19. mai 2022 Karlova Teatris
Foto: Karlova Teatri Facebooki lehelt |
Kui ma õigesti mäletan, lugesin sügisel ühte intervjuud Marje
Metsuriga, kus ta ütles, et varsti saab teda Karlova Teatri laval näha. Umbes
siis hakkasin ma mõtlema, et seda lavastust tahaks ma küll näha, sest mulle
Marje Metsur näitlejana meeldib, ja kui teda on võimalik nii lähedal
teatrilaval näha, siis tuleb võimalust kasutada. Kuigi Karlova Teatri lavastus
“Tädi”, esietendus juba 21. jaanuaril 2022, jõudsin mina alles nüüd maikuus
seda vaatama. Arvestades seda, et teatri kodulehel oli lavastuse
žanrimääratlusena välja toodud sarkastiline komöödia, olin ma üsna elevil.
Kuuldavasti pidavat kõik tervishoiutöötajad olema sarkastilise ja musta huumori
austajad, seega arvasin juba puhtalt žanrimääratluse põhjal, et lavastus võiks
mulle väga hästi sobida.
Sisututvustust lugedes tekkis mul väike paralleel ühe minu senise
lemmiklavastusega „Grace ja Glorie“, kus oli samuti kaks tegelast, kellest üks
vana ja kohe-kohe suremas, kusjuures vana naise nimi oli mõlemas lavastuses
samuti Grace. Selle vana ja üksiku Grace juurde siis saabub keegi, kes teatud
mõttes on samuti üksik ja nii nad kahekesi üksteise probleeme lahkama asuvad.
Ja isegi lavakujunduses ning tegevustes olid teatud sarnasused. Eelkõige
tooksin välja vanaaegse raudvoodi ja kampsuni kudumise. Lisaks vanadusele ja
surmale oli mõlema lavastuse puhul oluliseks teemaks üksindus. Aga hoolimata
nendest sarnasustest, on tegemist ikkagi kahe täiesti erineva lavastusega.
„Tädi“ puhul tuli üksinduse teema just eriti tugevalt esile.
Kusjuures üksikuna ei tundnud end mitte vana Grace (Marje Metsur) vaid talle
külla tulnud Kemp (Lauri Kink). Nimelt töötab Kemp suures linnas pangas ja
saades oma tädilt kirja, et tädi on kohe-kohe suremas, võtab Kemp end töölt
lahti ja tuleb tädi juurde. Tädi, keda ta on tegelikult väga armastanud ja
kellest ta lootis, et tädi teda tema raskest lapsepõlvest eemale tirib. Kohale
jõudes selgub, et talvest saab kevad, kevadest suvi, suvest sügis ja sügisest
uuesti talv kuid tädi pole ikka veel ära surnud ja pole seda moodigi, et ta
hakkaks lähiajal surema. Kemp, kes oli arvestanud sellega, et tuleb kohale ja
saab kiiresti enda toimetuste juurde tagasi asuda, pahvatab nii mõneski
vihahoos välja enda tegelikud tunded tädi ja oma senise elu vastu. Seeläbi saavad
nii publik kui ka tädi teada, kui üksik on Kemp tegelikult ja et uhke töö
pangas, palju sõpru ning seltskonna hingeks olemine on ainult üks ilus
illusioon, mille Kemp on endale loonud.
Kuigi oma sõnade ja tegudega vihjab Kemp igati, et ta ootab juba
pikisilmi tädi surma, on siiski ridade vahelt võimalik välja lugeda, et sisimas
on tädi talle oluline (kui mitte kõige olulisem) inimene selles maailmas ja
Kemp naudib iga hetke, mida ta saab tädiga koos veeta. Eriti meeldis mulle
jõulude stseen, kus toodi välja väike tuledes kuusk ja kaks üksikut inimest
said üle pika aja koos teise elava hingega jõule tähistada. Kuigi Kemp tegi
jõulude tähistamisele kiire lõpu, oli see pigem tingitud sellest, et tal poleks
peale tädi surma üksinda jäädes nii valus, mitte tingitud sellest, et ta tädi
ei armastanud. Paljuski jäetakse üksinduse teema lahti rääkimata ning publik
saab seda lugu enda peas ise tõlgendada endale sobivalt. Sellest, kui üksikuna
Kemp end siinses maailmas tegelikult tunneb, annab aimdust stseen, milles Kemp
üritab end tädi nähes üles puua, kuna see tundub olevat ainus lahendus sellest
jubedast olukorrast pääsemiseks.
Igasuguseid sarkastilisi ja musta huumori valdkonda minevaid
tsitaate ja tegevusi tuli kahe tunnise etenduse jooksul päris palju ette.
Kindlasti üheks meeldejäävamaks hetkeks oli stseen, kus Kemp konstrueeris tädi
voodi külge käiva elektrišoki masina, mis annaks voodis olevale tädile surmava
elektrilöögi, et surematuna tunduv tädi ometi kord ära sureks. Eks enamus
sarkastilisi märkusi käiski just tädi suremise kohta. Seega, kõikidel, kellel
on surmaga mingid probleemid, siis teil ma ilmselt ei soovita seda lavastust
vaatama minna. Aga kõik, kes oskavad surma üle nalja teha ja mõistavad head
huumorit, saavad kindlasti kena kõhutäie naerda. Ütleme nii, et padja näkku
surumist ja sellega sarnanevaid situatsioone oli lavastuses hulgim. Kõige
suurema naerukoha jätan ma üllatuseks, sest muidu poleks nendel inimestel üldse
huvitav teatris olla, kes lavastust veel näinud pole, aga seda teha sooviksid.
Ütleme nii, et ma olin valmis igasugusteks ootamatusteks, aga mitte selliseks
sündmuste arenguks.
Selles suhtes oli tegemist vägagi hea lavastusega, et naerda sai päris
palju, näitlejad mängisid hästi ja etendus ei ole väga pikk. Aga kuna ma ei
suuda (peaaegu) ühtegi etendust ilma kritiseerimata vaadata, siis mulle oleks
meeldinud kui Marje Metsuri kehastatud Grace oleks saanud veidi rohkem rääkida.
Ma terve esimese vaatuse lootsin, et äkki teine vaatus on selline, kus Kemp
kuulab ja tädi räägib sama loo enda vaatepunktist lähtudes. Kahjuks päris nii
see siiski polnud, kuigi õnneks Metsur ikka sai mõned laused teises vaatuses
rohkem öelda. See ootus oli tingitud sellest, et esimeses vaatuses lamas Grace
enamasti voodis pikali ja kuulas ja jälgis vaikides Kempi, kes alatasa rääkis
ja ringi toimetas. Samas peab Marje Metsuri kiituseks ütlema, et ta suutis end
väga selgeks teha ka ilma sõnadeta ja praktiliselt kogu aja voodis lamades. Sellist
miimikat ja kehakeelt paljudel näitlejatel pole, mis lubaks nii laia
emotsioonide skaalat ilma sõnadeta edasi anda. Aga ikkagi oleks Metsurit veidi
rohkem liikumas ja rääkimas näha.
Lauri Kink Kempina oli kandev jõud, kelle sõnad ja teod etendust
edasi kandsid. Kuigi kohati oleks mulle meeldinud, kui Kink oleks vähem
rääkinud ja rohkem sõnadeta tegutsenud. Mitte, et ta oleks kuidagi halvasti
rääkinud, otse vastupidi, aga samas tundus mulle, et ta oleks suutnud vähemate
sõnade ja rohkema miimikaga palju huvitavama tegelase luua. Sest vahepeal tuli
see miimika sealt sõnade tagant nähtavale ja see oli vägagi nauditav. Kõige
nauditavam hetk oli muidugi siis, kui nn ametlik osa etendusest läbi oli ja
Marje Metsurile toodi lilli. Kink ei saanud ühtegi lille ja siis tegi väga
küsiva näo pähe, et miks talle lilli ei toodud. Metsur otsustas mõned enda
lilled talle anda, mille peale tegi Kink kohvri lahti ja näitas, et tal on seal
lilled olemas. Need lilled, mis olid lavastuses rekvisiidiks olnud. Aga just
selliste hetkede pärast ma teatris käingi, sest need hetked sünnivad ootamatult
ja näitavad näitlejate tõelist talenti.
Väikese kriitikana tooksin välja ka valguskujunduse, mis nägi
ette, et iga natukese aja tagant läks lava pimedaks ja Kemp liikus laval teise
kohta või võttis teise asendi sisse. Ma saan aru, et sellega sooviti edasi anda
aja liikumist ja seda pikka ootamist, mille jooksul Kemp tädi surma ootas, aga
minu jaoks see kunstilises mõttes päris selliselt ei töötanud. Pigem oli minu
jaoks laval tekkinud pimedus midagi sellist, mis killustas etenduse tervikut.
Selles osas oli teine vaatus parem, et seal sellist valguslahendust väga palju
ei kasutatud.
Üldiselt ma soovitan uuel hooajal kindlasti sammud Karlova Teatri
poole seada, sest „Tädi“ pakub elamusi ja mõtlemisainet kõikidele. Nii nendele,
kes tahavad peale rasket tööpäeva lihtsalt veidi naera, kui ka nendele, kes
tahaksid teatrilaval nähtu üle hiljem pead murda ja nähtut analüüsida.
Hoolimata rasketest teemadest, ei mõju lavastus raskemeelselt ja teatrist on
võimalik hea tujuga väljuda. Seda ilmselt muidugi ainult siis, kui teis on
kübekenegi musta huumorit säilinud. Nendele, kes mustast huumorist absoluutselt
aru ei saa, võib tunduda, et laval tehakse kohatuid nalju.
Autor: Morris
Panych
Tõlkija:
Juhan Teppart
Lavastaja ja valguskujundaja: Peep Maasik
Kunstnik:
Karmo Mende
Helilooja ja muusikaline kujundaja: Martin Aulis
Mängisid:
Lauri Kink – Kemp
Marje Metsur – Grace
Lavastuse kohta leiab rohkem infot Karlova Teatri koduleheküljelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar