03/04/2017

Piletilevi, Piletimaailm ja teatripiletite ostmine internetist


Kindlasti on paljud inimesed interneti vahendusel teatripileteid ostnud. Ma mõtlen siinkohal just spetsiaalset piletimüügi keskkonda (nt Piletilevi ja Piletimaailm) kasutades pileti ostmist. Tundub ju äärmiselt tore tegevus. Näed reklaami või soovitab sõbranna mõnda head etendust, lööd interneti lahti valid sobiva kuupäeva, etenduse ja ostad piletid ära. Kas te ka teadsite, et tegelikult ei pruugi asi üldse nii lihtsalt minna? Võib-olla on paljud teist isegi olnud olukorras, kus internetist pileteid ostes vaatad, et vabad kohad on ainult rõdu viimastes ridades ja mujal on piletid välja müüdud. Kui siis teatrimajja kohale jõuad, selgub aga et nii rõdu esimestes ridades on piisavalt kohti, kui ka põrandal on mitu rida vabasid kohtasid. Kuidas see võimalik on?
Käisin märtsi alguses Vanemuises vaatamas Rahvusooper Estonia külalisetendust "Kratt". Kuna ma ei teadnud päris kindlalt, kas ma ikka saan minna või mitte, jätsin pileti ostmise viimasele minutile. Nii ei olnud ma üldse üllatunud, et põrandal olid viimased vabad kohad viimastes ridades. Rõdul oli õnneks olukord parem. Sain endale pileti rõdu kolmanda rea ühte äärde. Kohale jõudes selgus aga, et põrandal oli rohkem vabasid kohtasid, kui Piletilevi keskkond näitas ja ka rõdul oli põhimõtteliselt kolmas rida viimane rida, kus inimesed istusid, kuigi internetis näitas, et vähemalt neljas ja viies rida on ka hõivatud. Mina ei olnud pahane, ma olin pigem üllatunud, et kuidas siis nii saab olla. Minu taga istusid kaks vanemat prouat, kes olid ka üllatunud, et saal polegi nii täis, nagu internet näitas. Nemad olid aga väga häiritud sellest, et kuidas saab nii olla ja üks neist lubas isegi pärast etendust (tegu oli päevase etendusega) minna kassasse aru pärima. Tol korral unustasin ma selle olukorra üsna kiirelt ära. Kui mõni päev hiljem sattusinühe tuttavaga samal teemal rääkima. Tema oli Pärnus teatris käinud ja olukord oli täpselt sama: internetis näitab, et pileteid on ainult viimastesse ridadesse saada ja kohale minnes selgub, et pool saali on tühi. Nii ma siis mõtlesingi, et uurin seda teemat veidi ja valgustan teisi ka.
Tegelikult ma tean, et teatud üritustele ja etendustele müüvad pileteid nii Piletilevi kui ka Piletimaailm korraga ja siis on neil saal ära jaotatud. Piletilevi müüb ühte osa saalist ja Piletimaailm teist osa. Kui üks näitab, et piletid on välja müüdud, siis ma ikka kontrollin ka teist keskkonda ja nii mitmelgi korral olen pileti ikkagi saanud. Samas mulle tundub, et päris kõikide etenduse puhul pole siiski võimalik nii toimida. Ilmselt paljud inimesed ka ei tea seda, et erinevad keskkonnad müüvad erinevatesse saali paikadesse pileteid. Nii juhtubki, et kui sa oled näiteks oma koduteatris, siis sa juba tead, et esimene osa saalist on teatri kassa käsutuses ja teine pool näiteks Piletilevi käsutuses. Siis oskad vastavalt sellele tegutseda. Kui sa juhuslikult lähed võõrasse linna ja pole sealse süsteemiga kursis, siis võibki tekkida olukord, et ostad piletid viimasesse ritta ja kohale minnes avastad, et vabasid kohtasid on ka esimestes ridades. Tegelikult pole see saali jagamise konseptsioon minu arvates kuigi perspektiivikas. Inimene vaatab internetist, et saal on nii täis ja otsustab, et ta ei taha etendust viimasest reast vaadata ja ei osta piletit. Samas võivad saalis esimestes ridades kohad vabad olla, aga see piletimüügi keskkond lihtsalt ei näita seda. Olgu, kui tegemist on kodulinnaga, valib inimene teise kuupäeva  kui tal on võimalik sobivam istekoht leida ja läheb ikka teatrisse. aga ku itegemist ei ole kodulinnaga või kui inimesel on spontaanne tuju teatrisse minna ja ta ei leia sobivat kohta, siis tegelikult kaotab sellest ju teater. Miks ei võiks siis kõik piletimüügi keskkonnad ühte ja sama saaliplaani kasutada ja võrdselt pileteid müüa? Ma ei usu, et see tekitaks olukorra, kus ühele kohale on mitu piletit müüdud. Samamoodi võin ma ju internetis ühest keskkonnast ostes samal ajal kellegi teisega sama istekohta soovida. Proovida ju võiks. Oleks inimestel vähemalt hea ja lihtne ülevaade sellest kuhu pileteid saada on ja ei teki mingeid üllatusi.
Selleks, et paremini aru saada kuidas piletimüük internetis korraldatud on küsisin selle kohta kommentaari ka Piletilevilt ja Piletimaailmalt. Piletimaailma juhataja Helve Täht kommenteeris teemat järgmiselt:
"Piletimaailm ning Piletilevi on kaks erinevat firmat, mis kahjuks ei oma tehniliselt ühist platvormi, mille kaudu oleks piletimüük reaalajas sama. Piletimaailmal on oma müügiprogramm, mis on orienteeritud teatritele ja kontserdimajadele, võimaldades kasutada mugavat broneerimissüsteemi kassadel ning samuti kiiret ja teenustasuta piletiostu klientidel internetipoes. Suurem osa Eesti teatritest kasutab töövahendina piletimüügi tarbeks Piletimaailma programmi ning teatrid ise otsustavad, kas ja kui palju kohti Piletilevisse müüki läheb.
Seega, hetkel käib kohtade jagamine käsitsi, vastavalt ürituse korraldaja soovile/reageeringule.
Selleks, et samad istekohad oleksid müügil mõlemas piletiostu teenust pakkuvas firmas, on vaja luua programmidele tehniline platvorm ehk valmisolek sellist teenust pakkuda ning saavutada ka ärilised kokkulepped.
Hetkel kahjuks ei oska me veel öelda, kas ja millal selline platvorm luuakse ning kokkulepped saavutatakse, kuid loodame, et tulevikus on meil võimalik klientidele veelgi paremat teenust pakkuda."
Kuigi Piletimaailm andis teema kohta üsna lühikese kommentaari, siis minu meelest on seal päris kenasti ära öeldud, et suurem osa Eesti teatritest kasutab ikkagi Piletimaailma. Ma pean tunnistama, et ma pole siiani väga tähelepanu pööranud sellele, kust ma oma pileteid ostan. Enamasti kasutan piletite ostmiseks ikkagi teatri kodulehel olevat "Osta" nuppu ja olenevalt teatrist see siis suunab mind kas Piletilevi või Piletimaailma lehele edasi. Vanemuine müüb vist küll oma pileteid ainult Piletilevis ja seega ma Piletilevist peamiselt ostangi Vanemuise pileteid. Tegelikult olen suvelavastustele ka Pieltilevist pileteid ostnud. Siiski olen Piletilevi siiani kasutanud ainult seetõttu, et oma esimesed internetist ostetud pieltid ostsin sealt ja nii olen jäänud seda vanast harjumusest kasutama. Tegelikult olen ma ka Piletimaailmast pileteid ostnud. Põhiliselt külastan ma Piletimaailma siis kui Eesti Draamateatrisse pileteid ostan. Piletimaailma kasutan ma õigustamatult vähe, kuna see Piletilevi on lihtsalt nii sisse harjunud mulle. Samas peale Helve Tähe kommentaari hakkan ma ilmselt edaspidi Piletimaailma rohkem kasutama. Lihtsalt seetõttu, et esiteks mulle sümpatiseeris see kommentaar rohkem kui Piletilevi oma, teiseks ei võta Piletimaailma hetkel internetist piletite ostmisel teenustasu (Piletilevil on ka internetist pieltite ostmisel teenustasu 50 senti) ja kolmandaks olen ma aru saanud, et teatrite osas on Piletimaailmal suurem valik. Miks ma nii arvan? Esiteks see sama kommentaar, kus on kirjas et Piletimaailma platvormi kasutab suurem osa Eesti teatritest ja teiseks olen ma otsinud suvelavastuste kohta infot ja ma pean ütlema, et Piletimaailmas on hulga rohkem lavastusi välja toodud kui Piletilevis, järelikult teatrite osas on tõesti Piletimaailmas suurem valik. Piletilevi on ilmselgelt kultuurile laiemalt orienteeritud. kui Te tahate näiteks Laulu- ja tantsupeole pileteid osta, siis seda saab tõesti ainult Piletilevist teha. Ja mis mulle Piletilevi puhul veel meeldib on see ,et neil on telefoniäpp. Tänapäeval on see suur pluss, kui ma ei pea oma piletit välja printima, vaid saan lihtsalt telefoniga kohale minna. Aga et mitte nüüd Piletilevile liiga teha, siis lisan siia ka Piletilevi juhataja Jaanus Beilmann kommentaari antud teema kohta: 
"Täna teid huvitava küsimuse eest ja püüan vastata parimal võimalikul viisil. 
Teie küsimus on, et  miks ei võiks kõik Eesti teatrite piletid asuda ühes tünnis ja sõltumata kraanist, mille klient valib oleks pakutav sisu ikkagi sama. Eksisteeriks ideaalne maailm, kus mitmed, mitte ainult kaks, piletiettevõtet saaksid oma pileteid pakkuda parimatel konkureerivatel tingimustel.
Reaalses maailmas on turul palju erinevaid piletimüügiettevõtteid, kes kõik võistlevad oma pakutavate teenustega korraldajate, sealhulgas ka teatrite pärast. Igal piletivahendajal on oma tugevused ja auditoorium. Teenuse headuse määravad selle teiste hulgas funktsionaalsused, hinnakujunduse võimalused ja kasutaja mugavus. Kindlasti on piletimüügi edule määrava tähtsusega piletikeskkonna külastatavus, näiteks Piletilevi kodulehte külastab igapäevaselt keskmiselt 24 000 inimest. Korralduslikult oleks teatritel kõige lihtsam müüa oma pileteid ühe kanali kaudu. Põhjused, miks teatrid kasutavad mitut piletivahendajat võivad olla nii majanduslikud kui ka poliitilised meie saame sel teemal ainult spekuleerida.
 Idee ühest suurest tünnist, millel on mitu kraani, ei ole iseenesest utoopia. Sellise lahenduse elluviimiseks on tarvis investeeringuid funktsionaalsuste arendamiseks. Täna on Eestis oma tarkvara ja äristruktuuriga domineerimas kaks piletimüügiettevõtet. Selleks, et nende piletid satuks ühisesse tünni peaksid mõlemad tegema tarkvara investeeringuid ja avama oma loogikaid teistele ettevõtetele. Samamoodi peavad piletite vahetamiseks mõlemad oma tarkvara ühendama teise, reeglina konkureeriva ettevõtte omaga. Kui räägime vaid piletist, siis oleks ju asi lihtne. Küll aga kuulub ühe pileti juurde erinevaid omadusi ja funktsionaalsusi, mille kohta on vaja infot vahetada:
- hind: soodus, täis, pensionär, pere, grupisoodustus (kus ostetava pileti hind sõltub ostukorvi pandud piletite arvust) jne;
- dünaamiline hinnastus - perioodilised sooduskampaaniad, kus soodustused peavad toimima kõigi võimalike hinnagruppide puhul;
- ühes ja samas saalis erinevate hinnaklassidega istekohad/read, sektorid - saaliplaanide korrektne kuvamine jne. 
Seega antud lahenduse puhul on tegemist keeruka ja kalli arendusega. Kes oleksid valmis investeerima? Kas selline rahapaigutus üldse ennast ära tasub? Nendele küsimustele hetkel vastuseid ei ole ning senikaua annavad korraldajad/teatrid endast parima, et olla igal pool nähtavad ja  müüa võimalikult palju pileteid.
 Eraettevõttena on Piletilevi suutnud oma 20 tegutsemisaasta jooksul olla aktiivne ja kliendisõbralik, mistõttu on müügikanalina saavutatud tugev ja usaldusväärne positsioon, mida hindab väga suur osa Eesti kultuuritarbijatest. Soodsate vahendustasude ja mõjuka müügikanalina on Piletilevi oma partneritel aidanud kokku hoida turunduskuludelt ja toonud koostöö tulemusena hulgaliselt lisaväärtust.
Eesti päritolu ettevõte on 20 aastaga jõudsalt kasvanud, hoiab oma servereid kodumaal ja pakub teenuseid Batlic Ticket Holdings AS kaudu ka Lätis, Leedus ja Valgevenes. Möödunud aastal müüdi Eestis 2 miljonit piletit, kõigi BalticTicket Holdingsi tütarettevõtete peale kokku 5,5 miljonit piletit - see on aus märk meie töö kvaliteedist.
Kui Te nüüd olete nii Piletimaailma kui ka Piletilevi kommentaarid ära viitsinud lugeda, siis öelge, kumba Teie nüüd teatripiletite ostmiseks edaspidi kasutaksite? Ma ei tea, kas viga on minus või mitte, aga Piletilevi kommentaar on kuidagi liiga pikk ja lohisev (nagu minu postitused tavaliselt), kuid samas ka mittemidagi ütlev. Suurem rõhk on minu meelest enda kiitmisel. Lisaks tundub see kommentaar kuidagi üleolev (nagu ma ütlesin, võib asi vabalt ka minu ettekujutuses olla).  Samas Piletimaailma kommentaar on lühike ja ma saan kohe aru miks on teatripiletite müük internetis korraldatud nii nagu ta hetkel korraldatud on. Võib-olla see ongi põhjus, miks Piletilevi kommentaar tundub kuidagi üleolev ja ennast kiitev. Sest enamiks teatritest on eelistanud põhiplatvormina kasutada Piletimaailma ja iga teater siis ise otsustab, kas ja kui palju piletitest ta Piletilevisse müüki paneb. No kui mu konkurente minule eelistatakse, siis ma üritaksin ka end igast küljest võimalikult palju kiita.
Ma loodan, et kui keegi satub seda teemat lugema näiteks guugeldades, siis ta leiab oma küsimusele vastuse, miks eelkõige teatripiletite müük on hetkel Eestis nii korraldatud. Samuti ma loodan, et inimesed on edaspidi teatris teadlikumad ja ei hakka vaeseid kassapidajaid või publikuteenindajaid sõimama, et miks neil pool saali tegelikult tühi on, kuigi internet väidab et saal on välja müüdud. Ja mina vist kolin võimaluse korral oma piletite ostmise Piletimaailma ümber.

Kas Te olete ka sattunud tunnistajaks olukorrale, kus saal on tühi, aga internetist piletit ostes näitab, et saal on välja müüdud? Kust Teie tavaliselt oma teatripileteid ostate?

3 kommentaari:

  1. Tere! Tore artikkel. :) Mis aastal see on kirjutatud?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tere!
      Postitus on kirjutatud 2017. aasta aprillis.

      Kustuta
  2. Aitäh! Postitus oli abiks.

    VastaKustuta