2. augustil 2023 Musta Kasti suvelavastus Luke mõisapargis
Foto: Rasmus KullNii
palju kui ma olen enda tutvusringkonnas erinevate inimestega rääkinud, siis
mulle tundub, et Must Kast on üks nendest teatritest, keda osad inimesed
armastavad ja teine osa inimestest ei saa aru, mis asja see teater ajab. Kuigi
mulle kõik nende lavastused pole meeldinud, mida ma näinud olen, mulle üldiselt
siiski nende tehtav teater meeldib. Seega ootasin ma huviga Musta Kasti
sellesuvist suvelavastust „Luikede järved“, mis põhineb Tšaikovski
klassikalisel ballettil „Luikede järv“. Kuna ma pole eriline balletti sõber,
siis ma vist pole „Luikede järve“ kunagi täies pikkuses näinud, ainult
mõningaid katkendeid. Seega sain nüüd tänu Mustale Kastile teada, millest
klassikaks saanud ballett räägib. Kui nii võtta, siis on Musta Kasti lavastus
hea alternatiiv kõikidele nendele inimestele, kes balletti ei armasta või kes
pole aru saanud, mis looga tegemist on, sest Must Kast koos lavastajate Katrin
Pärna ja Janek Savolaineniga paneb klassikalise balletti sellisesse vormi, millest
kõik aru saavad.
Neile,
kes Musta Kasti tegemistega kursis pole, võib kummaline tunduda, et kuidas
draamanäitlejad balletti etendavad, aga tegemist on ballettiga Musta Kasti
võtmes. Kuna üks lavastajatest on Vanemuise ballettiartist Janek Savolainen,
siis on lausa iseenesest mõistetav, et mõningaid balletti meenutavaid liigutusi
laval näha saab, kuid see pole kõik. Muidugi on lavastusel ka täiesti sõnaline
osa olemas ja tänu sõnadele saavadki kõik ballettivõhikud teada, mis siis
kurikuulsas Tšaikovski ballettis täpselt juhtub. Siiski pole Musta Kasti
lavastuse puhul tegemist ainult ballettiklassika esitamisega draamažanris.
Sekka tuuakse päris palju ka tänapäevaseid teemasid ja päevapoliitikat ning
seda teatrile omase huumoriprisma läbi.
Näiteks
puudutatakse väga palju erinevaid diskrimineerimist ja võrdõiguslikkust
puudutavaid teemasid. Mis sest, et tegemist on klassikaga, aga kas tänapäeval
tohib lavastuses olla must luik, või on see diskrimineerimine? Musta Kasti
huumorile omaselt keeratakse teemat päris palju üle võlli ja nii soovivad
kurikuulsas ballettis üles astuda ka kauboi, kes identifitseerib end luigena ja
veel mitmed teisedki sulelised ja karvased. Siinkohal ma piirdun ainult ühe
näitega, sest muidu pole teil üllatusmomenti, kui te lavastust vaatama lähete.
Suur osa huumorist on just selle sama üllatusmomendi peale üles ehitatud ja
kuna ma tahan, et te saaksite sama toreda teatrielamuse kui mina, siis ma ei
hakka üllatusi ära rikkuma.
Kuna
tegemist on ikkagi balletti tõlgendusega, siis on suur rõhk lavastuses pandud
liikumisele. Kõik liigutused pole päris nii graatsilised, kui päris ballettis
ja kindlasti ei näe draamanäitlejad liibuvates retuusides välja kui
ballettiartistid, kuid sellegi poolest on liikumisi nauditav vaadata. Kohati on
mõned etteasted täiesti teadlikult üle võlli keeratud ja need lihtsalt ajavad
naerma. Samas on kõik Musta Kasti näitlejad füüsiliselt nii võimekad, et
suudavad enda keha sellisel määral valitseda, et tantsud moodustavad efektse
terviku. Kõige enam jäi tantsustseenides silma Laura Niils, kes liikus teistest
veidi rohkem plastilisemalt. Ilmselt on selle põhjuseks Niilsi pikaaegna
tantsukooli kogemus. Minu meelest on kõige suurem erinevus draamanäitlejate ja
ballettiartistide puhul see, et kui ballettiartistid valdavad oma keha, siis
näod on neil enamasti üsna emotsioonitud tantsude ajal. Must Kast tegi pool
etendust ära juba ainuüksi oma näoilmetega, mis andsid tantsudele ja kõigele
muule väga palju juurde. Vahepeal ma naersin ainult seda, milliste näoilmetega
näitlejad laval olid.
Lisaks
humoorikale tekstile ja suurepärasele liikumisele andsid lavastusele värvi
Triinu Pungitsa loodud kostüümid, mis ühelt poolt meenutasid oma mustritega
justkui mingisuguseid loomakostüüme. Samas olid kostüümid liibuvad, meenutades baleriinidele
iseloomulikku riietust. Kuna süžee räägib ikkagi õukonnast, siis poisid kandsid
valdavalt kuninglikke kuubesid liibukate peal. Palju nalja pakkusid ka
fantaasiakostüümid, näiteks merineitsi, karu ja Jaga-Baba või Baba-Jaga (kuidas
keegi ütleb) maja jne. Nauditav oli vaadata, kuidas juba ühe väikese detailiga
suudeti kostüümi täielikult muuta, kuigi kõikidel näitlejatel moodustas nö
kostüümi põhja liibuv kostüüm, millele siis vastavalt vajadusele erinevaid
aksessuaare või riietusdetaile lisati.
„Luikede
järve“ tõelist emotsiooni annab edasi Tšaikovski originaalmuusikast tuttavad
meloodiad, mida helikujundaja Kaarel Kuusk on veidi tänapäevasemaks kohendanud.
Seega, kes muusikat austab, ei pea muretsema, et kaunis muusika ära kadunud on.
Lisaks ballettiklassikale kuuleb laval ka aastakümnete tagusesse Eesti popmuusika
klassikasse kuuluvat Heli Läätse laulu „Kaunid baleriinid“. Seega on kogu
muusikaline kujundus ikkagi inspireeritud ballettist ja baleriinidest ja
luikedest.
Kes
Luke mõisas käinud on, siis need kindlasti teavad, et territooriumile mahub
päris mitu erinevat tiiki. Teadupärast on luikede elupaigaks ka veekogu ja nii
toimubki kogu tegevus kahe tiigi vahele rajatud platvormil. Mulle isiklikult
meeldisid taamal tiigil olevad täispuhutud luiged, mis ühelt poolt on praegu
väga populaarsed, sest peaaegu igal teisel lapsel ja ka suuremal inimesel on
mingi täispuhutav luik või flamingo, mille seljas saab vee peal istuda. Samas
andis see edasi illusiooni, et luikesid on palju ja just see konkreetne tiik
ongi luikede koduks olev järv. Kirsiks tordil olid muidugi veidi eemal põllul
häälitsevad sookured oma huigetega, sest kuigi pealkirjas räägitakse luikedest,
mainitakse tekstis ka kurgi. Ja linnainimese jaoks pole väga vahet, mis linnud taamal
häälitsevad, mõjub ikka kuidagi efektsemalt.
Laura
Niilsi heast liikumisoskusest ma juba rääkisin. Lisaks Niilsile löövad
lavastuses kaasa Jaanika Tammaru, Kaija M. Külm, Kaarel Targo, Karl Robert
Saaremäe, Johannes R. Sepping ja Siim Angerpikk. Kogu trupp tegutseb ühtse meeskonnana
ja tegelikult liiguvad kõik väga hästi, lihtsalt Niilsi liikumine oli ehk veidi
rohkem graatsilisem kui teistel. Samas oli siiski nauditav vaadata, kuidas kõik
näitlejad sooloesinemisi tegid ja enda võimeid näitasid. Veidi rohkem jäi silma
ka Kaarel Targo, kes lõpus rääkis sellest, kuidas ta on unistanud „Luikede järve“
tantsimisest ja nüüd lõpuks tal avanes võimalus üksinda „Luikede järve“ koreograafiat
esitada. Üldiselt on siiski kõikide liikumine ja näoilmed nii täpselt paika
timmitud, et neid on lust vaadata. Sellist filigraanset näitlejatööd naljalt
igal pool ei näe. Juba ainuüksi näitlejate pärast soovitan lavastust vaatama
minna.
Lavastust
tasub vaatama minna ka juba mainitud poliitilise alatooni ja rohkete üllatuste
pärast. Ma olen kindel, et tegelikult jäid mul vähemalt pooled vihjed tähele panemata,
sest laval toimus koguaeg nii palju tegevust, et ma vahepeal unustasin teksti
kuulamise üldse ära. Lihtsalt näitlejate liikumist ja kheakeelt oli huvitav vaadata.
Järgmine kord peaks siis rohkem tekstile keskenduma. Õnneks on lavastus tõeliselt
nauditav ja kutsub end korduvalt vaatama. Minu selle suve üks vaieldamatu
lemmik. Täpselt selline lavastus, kus saab ohtralt naerda ja argumuredest
lõõgastuda. Samas pole tegemist mingi lihtlabase komöödiaga ja kes tahab veidi
intelligentsemat lavastust, saab pärast etendust kaaslasega päevapoliitilistel
teemadel arutleda.
Mõned etendused on veel sel suvel jäänud ja õnneks on nendele etendustele mõned piletid saada, seega soovitan kiirustada. See on lavastus, millest ei tasu ilma jääda!
Esietendus 1. augustil 2023 Tartumaal Luke mõisapargis.
Autorid: Pjotr
Tšaikovski, Katrin Pärn ja Janek Savolainen
Lavastaja-dramaturg:
Katrin Pärn
Lavastaja-koreograaf:
Janek Savolainen
Kostüümikunstnik:
Triinu Pungits
Valguskujundaja:
Priidu Adlas
Helikujundaja:
Kaarel Kuusk
Osades:
Laura Niils
Jaanika Tammaru
Kaija M. Külm
Kaarel Targo
Johannes R. Sepping
Siim Angerpikk
Karl Robert Saaremäe
Lavastuse kohta saab rohkem lugeda Musta Kasti koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar