17. juulil 2024 Leevi vabaõhulaval Põlvamaal
Foto: Rivo VeberMa
olin väga pikka aega kindel, et Põlvamaa on üks mõttetu maakond, sest ega siit
väga palju kuulsaid eestlasi pärit pole. No Jakob Hurt on üks kuulus nimi, aga
tänapäeval tuntud inimestest väga palju nimesid just ei meenu. Tegelikult
tähendab see aga ainult seda, et minu silmaring on väga piiratud ja ma
tegelikult lihtsalt ei tea, et paljud inimesed on Põlvamaalt pärit või on need
tegijad inimesed elanud nii ammu, et ma pole nende vägitegudest midagi kuulnud.
Eks Aapo Ilvesest on kõik inimesed kuulnud ja tema on kindlasti üks suuremaid
kohalikke kuulsusi praegusel ajal. Õnneks aitab Ilves ka teistel tähtsaid
tegusid teinud põlvamaalastel kuulsaks saada. Üks sellistest olulistest
inimestest on ka Ivan Narodny ehk Jaan Sibul või ka Jaan Tasane, kes elas väga
kireva elu ja jõudis väikesest Viluste külast välja suurde Ameerikasse. Eks see
Viluste mängiski suurt rolli selles, miks ma üldse lavastust vaatama läksin,
sest minu emapoolsed vanavanemad ja onud-tädid elavad kõik Vilustes ning olen
minagi oma lapsepõlve just Viluste ja Veriora kandis mööda saatnud. Seega on
seos Ivan Narodnyga justkui olemas ja eks kõigile meeldib end ju suurkujude au
ja kuulsuse paistel soojendada. Ma arvan, et kui tegemist oleks mõne
Ida-Virumaalt või Hiiumaalt pärit samalaadse suurmehega olnud, poleks lavastus
mind üldse nii palju kõnetanud, et seda vaatama minna.
Lisaboonuse
teatrisse minekuks andis muidugi ka see, et mu tädimees lööb
harrastusnäitlejana lavastuses kaasa ja oma sugulaste esinemisi tuleb ikka
vaadata. Kuna lavastuses on rohkem harrastusnäitlejaid (kui kõik Võru
Noortekoori lauljad ja Kabuvilistlaste tantsijad kaasa arvata) kui kutselisi
näitlejaid, siis polnud ma kindlasti ainus, kes enda tuttavate pärast lavastust
vaatama läks. Kohalikel inimestel oli harrastajate hulgas kindlasti rohkem kui
üks tuttav, mis on minu meelest selliste kogukondlike lavastuste üks suur
boonus, sest kõik tunnevad kõiki ja tekib üks suur mõnus koostoimimine publiku
ja näitlejate vahel. Selliste lavastuste puhul on minu meelest täiesti
tavaline, et enne ja pärast etendust ning ka etenduse vaheajal saab publik
näitlejatega suhelda ning tekibki tunne, et kõik on osa suurest sündmusest. Kui
näitlejaõppe läbinud näitlejatest nii mõnegi nimi võis publikule võõras olla, siis
Lauri Saatpalu ega Merle Jäägeri nimed kindlasti kellelegi utvustamist ei
vajanud.
Millest
siis lavastus räägib? Kohati võib tunduda, et tegemist on kellegi välja mõeldud
looga, sest sellist meest nagu Ivan Narodny ei saa reaalselt olemas olla.
Kuidas saab olemas olla eestlane, kes läks koos Maksim Gorkiga Ameerikasse ning
suhtles seal kuulsa kirjaniku Mark Twainiga. Lisaks tundis Narodny Stalinit ja
Leninit ning Georg Lurichit ja oli isegi kohtunud Hitleriga, teistest
kuulsatest nimedest rääkimata. Nagu kunagistes kurikuulsates teleturu
reklaamides öeldi, siis ka see pole veel kõik. Narodny tegutses väga erinevates
valdkondades. Eestis tegutses ta algselt Jaan Sibulana, pidades Võrus
fotoateljeed, lõi Räpinas karskusseltsi „Võhandu“, kuulus Õpetatud Eesti Seltsi
ning avaldas ajalehtedes ja ajakirjades Jaan Talune nime all lugusid ja
luuletusi. Siis aga lõi välja Sibula aferistlikum pool ja ta otsustas valeraha
tegema asuda, sattus selle eest vangi, vangist pääsemiseks hullumajja ja sealt
edasi rändama mööda Euroopat. Ühel hetkel on Sibulast saanud Narodny ja ta
jõuab Ameerikasse. Seal läheb tema bluff veelgi suurejoonelisemaks ning ta
nimetab end suureks kunsti- ja muusikakriitikuks ning lisaks sellele kirjutab
mitmeid näidendeid. Vene revolutsiooni ajal nimetas Narodny end oluliseks
revolutsionääriks ja Vene kindraliks. Samas ei saa selle kõige kõrval ära
unustada Narodny suurt eestimeelsust, sest isegi kaugel Ameerikas olles püüdis
ta ajada Eesti asja ning hoiatada eestlasi Venemaaga baaside lepingu sõlmimse
eest ning saatis Vabadussõja ajal Eestisse varustust.
