15. juunil 2023 Tartu Laulupeomuuseumi õues
Enamasti
olen mina see, kes teisi inimesi endaga teatrisse kutsub. Seega olen ma alati
meelitatud, kui keegi teine mind teatrisse kutsub (sel korral siis oli
kutsujaks sõbranna) ja ega ma väga ei süvene sellesse, mida mind vaatama
kutsutakse, sest teater on teater ja väga tore, kui mind kutsutakse vaatama
midagi sellist, mida ma ise vaatama ehk ei satukski. Sel korral teadsin ainult
seda, kes näitlejatest mängivad ja et tegemist on Tartu Linnateatri
lavastusega. Kusjuures eelmine Tartu Linnateatri suvelavastus „Suudlused“ (mida
muide mängitakse mõned üksikud korrad ka selle aasta augustis) meeldis mulle
väga. Ilmselt seetõttu ma sel korral väga palju lavastuse kohta eeltööd ei
teinud ka, sest teater oli end minu jaoks juba tõestanud. Natukene olin ikka
Facebookis reklaami näinud ja kui pingsalt mõelda, oleksin ehk mõne märksõna
lavastuse sisu kohta ka välja suutnud mõelda, aga midagi detailsemat ma siiski
ei teadnud.
Kui
eelmine Tartu Linnateatri lavastus oli väga romantiline, siis seekordne
lavastus keskendus pigem eksistentsiaalsetele küsimustele ja romantikast oli
asi väga kaugel. Lavastus rääkis psühhoterapeudist nimega Ingel (Maarja
Jakobson), kelle vastuvõtule saabus Jumal (Helgur Rosenthal). Ja kogu etendus
keerleski selle ümber, et Ingel üritas Jumala elu analüüsida viisil nagu
psühhoterapeudid seda ikka teevad. Selle väikese erinevusega, et esmalt pidi
Jumal Inglit veenma selles, et ta ikka on päriselt Jumal, mitte mingi
hullumeelne, kes arvab end Jumala olevat. Kusjuures see oli minu jaoks väga
palju äratundmist pakkuv hetk, kuna olen minagi kohtunud psühhiaatria osakonnas
praktikal viibides inimesega, kes end tõsimeeli Jumalaks pidas. Lavastuses
muidugi oli Jumal täie mõistuse juures ja tegemist oligi reaalse jumalaga.
Pärast seda kui Jumal oli enda ehtsust Inglile tõestada suutnud, sai Jumala ja
Ingli duo toimivalt tööle hakata ja vahel oli keeruline aru saada, kes keda
siis nõustas.
Kuna ma
pean häbiga tunnistama, et ma Piiblist suuremat ei tea, siis minu jaoks
psühhoteraapia käigus analüüsitud piiblilood jäid veidi arusaamatuks ja seega
kogu lugu samuti ei paelunud mind nii väga. Eks ma üritasin ikka vaadata veidi
selle pilguga, et kuidas psühholoog ja klient omavahel suhtlevad ja suhet
arendavad, kuid selles osas seal midagi tõetruud ei olnud. Siiski pean tõdema,
et mõned stseenid pakkusid üllatusmomenti (nt see kui keset palavat suveilma
vihma sadama hakkas) ja panid nii mõnegi südame ärevusest lööke vahele jätma
(nt siis kui Jumal kivimüürilt ootamatult alla kukkuma hakkas). Kes soovib
eksistentsiaalsematel teemadel kaasa mõelda, siis lavastuse sisututvustus seda
lubab, mina sel korral etendusega nii palju kaasas ei olnud ja sellele väga
palju ei mõelnud, et milline meie maailm oleks siis, kui mõned ajaloolised
sündmused oleksid teisiti kulgenud.
Praeguseks,
kui ma seda postitust kirjutan, on peaaegu pool kuud etendusest möödas ja peab
tunnistama, et peale eelmainitud stseenide mul midagi suuremat etendusest
meeles polegi. Maarja Jakobsoni mäng oli minu jaoks kohati rabe, kuigi nii
mõnedki etendused olid selleks ajaks juba olnud ja roll oleks võinud selge
olla. Kohati oli roll lausa nii rabe, et Jakobson puterdas tekstiga ja unustas
teksti päris korralikult ära. Lisaks oleksin ma Jakobsoni mängus veidi rohkem
emotsioone tahtnud näha. Eks psühholoog peabki emotsioonitu olema, aga tekst
lubas rohkem emotsioone ja Jakobson neid veidi ka näitas, kuid mulle isiklikult
tundus, et sellistesse olukordadesse sattudes võiks inimene veidi rohkem
reageerida, mitte nii tuim ja flegmaatiline olla. Rosenthali kehastatud Jumal
oli minu meelest kõike muud kui klassikaline (pika habemega vana mees) Jumal.
Olgem ausad, klassikaline Jumal ilmselgelt ei vaevleks sügava depressiooni käes
ja ei läheks ka psühhoterapeudilt abi otsima. Eriti meeldisid mulle need
stseenid, kus Jumal veidi ägestus, sest siis sai näha Rosenthali jõulisemat
mängu, mis pakkus veidi värvi Jakobsoni üksluiseks jäänud mängule. Kahju
ainult, et neid Rosenthali jõulisi stseene nii vähe oli.
Tegelikult
käis lavalt läbi ka kolmas tegelane – Ingli autistist poeg, kelle nimi mul
hetkel enam meeles pole ja keda kehastas Sebastian Astmäe. Kuna tegemist oli
autistiga, siis poiss ei rääkinud, kuid oli maalimises väga osav. Ma ei saa
siiani aru, kuidas see maalitrikk etenduses tehti, sest ma ilmselgelt ei
pööranud maalivale poisile mingit tähelepanu, kuna ta ei rääkinud. Ühel hetkel
oli maalil olev õun poisi käes ja maalil õuna asemel kujutatud säravat tähte.
See vist on kõigile selge, et kui loosse on segatud Jumal, siis etenduse lõpuks
hakkab tumm autist rääkima, seega see polnud minu jaoks üllatus, et etendus nii
lõppes.
Võib-olla
ei jäänud mulle sellest etendusest väga meeliülendavat mälestust, sest ma olin
samal ajal viirusest taastumas ja üritasin enamuse etenduse ajast köha tagasi
hoida ja seega läks kogu mu aur sellele, mitte etenduse nautimisele. Kuigi ma
pigem kaldun ikkagi sinnapoole, et see lavastus polnud lihtsalt minu maitsele,
sest lavastuse kohta lugedes ei tekkinud mul ka seda äratundmist, et seda
lavastust ma lihtsalt pean nägema (see võib tunduda kummaline, aga mu
intuitsioon on tegelikult lavastuste osas päris hästi toiminud). Jah, tegemist
oli täiesti vaadatava lavastusega, mis ilmselt pakub head mõtteainet, kui sa
oled veidi rohkem Piibli ja kristliku maailmaga kursis ja mõtled
eksistentsiaalsetele teemadele. Mina ei ole. Lavastuse tutvustuses lubatud
situatsioonikoomikat ma siiski ka väga palju ei suutnud tabada (aga mulle
teadupärast komöödiad väga ei meeldi ka). Eks ma mõned korrad ikka naersin ka,
aga kõhulihased järgmisel päeval valusad ei olnud ja kui keegi küsiks, mis
mulle nalja pakkus, siis ma seda pärast etendust enam öelda poleks osanud.
Siiski polnud kindlasti tegemist sellise lavastusega, mida lõpuni vaadata ei
kannata. Lihtsalt peale etenduse lõppu polnud mul seda tunnet, et see, mida ma
nägin oli nii äge ja tahaks veel ja veel seda emotsiooni teatris kogeda.
Kellel
siiski lavastuse vastu huvi tekkis, siis selleks suveks on etendused läbi, kuid
järgmisel suvel mängitakse lavastust jälle.
Autor: Anat Gov
Tõlkija: Margus Alver
Lavastaja: Algis Astmäe
Laval:
Maarja Jakobson
Helgur Rosenthal
Sebastian Astmäe
0 kommentaari:
Postita kommentaar