Teater Sagittario etendus 3. juunil 2024 Jõgeva Kaunite Kunstide Kodus
Foto: Aivar KokkSee
oli minu õeks õppimise ajal (umbes aastatel 2009-2012), kui üks meie
õppejõududest soovitas vaatama minna Rakvere Teatri lavastust “Oscar ja
Roosamamma. Kirjad jumalale”, mis räägib 10-aastasest vähki surevast poisist. Suurte
meditsiinihuvilistena ja eks see teatrihuvi oli mul juba vaikselt ka tekkimas,
läksimegi kooskursaõdedega Tartus toimunud külalisetendust vaatama. Osades olid
toona Üllar Saaremäe ja Ines Aru. Kuigi lavastus oli äärmiselt kurb ja tekitas
palju pisaraid, läks see nii südamesse, et tahtsin seda kindlasti veel näha.
Kahjuks rohkem ei õnnestunudki Rakvere Teatri lavastust näha, sest see vist
võeti mängukavast maha või polnud mul enam aega. Igatahes rohkem ma seda ei
näinud.
Siis
aga avastasin selle aasta alguses, et Miksteater hakkab seda lavastust mängima
ja mõtlesin, et ma pean seda nägema. Kahjuks kevadhooaja etenduste ajad kuidagi
ei sobinud ja nii ongi Miksteatri versioon mul praeguseks veel nägemata. Aga siis
jäi mulle silma, et Teater Sagittario mängib Jõgeval mõned üksikud korrad „Oscar
ja Roosamammat“. Suutsin ühe sobiva kuupäeva leida ja ostsin kiiresti piletid
ära. Piletite ostmisega oli nii kiire, et ega ma väga palju sellesse ei
süüvinud et kus täpselt lavastust mängitakse. Teadsin, et mul on piletid 3.
juuniks ja etendus algab kell 18 ning mängivad Üllar Saaremäe ja Tiina Mälberg.
Panin
siis esmaspäeval Waze rakendusse Jõgeva Kaunite Kunstide Kodu aadressi sisse ja
hakkasime sõbrannaga sõitma. Kohale jõudes selgus, et Kaunite Kunstide Kodu on
kirik ja et lavastust mängitaksegi kirikus. Minu esimene mõte oli muidugi see,
et kirikus ma polegi veel teatris käinud ja äge on uutes ning huvitavates
kohtades teatris käia. Iseenesest võib mõningatele inimestele kirikus teatri
tegemine veidi kummaline tunduda, aga ometigi on ajaloost teada, et esimesed
teatrietendused on just kirikus peetud ja kirikuga seotud.
Kui
konkreetse lavastuse peale mõelda, siis sobis kirik tegevuspaigaks väga hästi,
sest lavastus räägib peamiselt usust ja lootusest ning nende leidmiseks pöördub
Oscar iga päev Jumala poole. Korraks viskasin sõbrannale nalja, et kirikust
paremaks mängukohaks oleks ainult haigla saanud olla kuna tegevus siiski toimub
haiglas ja siis poleks pidanud kirikusse haiglapalati atmosfääri looma. Aga
haigla on selline koht, et seal teatrit teha on veidi keerulisem kui kirikus,
sest haiglas ikkagi on valdavalt kogu aeg patsiendid sees. Kuigi Tartu vana
lastehaigla seisab tühjana, see tundub isegi nagu idee... Samas on tegemist uue
kirikuga ja nagu mu sõbranna ütles, siis kõik uued kirikud näevad ühtemoodi
valged ja steriilsed ja igavad välja. Kui sellele valgele steriilsusele lisada
mõned haiglasirmid ja üks haiglas kasutatav protseduuritool (see tool, mida
saab nt verevõtukabinetis nii istuvasse kui ka täislamavasse asendisse panna),
siis saab kirikust täitsa usutava haigla teha. Selles osas oli kirik haiglast
parem, et kui Oscar Jumala poole pöördus, siis kirikus tundus see kontakt
justkui suurem olevat. Kahju on ainult sellest, et lava oli niimoodi üles
ehitatud, et Jumala poole pöördudes jäi Oscarile altar ja altari kohal olev
püha perekonda kujutav vitraaž selja taha. Minu meelest oleks ümber pööratud
asetsus parem olnud, sest siis oleks Oscar otse altari ja vitraaži poole
rääkinud, kuid siis oleks ka altar publiku selja taha jäänud ja ma pole kindel,
kas see on kirikus lubatud, et inimesed istuvad saalis seljaga altari poole.
Kui
nüüd aga siiski etenduse juurde tagasi tulla, siis jäin enam-vähem sama rahule
nagu siis kui ma Rakvere Teatri lavastust vaatamas käisin. Peamiselt seetõttu,
et Üllar Saaremäe on ikka sama andekas ja suudab väga hästi mängida 10-aastast
vähihaiget poissi kui ka poisi sõpru ja vanemaid. Need ilmed ja intonatsioonid mida
Saaremäe tegi, olid lihtsalt nauditavad ja kui ta katkise protseduuritooliga
maadles, siis oli see päris humoorikas. Esimese paari sekundi jooksul kui
Saaremäe ja Mälberg ruumi sisenesid, oli mul tunne justkui oleks ma täpselt
seda sama Rakvere Teatri etendust vaatamas, korraks tundus et Saaremäel on
isegi sama pidžaama seljas. Tegelikult on siiski tegemist täiesti erinevate
lavastustega. Kuigi Saaremäe ilmselt teeb lihasmälu järgi üsna sarnase rolli kui
toona Rakveres, siis Roosamammat kehastav Mälberg teeb minu meelest kogu
lavastuse täiesti teiseks. Oma jutu järgi on Roosamamma hästi vana ja enne haiglasse
tööle tulemist elanud karmi elu kätsijana, siis mäletan et Aru kehastatud
Roosamamma mõjus kuidagi lahke ja soojana ja oli vanuse poolest usutavam.
Mälberg seevastu tundus Roosamammana jällegi konkreetsem ja karmim kuid siiski
oli seal ka seda hoolivust ja armastust tunda mis Roosamammal olemas peab
olema. Kõige rohkem mind vist häiriski see, et Mälberg polnud piisavalt vana ja
mõjus liiga krapsakana, kuigi Oscar kirjeldas teda vana inimesena kellel on
liikumisega raskusi. Ja mingil põhjusel tundub mulle, et sellised vanad ja
hoolivad haiglatädid peaksid ikkagi veidi korpulentsemad olema, mida ka Mälberg
pole. Aga see on puhtalt minu viga. Tegelikult teises vaatuses polnud mul enam
mingit vahet, sest ka Mälbergi Roosamamma oli juba väga omaseks saanud ning tema
armastus ajas mu korralikult nutma.
Võib
veidi masohhistlik tunduda minna vaatama etendust kus kindlasti saab nutta,
sest mida muud saab ühe vähihaige 10-aastase poisi loo vaatamine pakkuda? Aga
Roosamamma paneb Oscari mängima mängu, kus iga tema elada jäänud päev on
justkui 10 aastat. Nii saab Oscar esimese päevaga 10 aastaseks, teisel päeval
elab läbi elu raskeima osa ehk puberteedi, sellele järgnevad abielu,
keskeakriis ja vanadus kuni lõpuks Oscar sureb. See mäng annab justkui lootust,
et kõik polegi nii õudne ja tegelikult võib elu täitsa ilus olla. Mis seal
salata ega silmad läksid päris tihti vesiseks, aga kui viimase kirja Jumalale
kirjutas Roosamamma, sest Oscar oli hommikul surnud, siis pidin päris hoolega
pisaraid pühkima, et need mööda põski alla ei voolaks. Õnneks nägin ka mehi
sama tegevat, seega polnud asi minu märjas kohas asuvates silmades. Nagu ma
ütlesin, siis Saaremäe mängib nii hästi ja Eric-Emmanuel Schmitt on kirjutanud
väga hea teksti kus 10-aastane räägib paljuski nendest elusündmustest (nt
abielu, laste saamine, vananemine) mida ta kunagi kogeda ei saa, sellise
elutarkusega nagu ta oleks siiski kõike seda kogenud. Ja see teeb lavastuse soojaks
ja kohati humoorikaks kui vaadata elu 10-aastase silmade läbi. Seega ei saa
kahe tunni jooksul mitte ainult krokodillipisaraid valada, vaid saab ikka päris
palju ka naerda ja mõnusat huumorit nautida. Kui ma hoolega järgi mõtlen, siis
tegelikult neid muhelema panevaid hetki oli minu jaoks isegi rohkem kui pisarat
välja kiskuvaid hetki.
Teisalt
paneb see sama elu nägemine läbi vähihaige poisi silmade mõtlema väga paljude sügavamate
asjade peale. Näiteks kui tugevad on lapsed ja kui nõrgad on sageli
täiskasvanud ning kui palju saavad lapsed sellest aru, mida vanemad neile
rääkimata jätavad või nende eest varjata püüavad. Mulle meeldis ka see mõte,
kuidas haiged saavad töötajate ja kaaspatsientide käitumise muutumise järgi aru
milline nende tervislik olukord tegelikult on ja nad suremas on. Kuigi ma seda
endale teadlikult ei tunnista, siis tabasin end eile mõttelt, et me tõesti
muutume surijatega tegeledes kohmetuks ning hakkame teistmoodi käituma ja
rääkima ning väldime suremise teemat. Aga kas alati peab seda vältima, ehk
oleks just vaja surmast ja suremisest rääkida, et inimene saaks enda
allesjäänud aega kasutada selleks, mis talle oluline on. Kõige enam jäi mulle
etendusest kõlamagi just see mõte, et elu tuleb elada nii, et sa ühtegi päeva
sellest ei kahetse ja iga päeva tuleb nautida. Olen ise ka üritanud ikka iga
päev midagi head leida, aga enamasti on argipäeva murede kõrval see pisikeste
rõõmsate asjade märkamine keeruline, sest kõik muu tundub tähtsam ja olulisem. Seega
on „Oscar ja Roosamamma“ hea meeldetuletus sellest, et ka pisikesed asjad on
olulised ja igas päevas tuleb midagi head märgata.
Kui
nüüd siiski üks negatiivne asi ka välja tuua, mis mu teatriõhtut varjutas, siis
selleks oli just see sama moodne ja uus Jõgeva kirik. Google andmetel on kirik
alles 2023 aasta detsembris avatud, mis tähendab et tegemist on ilmselt kõige
moodsama ja uuema kirikuga, milles ma kunagi viibinud olen. Minu arusaamise
järgi peaks kõikides uutes hoonetes olemas olema ventilatsioon ja
konditsioneer. Aga sellest saalist puudusid mõlemad ja nii üritasin ma kogu
etenduse aja endale kavalehega tuult lehvitada, et mitte keset etendust ära
minestada. Kusjuures ma polnud ainus. Mind paneb imestama, et keegi ära ei
minestanud, sest ma olin saalis üks nooremaid inimesi. Aga võib-olla on
vanematel inimestel tugevam tervis ja nad taluvad ilma värske õhuta palavat
ruumi minust paremini. Ma saan aru, et palavad ilmad olid ja ruumid ongi
palavad, aga lisaks palavusele polnud seal kirikus ka õhku. Mul oli saali
astudes täpselt selline tunne nagu ma oleks sattunud vanasse nõukogudeaegsesse
hooldekodusse, sest see kiriku lõhn meenutas mulle väga seda. Ja ma enda
meelest olen haiglas töötades igasuguste selliste lõhnade vastu üsna immuunseks
muutunud. Igatahes oli selles palavas ja umbes ruumis keeruline etendusele
keskenduda. Sain end siiski lohutada sellega, et näitlejate olukord on veel
hullem, sest nende kostüümid olid paksemad ja mitmekihilisemad ning ma nägin
kuidas Saaremäel lihtsalt higi voolas ning ta näolt higi ära pühkis. Õnneks oli
vaheajal võimalus õues jahedat õhku nautida ja see ilmselt mu teatriõhtu
päästiski ,sest väga mitmel korral tundsin kuidas pilt silme ees uduseks läks
ja see polnud kuidagi pisaratega seotud ning juba hakkas selline kerge tunne
tulema, mis tavaliselt enne ära vajumist tekib.
Kui palavus ja õhupuudus välja jätta, siis mulle etendus väga meeldis. Kuna saal on pigem väike, siis on näitlejad hästi lähedal ja tekib mõnusalt intiimne õhkkond. Samas tähendab see ka seda, et näitlejad näevad nutvaid inimesi, aga eks see ole neile tunnustus hea töö eest. Neile, kes kunagi Rakvere Teatri lavastust nautisid, neile kindlasti meeldib praegune lavastus ka. Kõik need, kes pole sellest lavastusest midagi kuulnud, siis soovitan soojalt. Eriti soojalt soovitan kõikidele tervishoiutöötajatele ja neile kes surmaga lähedalt kokku puutumas on. Ehk paneb sureva poisi maailma nägemine teid surma peale teise pilguga vaatama. Kellel antud lavastuse vastu huvi on, siis Jõgeval on tulemas kaks viimast etendust 10. ja 11. juunil kuid Harjumaal Ohtu mõisa teatritallis saab sama lavastust näha 13. - 16. augustil.
Autor:
Eric-Emmanuel Schmitt
Tõlkija:
Indrek Koff
Lavastaja:
Üllar Saaremäe
Kunstnik:
Ketlin Saaremäe
Valguskunstnik:
Märt Sell
Muusikaline
kujundus: Tarmo Linnas
Osades:
Üllar
Saaremäe – Oscar
Tiina
Mälberg – Roosamamma
Kellel
huvi tekkis, siis pileteid saab PiletilevistPiletilevist.
0 kommentaari:
Postita kommentaar