Tundub
kohati päris uskumatu, aga nii see kõik oli. Või vähemalt nii väidab Aapo
Ilves, et see kõik on päriselt juhtunud ja selle kohta on olemas dokumendid. Ma
usun, et suurem osa juhtunust võib tõsi olla, aga eks mingi osa on ikkagi
Ilvese enda juurde mõeldud ka. Väidetavalt kirjutab Narodny lapselaps Peter
Narodny oma vanaisast ka Hollywoodi jaoks käsikirja. Seega on eestlastel hea
võimalus Aapo Ilvese kirjutatud lavastuse kaudu Narodny eluga tuttavaks saada
enne ameeriklasi. Seda võimalust tasub kasutada.
Jah,
ma tõden, et minu jaoks oli lavastus kohati igav, sest kuigi mulle elulood
meeldivad, siis kahe inimese vestlust kellegi eluloost kuulata pole just päris
minu maitse. Tegelikult ma ei saa siiski öelda, et lavastus oli igav. Tegemist
oli väga hoogsa ja kaasahaarava lavastusega, lihtsalt mõned stseenid ei
haaranud mind kaasa ja ma libisesin Narodny maailmast välja. Eks asi oli ka
selles, et ma olin päevatööst väsinud ja lihtne dialoogi kuulamine nõudis kaasa
mõtlemist ja süvenemist. Palju lihtsam ja huvitavam oli siis, kui laval oli
palju rahvast ning käis tants ja trall ning ei pidanud väga palju keskenduma.
Minu õnneks oli kuiva dialoogi pigem väga vähe ja enamuse ajast sai põnevaid
stseene nautida. Iseenesest ongi lavastus nii üles ehitatud, et vana Narodny
(Lauri Saatpalu) räägib preili Terasele (Merle Jääger) oma elust (sageli olid
need need igavamad dialoogikohad) ja sellele järgneb kohe ajastule kohane
meenutus sellest olukorrast (enamasti need kohad olid täis laulu, tantsu, nalja
ja naeru) mida just dialoogis käsitleti. Selleks, et nendel kes lavastust veel
näinud ei ole, oleks huvitavam, ma kõike detailselt lahti rääkima ei hakka. Kes
tahab teada mis sündmused ja millise tantsu ning tralli saatel lavale tuuakse,
peab ise Leevile minema.
Ma
tahaks loota, et eks igaüks leiab lavastusest endale meelepärast äratundmist.
Minu üheks lemmikstseeniks oli psühhiaatriahaigla stseen, sest seal lõpus kõlav
psühhiaatria laul oli minu jaoks kaasahaarav ja kummitas kogu vaheaja ja hiljem
kojugi sõites. Olgem ausad, seal psühhiaatriahaiglas räägiti päris palju ka
neuroloogiast ja see laul oleks mulle osakonna hümniks sobinud nagu rusikas
silmaauku. Priit Pajusaar on hea muusika ning Aapo Ilves head sõnad teinud (see
kehtib kõikide teiste esitatud laulude kohta ka). Üleüldse olid kõik
muusikalised vahepalad väga kaasahaaravad ning panid mul pea ning jala
muusikataktis kaasa liikuma. Aga psühhiaatriahaigla juurde tagasi tulles,
kõnetas mind stseen just eelkõige tindiplekkide pärast, mida psühhiaater
Rorschchjev (Peeter Sibul) patsiendile näidata tahtis. Tänapäeva psühhiaatrias
kasutatakse tindiplekkide näitamist patsientide isiksuse testimiseks ning seda
nimetatakse Rorschachi testiks ja see peaks näitama inimeste fantaasiaküllust,
et mida inimesed mingitest tindiplekkidest välja loevad. Selles osas oli
huvitav näha, et mis üle saja aasta tagasi oli tabu ja kohati isegi põlatud
meetod olnud, on tänapäevaks tavapraktika.
Ainus
mis mind selle sama haiglastseeni juures tugevalt häiris, olid õdede kostüümid.
Kui teised kostüümid olid minu hinnangul ajastutruud, siis õdede kostüümid olid
väga napid ja pärit tänapäevasest kostüümipoest ning kujutasid seksikaid
õdesid. Ma olen üsna kindel, et sel ajal õed selliseid kostüüme ei kandnud ja
vaadata, et sellist õe kuvandit luuakse, oli minu kui õe jaoks häiriv. Mulle
oleks palju rohkem meeldinud, et õed oleksid ajastutruudes kostüümides olnud,
aga eks kellelegi selline kostüümivalik meeldis rohkem. Lisaks jäid silma mõned
kummalised rekvisiidivalikud, näiteks kuidas üks psühhiaater kasutas
rekvisiidiks puidust stetoskoopi. Muidu poleks selles midagi kummalist, aga
seda konkreetset puidust stetoskoopi nimetatakse Pinardi stetoskoobiks ja see
on mõeldud loote südametoonide kuulamiseks ja seda kasutasid vanasti naistearstid
ja ämmaemandad mitte psühhiaatrid. Aga see ilmselt jäi ainult mulle silma ja
teised vaatajad peavad seda samasuguseks arstile omaseks rekvisiidiks nagu
refleksihaamrit või tavalist stetoskoopi. Seega võite mu profesionalset
kretinismi eirata.
Nagu
öeldud, siis lavastuses saab kuulata palju muusikat ja kuna laulud on eelnevalt
Võru Noortekoori poolt salvestatud, kõlavad laulud selgelt ja mitmehäälselt,
luues illusiooni justkui oleks laval rohkem inimesi kui seal tegelikult on.
Kuigi peab mainima, et paljudes stseenides on laval korraga vähemalt
paarkümmend inimest ja seega inimeste nappuse üle kurta ei saa. Mulle laulud
meeldisid ja nagu alati selliste lavastuste puhul, kus spetsiaalselt lavastuse
jaoks on laule loodud, tahaksin ma sel korral ka laule eraldi kuulata. Võiks ju
olla hea tava, et lisaks kavalehtedele luuakse ka lavastuses kõlavate lauludega
CD. Kuigi ma saan aru, et reaalses elus oleks see kallis ja ilmselt keegi teine
peale minu neid CD-id ei ostaks ka. Tegelikult ei saa ma üldse aru, miks lavastust
vabaõhumuusikaliks ei nimetata, sest seal on nii palju laulu ja tantsu, et see
annab muusikali mõõdu välja küll.
Kuna
näitlejaid oli tõesti palju, siis igaühe kohta midagi eraldi kirjutada ei jõua.
Kõige enam meeldis mulle Hardo Adamson, kes kehastas väga erinevaid rolle ja
kes minu subjektiivsel hinnangul sai erinevates rollides kõige rohkem lavaaega.
Ilmselt jäigi Adamson mulle eelkõige seetõttu silma, et tema rollid olid väga
erinevad ning sageli ka kõige humoorikamad (nt Võru kaubajuut) ja teda nähes
sai alati naerda ning oli huvitav vaadata mida ta laval teeb. Tegelikult
arvestades seda, et ma käisin esietendust vaatamas ja kõikidel on esietendusel
pinge peal, said kõik näitlejad (eelkõige harrastusnäitlejad) oma rollidega väga
hästi hakkama. Kõik rääkisid selgelt ja arusaadavalt ning ilmekalt. Samas
polnud kellegi tekst liigselt üle pingutatud, mida vahel võib harrastajate
juures märgata.
Ka
mängupaik on hästi valitud. Kui ma kuulsin, et seda lavastust tegema hakatakse,
tekkis mul küsimus et miks just Leevi vabaõhulava ja mitte nt Veriora, mis on
Narodny sünnikohale lähemal. Kavalehes on kohavalikut põhjendatud seda sellega,
et Võrru tööle käies, käis Narodny lugematul arvul kordadel Leevilt läbi, kuna
see jäi tema teele. Samas on ilmselt kõik kohalikud minuga nõus, et Leevi
vabaõhulaval on veidi ilusam vaade Võhandu jõele, mida Verioral pakkuda ei ole.
Eks ma natukene olin skeptiline et mida saab ühel väikesel vabaõhulaval ära
teha, aga tuleb välja et kogukonna abi ja hea tahtmisega saab väga palju ära
teha. Esmapilgul tundus mulle, et ega lavakujunduses väga midagi suurt tehtud
ei olegi. Kaks redelit laululava kummalgi küljel ja lavale oli veidi erinevaid
tasapindasid juurde ehitatud. Aga kui laval olevad rohelised kardinad eest
tõmmati, siis avanes seal hoopis teine maailm – nimelt oli kardinate taga Eesti
saatkonna hoone Ameerikas koos suursuguse mööbli ning trükimasinaga ning
saatkonna aknast paistsid Ameerika suurlinnale omased pilvelõhkujad.
Kui
ühendada lava tagant paistev Võhandu jõgi ja nn „aknast“ paistev Ameerika
suurlinn, siis võibki ette kujutada, et asumegi San Leevil. Täpselt nii nagu
lavastuses Ivan Narodny unistab, et Ameerikasse võiks rajada New Estonia, mille
kohanimed oleksid New Veriora, Los Viluste ja San Leevi (või oli see Los Leevi
ja San Viluste). Eks see oli nali, mis kohalikele inimestele rohkem nalja tegi
kui kaugemalt tulnutele. Ma selles osas sain end ikka kohalikuks nimetada. Aga
naerda saab ikka rohkem kui ainult kohanimede peale ja kõik naljad pole
kohalikele suunatud. Mulle vahepeal küll tundus, et minust vanemad inimesed
said rohkem naerda, sest eks mul pole Lenini ja Staliniga nii palju äratundmist
kui vanematel inimestel, aga isegi mina sain naerda. Tegelikult esimese vaatuse
puhul tundus mulle, et ikka päris äge asi on ja nii hea, et ma vaatama tulin.
Siis kuulsin vaheajal Aapo Ilvest ütlemas, et edasi läheb veelgi ägedamaks ja
ootused tõusid veelgi. Kuigi minu hinnangul nii ägedaks ei läinud kui ma
lootsin. Aga pauku sai ja isegi väikese pisara sai poetada kui suur sinimustvalge
välja toodi. Tasub õnnelik olla, et meil on oma Eesti Vabariik, kus saab
sellist teatrit teha ja nautida. Kui meil oleks praegu ainult rohkem Narodny
suguseid hakkajaid mehi, kes eesti asja ajaksid.
Kokkuvõttes
on tegemist üsna nauditava suvelavastusega. Kindlasti on lavastus kohalikele
aga hindamatu väärtusega, sest kõrgtasemel kultuur tuuakse koju kätte. Minu
meelest laulud ja koreograafia olid lavastuse tipphetked ja nende pärast tasub
juba lavastust vaatama minna. Boonuseks siis see, et nalja saab ka ja igav ei
hakka. Lisaks saab enne ja pärast etendust ning vaheajal osta kohalike tootjate
toitu-jooki ning käsitööd. Kahjuks pääseb kaubandusalale peale piletikontrolli,
seega on kaubandus mõeldud ainult etenduse külastajatele. Ahjaa, nagu juba
ühele vabaõhulavastusele kohane, siis paugutamist ja püsside ning
kuulipildujatega ringi jooksmist näeb ka. Kes tunneb aga, et teda ühe mehe
elulugu ei huvita, isegi siis kui see elulugu on nii uskumatult värvikirev,
siis natukene näeb lavastuses ikka isamaalisust ja Eestimaa ajalugu ka. Mulle
isiklikult väga meeldib, et väikesed kogukonnad saavad tähelepanu ning nende
ajalugu suvelvastuste abil laiemale üldsusele tutvustatakse.
Autor:
Aapo Ilves
Helilooja:
Priit Pajusaar
Lavastaja:
Jaan Willem Sibul
Koreograaf:
Janek Savolainen
Lavakunstnik:
Silver Vahtre
Kostüümikunstnik:
Hille Leiten
Etenduse
juht: Maie Lavrentjeva
Muusikajuht:
Kaari Kattai
Lavameister:
Veljo Rüütli
Kujundaja:
Eneken Volkov
Asjaajaja:
Kertu Anni
Osades:
Lauri
Saatpalu – eakas Ivan Narodny
Ragnar
Uustal – noor Jaan Sibul
Merle
Jääger – preili Terane
Anette
Vaino – preili kommunist
Hardo
Adamson – mees mustas; eriti tähtis psühhiaater; Hermann Julius Scmalz; Võru
kaubajuut; Stalin
Valdek
Ott – mees mustas; tähtis psühhiaater; urjadnik; Mark Twain; Lenin
Marti
Ziukman – mees mustas; hullumaja patsient; Leonhard Sibul
Peeter
Sibul – Eesti konsul Ameerikas Johannes Kaiv; psühhiaater Rorschachjev
Piret
Paulson – Pauline Mathilde Sibul
Karl-Markkus
Rebane – Hiedler (noor Hitler)
Lennart
Tuur-Eggesbø – ajalehepoiss
Rudolf
Tigasing – Vabadussõja sõdur; eriti kole mees; Stalini agent
Tarmo
Salve – Vabadussõja sõdur
Kaari
Kattai – Maria Mieler-Narodny
Andres
Abel – psühhiaater
Aavo
Kübar – psühhiaater
Kätlin
Veddel – psühhiaatriahaigla õde Sveta; prostituut
Kaili
Rätsep – ajakirjanik
Taimar
Plaado – Georg Lurich; Maksim Gorki
Lisaks
mitmed kohalikud elanikud, Kabuvilistlaste tantsijad ning Võru noortekoori
lauljad Narva kommunistide, immigrantide, rahategijate, newyorklaste ja teiste
rollides.
Rohkem infot lavastuse kohta leiab Räpina Vallavalitsuse koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar