3. augustil 2023 Emajõe Suveteatri suvelavastus Vooremäel
Foto: Rebeca Rosalie ParbusSuur raamatulugeja ja kultuurikriitik peab nüüd häbiga tunnistama, et ta
pole kunagi lugenud Veera Saare raamatut „Ukuaru“, ega näinud ka raamatu põhjal
tehtud filmi. Ukuaru valsist olen muidugi kuulnud ja teadsin, et selline film
on olemas, aga kuidagi ei tekkinud soovi teada saada, millest film või raamat
siis räägib. Väike huvi „Ukuaru“ vastu hakkas minus tekkima 2021. aasta sügisel
(ma vähemalt arvan, et see oli sügis), kui Andres Dvinjaninov ühes
vestlusringis poole lausega mainis, et ta tahaks Vooremäel „Ukuarut“ lavastada.
Eks see huvi tekkis tol korral ka peamiselt seetõttu, et Dvinjaninov maalis mängupaigast
hästi lummava pildi. Tõsisem huvi lavastuse vastu tekkis mul siis, kui eelmisel
suvel Emajõe Suveteater Vooremäel „Ukuaru“ lavastuse välja tõi. Kahjuks polnud
mul eelmisel suvel absoluutselt mitte mingisugust soovi teatris käia ja
lavastuse piletid müüdi üsna kiiresti välja, seega kui soov oleks olnud, poleks
ma ilmselt pileteid saanud. Samas kuulsin tuttavatelt ja lugesin internetist
ainult kiidusõnu selle lavastuse kohta ja tundus kahetsusväärne, kui mul jääb
nägemata lavastus, mida kiidavad nii kriitikud kui tavakülastajad. Nüüd olen
lavastuse ise ka lõpuks ära näinud ja ei jäägi muud, kui takka kiita ja
teistele ka soovitada. Ja ehk ise veel kord vaatama minna, kui võimalus avanema
peaks.
Ma olen juba harjunud, et kui konkreetset istekohta piletil märgitud pole
(ja enamasti suvelavastuste puhul kehtivad vabad istekohad), tuleks võimalikult
varakult kohal olla, et hea istekoht endale broneerida ja siis kohvikus
pakutavat või mängupaiga ümbrust nautida. Siiski pole ma kunagi enne kella 18
kusagile kohale jõudnud. Kuna sel korral oli kõht tühi ja lootsin enne
mängupaika jõudmist väikese tanklapeatuse teha, et midagi hamba alla saada,
hakkasin kodust varakult liikuma. Juhtus aga nii, et tanklapeatust ma ei teinud
ja seetõttu jõudsin parklasse juba 25 minutit enne kella 18. Võib tunduda
jabur, aga parklas seisvate autode järgi sain aru, et ma pole sugugi mitte
esimene, kes teatrisse saabunud on. Olin varunud parklast mängupaika
kõndimiseks samuti aega, sest kodulehel oli kirjas, et jalutuskäik parklast
mängupaigani kestab u 10-12 minutit. Tegelikkuses võttis jalutuskäik aega umbes
5 minutit ja ma kindlasti ei kõndinud kõige kiiremas tempos, sest teerada
kulges mööda tõusu ja minu astmaatiku kopsud ei võimalda sellisel maastikul
eriti kiiret liikumist. Siiski olin mängupaigas kohal enne kella 18 (tegin enda
meelest autos päris palju aega parajaks) ja suur oli minu üllatus kui nägin, et
nö „väravate“ ette oli juba moodustunud järjekord inimestest, kes ootasid
väravate avanemist. Sellist asja juhtusin ma teatris esmakordselt nägema, et
enne kella 18 on juba järjekord ukse taga. Ilmselt on kuuldused suurepärasest
lavastusest levinud sellisel määral, et inimesed on valmis heade istekohtade
nimel juba poolteist tundi varem kohale tulema.
Ainus veidi negatiivsem asi kogu lavastuse juures oli see, et tund aega
varem polnud mänguplatsil mitte midagi teha. Kohad said kiiresti välja valitud
ja broneeritud, kuid mida teha ülejäänud ajaga? Süüa oli vaja ja õnneks oli
kohvik olemas ja kõhu sai täis ka, aga pärast kohvikut polnudki muud teha, kui
minna istekohale istuma. Lihtsalt tribüünide ümber olev ala, kus külastajad
liikuda said oli nii piiratud, et kõik sinna liikuma ei mahtunud. Ka vaheajal
polnud mujale jalutada, kui autosse ja tagasi. Kogu rahvas poleks lihtsalt kohviku,
tribüünide ja wc vahelisele piiratud alale ära mahtunud. Ometigi olime me
avaras metsas kus ruumipuudust olla ei oleks tohtinud. Seega oli selline
väikese ala loomine teatri poolt veidi kummaline otsus. Siiski ei seganud see
pisiasi mind kuigi palju ja ununes kiiresti, sest etendusest saadud emotsioonid
olid lihtsalt nii ülevad.
Kindlasti teavad kõik eestlased väga hästi millest „Ukuaru“ räägib ja
seega ma väga detailset sisukokkuvõtet siin ei tee. Natukene tundus lugu minu
jaoks tammsaarelik „tee tööd ja näe vaeva, siis tuleb ka armastus“, kuid sel
korral oli töörügajaks naine, mitte mees. Minna (Ursula Ratasepp) ei soovi
minna rikkale Keldriaugu peremehele (Margus Prangel) naiseks, kuigi seal saaks
ta olla suure talu perenaine ja ei peaks millestki puudust tundma. Selle asemel
otsustab Minna naiseks minna vaesele pillimehele Akslile (Pääru Oja) ja on
valmis kasvõi männi alla endale kodu ehitama, peaasi et saaks armastatud
pillimehega koos olla. Hoolimata sellest, et Aksel armastab Minnat väga, kulub
tema energia peamiselt pillimängule, pidudele ja alkoholile. Seevastu on Minna
kange Eesti naine, kes ei vannu alla ja teeb enda töökusega teistele silmad
ette, luues Ukuarule enda perele kodu. Lõpuks saab armastus võitu ja Aksel
hakkab samuti pere ja kodu olulisemaks pidama kui pidu ja pillerkaart.
Ühelt poolt on süžee vana ja ära leierdatud, et mehed on loodrid ja joodikud
ning naised peavad kogu töö ära tegema ning mehed on justkui üks lisalaps
naisele. Samas teisalt on tegemist ilusa armastuslooga, kus armastus võidab
peaaegu kõik ja ravib jalutudki terveks. Kui armastus ikka puudub ja teistel
põhjustel abielluda, võib juhtuda nii, et ühel hetkel muutub elu nii koledaks,
et ainus väljapääs on end lae alla riputada. Kui niimoodi lavastuse sisu
vaadata, siis tundub väga sünge looga tegemist olevat ja ilmselt see on ka
põhjus, miks ma pole „Ukuaru“ raamatu ja filmi vastu huvi tundnud. Peep Maasiku
lavastus on aga kõike muud kui sünge ja seda lavastust tahaks veel ja veel
vaadata. Peamiselt jääb domineerima ilus armastuslugu, kuid suurepärased
näitlejatööd, väga hästi valitud mängupaik ja seda kõike kaunistavad dekoratsioonid,
kostüümid ning muusika loovad lausa maagilise atmosfääri ja teatriõhtu lõppedes
on kuidagi nukker Vooremäe metsadest välja jalutada. Lavastust mängitakse
Vooremäe metsade vahel, kuhu on üles ehitatud Ukuaru talu siluett ning siin-seal
on näha suuri männipuidu hunnikuid. Tõetruud atmosfääri aitab luua ka
hobuvankriga hobune, kellega Keldriaugu peremees kaugustest Ukuarule või Minna
vanemate poole sõidab. Muidugi ei saa mainimata jätta looduse poolt tehtud
lavakujundust, näiteks taamal kraaksuvad varesed või äikese müristamine ja
paduvihm.
Käisin vaatamas 2023. aasta kõige esimest „Ukuaru“ etendust 3. augustil
ja seda etendust õnnistas ilmataat korraliku paduvihma ja äikesega. Arvestades
seda kui tihti ja milliste pilkudega näitlejad taeva poole vaatasid (pilved
jäid täpselt publiku selja taha ja publik ei näinudki millised pilved etendust
õnnistasid) võib eeldada, et pilved olid päris koledad ja alla sadanud vihma
kogus oli ilmselt ka muljetavaldav. Samas andis selline sadu veelgi erakordsema
kogemuse, sest tugev vihmasadu pakkus hetki, mida ükski teine etendus ilmselt
ei paku. Nimelt neid, kus näitlejad vihma ja müristamise tõttu improviseerisid
ja sellisel tasemel improviseerimine tuleb loomulikult välja ainult suurtel
näitlejatel. Näiteks müristas täpselt sel hetkel kui päevakorras olid Minna ja
Keldriaugu peremehe pulmad ning Minna otsustas sõrmusest loobuda. Lisaks muule
tekstile ütles Minnat kehastanud Ursula Ratasepp: „Isegi loodus ei kiida seda
abielu heaks.“, viidates nii just kõlanud kõuekärgatusele. Või teine hetk kus
Minna ema (Garmen Tabor) ja isa (Hannes Kaljujärv) pidid pingil istuma ja
Kaljujärv kuidagi ei tahtnud sinna läbimärja pingi peale istuda ja kui Tabor
üsna nõudlikul häälel Kaljujärvel istuda käskis, vastas Kaljujärv pooledi
murrakus: „Ei saa, likke om.“ Sellised ehedad hetked meeldivad mulle teatris
kõige rohkem, sest kuigi nüüd on need hetked ka siia blogisse talletatud,
jäävad need siiski kestma ainult sel õhtul kohal olnud publiku ja näitlejate
mälestustes. Siinkohal minu sügav kummardus kõikidele näitlejatele, et te sellise paduvihmaga suutsite nii suurepäraselt mängida ja märja heina ning porise maapinna peal olite valmis end pikali viskama. Tõelised kangelased on näitlejad, kes selliste ilmadega rollis püsida suudavad. Publik saab kenasti keepide sisse end ära peita ja veidi ebamugavam on, aga suur tõenäosus on soojas ja kuivas püsida, näitlejatel seda luksus pole.
Kõik näitlejad tegid väga suurepärased rollid ja ma nautisin absoluutselt
iga sekundit kogu lavastusest. Garmen Tabor ja Hannes Kaljujärv Minna
vanematena olid ehtsad Eesti maainimesed. Garmen Tabori kehastatud ema oli
samasugune kindla käe ja sõnaga naine nagu Minna isegi, kes juhtis majapidamist
ja kelle sõna maksis. Kohati jäi mulje, et ega sellele naisele meest kõrvale
polegi vaja, aga kui Minna isa ära suri, siis purunes ka Minna emas miskit ja
oli näha, et tegelikult on kõva väliskesta all haavatav naine siiski olemas. Ma
viimasel ajal satun üldse nägema lavastusi kus Garmen Tabor väga häid rolle
teeb, seega soovitan Ugala mängukaval (sest koduteatris on teda kõige rohkem
näha) silma peal hoida. Hannes Kaljujärv Minna isana oli veidi leebem kui ema
ja tundus suhtuvat ka leplikumalt tütre soovidesse. Kuid kogu see sünergia, mis
Tabori-Kaljujärve duol tekkis, on midagi sellist, mida sõnadega on raske
kirjeldada. See on hoopis palju ilusam ja muinasjutulisem kui see paarisuhe
mida inimesed on TV vahendusel harjunud Uuevariku perenaise ja -mehe vahel
nägema. Kaljujärv on laval oma tuntud muheduses, kuid see pole selline „teen
nalja“ muhedus vaid mingi eriline soojus, millega ta kohtleb enda naist ja
tütart.
Kõige enam pugesid mulle siiski hinge peategelasi Minnat ja Akslit
kehastanud Ursula Ratasepp ja Pääru Oja. Ratasepp oskas olla õigetel hetkedel
julge ja tugev naisterahvas, kes ei karda isegi mitte Keldriaugu peremeest ja
järgmisel hetkel oli ta kaitsetu ja õrn naine, kes soovis tunda enda mehe
tugevust ja kaitset. Ratasepa kehastatud Minnat vaadates tekkis küll tahtmine
ise ka nii suure meelekindluse ja lahke südamega naine olla. Oja kehastatud
Aksel oli veidi Minnale sarnaselt unistava hingega pillimees, kuid kogu
etenduse jooksul oli näha, kuidas elu nautivast pillimehest kasvas korralik
pereisa välja. Boonuspunktid saab Oja muidugi selle eest, et ta nii ilusti
lõõtsa mängida oskab. Ma usun, et Minna polnud ainus naine, kelle südame see
lõõtsamuusika võitis, ja ka mitmed publikus viibivad naised nautisid
lõõtsamuusikat.
Minna perele vastandub kõige tugevamalt Keldriaugu peremees (Margus Prangel),
kes on vaieldamatult kogu lavastuse kõige negatiivsem kuju. Mees, kes arvab, et
tema rikkus lubab tal kõike teha ja naisi vääritult kohelda. Prangel tegi nii
hea rolli, et Keldriaugu peremeest oli lausa vastik vaadata ja ma suutsin
Loreidaga (Kärt Kull) samastuda, kui Loreida soovis Keldriaugult ära põgeneda,
sest peremees on lihtsalt nii jälk. Kui publik tegelast vihkama hakkab, siis
järelikult on näitleja oma osatäitmisega hästi hakkama saanud ja just
vihkamiseks võib seda emotsiooni nimetada, mis mind valdas igal hetkel, kui
Keldriaugu peremees jälle välja ilmus. Seega suurepärane roll Margus
Prangelilt. Loreidat, keda saab teatud mõttes Minna sõbrannaks pidada, kehastab
Kärt Kull (endise nimega Tammjärv). Kuigi Loreida on papi tütar ja temalt võiks
eeldada vagasid elukombeid, siis tegelikkus on ristivastupidine. Loreida
armastab lõbutseda ning sel hetkel kui Minna kodus isal palke laasida aitab,
lõbutseb Loreida salaja poistega. Ja Kärt Kull mängib väga efektselt välja
purupurjus noore naise osa. Eriti meeldejäävaks teevad selle rolli Kulli
erepunased huuled, mis tema heledale kleidile värvikat kontrasti annavad ja
vihjavad sellele, et pealtnäha süütu neiu polegi nii vabur ja süütu, kui arvata
võib. Minu isiklik lemmikstseen oli see, kui Keldriaugu peremees Loreida
hobuvankri peale võtab ja kui hirmunud Loreida siis on. Kuna hobune sõitis
päris kiiresti, tekkis mul mõte, et kas see ehmunud olek ja karjatus olid väga
hea näitlejatöö või Kull reaalselt kartis hobust ja karjatas, sest väljas oli
vihma tõttu ka päris libe ning hobune liikus üsna kiiresti. Siiski tundub mulle,
et see oli mäng ja seetõttu au ja kiitus nii tõetruu hirmu esitamise eest.
Kui kõik eelmainitud tegelased olid pigem tõsised, siis Loreida ema, keda
kehastas Marika Barabanštšikova, oli oma olemuselt tõsine usklik (nagu papi
naisele kohane), kuid see kuidas Barabanštšikova selle naise välja mängis oli
kindlasti etenduse kõige koomilisem osa. Kõik jooksmised ja puude tagant
hiilimised, et ikka kuulda, mida Minna peres räägitakse, et saaks hiljem kõik
uudised küla peal laiali rääkida, olid lihtsalt nii humoorikad. Ma olen
enamasti näinud Barabanštšikovat tõsisemates rollides ja seega oli selline
humoorikas tegelaskuju tõeliselt nauditav vaatemäng. Koomilisust pakkus ka
Indrek Kruusimaa kehastatud Jakko, kes käis enda kitarriga külapidudel ja
pulmades mängimas, kui talle ainult piisavalt alkoholi pakuti. Seepärast oli ta
muidugi kogu aeg purjakil ja nagu öeldakse, siis purjus inimesed ja lapsed ei
valeta. Seega kuulis Jakko suust päris palju tõtt, mis publikut sageli naerma
ajas. Muidugi ei saa mainimata jätta ka esmaklassilist purjus inimese
kehastamist.
Kui juba jutt lastele läks, siis tuleb mainida, et lavastuses teevad
kaasa ka kaks noort näitlejat, kes kehastavad Aksli ja Minna vanemaid tütreid.
Vanemat tütart Reeta kehastab Kirke Kallaste, kes Emajõe Suveteatri
külastajatele on ilmselt “Kasuema” lavastusest tuttav. Nooremat tütart Ilmet
kehastab Elli Koidula Kull. Kuigi tüdrukud ei saanud nii palju lavaaega kui
teised näitlejad, tegid nemadki tublid rollid. Eriti meeldis mulle, kuidas nad
koos isaga lõõtsa mängisid, ikka nii et üks vajutas ühtesid klahve ja teine
teisi ning isa tõmbas vastavalt sellele lõõtsa, et meloodia välja tuleks.
Selline pealtnäha lihtne asi nõuab harjutamist, et kõik õigel ajal õigeid
klahve vajutaksid, et soovitud heli välja tuleks. Loodetavasti saab mõlemat
tüdrukut ka tulevikus lavalaudadel näha, sest ilmselgelt on mõlemal soov laval
olla ja käesolev lavastus pakkus tüdrukutele üsna väikese tekstiga rolli.
Kui laval on lõõts ja akordion, siis on päevselge, et muusikat on
lavastuses palju. Enamasti tulebki kogu muusika kas Pääru Oja lõõtsalt või
Indrek Kruusimaa kitarrilt. Peamine lugu mida erinevates variatsioonides
mängitakse on loomulikult “Ukuaru valss”. Aga mõningaid heliefekte lastakse ka
lindilt. Näiteks sõjastseenis tekitatakse lindilt kostva lennukimüraga selline
tunne nagu lendaksid lennukid otse meie peade kohal ja nõnda pidin ma tugevalt
võitlema enda sisemise sooviga, end kössi tõmmata, et veidigi rohkem kaitset
saada lennukite eest. Ja kogu aja olin ma pinges, et millal see pauk tuleb,
sest kui lennukid metsa kohalt nii madalalt üle lendavad, siis on mingisugune
pauk kindel. Suitsu tuli küll korralikult, aga võin teistele foobikutele öelda,
et pauku sel korral ei saa. Küll aga saab sõja koledus veidi reaalsemaks ja ehk
tekib inimestes suurem oskus hinnata seda, et meie riigis hetkel sõda pole.
Kuna lavastust mängitakse looduse keskel, siis vahel oli keeruline aru saada,
millised looduse hääled on reaalsed ja millised tulevad lindilt, aga eks see
kunstlikult loodud keskkonna harmoneerumine päris metsa ja loodusega oligi üks
suur võlu, mis lavastuse nii nauditavaks tegi. On ju eestlane metsarahvas ja
kui metsas saab eestlane näha teise eestlase kannatusi, siis mida ühe tõelise
eestlase hing veel ihata oskab. Lisaks veel tõesti suurepärased näitlejatööd ja
sumedad augustiõhtud (mis, tõsi küll, selle etenduse alguses eriti sume ei
olnud, aga teise vaatuse ajal haklas päike mõnusasti puulatvade vahelt piiluma
ja tekitas veel eriti toreda emotsiooni).
Selline on siis minu hale katse seda teatri ilu ja võlu kirja panna, mis
mind Vooremäel valdas. Kõige parem on seda emotsiooni siiski ise kogeda.
Natukene ehk annab lavastuse esteetikat ja emotsiooni edasi ka postituse
päisepilt, kuid tõelise elamuse saamiseks, soovitan siiski ise Vooremäele
minna. Mõned etendused on veel jäänud, kuhu pileteid saada on. Kuigi mõned kuud
olid teatris käimise osas vaiksemad, siis ma olen ikkagi päris palju teatris
käinud ja ma ei liialda, kui ma ütlen, et tegemist on minu viimaste aastate ühe
suurima teatrielamusega. Tõesti, seda lavastust võiksin ma veel ja veel
vaadata.
Esietendus 4. augustil 2022 Vooremäel.
Autor: Veera Saar
Dramaturg: Urmas Lennuk
Lavastaja ja valguskujundaja: Peep Maasik
Muusikaline kujundaja: Ardo Ran Varres
Kunstnik: Jaanus Laagriküll
Osades:
Ursula Ratasepp – Minna
Pääru Oja – Aksel
Garmen Tabor – Minna ema
Hannes Kaljujärv – Minna isa
Margus Prangel – Keldriaugu peremees
Kärt Kull – Loreida
Marika Barabanštšikova – Loreida ema
Indrek Kruusimaa – Jakko
Kirke Kallaste – Reet
Elli Koidula Kull – Ilme
Rohkem infot lavastuse ja piletite kohta saab Emajõe Suveteatri
koduleheküljelt.
Ursula Ratasepp ja Pääru Oja on omavahel sugulaselt nimelt on Ursula Pääru vennanaine.
VastaKustuta