööranud?
Esiteks mind
vist häiriski see, et tekst polnud minu jaoks piisavalt kaasahaaravalt esitatud
ja mu mõte kippus uitama minema ning teksti ridade vahele peidetud mõtted jäid
kõik minu jaoks tabamatuks. Teiseks häiris mind näitlejate valik. Ma saan
suurepäraselt aru, et tegemist on teatriga ja näitlejad ei saa alati enda
vanuseid inimesi mängida. Aga kui Jaana Kena, kes on kindlasti vanem kui
Klaudia Tiitsmaa mängib lavastuses Tiitsmaa poja pruuti ja hiljem tema
lapselast, siis see vanuse vahe jäi mind häirima. Eriti kui arvestada seda, et
ega näitlejaid grimmi või parukatega nooremaks/vanemaks ei tehtud. Samuti nagu
see, et Janek Vadi ja Aarne Soro mängisid Tiitsmaa vanuseid poisse ja hiljem
mehi. Ning kui lavastuse jooksul Tiitsmaa tegelane vananeb 17 aastasest neiust
107 aastaseks raugaks, siis võiks seda vananemist kuidagi rõhutada. Praegu oli
Tiitsmaa kogu lavastuse jooksul praktiliselt samasuguse välimusega (kui mõned
kampsuni/kardigani vahetused ning prillid välja jätta) ning võiks öelda et
isegi sama energiline. Minu jaoks
lihtsalt ei suutnud näitlejad edasi anda seda vanust, mida nad kehastama pidid.
Kuigi mind häiris näitlejate rollidesse paigutamine, siis mõned näitlejad
pakkusid isegi üllatust. Näiteks sümpatiseeris Klaudia Tiitsmaa mulle
Ernestine´i rollis väga ja ma nii lootsin, et teda tehakse vaheajal veel
vanemaks, et teises vaatuses tulebki lavale hallipäine Ernestine. Kahjuks seda
ei juhtunud. Oleks näiteks Jaana Kena kehastanud etenduse jooksul vananevat
Ernestine´i ja Klaudia Tiitsmaa kehastanud tema poja pruuti ja hiljem lapsi,
siis oleks lugu minu jaoks ehk hoopis teisiti mõjunud.
Eks neid
küsitavusi oli minu jaoks veel teisigi, aga kõige häirivam oli siiski
näitlejate valik. Näiteks häiris mind veel lavakujunduses kasutatud
valguskettide ere valgus. Kui stseenide taustal olid põlevatest lampidest
moodustatud ketid ilusaks ja isegi pidulikuks täienduseks, siis stseenide vahel
löödi lambid nii heledalt põlema, et see oli silmade jaoks lausa valus.
Selleks, et peaaegu sada aastat paari tunni jooksul ära mängida, möödusid mõned
stseenid sekunditega ja seega seda eredat valgussähvatust sai päris palju näha.
Kohati tekitas selline kiire stseenide vahetamine mulje nagu oleks näitlejatel midagi
untsu näinud ja nad alustaksid stseeni uuesti. Tegelikkuses näidati sellega aga
seda, et kuigi aastad mööduvad siis mingid asjad korduvad aastast aastasse ja
nõnda tekibki mulje nagu aastad libiseksid ühe silmapilgutusega meist mööda.
Iseenesest on
lavastuse mõte hea, et traditsioonid on olulised ja neid tuleb hoida ka
rasketel aegadel, sest need annavad meile teatud kindlustunnet ja lohutust.
Nagu juba öeldud, siis minu jaoks läks etenduse sügavam mõte kaotsi ja seega ma
väga palju ei oskagi seda reflekteerida mis tundeid lavastus minus tekitas.
Pigem oli minu jaoks tegemist sellise lavastusega, et vaatasin ära ja
teatrisaalist lahkudes oli juba suurem osa laval toimuvast meelest läinud. Ma
saan aru, et tegelikult käsitletakse lavastuses olulisi teemasid nagu lähedaste
suremine, petmine, õige armastuse leidmine, eneseotsingud jms, aga need teemad
lihtsalt ei jõudnud sel korral minuni. Iseenesest on mul sellest kahju, sest ma
tahaksin iga kord teatrist niimoodi ära tulla, et ma olen elevil ja õhkan, et
see oli nii äge, mida ma just nägin. Ja sisukirjelduse põhjal oleks tekstil
seda potentsiaali olnud, et minus neid tundeid tekitada.
Et mitte nii
negatiivse tooniga lõpetada, siis kogu lavastuse juures meeldis mulle see, et
laval küpsetati päris torti. Kuigi esimese vaatuse alguses venis see taigna
tegemine nii kaua, et ma hakkasin mõtlema, et tort saab vist etenduse lõpuks
alles valmis. Tegelikkuses sai isegi esimese vaatuse lõpuks valmis ja teises
vaatuses asuti torti kaunistama. Peale vaheaega oli niisiis eriti hea minna
magusat koogilõhna täis saali. Seda sama Ernestine´i kodust torti võiks
etenduse päevadel ka teatrikohvikus serveerida.
Kokkuvõttes
mina pigem ei soovita seda lavastust vaatama minna, sest minu hinnangul pole
lavastuses mitte ühtegi sellist asja, mida lavastuse sisututvustuses lubatakse.
Jah, peategelane küll vananeb etenduse jooksul, aga see vananemine ei paista
välja. Ja ma ei räägi siin ainult välimusest. Ka üheski liigutuses ega
kõnemaneeris ei paistnud neid lisanduvaid aastaid välja. Ning kuigi kogu
lavastuse tegevus toimub ainult sünnipäeva ajal, siis sellist pidulikku
sünnipäeva meeleolu, mis tähtpäevade tähistamisega kaasas käib, ma ka ei
tundnud kordagi. Õnneks vahel ikka sai naerda ja mina oma professionaalse
kretinismiga suutsin lavastusest leida viiteid insuldile ja dementsusele. See
siiski pole minu hinnagul piisav põhjus, et kalleid teatripileteid ostma
hakata.
Autor:
Noah Haide
Tõlkija,
lavastaja ja kunstnik: Andres Noormets
Kostüümikunstnik:
Maarja Viiding
Originaalmuusika:
Hans Noormets/ Rozell
Valguskujundaja:
Villu Konrad
Osades:
Klaudia
Tiitsmaa – Ernestine
Aarne Soro – Kenneth
(Ernestine´i naaber)
Marika Palm – Alice
(Ernestine´i ema); Madlen (Ernestine´i ja Matti tütar); Stiny (Alexi tütar)
Jaana Kena – Joan
(Billy naine); Alex (Joani ja Billy tütar); Beth (Johni elukaaslane)
Janek Vadi – Matt
(Ernestine´i poiss-sõber ja hiljem abikaasa); William (Alexi poeg)
Oskar Punga – Billy
(Ernestine´i ja Matti poeg); John (mees, kes ärkas üles keset ööd)
Rohkem infot lavastuse ohta leiab Ugala koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar