23. oktoobril 2025 Temufi teatris
Foto: Kevin KohjusNeljapäeval
oli mul töine päev: esmalt tuli hommikul Tartust
Paidesse koosolekule sõita ja sealt edasi Viljandisse teatrisse. Nii tore oli
kuulda, kuidas kõik, kes said teada, et ma Viljandisse teatrisse lähen,
eeldasid automaatselt, et ma suundun Ugalasse. Tegelikult on juba aasta aega
võimalik Viljandis käia ka Temufi teatris ja just sinna ma sel korral teel
olingi. Kui juuksekarva päris lõhki ajada, siis on Temufi muidugi eksisteerinud
kauem kui aasta, kuid päris oma statsionaarse teatrisaali on nad Tartu tänaval
omanud alles aasta. Seega, kes sinna teatrisaali veel jõudnud ei ole, neil
soovitan väga minna – mõnusalt väike ja hubane koht. Kuulsin küll mitme
kaaskülastaja käest, et selle hubase teatri ainus miinus on see, et see asub
teisel korrusel ja sinna viivad trepid on järsud, mistõttu on vanematel
inimestel teatrisse jõudmine keerulisem.
Kui ma esimest
korda „Armastus ja arusaam“ lavastuse reklaami nägin, olin kindel, et seda
etendust pean ma nägema. Üks ja ainus põhjus selleks olid näitlejad. Agur Seim
ja Ester Kuntu on mu ühed absoluutsed lemmikud ja kui neid õnnestub veel koos
laval näha, siis seda võimalust ma kasutamata ei jäta. Seda enam, et mul pole
lihtsalt juhust olnud neid kumbagi pikka aega teatrilaval näha. Nemad on küll
mänginud, aga mina pole lihtsalt vaatama juhtunud. Ja mis seal salata – eks
suhtedraama iseenesest oli ka üsna meelitav põhjus teatrisse minna. Just
kirgliku suhtedraamana reklaamitaksegi Madis Kalmeti uut lavastust „Armastus ja
arusaam“. Teatri kodulehel kirjutatakse, et inglise kirjaniku Joe Penhalli
näidend on „helge ja valusnaljakas lugu määravate ümberhinnanguteni
jõudmisest“. Kavalehelt lugesin enne etendust, et Penhalli loomingut on
Inglismaal kirjeldatud kui lugusid skisodest, psühhidest ja veidrikest. Minu
jaoks tundus, et sellest tuleb vägagi paljulubav teatriõhtu.
Nüüd, kui
etendus on nähtud, võin öelda, et draamat, suhteid ning ka psühhe ja hulle
jagus minu jaoks piisavalt, kuid midagi jäi täiuslikust teatriõhtust siiski
puudu. Esiteks tundus mulle, et ma polnud ise 100% teatris kohal – vaimselt
kurnav päev oli selja taga ja see ilmselt vähendas mu vastuvõtuvõimet, muutes
lavastuse vähem nauditavaks. Teiseks oleks mulle vahepeal meeldinud, kui
etenduse tempo oleks olnud veidi kiirem. Ja ma ei räägi siin
stseenidevahelisest pausist, mil lava ümber tõsteti ja midagi justkui ei
toimunud – see polnud probleem. Pigem jäid mõned stseenid ise minu jaoks veidi
pikaks ja lohisevaks, mis viis tähelepanu eemale. Tegevust laval justkui oli,
aga ma leidsin end mõttelt, et see, mida selle stseeniga öelda taheti, sai
mulle juba ammu selgeks. Konkreetseid näiteid on siia raske tuua, sest mingitel
hetkedel tundus mulle, et see tunne saatis mind peaaegu kogu etenduse vältel.
Kuigi emotsioone ja draamat oli, oleksin ma tahtnud näha veel rohkem karjumist
ja omavahelisi pingeid.
Kui minu
põhiline soov teatrisse minekuks olid head näitlejad, siis see eeldus pidas
paika – näitlejad olid suurepärased ja selles mõttes oli teatriõhtu igati
nauditav. Kelle jaoks näitlejatöö on väga oluline, neil soovitan kindlasti
vaatama minna, sest kõik rollisooritused on viimase peal. Agur Seimi kehastatud
paheline Richie oli nii hästi mängitud, et teda oli väga kerge vihkama hakata.
Miks just vihkama? Sest lisaks sellele, et Richie pidevalt jõi ja üritas end
igal võimalikul moel narkootikumidega varustada, valetas ta pidevalt ning oli
lihtsalt üks igavene tüütus, kes minu hinnangul tuli Neali ja Racheli elu
rikkuma. Just selle tüütuse osa mängis Agur Seim väga hästi välja. Pidevalt
purjus või narkouimas inimese mängimine polegi lihtne. Mul tekkis mitmel korral
tahtmine Richie ise paika panna, sest tundus, et Rachel (Ester Kuntu) ja Neal
(Ott Kartau) lubasid küll seda teha, aga lõpuks andsid alati alla ja lasid tal
oma tahtmise saada.
Ester Kuntu mängitud Rachel tundus esmapilgul korralik ja malbe, kuid loo
jooksul nägi publik ka tema erinevaid külgi, mida Kuntu väga peenelt välja
mängis. Minu jaoks kõige igavam tegelane oligi Ott Kartau kehastatud Neal, keda
ka teised tegelased mingitel hetkedel igavaks nimetasid. Mees, kes tahab alati
kõike õigesti ja korralikult teha. Isegi tema ülikond oli hele, puhas ja
korralik, mis rõhutas seda „igava tüübi“ olekut veelgi. Minu õnneks leidus
siiski mõned hetked, kus Kartau laval karjuda sai – siis muutus Neal kohe
põnevamaks, sest polnudki ta nii vaikne ja tasane, kui ma seni arvasin. Just
neid karjumise ja täielikult endast välja minemise hetki oleksin ma kõikidelt
tegelastelt rohkem näha tahtnud.
Sisu poolest
pakkus lavastus mõtlemisainet kuhjaga. Nagu tutvustusest võib aru saada, räägib
lavastus inimsuhetest. Suhtekolmnurgas on arstidest elukaaslased Neal ja
Rachel, kelle elu lööb pea peale Neali lapsepõlvesõber Richie – korralike ja
edasipüüdlike arstide täielik vastand, vabameelne maailmarändur. Ilmselt teame
me kõik selliseid veidi boheemlasliku olekuga vabasid hingi, kellele reeglid
justkui ei kehti. Kuidas mõjub nende saabumine meie ellu aga siis, kui meie
enda elu on juba kriisis? Kas lõpuks võidab armastus või hoopis arusaam
sellest, mida me oma elult tegelikult ootame? Kas see armastus ning kindel ja
turvaline elu hüpoteeklaenuga ostetud kodus on ikka see tulevik, mida me
tahame? Või pigem unistame hoopis sellest, et jätta töö ja osta üheotsapilet
ümbermaailmareisile? See filosoofiline osa lavastusest mõjus mulle nagu rusikas
silmaauku, sest just samal teelahkmel olen ka mina oma elus. Üks osa minust
tahaks jätkata turvalise tööeluga haiglas, kuid teine osa ihkab kolida keset
metsi ja laasi, kasvatada ise toitu ja mitte päevagi rohkem tööl käia. Seega
oli väga huvitav näha, kuidas tegelased lavastuse jooksul muutusid ja kuidas
seeläbi muutusid ka nende omavahelised suhted. Aga see venimise tunne jäi mind
siiski veidi häirima – ma oleksin tahtnud rohkem pinget ja draamat. Praegu
tundus mulle, justkui hakataks kummi pingule tõmbama, aga poole peal lastakse
see ettevaatlikult lahti, et mitte liiga pingule tõmmata. Mina aga ootasin seda
viimseni pingul kummi ja selle plahvatust.
Lavastuse
kunstiline pool rõhutas minu jaoks „hea ja halva“ vastandumist. Ühelt poolt
juba riietus: paheline Richie kandis ainult tumedaid riideid – must maika, must
pusa ja mustad teksad ning tumeroheline jakk –, mis andsid üsna ühemõtteliselt
publikule teada, et tegemist on „paha poisiga“. Seevastu Neal, kes on kogu elu
kõik õigesti teinud ja on justkui „hea poisi“ musternäidis, kandis
eeskujulikult heledat pintsakut ja viisakaid pükse. Ka lavakujundus toetas seda
vastanduse ideed, sest lava oli justkui kaheks jagatud: eeslaval tumedast
puidust kuubikud ja laud, mida sageli näidati hämaras valguses ning mis mõjusid
ähvardavalt, samal ajal kui lava tagumine osa oli peidetud heledate
ribakardinate taha. Kui kardinad avati, nägi publik heledalt valgustatud magamistuba,
mis seostub turvalisuse ja mugavusega.
Tegelikult ei saa siiski öelda, et lavastus keskendub ainult hea ja halva
vastandumisele. Näiteks Rachel on pidevalt nende kahe vahel, püüdes mõlemat
meest mõista ja kuulata, näidates, et kõik ei ole ainult must ja valge – elus
eksisteerib ka palju muid toone. Paljuski sõltub see meie enda arusaamast,
milliseid värve me näeme ja kuidas neid oma elus tõlgendame. Nagu ka etenduse
tõlgendamise puhul: mina näen seda ühtemoodi, kuid keegi teine, kes samal etendusel
viibis, võttis sealt kaasa hoopis teised mõtted ja tunded.
Kuna mina
vaatasin lavastuse ilmselt alles teist etendust, siis arvan, et iga järgmise
mängukorraga muutuvad näitlejate rollid veelgi nüansirikkamaks ning pakuvad
publikule rohkem tõlgendusi ja naudingut. Psühholoogiliselt on tegemist igati
väärt vaatamisega ja just sellise lavastusega, mille üle on pärast mõnus
arutleda. Ja nagu juba öeldud – mina oleksin lavastusse sekkuda tahtnud, ning
minu meelest on see alati hea teatri tunnus, kui etendus tekitab vaatajas
tugevaid emotsioone.
Soovitan siiralt kõigil vaatama minna.
Autor: Joe Penhall
Tõlkija: Peeter Raudsepp
Lavastaja: Madis Kalmet
Kunstnik: Jaanus Laagriküll
Helilooja: Martin Aulis
Grimmikunstnik: Merle Liinsoo
Valguskujundaja: Sander Aleks Paavo
Osades:
Ester Kuntu – Rachel
Ott Kartau – Neal
Agur Seim – Richie
Esietendus: 17. oktoobril 2025 Teatris Temufi
Rohkem infot lavastuse ja mänguaegade kohta leiab teatri kodulehelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar