24/09/2021

Festival "Kuldne mask Eestis" tuleb taas

 

Foto on pärit veebilehelt goldenmask.ee

Käisin teisipäeval Teatriteaduse Üliõpilaste Looži vestlusringis, kus Tartu Ülikooli teatriteaduse professor Anneli Saro ja Tartu Suveteatri Seltsi asutaja ning näitleja ja lavastaja Andres Dvinjaninov arutlesid 1990ndate suveteatribuumi üle. Mulle jäi sealt kõlama mõte, et Dvinjaninov käis 90ndate alguses Soomes suveteatrit tegemas ja vaatamas ning otsustas hiljem sama ka Eestis tegema hakata. See viis mind mõttele, et tänapäeval on asjad ikka palju lihtsamaks tehtud ja igasuguseid uusi ideid saab ammutada nii internetiavarustest kui ka välismaalt, sest piirid on lahti ja teatritegijad käivad üksteise tegemisi ohtralt vaatamas. Ja see avardab nii palju nii teatritegijate kui ka –vaatajate maailmapilti ning meie kultuuriruumi üleüldiselt. Praeguses pandeemia olukorras on piiride ülene läbikäimine küll veidi raskendatud, aga kes väga tahab, siis võimalusi ikka leiab.

Näiteks algab nüüd kohe oktoobri alguses Eestis Vene teatri paremaid lavastusi tutvustav festival Kuldne Mask Eestis. Eelmisel aastal jäi festival pandeemia tõttu ära ja seega on sellel aastal harukordne võimalus Eestis näha tippude tipplavastusi, sest festivalile on oodata Vene teatri kahe viimase aasta parimaid lavastusi. Mängitakse lavastusi 5.–26. oktoobrini nii Tallinnas, Narvas kui ka Kohtla-Järvel. Nende asukohtade järgi võiks mõelda, et festival on eelkõige suunatud venekeelsele elanikkonnale, kuid nii see kohe kindlasti ei ole. Kõik teatrihuvilised hoolimata soost, rahvusest, vanusest ja emakeelest on festivalile oodatud.

Jah, kõik lavastused on vene keeles, kuid festivalile oodatakse siiski ka eesti keelt rääkivaid teatrisõpru ja kõikidel etendustel on olemas sünkroontõlge eesti keelde. Seega ei pea keegi muretsema, et puuduliku vene keele oskuse tõttu jääb teatrielamus saamata. Kõik need inimesed, kes on minu blogi lugenud, peaksid minu teatrimaitset juba tundma. Kui te jagate minuga sarnast teatrimaitset, siis võin käe südamele panna ja öelda, et festival Kuldne Mask Eestis on midagi ka teie teatrimaitsele. Jah, piletihinnad võivad tunduda pigem kallimapoolsed, kuid selle eest saate te kustumatuid elamusi väga pikaks ajaks. Eestis tuleks ilmselt sama kustumatute elamuste saamiseks võrdväärset lavastust tikutulega taga otsida. Seni jõuate te oma raha mitme teise lavastuse pileti peale ära raisata ja lõppkokkuvõtteks olete ikkagi sama summa teatripiletitele ära kulutanud. Ühesõnaga mina julgustan krõbedast piletihinnast hoolimata festivalile pileteid ostma.

Minul oli võimalus esimest korda Kuldse Maski festivalil osaleda 2019. aastal, kui ma nägin Dmitri Krõmovi lavastatud „Serjožat“. Olgugi, et sellest teatrikülastusest on kaks aastat möödas, mäletan ma nähtud etendust sama selgelt nagu see oleks olnud eile. Ja need emotsioonid… Ma olen küll Eestis viimasel ajal päris palju head teatrit näinud ja saanud vägevaid emotsioone (nt Eesti Draamateatri „Lehman Brothers“), kuid „Serjožaga“ ei anna neid emotsioone võrrelda. Ma isegi ei oska ette kujutada kui ülevad emotsioonid mind veel siis oleksid vallanud, kui ma vabalt vene keelt valdaksin, sest paratamatult läks mul mõni nüanss ikkagi tõlkes kaduma.

Aga võib öelda, et sellega minu armastus Vene teatri vastu alles algas. Kahjuks Vene Draamateatrisse Tallinnas pole ma ikka veel jõudnud (aga ma loodan selle vea parandada), kuid selle aasta kevadel oli mul võimalus osaleda veebis peetud Russian Case teatrifestivalil. Sellest, mida ma festivalist ja nähtud lavastustest arvasin, kirjutasin kevadel ka oma blogis pikemalt. Nagu ma kevadel blogipostituses kirjutasin, siis lootsin väga, et nii mõnigi veebis nähtud lavastustest ka kunagi Eestisse jõuab, et ma saaksin seda päris teatrilaval näha. Võib öelda, et kõrgemal pool on minu soove kuulda võetud.

Nimelt on sel aastal võimalus festivalil näha Moskva Rahvaste Teatri lavastust „Gorbatšov“, mis mulle veebis vaadates väga meeldis. Lavastajaks lätlane Alvis Hermanis, kes on oma headuses kindlasti väga paljudele eesti teatrisõpradele juba tuttav. Vähem tuttavad on ilmselt näitlejad -  Tšulpan Hamatova ja Jevgeni Mironov, kes on Venemaal vägagi tunnustatud ja kõrgelt hinnatud. Ja see, mida nad kahekesi laval teevad, on tõeline nauding. Ma võin küll praegu natukene valesti mäletada, aga minu meelest olid mõlemad näitlejad kogu etenduse aja laval ja kogu kostüümide vahetus ja grimmi tegemine toimub laval publiku silme all. Saavad teatrivaatajad ka veidi aimu sellest, kuidas näitlejast saab keegi teine. Kindlasti pakub eestlastele (ja kõikidele endise NSV Liidu elanikele) elamuse oma riigipea nägemine hoopis inimlikumast vaatenurgast, kui seda ilmselt ollakse harjunud tegema.

Ühesõnaga oli mul suursugune plaan, et kui „Gorbatšov“ Kuldse Maski festivalil Tallinnasse tuleb, siis mina lähen vaatama. Ja selle plaaniga elasin ma kuni praeguse hetkeni. Nüüd hakkasin mõtlema, et miks ma teistele lavastustele võimalust ei anna. Ise kiidan kui hea on Vene teater ja siis jätan võimaluse kasutamata. Seega, võib juhtuda, et muudan oma plaane ja avardan veelgi oma silmaringi Vene teatri paremiku osas. Sest kui võimalus on antud ja suurelt Venemaalt teater meile koju kätte tuuakse, siis tuleb ometigi seda võimalust kasutada.

Miks üldse vaadata sõnateatrit, kus tõlkes võib midagi kaduma minna? Festivalil on võimalus vaadata ka tantsulavastust. Belgia koreograaf Jeroen Verbruggen pani kokku teatri Moskva Ballett klassikalise ja kaasaegse tantsu trupid. Sellise huvitava koosluse esituses saab näha lavastust „Tantsupõrand“, mis räägib Ameerika tantsumaratonidest Suure Depressiooni ajal. Mulle on alati tundunud, et Venemaal on väga kõva balletti tase, seega võiks ju end ka selles osas harida. Kuigi ma pole eriline tantsulavastuste armastaja, siis ilmselt oleks see elamus omaette.

Veel osalevad festivalil Teater Sovremennik lavastusega „Kogutud teosed“, Rahvaste Teater lisaks „Gorbatšovile“ ka lavastusega „Iraani konverents“ ja Satirikoni Teater lavastustega „Naljamehed“ ning „Konstantin Raikin. Oma häälega“. Ja nagu tuntud telereklaamides öeldakse, siis ka see pole veel kõik. Nimelt on selle aastasel festivalil olemas ka eraldi noorele vaatajale mõeldud nädalalõpu programm. 22. – 24. oktoobrini mängib Teater Karlsson Haus lastele kolme erinevat lavastust – „Lugu ausõnast“, „Tibuke“ ja „Vahtramäe Emil“. Siiski tasub silmas pidada seda, et noorele vaatajale mõeldud programmi lavastustel puudub sünkroontõlge eesti keelde ja seega tasub seda vaatama minna lastega, kes vene keelest aru saavad.

Ja tegelikult pole ka see veel kõik. Nagu ühele õigele festivalile kohane, on festivalil olemas ka off-programm mille üritused on tasuta ja sinna on oodatud kõik teatrihuvilised. Off-programmiga saab täpsemalt tutvuda SIIN.

Festivali pileteid saab osta Piletilevist SIIN

Festivali kohta saab rohkem lugeda nende koduleheküljelt goldenmask.ee

0 kommentaari:

Postita kommentaar