Kuidagi
juhtus nii, et märtsi keskpaigast alates läks mu igapäevaelu tempo nii kiireks,
et teatrisse küll jõudsin, kuid vahepealseid mõtteid kirja panna ei jõudnud.
Tegelikult polnud asi väga selles, et ma ei jõudnud mõtteid kirja panna, vaid
ma ei tahtnud mõtteid kirja panna. Esiteks seetõttu, et igasugused iseseisvate
tööde ja muude kirjatükkide tähtajad ajasid teineteist taga ning ma ei tahtnud
lihtsalt enam midagi kirjutada. Sel hetkel oli ainus soov, et tahaks ainult
puhata ja mängida ning arvutist võimalikult kaugel olla. Teiseks ei tekitanud
need lavastused väga selliseid emotsioone, et ma oleksin tahtnud neid
emotsioone ja mõtteid kirja panna. Aga nüüd ma otsustasin hästi lühidalt siiski
mõned mõtted kirja panna, et ma tulevikus kasvõi midagi mäletaksin nendest
nähtud lavastustest. Kuigi esimesed kaks lavastust on praeguseks vist juba
mängukavast maas või kohe-kohe mängukavast maha minemas. Seega teil ilmselt
pole võimalust neid lavastusi enam näha. Viimased kaks on Kanuti Gildi SAAL-i
lavastused ja seega ilmselt ei kuulu selle blogi põhilugejate teatrieelistuste
hulka. Samas on selle blogi pidamine mulle õpetanud, et vahel tuleb ka
teistsuguseid lavastusi vaatamas käia ja me võime väga positiivselt üllatuda.
Puud
olid, puud olid hellad velled (Eesti Draamateater)
Selle lavastuse osas olin ma tõsiselt pettunud.
Peamiselt seetõttu, et lavastajaks oli Priit Pedajas, kelle lavastused mulle
valdavalt meeldivad. Kuigi viimasel ajal tundub küll, et Pedajase lavastused
pakuvad mulle ainult pettumusi (tuletame meelde “Igatsuse rapsoodiat”). Teine
põhjus, miks ma tahtsin lavastust näha, oli lavastuse sisu. Peamiselt just 19.
sajandi talupoegade eluolu ja kohaliku Tartu keele tõttu, sest midagi sellistes
tammsaarelikes tõe ja õiguse otsingutes mulle meeldib, eriti kui seda tehakse
veel kohalikus keeles. Saalis istudes tundus mulle justkui oleksin ma seda
lavakujundust juba varem näinud. Kollakas valgus ja palju puitu, meenutas väga
Pedajase võrukeelset lavastust "Põud ja vihm Põlva kihelkonnan
nelätõistkümnendämä aasta suvõl". See küttis minu lootused veelgi enam
üles, sest see lavastus mulle meeldis. Aga praeguse lavastusega ei tekkinud mul
algusest peale lavastusega mingit sidet. Tundus justkui kogu tegevus veniks ja
ega tegevust väga ei olnudki. Õnneks lõunaeestlasena sain kohalikust murdest
aru ja vähemalt seda muret polnud. Kuigi ega tekst minu meelest polnud väga
palju huvitavam igavast tegevusest. Kogu aeg käis ainult üks soigumine paremast
elust ja kohtus käimisest. Lõpuks olin ma täitsa õnnelik, et lavastus läbi sai.
Minu meelest oli lavastus lausa nii kehva, et isegi näitlejad ei suutnud seda
päästa. Et oleks võinud kasvõi mõnda head näitlejatööd nautida, kui kõik muu
igav on. Aga ilmselt ongi tegemist ebaõnnestunud lavastusega, sest lavastus
esietendus alles 5. märtsil ja juba 6. juunil on lavastuse viimane etendus. Kui
suure saali lavastus on ainult kolm kuud mängukavas, siis mulle tundub, et siia
on juba suurte tähtedega ebaõnnestumine kirjutatud. Seega ma pigem ei soovitaks
selle lavastuse peale piletiraha kulutada.
Emadepäev
(Ugala Teater)
"Emadepäev" oli tegelikult lavastus, mida ma
olin ammu tahtnud vaatama minna, sest olin selle kohta palju kiidusõnu kuulnud.
Tegelikult olid mul isegi enne pandeemiat juba piletid ostetud, aga siis tuli
väga ootamatult lumi maha ja ma ei julenud sellise tuisuga suverehvides autoga
Tartust Viljandisse sõitma hakata ja lootsin, et küll ma kunagi tulevikus ikka jõuan
“Emadepäeva” ära näha. Mingi aeg juhtusin telerist etenduse salvestust nägema
ja kuna ma ju nägin põhiasjad ära, siis enam ei tundunud nii huvitav teatrisse
minna. Käisin ja vaatasin ikka neid lavastusi, mille salvestusi ma näinud ei
olnud. Aga siis jõudis Ugala Põlvasse ja ma sain etenduse ära näha. Ütleme nii,
et tegelikult oli lavastus sama naljakas kui salvestus. Tegelikult oli ilmselt
lavastus ikkagi naljakam kui salvestus, aga kuna ma olin salvestust näinud, ei
olnud osad naljad enam nii üllatuslikud ja pakkusid mulle vähem nalja. Ometigi
sain ma korralikult naerda. Ja mul pole lapsi, ehk siis tegelikult oleks
etendus ilmselt veelgi naljakam olnud, kui mul oleksid teatud paralleelid enda
lastega olemas olnud. Kuna situatsioonid on kõik elust enesest ja neli
näitlejannat kõik ise emad, siis tuli nende mäng kohe eriti loomulikult välja ja
tegi asja veelgi nauditavamaks. Minu meelest oli kõige toredam see, kuidas ühel
hetkel ema kehastanud näitleja võis järgmisel hetkel olla väike virisev laps ja
mõlemad rollid olid vägagi usutavad ja tõetruud ning see ühest rollist teise
liikumine oli nauditav vaatamine. Kuna lavastus on mängukavas olnud üle viie aasta,
siis hakkab lavastuse aeg otsa lõppema. Kõik, kes on emad ja pole seda
lavastust näinud, siis viimased kaks võimalust on 26. mail Tartu Vanemuise
väikeses majas ja 27. mail Viljandi Ugalas. Kellel teatrisse pole võimalik
minna, kuid tahaks lavastust siiski näha, siis ERR-i Jupiteri portaalis on
salvestus olemas (https://jupiter.err.ee/1608187669/teatrietendus-emadepaev).
Vihmaste kevadpäevade sisustamiseks hea ajaviide. Mina igatahes julgen
lavastust kõikidele emadele, vanaemadele ja ka tulevastele emadele soovitada. Muidugi
võivad ka kõik isad ja vanaisad lavastust vaadata ja ehk leiavad ka nemad mõne
koha, millega samastuda. Või siis saavad aru kui tublid kõik emad ikkagi on, et
sellise koormaga hakkama saavad.
Yokoonomatopoeemid
(Riina Maidre ja Andri Luup/Kanuti Gildi SAAL)
Üldiselt
olen ma see inimene, kes ise Kanuti Gildi SAAL-i lavastusi vaatama ei läheks ja
kõik, mida ma seni näinud olen, on tänu koolile. Nimelt on teatriteaduse üliõpilased
juba mitu aastat korraldanud Kanuti Gildi SAAL-i lavastuste järel vestlusringe
ja seetõttu oleme saanud võimaluse ka mitmeid lavastusi ise vaatamas käia. Siiski
ei oska ma end seda tüüpi teatri või etenduskunstide arvustajaks kuidagi nimetada
ja pean end rohkem klassikalise teatri austajaks. Ja ma ei oskagi öelda, kas “Yokoonomatopoeemid”
oli siis kontsert, etendus või hoopis midagi muud. Salvestuse peal tundus isegi
üsna huvitav, aga reaalses elus lavastus enam nii huvitav ei tundunud. Ühelt
poolt meenutas see mulle veidi mingisugust eripedagoogikas kasutatavat
teraapiat, kus kõik saavad end muusikat ja imelikke hääli tehes välja elada.
Ainult selle vahega, et publik ei saanud muusikat ja erinevaid hääli teha. Seda
kõik tegi Riina Maidre üksinda. Aga võib-olla ei tekitanud etendus minus
vaimustust, kuna ma pole ka Yoko Onost ja tema tehtavast väga vaimustuses
olnud. Nagu pealkirjastki näha võib, on lavastus seotud eelkõige Yoko Ono ja
tema tehtud muusika tõlgendamisega. Ma kujutan ette, et Yoko Ono fännidele
võiks see päris hea elamus olla. Kui päris aus olla, siis minu emotsioone
mõjutas kindlasti ka äärmiselt kiire periood, mis mul sel hetkel käsil oli ja
ma tundsin, et teatris olek on sel hetkel üleliigne, sest igasugused teised
kohustused muudkui pressisid end peale. Seepärast ei osanud ma ehk täielikult
nautida ja hinnata seda, mida etendus tegelikult pakkuda oleks võinud. Sest
tegelikult oli seal väga erinevaid kihte, millest igaüks oleks midagi endale
meelepärast leidnud. Kes tahtis kontserti nautida, sai kontserti nautida, kes
tahtis näitust vaadata, sai näitust vaadata ja kes tahtis ümberkehastumist
näha, siis ka see kõik oli olemas. Kuigi ma ikkagi põhjendan mittemeeldimist
sellega, et ma olen rohkem klassikalise teatri austaja ja kõikidele teistele
minusugustele ma pigem soovitan enda liistude juurde jääda. Kes aga midagi uut
otsib ja tunneb, et klassikaline teater on ära tüüdanud, siis soovitan
kindlasti Kanuti Gildi SAAL-I lavastusi vaadata.
The Well (Maria Metsalu/Kanuti Gildi SAAL)
Tegemist on järjgmise Kanuti Gildi SAAL-i lavastusega, mille salvestust olin ma eelnevalt näinud. Siinkohal läksingi lavastust ainult seetõttu vaatama, et näha, kas lavastus on tõesti nii jube nagu mulle salvestuse põhjal tundus. Jube on tegelikult vist vale sõna. Aga kui ma ütleksin, et laval on kaks poolpaljast naist, kes üksteise ümber keerlevad-väänlevad ja end laval täis urineerivad ning hiljem selle uriini sees edasi püherdavad, siis ükski täiemõistuslik inimene ilmselt ei läheks sellist asja vaatama. Eriti kui sa oled salvestuse pealt näinud, et need samad uriiniga koos olevad inimesed ronivad publikule sülle ja võtavad publikul jalanõusid jalast ja viskavad jalanõusid keset saali uriini ja läbimälutud puuviljade sekka. Kuna ma olen oma igapäevatöös igasuguste kehavedelikega kokku puutunud, siis need kehavedelikud ja see, et ma võin kehavedelikega kokku saada, mind ei häirinud. Selga panin igaks juhuks mitte kõige uhkemad teatririided ja polnud häda midagi. Kusjuures ma sain ka ühe enda tennise ära loovutada ning mõnda aega sain rasket metallist raamatut enda käes hoida. Eks see nn osalemine tegigi etenduse kaasahaaravamaks ja seetõttu meeldis mulle reaalajas toimunud etendus rohkem kui salvestus. Kuigi ruumi tõttu oli etendust päris palju kohandatud ja mõned huvitavamad kohad olid seetõttu veidi teisiti välja mängitud, kui salvestusel. Näiteks kadus Genialistide klubi saalis ära kaevu efekt, kuna publik oli etendajatega samal tasapinnal. Originaalis oli publik kõrgemal ja vaatas justkui alla kaevu. Mulle oleks just meeldinud vaadata, kuidas etendajad üles publiku juurde ronivad ja siis mööda publikut ringi liiguvad ning neil jalanõusid jalast kisuvad. Seega räägin ma nüüd endale veidi vastu ja ütlen, et vahel tasub ikka enda mugavustsoonist ka välja tulla ja hoopis midagi teistsugust käia vaatamas/kuulamas. Iial ei tea, mis meile elamuse võib pakkuda. Sel korral sain endalegi üllatuseks üsnagi positiivseid emotsioone lavastusest, mida kirjelduse põhjal poleks ilmselt enamus tervemõistuslikke inimesi vaatamagi läinud. Nagu postituse algusest oli näha, siis pettumust võivad valmistada ka need lavastused, mis toimuvad suurtes teatrisaalides ning mille vaatamiseks me end veidi uhkemalt riidesse paneme. Sellisel juhul tekib küll küsimus, et mille jaoks ma nii palju vaeva nägin, kui kogu lavastus oli minu jaoks üks suur null. Aga teatri puhul ongi tore see, et tegelikult pole kunagi võimalik enne saalist väljumist kindlalt teada milliseid emotsioone laval nähtu meis esile kutsub.
0 kommentaari:
Postita kommentaar