23. juulil 2021 Eesti Maanteemuuseumis
Foto: Gabriela Urm |
Kui
sisuliselt sinu tagahoovi tuleb teater Must Kast kohale, siis oleks ju patt
teatrisse minemata jätta. Eriti kui teater ise on lavastuse mustaks komöödiaks nimetanud.
Teadupärast on tervishoiutöötajad need kõige suuremad musta huumori austajad. Seega
polnud vaja eriti pikalt kaaluda, kas ma tahan katku ajal peole minna või
mitte. Mis see katk siis ära ei ole. Pidu pole ammu saanud ju.
Maanteemuuseumisse
kohale jõudes tekkis mul tõsine déjà vu-tunne, et täpselt sellist lava
oleksin ma nagu juba varem kusagil näinud. Sarnaselt Musta Kasti lavastusele
“Peks mõisatallis” oli ka sel korral lavaks mitmed tonnid liiva. Mõlemas lava
otsas lisaks madalad puust pingid, mis minu ajal kaunistasid iga koolivõimla
seinaääri. Võimla tunnet võimendas ka üksik võrkpall ühe pingi juures. Ilma
liialdamata võib öelda, et mind valdasid sellist lava nähes veidi negatiivsed
emotsioonid. Esiteks mäletasin ma, et “Peks mõisatallis” tekitas minus väga
vastakaid tundeid ja ma kartsin, et äkki sel korral võimenduvad need eelmise
korra negatiivsed emotsioonid. Ja see poleks üldse tore olnud, sest ma
tegelikult tahtsin väga “Pidu katku ajal” lavastust näha ja olin suurte
ootustega. Aga siis korraks tekkis mõte, et äkki ma ülehindasin Musta Kasti ja
tegelikult pole lavastus üldse nii hea kui ma lootnud olin. No ja olgem ausad, tegelikult
tõi see võimla tunne mulle kõik kooliaegsed ebameeldivused meelde, mis on
seotud võimla ja pallidega.
Eriti
tugevalt valdasid negatiivsed emotsioonid mind sel hetkel, kui laval hakati
võrkpalli mängima ja mõnel korral lendas pall ka veidi lavalt välja. Kuna ma
istusin esireas, siis ma olin üsna kindel, et ma saan ühel hetkel selle palliga
kas vastu nägu või vastu pead. Ma tean ise ka, et see on täiesti
ebaratsionaalne hirm, kuid just see hirm on mind jäänud saatma omaaegsetest
ravastepalli mängudest kehalise kasvatuse tundides. Ja ma tunnen end alati
ebakindlalt, kui keegi minu läheduses palli mängim ja ma olen kramplikult
valmis palli kinni püüdma, et mitte sellega vastu vahtimist saada. Selle pingesse
tõmbumise tõttu oli võrkpallistseen ainus stseen, mille lõppu ma etenduse
jooksul kannatamatult ootasin.
Minu
õnneks oli võrkpalli stseen ka üks väheseid tõrvatilku meepotis. Kui kõik
ausalt üles tunnistada, siis kohe kui palli mängimine lõppes ja selgus, miks
palli mängiti, olin ma sekundiga oma hirmu unustanud ja naersin päris mõnuga. Nagu
lavastuse tutvustusest aimu saab, siis tehaksegi lavastuses nalja praeguse
kriisi ja sellest tekkinud killustatuse üle. Kas me praegu, aastal 2021 enam
mäletame kuidas ja millest see kriis üldse alguse sai? Pole hullu, kui enam ei
mäleta, sest Must Kast viib meid tagasi Wuhani linna, Saaremaa võrkpallimängule
ning valitsuse tagatubadesse. Riburadamisi järgnevad distantsõppe võlud ja
valud, meditsiinisüsteemi ülekoormatus, lähikontaktne olemine, kõige-kõigema
eesliinitöötaja valimised, vaktsineerimine, vaktsiinivastased, teine laine,
kolmas laine ja kõik see mis sinna vahele käib. Eks me kõik teame, mis meie
ümber selle pooleteise aasta jooksul toimunud on.
Eriti
elavalt tuli mul kogu kriisi algus meelde sellel hetkel, kui etenduses räägiti,
et Võrus on kolle, mis sai alguse Saaremaa võrkpallimängult. See oli 2020. aasta
esimene kolle Lõuna-Eestis ja eks siiani tundus ikka, et kogu see koroona on
kusagil kaugemal (olgugi, et Eestis) ja meid siin nii väga ei puuduta. Aga Võru
on mulle ikkagi väga lähedal ja siis sai kogu koroona ka minu jaoks
reaalsuseks. Kõik need tunded, mis 2020 märtsis mind valdasid, tulid nüüd Maanteemuuseumis
meelde. Õnneks tulid need emotsioonid Musta Kasti abil meelde läbi
huumoriprisma.
Eks
kõige paremini jäidki need stseenid meelde, mis ennast veidi isiklikumalt
puudutavad. Jah, sellest distantsõppest ja veebikoosolekutest on ka meedias kirjutatud,
aga kui sa ise ikka pidevalt sarnases olukorras oled, et kaamerast on näha ja
kuulda seda, mida näha ja kuulda ei tohiks olla, siis on selle parodeerimist
laval ka nauditav vaadata. Minu jaoks oli huvitav vaadata ka nn parima
eesliinitöötaja valimist. Oli ju haiglaõde ka seal esindatud ja isegi võitis.
Kuigi ma ei saa nüüd öelda, et trupp oleks tervishoiutöötajaid kuidagi teistele
eesliinitöötajatele eelistanud. Kohati tundus mulle, et tervishoiutöötajate
arvel tehti veel kõige rohkem musta huumorit. Ja see oli see hetk, kus ma kõige
rohkem ilmselt kaasa naersin, sest ma suutsin nende olukordadega samastuda.
Ilmselt keegi teine väljaspool tervishoiuvaldkonda isegi ei tea seda, mis need
PAI-kaardid on, millest korduvalt räägiti ja mille üle nalja visati. Aga mind
ajas iga kord muigama, kui PAI kaardid jutuks tulid. Ja muidugi kõik teised
olukorrad ka. Välja arvatud see koht, kus Kaijale taheti kiirabi kutsuda. Ma
sain aru küll, et tegemist on näitemänguga, aga sisemine meedik minus tahtis
ikka appi tormama minna. Kusjuures ma olen ka koolis õppejõuna oma kolleegi
praktikumi tahtnud appi joosta, kui ta tudengitega situatsioonülesandeid
lahendab ja kõval häälel abi kutsub.
Vaadates
ja kuulates seda, kuidas publik reageeris, julgen ma arvata, et iga inimene
leidis just need endale tuttavad situatsioonid üles mis neid kõige rohkem
puudutasid, sest naeru oli publiku hulgast pidevalt kuulda. Lisaks oli täiesti
tajutav kuidas publik iga oma keharakuga etendusega kaasa läks. Mõned naljad
olid muidugi sellised nö “kindla peale välja minek”, mis ajas vist kõik
inimesed naerma. Näiteks Jüri Ratase joogiskandaal, Mart Helme soovitus
külmetust hanerasvaga määrida, Uku Suviste jaoks ära jäänud Eurovisioon jne.
Pärle oli nii palju, et mul ei jäänud ühe korraga kõik isegi meelde. Tahaksin
rahulikult veel teist ja ehk ka kolmandat korda lavastust näha, et kõik nähtud
ja kuuldud naljad pärale jõuaksid.
Mustale
Kastile kohaselt on lavastuses keskmisest rohkem laulmist ja füüsilist
pingutust nõudvad liikumisseaded, mis teevad lavastuse eriti nauditavaks.
Näiteks on helilooja Siim Aimla loonud lavastuse jaoks päris mitmeid
heliteoseid, millel üsna geniaalsed laulusõnad. Neid siin ümber jutustada pole
mõtet, kuid soovitan kindlasti etenduse ajal laulusõnadele ka tähelepanu
pöörata. Lisaks kuuleme (peamiselt) Kaarel Targo esituses ka mitmeid selliseid
laule, mida muidu oleme harjunud teiste artistide esituses kuulma. Näiteks
tulevad esitusele katkendid Uku Suviste kahest viimasest eurolaulust. Üks
humoorikamatest lauluga stseenidest oli kindlasti stseen, kus Kaarel Targo
kehastatud Mart Helme laulis oma abikaasale “Võõra linna tulesid”.
Liikumisseadete
poolest jäi mulle (ja naeru valjususe järg otsustades, ka ülejäänud publikule)
kõige rohkem meelde hommikuvõimlemine, kus treeningvahendina kasutati
kirurgilist maski. Võimlemiskavas leidus nii kõigile tuttavaid puusaringe, kui
ka veidi rohkem edasijõudnutele mõeldud harjutusi. Veel jäi mulle meelde
Johannes Richard Seppingu suremise stseen. Tegemist pole otseselt liikumisega,
kuid näitlejate füüsilise võimekusega on see ikkagi seotud. Stseenis kus
Johannes Richard Sepping ära suri, moodustasid Laura Niils ja Rauno Polman
talle surivoodi. Sisuliselt tähendas see seda, et Polman ja Niils olid vähiasendis
ning Sepping lamas nende peal. Vahepeal see nn “surivoodi” liigutas seal peal
olevat inimest (nt tõstis ülakeha ülespoole). Võib-olla see hetk polnud teistele
meeldejääv, aga mul tekkis kohe mõte, et see on elektrooniline haiglavoodi, kus
me pidevalt tõstame inimesi niimoodi poollamavasse asendisse ja seega see jäi
mulle lihtsalt silma. Hiljem selguski, et tegemist on elektroonilise
surivoodiga. Tänapäeval on kõik võimalik, ka surivoodid võivad olla
elektroonilised.
Kohe
on aru saada, et lavastus on valminud äärmiselt tugeva trupi koostöös ja
sündinud improvisatsioonist. Sellist tiimitunnetust laval väga tihti ei näe,
kus kõik näitlejad arvestavad teineteisega ja keegi pole teistest tähtsam. Eks
trupi omavaheline sünergia on ka see, mis publiku nn “tööle” paneb. Mina
tundsin küll, et publik oli trupil käpa all ja reageerisid täpselt nii nagu
vaja ja seal, kus vaja. Eks mõni näitleja siiski eristus teistest mõne väikese
nüansi poolest veidi rohkem. Kaarel Targo jäi näiteks silma selle poolest, et
tema laulis kõige rohkem. Meestele jäi kindlasti silma Laura Niilsi rinnahoidja
näitamine, mis minu meelest oli veidi liiga odav trikk populaarsuse võitmiseks,
aga samas töötas hästi. Kaija M. Kalvet jäi mulle kõige rohkem meelde
Ida-Virumaa kaevandustöölise monoloogiga. Jaanika Tammaru jäi silma kõige
plastilisema liikumise poolest. Johannes Richard Sepping jäi meelde väga hea
flöödimängu poolest. Rauno Polman jäi minu jaoks hetkel kõige vähem
silmatorkavaks. Selles mõttes, et truppi sobitus ta suurepäraselt, kuid minu
meelest ei olnud talle antud mingit sellist ekstra nüanssi, millega ta oleks silmnähtavalt
teistest eristunud.
Trupi
ühtsust suurendas veelgi kõikide näitlejate ühesugune riietus. Peole kohaselt
kandsid kõik musti viigipükse, musta pintsakut ja valget triiksärki. Viisakale
riietusele kontrastiks olid näitlejad paljajalu. Esmapilgul võis selline
lahendus kummalisena paista, kuid liivas on paljajalu mugavam liikuda. Võiks
küsida, et miks siis üldse nii viisakad riided selga panna, kui plaanis on
liivas möllata? Vastus on väga lihtne. Kui üle pika aja saab pidu, siis tuleb
end viisakalt riidesse sättida. Mõnes mõttes on selline stiil isegi koroonaga
tekkinud mood. Kes meist ei oleks mõnes veebitunnis või -koosolekul olnud nii,
et seljas on ainult viisakas pluus, mis kaamera vaatevälja jääb, samal ajal kui
allpool on nt pidžaamapüksid või midagi muud mugavat. Kui jalad on liivas, siis
pole ju mõtet uhkeid jalanõusid jalga panna, sest need niikuinii näha ei jää.
Siiani
olen väga palju huvitavaid stseene juba ära maininud, millest võite omad
järeldused teha, et nauditavaid hetki jagub üsnagi ohtralt. Siiski tundus
mulle, et esimene vaatus oli tempokam ning rohkem konsentreeritum ja huvitavam
kui teine. Esimene vaatus oli nagu koroona esimene laine, kus oligi rohkem
sündmusi ja teadmatust, sest kõik oli uus ja keegi täpselt ei teadnud mida
oodata. Teine vaatus oli just nagu teine laine, kus tulid küll mõned üllatused,
kuid kohati jäi mulje justkui seda kõike oleks juba näinud ja üllatusi oli
vähem. Teises vaatuses pakkus kõige rohkem naudingut vaatuse lõpus olnud
reklaamide stseen. Ilmselt oleks ma rohkem naerda saanud, kui mul oleks kodus
televiisor ja ma teaksin, mis reklaamidest paroodiaid tehti. Hetkel tundsin ära
ainult Haribo, Barnie ja Old Spice reklaamid. Ja muidugi see legendaarne 2004. aasta
Coca-Cola reklaam. Huvitav, et keegi varem nii geniaalset avastust teinud pole.
Idee oli selles, et võeti mõni tuntud reklaam ja siis tehti see ümber vaktsiini
reklaamiks. Selle stseeni peaks pärast lavastuse mänguperioodi meedias
avalikukstama, äkki see motiveeriks inimesi vaktsineerima.
Kuigi
ma alustasin postitust negatiivsete emotsioonidega, siis lõpetan ma ainult
positiivsete nootidega. Ma pole terve suve jooksul ka nii palju head musta
huumorit saanud, kui nüüd ühel õhtul paari tunni jooksul. Üks asi on nali, aga
seda peab ka teha oskama, et see vajalikku emotsiooni tekitaks publikus. Ja
Must Kast juba oskab huumorit nauditavalt esitada.
Kõik
need, kes tunnevad et igasugused perekonnadraamad, armastuslood ja
inimestevahelised sasipuntrad on neid teatrilaval ära tüüdanud, võiksid “Pidu
katku ajal” vaatama minna. Musta huumorit armastavatele tervishoiutöötajatele
(kusjuures meile kehtib ka soodushind) soovitan eriti. Muidugi ka kõikidele
teistele, kes hindavad kõrgelt musta huumorit, huvitavaid liikumisseadeid ja
muusikat või on lihtsalt varasemalt Musta Kasti austajad. Uskuge mind, elamus
on garanteeritud. Minu jaoks oli “Pidu katku ajal” üks sõõm värsket õhku teiste
suvelavastuste seas.
Lavastaja:
Birgit Landberg
Dramaturg:
Paul Piik
Kunstnik:
Kristel Maamägi
Helilooja:
Siim Aimla
Liikumisjuht:
Raho Aadla
Valguskunstnik:
Emil Kallas
Laval:
Laura Niils
Jaanika Tammaru
Kaarel Targo
Kaija M Kalvet
Rauno Polman
Johannes R. Sepping
Rohkem infot lavastuse kohta ja pileteid saab SIIT
0 kommentaari:
Postita kommentaar