5. detsembril 2021 vintage poes Kopli Couture
Foto: Veiko TubinMul
on üks sõbranna, kes aeg-ajalt soovitab mul teatrisse minna avatud meeltega.
See siis tähendab seda, et ma ei hakkaks enne eeltööd tegema ja mingeid
eelarvamusi kujundama. Tavaliselt käib see ütlus muidugi nišiteatri (kas
selline termin on üldse olemas?) kohta. Nüüd sattusin jälle ühte omamoodi
huvitavat lavastust vaatama. Jah, ma olen eelkõige klassikalise (ja ilmselt
paljude jaoks igava või vanamoodsa) teatri austaja, aga aeg-ajalt ikka viin end
muude lavastustega ka kurssi ja siis tulevadki avatud meeled vägagi kasuks.
Iial ei või teada, mida huvitavat kusagilt leida võib.
Sel
korral viis teater mu Tallinnasse Telliskivi loomelinnakusse, täpsemalt vintage
poodi Kopli Couture, kus Christopher Rajaveer tõi välja enda autorilavastuse
„Lahti lõikamata sidruni nuusutamine“. Olgem ausad, eks mängupaik võib
esmapilgul tunduda kummaline. Samas olen ma see inimene, kes üsna sageli käib
teisi ringi poodides ja ma olen sealt igasuguseid huvitavaid asju leidnud. Miks
ma ei võiks siis kasutatud riiete poest huvitavat teatrielamust leida. Ega
lavastuse pealkirigi mängupaigast väga palju atraktiivsem pole. Õigem oleks
vist öelda, et pealkiri on atraktiivne küll, aga pigem absurdne, sest miks
peaks keegi lahti lõikamata sidrunit nuusutama. Kui palju on neid, kes julgevad
tunnistada, et nad on lahti lõikamata sidrunit nuusutanud või üldse tulnud
sellise mõtte peale, et oeaks lahti lõikamata sidrunit nuusutama? Mina näiteks
olen lahti lõikamata sidrunit nuusutanud.
Üldse
olen ma oma elus igasuguseid kummalisi asju teinud ja igasuguste kummaliste
asjade peale mõtelnud. Näiteks, kas nädalapäevadel on mingi kindel kuju või
värv? Või miks on punane näiteks just punane, mitte sinine? Suurem hulk inimesi
ilmselt leiab, et need on täiesti tobedad ja mõttetud küsimused ja mõni julgem
võib isegi mõelda, et ma ei ole päris tervemõistuslik, et ma selliseid mõtteid
mõtlen. Kui kõik nüüd enda vastu päris ausad oleksid, siis meil kõigil on
aeg-ajalt sarnaseid mõttetuid mõtteid. Ja just sellistest mõtetest Rajaveeri
lavastus räägibki. Tundub täieliku mõttetusena? Elu üldiselt kipubki mõttetu
olema ja vahepeal on sellist meelelahutust ka vaja. Minu jaoks oli igal juhul
väga tervendav näha ja kuulda, et keegi veel mõtleb selliste abstraktsete
asjade peale nagu seda on näiteks C-tähe olemus.
Nagu
ma ütlesin, siis ma olen rohkem klassikalise teatri austaja ja ma päris sellist
kunstilist teatrit ei armasta. Siiski oli see hea meeldetuletus, et näitlejad
tahavad ka vahel end vabaks lasta ja teha seda, mida nad ise tahavad, mitte
seda mida suur riiklik teater neil teha käseb. Eks meil kõigil ole selliseid
hetki, kus tahaks lihtsalt end vabaks lasta ja midagi toredat teha. Ja olgema
ausad, vahel võib meie jaoks tore tegevus teiste jaoks täiesti ajuvaba ja
mõttetu tegevusena tunduda. Kui käesolev lavastus tundus Christopher
Rajaveerile ja Märten Metsaviirile vajalik ja nauditav tegemine, siis
kahtlemata seda see oli ja nende tegutsemist tuleb ainult kiita.
Mina
sain pooleteise tunni jooksul mõned korrad isegi naeru kihistada (mida päris
sageli teatris ei juhtu). Kõige rohkem meeldis mulle siiski see, et keegi
julgeb oma (teiste jaoks jaburana tunduvad) mõtted avalikkuse ette tuua.
Näiteks arutleti väga põhjalikult läbi kogu tähestiku tähed ja iseloomustati
igat tähte. Kas teie olete kunagi selle peale mõelnud milline täht alfabeedist
teie lemmik on ja miks? Mina hakkasin etenduse ajal selle peale mõtlema. Üldse
pani etendus mind maailma veidi teises valguses nägema. Näiteks sain veelkord
kinnitust sellele kui imeline on meie psühholoogia. Kui sa oled täielikus
vaikuses ja su kaaslane sinu käest ootamatult küsib „Kas kuulsid?“ ja sulle
tundub, et sa ei kuulnud midagi, siis mingil hetkel pole sa enam selles nii
kindel ja hakkadki juba arvama, et ehk seal vaikuses tõesti oli mingi heli.
Just selliseid hetki on lavastuses üsna palju ja omamoodi on neid huvitav
vaadata.
Mängupaik
keset vanu värivilisi riideid täis poodi on samuti omamoodi huvitav. Arvestades
seda, et külastajatel on palutud riietuda üleni musta, tekkis huvitav kontrast
värvikireva poe atmosfääri ja musta riietatud teatriinimeste vahel. Ühelt poolt
ei saanud ma väga hästi aru, miks see must riietus vajalik oli, kuid teisalt on
must kõige praktilisem ja aitab sul paremini tühjusesse sulanduda. Kas inimelu
pole siis sama mõttetu kui tumedasse universumisse sulav musta riietatud
inimene? Mina pole õige inimene, et selle üle filosofeerida, kuid ma usun, et
filosoofidele see lavastus meeldiks, sest mõtlemisainet on seal väga palju.
Kindlasti
tekitab lavastus vaatajatele palju küsimusi ja pärast etendust võib tõesti
esimene mõte olla „mis asi see nüüd siis oli?“, kuid tegelikult on lavastuses
oma võlu täitsa olemas. Eks ma polnud erapoolik ka, sest minu emotsioone
mõjutas väga paljuski muusikaline kujundus. Nimelt lastakse etenduse alguses,
lõpus ja ka etenduse ajal Fools Gardeni laulu „Lemon tree“. Mingil põhjusel on
see laul mulle juba vist 20 aastat meeldinud ja teeb alati tuju heaks. Kes laulu sõnadesse veel süveneda viitsib, siis minu meelest võtavad laulu sõnad ka suurepäraselt kokku selle, mida lavastusega öelda tahetakse. Ja nagu
juba mainitud, siis minu jaoks oli mingi võlu ka selles jaburas mängu ilus ja
näilises kaootilisuses. Kuid kui palju sellest positiivsest emotsioonist oli
tingitud muusikalisest kujundusest ja kui palju lavastusest endast? Ma usun, et
mõlemal oli oma osa ja nad toetasid tugevalt teineteist. Vähemalt minu jaoks.
Kui nüüd lõpuni ausaks jääda, siis aasta parimat teatrielamust ma ei saanud, aga olen see aasta (ja ka varem) juhtunud kehvemaid lavastusi vaatama. Siiski pean igaks juhuks hoiatama, et ilmselt on lavastus teile sobilik vaatamine, kui teie jaoks tavaline teater on igav ja tahaksite midagi otsingulisemat. Ja kui teile meeldib mõelda inimelu üürikese kestuse ja tühisuse üle, siis on see lavastus teile nagu rusikas silmaauku. Aga tasub kiirustada, sest etendusi on jäänud ainult mõni üksik ja korraga väga palju rahvast ühte etendust vaatama ei mahu. Aga see tekitab jällegi omamoodi hubase ja personaalse õhkkonna, mis aitab publikul näitlejatega sammu pidada ja kõik nende mõtted iseenda peal läbi elada ja tunnetada. Eks sellele aitab kaasa ka see, et näitlejad liiguvad mööda poodi palju ringi ja võivad päris tihti otse publiku kõrvale istuma tulla ning seega tekib veelgi intiimsem tunne, et kõik mida räägitakse on mõeldud ainult väga vähestele väljavalitutele. Justkui oleks tegu ühe lahti lõikamata sidruni nuusutajate sektiga, kes arutleb vintage poe kattevarjus inimeksistentsi olulisis küsimusi.
Autor ja lavastaja: Christopher
Rajaveer
Kunstnik: Kristjan
Suits (Tallinna Linnateater)
Valguskunstnik: Petri Parrik
Muusikaline kujundaja: Veiko
Tubin
Laval:
Märten Metsaviir (Eesti Draamateater)
Christopher Rajaveer (Eesti Draamateater)
Kui keegi tunneb nüüd, et ta tahab lavastust vaatama minna, siis mänguajad ja piletiinfo on leitavad SIIT.
0 kommentaari:
Postita kommentaar