23. märts 2023 VAT Teatri külalisetendus Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses
Foto: Rait Avestik |
See
vist oli 2020. aasta Draama festivalil, kui ma tahtsin VAT Teatri lavastust „Kauka
jumal“ vaadata, aga tol korral ajad kuidagi ei klappinud ja nii ta nägemata
jäigi. Nüüd tuli lavastus aga mulle lausa koju kätte ja nõnda oleks patt olnud
teatrikülastus tegemata jätta. Olen näidendit pidanud teatriajaloo õppeaine
raames lugema ja mäletasin, et pigem oli tekst üsna masendav ja midagi toredat
näidendis ei olnud. Aga lavastaja Margo Teder ja dramaturg Mihkel Seeder
lubavad lavastuse kodulehel, et Kitzbergi poolt 1912. aastal kirjutatud lugu on
toodud tänapäeva ja kusagilt oli meelde jäänud, et kohati on lavastusest
komöödia tehtud. „Kauka jumal“ komöödiana tundus juba päris ahvatlev.
Teatrisaalist
väljusin segaste tunnetega. Lubatud komöödiat ma ei saanud ja tagantjärgi
hakkan mõtlema, et äkki ajasin ise midagi segamini ja komöödiaks oli tehtud
mõni teine lavastus, mille kohta ma samal ajal lugesin. Kuigi lavastus oli
2020. aastal nomineeritud päris mitmele teatriauhinnale, jättis lavastus mind
üsna ükskõikseks. Järelikult ma ikka teatrikriitikutega sama teatrimaitset ei
oma. Ehk oli ükskõiksus tingitud sellest, et lavastus räägib väga palju rahast
ja rahaahnusest ja ma ei pea rahaahnusest väga lugu. Jah, kahjuks on meie elu
tänapäeval selline, et päris ilma rahata ei saa keegi hakkama, aga eks see ole
ka omamoodi häiriv, et absoluutselt kõik on rahast sõltuvad. Selles osas on
rahast rääkimine oluline, aga minu jaoks jäi inimlikkusest ja psühholoogiast
puudu.
Ühes
intervjuus ütles peategelast Mogri-Märti kehastav Indrek Taalmaa, et Mogri-Märt
on nagu oma aja pank, kes annab laenu ja teenib kasumit antud laenu protsendi
pealt. Kui inimene ei suuda laenu tagasi maksta, siis võtab Mogri-Märt laenu ja
protsendi katteks kogu inimese varanduse endale. Teatud juhtudel vaatas
Mogri-Märt ka enda lapsi kui kasumlikku äritehingut. Pojal lubas ta naiseks
võtta ainult korraliku kaasavaraga naise ja tütart lubas mehele ainult
sellisele mehele, kellel oleks juba korralik varandus olemas. Muidugi juhtus
nii, et mõlemad lapsed tegutsesid täpselt risti-vastupidiselt isa soovidele ja
nii perekond puruneski. Poeg soovis abielluda vaesest võlgniku perest pärit Leenaga,
kes oli tema tallu teenijaks antud. Samal ajal soovis tütar abielluda mehega,
kes enda jutu kohaselt on suur ärimees, kuid kellel polnud hetkel ühtegi äri
ette näidata ja kes oli lihtsalt suurte sõnadega õhumüüja.
Kes
raamatut on lugenud, siis need ilmelt teavad, et Mogri-Märt ehitas uut maja ja
kuna raha oli tema jaoks kõige olulisem, viis ta esimese asjana uude majja
rahakapi (uuemas mõistes seifi). Kui majja ootamatult välk sisse lõi ja maja
põlema süttis, saatis Mogri-Märt just oma poja (Margo Teder) põlevast majast seifi
välja tooma. Sel hetkel oli raha tema jaoks tähtsam kui oma poeg, sest oli
ilmne, et sellisest tulekahjust ei tule keegi elavana tagasi. Kuidas eesti ütlemine
ongi, et kõik vanemate patut nuheldakse laste kaela? Nii ka siin, pidi noor
Märt maksma oma eluga selle eest, et isa saaks enda rahajumalaga kokku. Saatuse
tahtel sureb ka Mogri-Märdi tütar Miili (Karolin Jürise) ja nii jääb Mogri-Märt
pärast abikaasa surma maailma peaaegu üksinda. Ainsaks kaaslaseks pojanaine
Leena (keda mängis samuti Karolin Jürise) ja tütrepoeg Mäidu (keda lavastuses
meile ei näidata), kelle mõlemad on Mogri-Märt oma elu jooksul ära põlanud.
Minu
jaoks oli kogu etenduse jooksul huvitav vaadata seda, kuidas kõik näitlejad
peale Indrek Taalmaa mängisid kahte rolli ja mõnes mõttes olid rollid
teineteise vastandid. Eks igal inimesel on oma head ja halvemad küljed, kuid
mulle jäi natukene selline tunne, et Margo Teder lavastajana oli üritanud iga
tegelase puhul kujutada ainult tema ühte külge ja siis sama näitleja poolt
mängitud teine tegelane kujutas eelmise tegelase vastandit. Mogri-Märdi puhul
nägime tegelikult ka tema inimlikumat poolt. Seda siis lavastuse lõpus, kui
Mogri-Märt oli matnud oma lapsed ja naise ning oli juba vana ja nõdrameelne,
ning rääkis õues kahe vihmaussiga. Siis rääkis Mogri-Märt, te tema on hea
inimene ja tema aitab kõiki.
Näiteks
tulid minu jaoks kõige teravamalt vastandid esile Karolin Jürise kehastatud Räätsa
talu teenija Leena ning peretütar Miili vahel. Leena oli tallu antud teenijaks
tema isa võlgade katteks ja just Leena oli see, kes noore Märdi alkoholist ja
muudest pahedest suutis ära võõrutada. Leenat nägime laval tunkedes ja
lehepuhuriga tööd tegemas. Lisaks oli jutust aru saada, et just Leena on see,
kes rasket tööd tehes talu korras hoiab ja Mogri-Märdile tema poja talu rendiraha
teenib. Seevastu Miili oli harjunud raha eest kõike saama ja kandis lühikesi
riideid, millega Instagramis erinevaid pilte postitada. Ehk siis vastandiks töökus
ja maal elamine vs tänapäevased suunamudijad, kelle tööks on ilus välja näha ja
endast ilusaid pilte ja videosid postitada.
Teine
väga kõnekas paar oli Elina Reinoldi kehastatud Mogri-Märdi naine ja Räätsa
talu teenija Anu. Kui Anu oli teadjanaine, kes tagus vahepeal šamaanitrummi,
siis Mogri-Märdi naine oli tüüpiline beibe (kui stereotüüpe kasutada), kes käis
pidevalt šoppamas ja liikus ning rääkis nii nagu me oleme harjunud blondiinianekdootide
kaudu blondiine ette kujutama. Siiski oli mõlemal naisel teatud võim
Mogri-Märdi üle, sest Anu mängis Märdi vastu tema enda relvadega ja sai
Mogri-Märdilt tagasi suurt protsenti kogunud laenuraha ja perenaine oli see,
kes lõpuks töömeeste asemel Mogrile uut maja ehitas ja kellele Mogri-Märt sai
pereasjades toetuda.
Ago
Sootsi kehastatud Leena külajoodikust isa Masa-Ants oli purjus vanamees, kes
Mogri-Märdilt käis raha laenamas, et enda joomakirje rahuldada ning pidi oma
võlgade katteks oma tütre andma Mogri-Märdi pojale Räätsa tallu teenijaks. Samas
kui teine Sootsi kehastatud tegelane Peeter Pärn oli enda sõnul suur ärimees,
kes soovis just Mogri-Märdi tütre Miiliga abielluda ja Mogri-Märdi raha
investeerida. Ühelt poolt olid siin vastandatud noor ja vana mees kuid teisalt
oli üks mees Mogri-Märdile võlgu ja andnud nö võla katteks oma tütre Märdile, samal
ajal kui teine tahtis Mogri-Märdilt võtta tema tütart.
Viimane
kahe tegelase paar oli Meelis Põdersoo kehastatud noor Märt ja politseinik.
Nende puhul ma väga suurt vastandlikkust ei näinud. Kõige enam jäi ehk silma
see, et noor Märt kartis oma isa ja üritas igati isa soovide järgi toimetada
(kui armastus välja jätta). Samas politseinik Mogri-Märti ei kartnud ka siis
kui teda relvaga sihiti.
Mis
mulle meeldis, oli lavastuse kujundus (kunstnik Pille Jänes). Kui ma nüüd
hoolega järele mõtlen, siis lavakujundus vist oligi peamine põhjus, miks ma
Draama festivali ajal lavastust vaatama tahtsin minna. Lihtsalt see ilus
päikesepaisteline ja roheline maastik, mis lava tagaseinas on, tekitab igal
aastaajal mõnusa suveigatsuse. Ja kus mujal eestlane suve veeta tahab kui
sellise idüllilise looduse keskel maal. Eks see ääremaa ongi see koht, kus kogu
lavastuse tegevus aset leidis. Samal ajal kattis lavapõrandat roheline kunstmuru,
mis veelgi enam süvendas seda looduse tunnet. Kuigi peab tunnistama, et
piltidel näeb lavakujundus veidi rohkem „päris“ välja ja teatrisaalis jäi asi
minu jaoks ikkagi veidi liiga tehislikuks ja seda emotsiooni mis pilte
vaadates, mul ei tekkinud.
Teatris
oli ka üks kooliklass ja ma tean, et VAT Teater keskendub päris palju koolidele,
seega ilmselt Eesti kirjandusklassika tundmise mõttes on see kindlasti hea
lavastus, mida koolilastega vaatama minna, kuna kirjandusklassika on muudetud
tänapäeva noortele veidi arusaadavamaks. Ja kindlasti näitab lavastus seda
kuidas raha võib meie elusid muuta ja mitte just õnnelikuma elu suunas. Minul
jäi sel korral kahjuks teatrielamus saamata, aga ehk oli se tingitud sellest,
et ma läksin juba liiga kõrgete ootustega teatrisse. Sest olin juba eelnevalt
väga palju kiidusõnu kuulnud konkreetse lavastuse kohta. Aga kui kõik teised
kiidavad (nii kriitikud kui ka tavateatrikülastajad), siis järelikult pidi viga
minus olema, et ma erilist teatrielamust ei saanud. Kui päris aus olla, siis
ega VAT Teater pole päris minu teatrimaitse ka. Samas ei saa ma öelda, et
lavastus nii jube oleks olnud, et kohe üldse poleks vaadata tahtnud. Lihtsalt
teatrisaalist lahkudes ei olnud seda tunnet, et oh kui äge see kõik oli ja ma
tahaks seda veel näha ja kuidas teater on ikka nii äge asi. Sisuliselt peale
saalist lahkumist oli mul juba suurem osa laval nähtust meelest läinud.
Autor: August
Kitzberg
Dramaturg:
Mihkel Seeder
Lavastaja:
Margo Teder
Kunstnik:
Pille Jänes
Helilooja:
Ann-Lisett Rebane
Valguskunstnik:
Sander Põllu
Osades:
Indrek Taalmaa - Mogri-Märt
Elina Reinold – perenaine ja Anu
Karolin Jürise – Leena ja Miili
Ago Soots – Masa-Ants ja Peeter Pärn
Meelis Põdersoo – noor Märt ja politseinik
Kellel lavastuse vastu huvi tekkis, siis rohkem infot saab VAT Teatri koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar