19. juulil 2024 Alatskivi lossi sõiduhobuste talli sisehoovis
Iseenesest on
huvitav, et kuigi Alatskivi lossis mängitakse iga suvi suvelavastusi, pole ma
sinna põhimõtteliselt kunagi teatrisse sattunud. Olen kunagi 15 aastat tagasi
sattunud Alatskivile Vanemuise suvelavastust “Vihurimäe” vaatama, aga see on ka
ainus kokkupuude Alatskivi suvelavastustega. Tegelikult pole Alatskivi Tartust
üldse nii kaugel, seega võiks sinna rohkem teatrisse sattuda. Nüüd sai see viga
parandatud. Kuna ma pole ka niisama väga palju Alatskivil käinud, siis oleks
mulle meeldinud kui lossipargis oleks veidi rohkem teeviitasid olnud mis
etendusele suunavad. Jah seal olid trükitud sildid, mis ütlesid et toimub
etendus ja autod vaikselt sõidaksid ja inimesed väga kõva lärmi ei teeks, aga
eilse kõva tuulega oli neid silte veidi raske lugeda ja ega autoroolist see
trükitud kiri väga suur ka ei paistnud. Mõned nooltega suunavad suured sildid
oleksid minusugustele kaugemalt tulijatele väga meeldinud. Ega ma muidugi ei
tea, võib-olla on seal nii kindel seltskond kes teatris käib, et kõigil on juba
tee lossi sõiduhobuste talli juurde selge.
Üleüldse olin
ma sel korral nagu kuu pealt kukkunud, sest ega ma lavastuse sisust midagi ei
teadnud ja trupi koosseisust teadsin ka ainult seda, et Indrek Saar ja Eduard
Salmistu mängivad. Kes ülejäänud näitlejad olid, seda ma ei teadnud. Seega
läksin täiesti puhta lehena ja ilma igasuguste eelarvamusteta. Mis selles
mõttes on hea, et siis ei sega eelarvamused etenduse vaatamist ja pole enda
nägemust sellest kuidas ja mis nö „laval“ juhtuma hakkab. Pärast etenduse lõppu
oli mul ka veidi tunne, et ega ma päris hästi aru ei saanud, mis lavastuses
toimus. Või õigem oleks öelda, et ma ei saanud päris hästi aru, mis oli see
sõnum, mida lavastaja lavastusega öelda tahtis. Osalt oli selles ilmselt süüdi
ka mu sõbranna öeldud lause, et „Öö õigus“ on lugu meestest ja meestele (see
oli lavastuse tutvustusest ainus lause, mis talle meelde oli jäänud). Nii ma
siis üritasin etenduse ajal mõelda sellele, et mis seal loos on meestele omast
ja miks see meestest räägib ja sellest ma väga hästi aru ei saanudki. Jah,
laval oli neli meest ja üks naine, aga minu meelest oli hoopis naine selle loo
keskne tegelane.
Võib-olla on
see tingitud sellest, et ma ise olen naine ja vaatasin lavastust naise perspektiivist,
aga minu meelest olid selle ühe naise kannatused palju suuremad kui nelja mehe
kannatused kokku. Nimelt oli talutüdruk Anna (Maria Teresa Kalmet) nooruses
armunud parunihärra vennapoega Heinrich von Lindenisse (Jaan Tristan Kolberg)
ja noored pidid abielluma. Noorhärra läks Berliini ja nõnda pandi Anna paari
kohaliku vallavanema (Eduard Salmistu) poja Toomasega (Madis Mäeorg). Vana
paruni surma järel tuleb noorhärra tagasi Ojastu mõisa ja selgub, et tunded
Heinrichi ja Anna vahel pole hoolimata aastate möödumisest sugugi lahtunud,
kuid Anna abiellub Toomasega, aga kingib esimese öö õiguse ikkagi noorele
parunihärrale. Nõnda jääb Heinrichi ja Anna omavaheline suhe Anna ja Toomase
suhte kõrvale püsima aastateks. Just selles ongi minu meelest naiste traagika,
et naised peavad oma õnne alla suruma ning ohverdama selle nimel armastuse.
Samas seda kõike kirja pannes saan ma nüüd aru, miks oli lavastuse tutvustuses
toodud välja, et lavastus on meestest ja meestele, sest kogu mängu juhivad
mehed. Just mehed (vana parunihärra) olid need, kes otsustasid et Anna ja
Heinrich ei tohi abielluda. Mõisa valitseja Jüri (Indrek Saar) ja vallavanem
Tõnis (Eduard Salmistu) olid need, kes mõisa vara endale koorisid ning
kasumliku äritehinguna otsustasid et nende lapsed Anna ja Toomas peavad
abielluma. Ning etenduse lõpus tuli välja, et ega Toomas ka puhas poiss ei
olnud ning üritas ka asju endale soodsas suunas juhtida. Samas ütleb Anna, et
temal on lapsed, aga meestel pole midagi, mis takistaks neid suremast. Ilmselt
see ongi meeste traagika, et kuigi neil võivad lapsed olla, siis lapsed on
justkui rohkem naistega seotud ja mõjutavad mehi vähem.
Kohati oli
tunne, et kõike toimub liiga palju korraga ja lühikesse lavastusse on väga
palju erinevaid teemasid põimitud, mis muutis lavastuse väga kontsentreerituks.
Seetõttu oli vähemalt minul raske lavastust jälgida. Lisaks meeste temaatikale
kajastati lavastuses mõisa ja aadlitega kaasnevat vabaduse teemat. Lisaks oli
vabaduse teema oluline mitte ainult selles mõttes, et talupojad tahavad
mõisniku alt vabad olla, vaid oluline oli ka rahva vabadus. Kuid kas on ikka hea
vaba olla, kui keegi peab seda vaba riiki juhtima ja kui aadlikud on ära
saadetud, siis peavad juhid ju rahva endi hulgast tõusma ning enda kaasmaalaste
alluv on hullem olla kui võõra aadliku alluv. Lisaks käis läbi ka eestlaste kui
tööka rahva kuvand ning sakslastest aadlikke kujutati laiskade ning lollidena,
kes mitte kunagi mitte midagi ei teinud. Samas oli oluline motiiv ka pidetus.
Kes sa oled, kui sa oled üles kasvanud koos Eesti talulastega, sõdinud Eesti
eest Vabadussõjas, aga päritolult oled ikkagi Saksa aadlik keda eestlased iial omaks
ei võta. Ühesõnaga on lavastuses palju olulisi teemasid ja ma olen kindel, et
mõned teemad jäid mul märkamata. Üks on kindel, et peale teatriõhtut jätkub
arutelu pikemaks ajaks.
Minu meelest
oli ka mängupaik selle lavastuse jaoks väga hästi valitud, sest lugu räägib
paljuski aadlisoo ja talurahva omavahelistest suhetest ning kogu tegevus toimub
väljamõeldud Ojastu mõisas. Üldiselt on juulikuu suveõhtud soojad ja ilusad,
kuid eilne õhtu oli päris jahe ning sügiseselt külma tuulega, mis viis mind
mõttele, et ehk oleks lossi siseruumides olnud parem lavastust mängida. Samas
on Alatskivi loss nii ilusti korda tehtud, et sealt oleks raske olnud leida
mängupaigaks sobilikku ruumi, mis annaks edasi ühe vaesunud ja amortiseerunud
mõisa atmosfääri. Tegelikult oli õue ka väga äge lava loodud, mis ei jäänud siseruumide
atmosfäärile kuidagi alla. Mulle kui vanade mõisate ja mõisasisustuse austajale
jäid eelkõige silma kuldne tool ja kuldne laud. Sobilikult oli tool katkine,
mis andis aimdust möödunud aegade hiilgusest. Ja mõlemas nö „lava“ servas
rippusid õhus suured pitskardinad, mis olid erinevatest pitskardinatest kokku
õmmeldud, moodustades nii pikad kardinad. Mulle oleks veidi rohkem meeldinud,
et kardinad tuule käes hõljuvad ja neil lastakse ringi liikuda, aga niisama oli
ka ilus vaadata. Kardinad ja kuldne mööbel lisasid naiselikku ja luksuslikku
tunnetust sellele maskuliinsele ja sära kaotanud maailmale. Ja see, kuidas kogu
sõiduhobuste talli sisehoov mänguplatsina ära kasutati, oli ka tore.
Veidi jäi minu
jaoks ainult segaseks rahvatantsijate kasutamine. Ma olen harjunud (õigemini on
see teatriteaduse õpingutest külge jäänud), et kõigel, mis või kes laval on, on
mingi tähendus ja teatrikriitik (kuigi ma end kritiikuks ei pea) peab siis
lahti mõtestama, mida lavastaja nende märkidega öelda tahtis. Nii ma siis
mõtlesin, et rahvatantsijatel peab mingi mõte olema, aga mina seda läbi ei
närinud. Kõige parem seletus, mille peale ma tulin, on see, et nemad ongi see
rahvas, kes kunagi Ojastu mõisa hiilgeaegadel mõisas elasid. Sõbranna arvas, et
tantsijad olid lihtsalt nö ruumitäiteks. Mul pole rahvatantsijate vastu mitte
midagi, aga mulle oleks meeldinud, et nad liiguvad laval rohkem ja tantsivad
päris rahvatantse. Praegu tundus mulle, et nad justkui lihtsalt olid seal, aga
sellest jäi natukene väheks. Kõige enam meeldis mulle Anna ja Toomase
pulmastseen, kus rahvatantsijad koos näitlejatega tantsisid. Ja kuna see oli
tantsimine, siis seal oli hoopis teistsugune lõbus energia ja see mulle
meeldis. Ülejäänud etendus polnud just morbiidne, aga pigem oli tõsisema ja
raskema meeleoluga, seega see rõõmus rahvatantsijate kilkeid ja tantsu täis
üürike hetk mõjus ergastavalt. Kuigi teised inimesed ikka aeg-ajalt naersid teistes
stseenides ka, siis minu jaoks midagi üleliia humoorikat selles lavastuses
polnud. Jah, ma tõden, et päris mitmes kohas naerdi nendes kohtades kus
kasutati selliseid sõnu nagu „munn“ või „sitt“, mis tundub et mõjub inimestele
alati naljakalt. Siiski komöödiat sellest lavastusest oodata ei tasuks.
Hoolimata
sellest, et lavastuse teemad minu hinnangul suvelavastuse jaoks veidi liiga
filosoofilised olid, siis nautisin teatriõhtut väga. Sest etenduse juures on
lisaks loole oluline ka näitlejatöö ja sel korral olid kõik näitlejad viimase
peal. Eriti tore oli muidugi üle pika aja Indrek Saart teatrilaval mängimas
näha. Ja Toomase (Madis Mäeorg) ja Heinrichi (Jaan Tristan Kolberg) vaheline
kaklusstseen oli ehe näide lavavõitluse ilust ja valust. Neid lavavõitluse
stseene on alati huvitav jälgida, kui need on hästi tehtud. Sel korral oli.
Sellest koosseisust olen kõige rohkem laval näinud Eduard Salmistut ja kui
mulle vahel on Rakvere Teatri lavastustes tundunud, et ma ei saa Salmistu
kõnest aru või on tema rollid kuidagi ühesugused, siis sel korral seda tunnet
polnud. Eriti meeldis mulle kuidas Salmistu ja Saar vanamehi mängisid ja kepi
ning kargu abil ringi lonkasid. Trupi ainus naine (kui rahvatantsijad välja
arvata) Maria Teresa Kalmet mõjus meeste keskel kui sõõm värsket õhku oma
pealtnäha hapra naiselikkusega. Ometigi oli lõpus näha, mida need haprad naised
tegelikult suudavad meestega teha. Ühesõnaga igati nauditav tugev ansamblimäng
ja kui keegi mõtleb, et kas minna vaatama või mitte, et teema tundub veidi
raske ja ehk ei kõneta nii palju, siis mina soovitan juba ainuüksi näitlejatöö
pärast vaatama minna.
Kokkuvõttes
julgen etendust soovitada, kuid pigem nendele vaatajatele, kellele meeldib lavastusele
kaasa mõelda ja lavastuse sisusse süveneda. Kes tahaks lihtsalt meelelahutust,
siis nende jaoks on lavastus pigem keeruline ja võib juhtuda, et etenduse
lõppedes tuleb tõdeda et lavastuse mõte ei jõudnud päris kohale. Täpselt seda
üks mees eilse esietenduse lõpus kõvahäälselt ka tegi. Lisaboonuseks muidugi
see, et saab Alatskivi lossi roosiaias jalutada ja kes piisavalt vara kohale
läheb, jõuab ka lossis sees käia ja kaugemalt tulijad saavad Sibulatee teiste
võludega ka tutvuda.
Autor:
Toomas Suuman
Töötlus
ja lavastaja: Eili Neuhaus
Kunstnik:
Reili Evart
Osades:
Indrek Saar – mõisa
valitseja Jüri
Eduard Salmistu
– vallavanem Tõnis
Madis Mäeorg – Toomas
Jaan Tristan
Kolberg – Heinrich von Linden
Maria Teresa
Kalmet – Anna
Lisaks teeb
kaasa Alatskivi rahvatantsurühm „Kassikangas“
Rohkem infot
lavastuse kohta Alatskivi lossi koduleheküljelt
0 kommentaari:
Postita kommentaar