3. aprillil 2025 Ugala teatri külalisetendus Põlva Kultuurikeskuses
Foto: Gabriela JärvetVabatahtlik töö
on täiesti geniaalne asi, sest tänu sellele saab tasuta kogeda igasuguseid uusi
asju. Või hoida raha kokku ürituste ja tegevuste pealt, kuhu te muidu niikuinii
läheksite, aga nüüd saate lisaks elamusele veel telgitaguseid näha ja ise
ühiskonda panustada. Regulaarsed blogi lugejad ilmselt teavad, et ma olen Põlva
Kultuurikeskuses vabatahtlik ja nii mõnedki on minuga garderoobis jutustama
tulnud, sest enamasti võib mind leida just garderoobist, harvem ka uksel
pileteid kontrollimast. Suure teatrihuvilisena üritan end võimalikult paljude
etenduste ajal graafikusse sättida, et siis saaksin ise pärast minna teatrit
nautima. Et te ei arvaks, et ma ainult teatri pärast vabatahlik olen, siis olgu
aususe huvides öeldud, et muidugi käin vahel ka kontserte nautimas. Mulle
tundub, et meil on kuidagi kujunenud välja inimesed, kes tahavad rohkem
kontserte nautida ja siis end graafikusse panevad ja siis mõned minusugused,
kes rohkem teatrist vaimustuvad. Ja siis on mõned inimesed, kellel väga vahet
ei ole.
Alustasin selle
vabatahtliku töö jutuga seepärast, et ilma vabatahlikuks olemiseta poleks ma Ugala
lavastust „Uus tüdruk“ ilmselt vaatama läinud. Kuigi üks kolleeg veebruaris
pakkus mulle pileteid, kuna ta ise oli haigeks jäänud. Minu õnneks oli mul auto
katki ja muud kolimisjärgsed toimetused vajasid sel õhtul toimetamist, et ma ei
saanud raha eest tol korral teatrisse minna. Just arutasime oma
kaasvabatahtlikuga, et kui me oleks oma raha eest piletid ostnud, siis oleks
meil mõlemal rahast veidi kahju olnud. Iseenesest on see kummaline, sest me
oleme mõlemad Põlvaga seotud ja peaksime seda väikese koha võimaluste puudust
tundma, millest lavastus suuresti rääkis. Lavastuse tegevus toimub 80ndate
lõpul või 90ndate alguses, kui midagi saada ei olnud ja inimeste ainus elevus
oligi kellegi poolt välismaalt toodud uus ja põnev asi või siis igal õhtul
telerist jooksvad seebikad. Nii ilmubki kogu külarahvas ühiselt teleri ette
vaatama seebikat, kuni ühel hetkel lööb äike telekasse sisse. Pärast pauku ja
suitsu hajumist leiavad külainimesed, et nende tuppa on sattunud seebikast
tuttav Luisa Maria, kes räägib ainult hispaania keelt. Kuidagi tuleb selle uue
olukorra ja uue tüdrukuga harjuda. Natukene utoopiline lugu minu jaoks ja
ilmselt seetõttu ei haakunud ma ka teemaga nii palju, kui oleks võinud.
Kuigi see osa
oleks võinud mulle tuttav olla, et tahaks maalt ära linna, sest maal pole mitte
midagi. Kõik asutused on kinni pandud ja kohalike poolt juba ära lammutatud, alles
on jäänud ainult vanad või rumalad inimesed, sest teised on kõik linna ära
läinud jne. Ma arvan, et ma olen praegu juba selles vanuses, kus ma saan aru et
tegelikult palju sellest mis maal toimub, on inimeste endi teha ja sageli
inimesed, kes vinguvad et midagi pole väikelinnas või külas teha, ei tunne ise
eriti mingite asjade vastu huvi. Näiteks olen kuulnud kuidas paljud kurdavad,
et Põlva on täielik pommiauk ja seal pole midagi teha. Kõik poed pannakse
kinni, riigiasutused kolivad minema jne. Jah, eks see ühelt poolt on tõsi, aga
samas raamatukogus toimub kord kuus raamatuklubi, lisaks muud üritused. Kultuurikeskuses
on vähemalt kord kuus teater ja mõni kontsert ning kino. Muusikakoolis toimuvad
kontserdid, mängutubades korraldatakse üritusi nii lastele kui täiskasvanutele.
Noortekeskuses toimuvad üritused. Spordivõistlused toimuvad jne. Ole ainult
mees ja võta üritustest osa.
Seebikaid ma
muidugi mäletan ka ja eks sai isegi seal 90ndate teises pooles andunult seebikaid
vaadatud. Tegelikult vist vaatasin esimeses pooles ka, aga seda ma ise ei
mäleta. Juttude järgi olevat mul isegi nukkude nimed olnud seebikatest võetud,
stiilis see nukk on Prosta Maria ja see on Lihtsalt Maria. Ühesõnaga oleks
võinud teema mulle veidigi kaasahaarav olla, aga ilmselt ma olingi 90ndatel
veel liiga väike ja laval nähtuga mul seetõttu seosed puudusid. Mu kolleeg on
seevastu minust mitukümmend aastat vanem ja tema kindlasti mäletab milline oli
eluolu Nõukogude Liidu lagunemise ajal, aga ka tema ei leidnud, et lavastus
väga kõnekas oleks olnud. Vaadates mis inimesed publikusse tulid, siis võiks
arvata et rohkem oligi lavastus mõeldud noortele inimestele. Kohati oli tunne
nagu oleks mingi noortelavastus alanud, sest noori tuli minu meelest klasside
kaupa teatrisse. Vähemalt rohkem oli neid küll kui tavaliselt. Seevastu vanemad
inimesed läksid mitmed vaheajal ära, öeldes, et see lavastus pole päris nende
maitsele.
Ühelt poolt ma
mõistan, miks neil selline tunne tekkis. Lavastus põhineb Vaiko Epliku muusikal
ja ega mina ka tema muusika eriline fänn pole. Ilmselt polnud ka need vanemad
inimesed suured Epliku muusika fännid, või siis ärritasid neid laulusõnad, mis
isegi minu üsna vabameelset kõrva häirima hakkasid. Kohati olid mõned laulud
sellised, et mitu minutit järjest laulsid kõik tegelased laval lihtsalt „Mine
munni“. Polnud just tõesti väga meeldiv kuulamine ja uskuge mind, ma tarvitan
autoroolis olles väga palju vägisõnu ja seega see sõna „munn“ minu jaoks
iseenesest väga häiriv ei ole. Aga kui ikka seda järjest korratakse, siis
natukene muutub tülgastavaks. Kuigi laule saatev koreograafia oli isegi parem
kui see ja mitmed teised laulud. Siiski tundus lavalugu minu jaoks veidi
katkendlik ja muusikalised laulu- ning tantsunumbrid veidi kontekstist välja
rebitud. Mulle oleks meeldinud, kui asi oleks rohkem terviklikum olnud. Praegu
tundus libreto olevat ühtne tervik, aga vahele põimitud laulud rebisid terviku
katki ja olid minu jaoks ikkagi eraldiseisvad esitused, mitte osa suurest
tervikust.
Seega jäi minu
jaoks etenduse sügavam mõte tabamatuks. Ometigi saan ma aru, et Laura ja Priit
Võigemastil oli teksti kirjutades väga kindel visioon, et materjal on kõnekas
ja tekst on dramaturgiliselt suurepärane. Ilmselt pean ise peeglisse vaatama ja
tunnistama, et ma ei taba suurt kunsti ära. Ma kujutan ette, et suurtele
seebikafännidele (jah, ma tean et neid inimesi Eestimaal leidub) ja Vaiko
Epliku muusika austajatele oleks etendus rohkem meeldinud kui mulle. Kuigi
tegemist polnud kõige halvema lavastusega, mida ma näinud olen, sest mõned
nauditavad asjad ma ikka leidsin, siis enda raha ma selle pileti ostmiseks
kulutada poleks tahtnud ja pigem ei soovita seda ka teistel teha.
Nagu juba
mainitud sai, siis koreograafia oli päris äge ja mõned kaklusstseenid olid ka
humoorikalt naljakad, mitte vägivaldsed. Omamoodi tore oli ka see, kui seebika
alguses kõik tunnusmeloodiat kaasa laulsid, sest eks see omal ajal niimoodi
oligi. Võin ilmselt siiani mingit osa „Rosa Salvaje“ („Metsik roos“)
tunnusmeloodiast oma sõnadega kaasa laulda, sest see lihtsalt kulus vaatamise
jooksul pähe. Kui näitlejatest keegi ekstra välja tuua, siis meeldis mulle
kõige enam vanainimene Liisat kehastanud Maarja Mõts. Tema vanarahvatarkused ja
küürakil vaevatud olekuga kõndiv vanainimene, kes tantsustseenides kergejalgselt
kaasa tantsis, oli lihtsalt kõige nauditavam rollisooritus. Mingi hetk vist jäi
mul osa loost arusaamatuks seepärast, et ma ei pannud tähele mis lava teises
nurgas toimub kuna ma vaatasin mida Liisa teeb. Seega midagi nauditavat ma ikka
leidsin.
Kokkuvõttes
mina lavastust enda tuttavatele ei soovitaks, aga kes tunneb et ta tahab
kangesti Epliku muusikat nautida, siis teie võite riskeerida. Võite siis mulle
pärast teada anda, kuidas teile lavastus meeldis.
Lavastajad
ja autorid: Laura Võigemast ja Priit Võigemast
Muusika:
Vaiko Eplik
Kunstnik:
Kristjan Suits
Liikumisjuht:
Rauno Zubko
Valguskujundaja:
Laura Maria Mäits
Muusikajuht
ja lauluõpetaja: Peeter Konovalov
Bändijuht:
Kristjan-Robert Rebane
Bänd:
Kristjan-Robert Rebane, Mihkel Kuusk, Tobias Tammearu
Osades:
Tarvo Vridolin –
Illar
Martin Mill – Kämmal
Terje Pennie – Lembi
Maarja Mõts – Liisa
Lauren Grinberg
– Maria Luisa
Margaret Sarv –
Monsa
Alden Kirss – Ragnar
Jass Kalev Mäe –
Silver
Adeele Jaago – Triinu
Riho Ktsar – Velts
Rohkem infot lavastuse ja mänguaegade kohta leiab teatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar