9. septembril 2021 Tartu Uues Teatris (Festivali Draama 2021 raames)
Mis
mälestused teil tekivad, kui mainida rahvastepalli? Minu esimesed mälupildid ei
ole just kõige meeldivamad ja kui ma peaksin valima, siis ma kuuluksin sellesse
gruppi, kes keelustaks rahvastepalli koolides ära. Sest see oli peamine mäng,
mida me algklassides kehalise kasvatuse tundides mängisime ja mulle tundus
siis, et poiste peamine eesmärk oli võimalikult tugevalt palli lüüa, et see,
kes palliga pihta sai, ikka võimalikult haiget saaks. Ja mina sain selle
palliga ikka päris esimeste hulgas pihta ja enamasti olid need löögid päris
valusad. Ilmselt rahvastepall ongi põhjus, miks ma tulevikus kehalise kasvatuse
tunde vihkama hakkasin. Ja miks ma praeguseni palle kardan.
Just
rahvastepalli poolt või vastu kehalise kasvatuse tundides hääletavadki Jan
Jaatus (Jan Ehrenberg) ja Elise Eitus (Elise Metsanurk) Tartu Uue Teatri
lavastuses “Mängu ilu”. Debatis kaalutakse erinevaid argumente nii
rahvastepalli poolt kui vastu, kuni selleni välja, et rahvastepallist loobumine
koolis mõjutab kogu meie ühiskonda väga drastiliselt. Aga lavastus ei keskendu
siiski ainult rahvastepallile ja tema positiivsetele ning negatiivsetele
külgedele. Nagu pealkirigi viitab, vaadatakse mängu ilu laiemalt.
Lavastus
on noorte tegijate, lavastaja Andreas Aadel ja näitlejad Elise Metsanurk ja Jan
Ehrenberg lõpetasid kõik lavakunstikooli 20. lennu 2020. aastal, proovide
käigus sündinud improvisatsiooni tulemusena valminud. Kuigi provides tehtud
etüüdide põhjal on Elise Metsanurk teinud dramatiseeringu, millest etendustes
suuresti lähtutakse, jätkub etendustes ruumi ka improvisatsioonile. Näiteks
mängitakse laval sulgpalli ja see stseen on suuresti improvisatsioonil põhinev,
kuna palju sõltub stseenis sellest, kuhu sulgpall maandub või kuidas vastane
parajasti palli lööb ning sellele vastavalt siis ka reageeritakse. Eks see
olegi mängu ilu, et alati pole võimalik kõike 100% täpsusega ette teada ja
alati tuleb olla valmis improviseerimiseks. Noored näitlejad saavad
improviseerimisega väga hästi hakkama.
Kuigi
suurem rõhk on lavastuses spordil ja eri stseenide käigus mängitakse nii
rahvastepalli ja tennist, hüpatakse üle kitse, esitatakse lindikava ning
ronitakse ronimispuudel, ei ole tegemist ainult spordist rääkiva lavastusega.
Sport on ainult üks väljendusvahend, mille abil edastada inimeste võitlushimu
ja soovi võita. Näiteks kohe esimene stseen, kus toimus debatt selle üle, kas
rahvastepalli mängimist tuleks koolides jätkata või mitte, oli vägagi ehtne
poliitiline debatt, mida me ilmselt lähiajal enne valimisi jälle igapäevaselt
uudistes näha võime. Kohati läksid väited päris jaburateks, kuid põhjus oli
ikkagi üks, soovida vastast üle trumbata.
Seega
räägib “Mängu ilu” suuresti inimestevahelisest võistlusest ja soovist olla
teis(t)est parem. Nii ollaksegi valmis tegema ükskõik mida, peaasi et võit koju
tuua. Nii näemegi mitmel korral laval pingutust nõudvaid stseene, mis panevad
noorte näitlejate füüsilise võimekuse laval proovile. Näiteks ronimispuudel
rippumine on selline pingutus, et mõlemad sportlased on näost punased nagu
keedetud vähid ja vajavad pärast pingutust mõningast puhkepausi. Aga teisest
parem olemise nimel ollakse valmis tegema kõike. Kui soov võita on väga tugev,
siis kasutatakse selleks ka ebaausaid võtteid. Näiteks dopingut.
Nii
Ehrenberg kui ka Metsanurk mahtusid samaaegselt sama dressipluusi sisse,
esindades ühe sportlase kahte isiksust samaaegselt. Kui Ehrenberg oli see pool,
kes tahtis pressikoverentsil üles tunnistada, et ta kasutas võiduks ebaeetilisi
võtteid, siis Metsanurk kehastas seda patusemat poolt, kes kõik eelnevalt
öeldud sõnad teistega asendas, jättes nii mulje justkui oleks võit saabunud suure
ja raske töö tulemusel. Ühelt poolt oli sellist vaheldumisi rääkimist väga
naljakas vaadata, kuid eks teisest küljest viitas see sellele, et igaühes meist
on olemas nii halb kui ka hea pool ja need käivad meiega igalpool koos. Ainult
meie ise saame valida, kummal poolel me domineerida laseme.
Mulle
isiklikult meeldis ka lõpustseen, kus võistlus käis võimlemislintidega. Mida
kiiremini ja tugevamalt üks enda linti liigutas, seda tugevamalt hakkas ka
teine oma linti liigutama, et mitte vastasele alla jääda. Iga sekundiga läks
lintide liigutamine järjest jõulisemaks, kuni lõpuks oli liigutustes võimalik
juba viha tajuda ja see viha oli näha ka punastes lintides, mis lõpuks omavahel
ühe punase sõlme moodustasid. Minu jaoks sümboliseeriski see sõlm või pundar
seda, kuidas inimesed ühel hetkel omadega puntrasse jooksevad, proovides end
teistest paremana näidata.
Kuigi
näitlejad on noored ja ehk paljude jaoks isegi tundmatud, siis ei tasu nende
noorust ja tundmatust karta. Mõlemad saavad oma rollidega väga hästi hakkama ja
kindlasti tasub nii lavastaja Andreas Aadelit kui ka näitlejaid Elise
Metsanurka (kes tegelikult on õppinud lavastajaks) ja Jan Ehrenbergi kiita
selle eest, et nad nii füüsilise lavastusega otsustasid end publikule
tutvustada. Nagu etendusejärgsest vestlusringist oli näha, siis see valik on
igati end õigustanud, sest ka eakamad inimesed kiitsid etendust taevani.
Üks
variant ongi lavastust vaadata spordist lähtudes ja need, kellele meeldib sport
vaatemänguna, jäävad kindlasti ka lavastusega rahule, sest selle pooleteise
tunni jooksul on etenduses pinget kindlasti sama palju, kui mitte rohkemgi
veel, kui näiteks mõnes pingelises jalgpalli kohtumises. Mõni teatrivaataja
leiab ilmselt sarnaselt minuga paralleele ka spordi ja poliitika vahel. Või
siis tunneb keegi enda võitlusvaimu laval ära. Seega tõlgendamisvõimalusi on
tegelikult palju. Kes muidugi tahab teatrit tõlgendada. Enamus inimesi vist
käivad hoopis niisama elamuse saamise nimel teatris. Seda muidugi saab ka. Juba
valge lavakujundus ja valged kostüümid on esteetiliselt nauditavad vaadata.
Kuigi tekitasid minus veidi liiga steriilse tunde. Lisaks veel näitlejatevaheline
ehtne pinge ja energia, millega nad laval liiguvad. Seega tasub vaatama minna. Positiivne
elamus on igatahes kindlalt garanteeritud ja naerda saab ka.
Dramaturg: Elise
Metsanurk
Lavastaja: Andreas
Aadel
Kunstnik ja valguskunstnik: Kristjan Suits
Laval:
Elise Metsanurk
Jan Ehrenberg
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Tartu Uue Teatri kodulehelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar