21. juulil 2021 Sakala 3 teatrimajas
Foto: Siim Vahur |
Ma
ei oska seda postitust kuidagi alustada. Väga raske on. Sest tegelikult oleksin
ma pidanud praegu kirjutama hoopis Saueaugu Teatritalu lavastusest “Kadunud
kodu”. Etendusest, mis jäi ära, sest meie seast lahkus ootamatult näitleja
Aleksander Eelmaa, kes lavastuses kaasa tegi.
“Ujujast”
kirjutan ma hoopis seetõttu, et minu auto otsustas katki minna ja seega polnud
mul lihtsalt tehniliselt võimalik Saueaugule sõita. See vist oli saatus, sest
üsna ebameeldiv oleks olnud 3h sõita, et teada saada, et etendust ei toimugi ja
siis 3h tagasi koju sõita. Eriti kui arvestada millistel põhjustel etendust ei
toimunud, siis see oleks veelgi ebameeldivamaks kogu olukorra muutnud. Nüüd
sain vähemalt negatiivsete tunnete asemel positiivseid emotsioone kogeda. Sest
uudis Eelmaa surmast jõudis minuni alles järgmisel hommikul ja nii sain
eelmisel õhtul muretult “Ujuja” etendust nautida.
Võiks
öelda, et “Ujuja” puhul on tegemist lausa meelteteatriga. Tavaliselt olen
harjunud, et vaatajates tekitatakse emotsioone sõnadega, mis lavalt meieni
kanduvad ning lavakujunduse ja liikumistega, mida me näeme. Sel korral oli
hoopis esimene emotsioon seotud lõhnaga, mis juba saali uksel ninna tungis.
Lavastuse temaatikale omaselt oli tegemist kloorilõhnaga. Tekkis tunne nagu ma oleksin
ujulasse sisenenud. Peab tunnistama, et ujulas olemise tunne püsis etenduse
lõpuni, sest lavastaja Märt Pius ja kunstnik Kristjan Suits olid lavastuse väga
loomutruult üles ehitanud.
Mulle
meeldis lavakujundus. Suur valge, veidi kõrgemate servadega poodium, mis oli
mõne sentimeetri paksuse veekihiga kaetud. Poodiumi pikematel külgedel oli
mõlemal pool viis stardipukki. Polnud mingit kahtlustki, et tegemist on
ujulaga. Ujula atmosfäärile aitas kaasa ka helikujundus, millest oli kuulda nii
ujumisest tekkivaid veehääli kui ka spordivõistlustelt tuttavat pasunahäält,
mis teavitab kohtumise lõppemisest. Oma lavastajadebüüti tegev Märt Pius oli
väga oskuslikult veerandaja lõppu tähistava pasunasignaali sättinud iga stseeni
lõppu. Pasunaheli saatel toimusid näitlejate vahetused laval. Selline stseenide
eristamine aitas publikul paremini mõista, et tegemist on erineval ajahetkel
toimuvate sündmustega.
Ujulas
viibimise illusiooni aitasid võimendada veelgi rohkem kostüümid. Eriti
efektselt mõjusid ujuja (Tõnis Niinemets) ja treeneri (Alo Kõrve) jalas olevad
kummiplätud. Maas oleva veekihi tõttu tekkis iga sammuga efektne lirtsumine,
mis on minu meelest ujulatele sama iseloomulik heli nagu ujujate tekitatud
veelainete helid (mida oli etenduse jooksul samuti korduvalt kuulda). Nagu
ühele tõsisele ujujale kohane, näeme Tõnis Niinemetsa kehastatud ujujat kogu
etenduse vältel ainult ujumispükstes. Ikka nendes pikemates pükstes, mida päris
ujujad kannavad, mitte sellistes pükstes, mida rannas meestel jalas näha võib.
Ka Alo Kõrve kehastatud treener oli ehtsale treenerile kohaselt lühikestes
pükstes ja polosärgis ning kandis kaelas vilet ning stopperit. Kahjuks ta seda
vilet küll kordagi ei kasutanud. Minu meelest piisab, kui kellelegi vile ja
stopper kaela panna, ning kõik saavad kohe aru, kelle või millega on tegemist.
Kui treeneri kõrval on ainult speedosid kandev mees, siis on üsna kindel, et
tegemist on ujumisega.
Sport
ei toimu ainult spordisaalides, vaid paljud otsused on seotud kabinettides
istuvate tähtsate inimestega. Seda osa spordimaailmast esindab ujuja vend
Daniel (Uku Uusberg), keda näeb teatrivaataja laval triiksärgis, hallis
ülikonnas ja nahkkingades. Hall ülikond sobib igapäevaselt advokaadileiba
teenivale Danielile nagu valatult, sest iseloomustab väga hästi tema suhtumist –
kui enda heaolu on mängus, siis tuleb olukorra kirjeldamiseks kasutada ähmaselt
halli pooltõde. Sarnaselt Danielile eristus riietuse poolest ujujast ja tema
treenerist ka Pauli endine füsioterapeut ja tüdruksõber Laura (Steffi Pähn), kes
kandis noorte tavalist tänavariietust – teksapükse, valget maikat, musta
nahktagi ning tumedaid tossusid. See riietus viitaks justkui kõikidele nendele
inimestele, kelleta sport ei saaks võimalik olla – sportlaste lähedased ning poolehoidjad,
kes on igapäevariietuses tulnud võistlustele kaasa elama.
Juba
kostüümid viitavad sellele, et lavastuse põhiidee on rääkida sellest, milline
on spordimaailm ja kas ilma keelatud ainete kasutamiseta on võimalik tippu
jõuda. Kuidas suhtuvad keelatud ainete kasutamisesse sportlase treenerid ja
lähedased. Etenduse jooksul on näha, et olenevalt sportlase tulemustest ja
sellest, mis nende tulemustega kaasneb, võib suhtumine keelatud ainetesse olla
hoopis erinev. Kui ainete tarvitamisest sõltub sinu pere heaolu, sinu maine
spordimaailmas ja ka armastus, siis see muudab kõike.
Nii
avastabki Daniel, kes pooldab puhast sporti, et ühel hetkel on ta asunud
varjama oma venna keelatud ainete tarvitamist. Danieli arvates sõltub Pauli
edust see, palju tema ise raha saab ja rahast sõltub see, millisesse kooli ta
saab tulevikus oma tütre panna ning kooli valik mõjutab seda kui edukaks tema
tütar saab. Ja nii see lumepall aina veereb ja veereb, sest sisimas tahavad
kõik olla ise edukad ning tahavad, et nende lastel oleks lihtsam edukaks saada.
Nagu Paul ise ütles, siis riigil on igasugused abipaketid nõrgematele
inimestele, et erinevaid kvoote täita. Keelatud ainete tarvitamine on abivahend
nõrgematele sportlastele, et täita tippsporti jõudmise norme. Ja tippu on vaja
jõuda, sest sa oled noorest saadik ainult treeninud ja sul pole pidevalt
trennis viibimise tõttu korralikku haridust, kodu ega perekonda. Ainus võimalus
maailmale näidata, et sa oled keegi, ongi jõuda tippu, saada palju raha ning
siis osta endale maja ja siis saab endale luua unistuste pere, kust ei puudu ka
koer.
Lavastus
on valminud koostöös Eesti Antidopingu ja Spordieetika SA-ga, mistõttu lavastus
ikkagi päris dopingu kasutamist ei propageeri. Pigem selgitab lavastus väga
hästi miks hakatakse keelatud aineid tarvitama, ning kuidas see lumepall
veerema hakkab, et ühel hetkel teavad keelatud ainete tarvitamisest päris
paljud inimesed, aga piltlikult öeldes pigistavad nad selles osas silma kinni. Lisaks
räägitakse ainete tarvitamise kõrvaltoimetest, mida tavaliselt ajakirjanduses
ei mainita. Näiteks, kuidas mõjub ainete tarvitamine, nende hankimine ja
varjamine sportlase vaimset ja füüsilist tervist. Isegi meie kõigi suurim hirm,
surm, tuuakse mängu.
Kuigi
teemad, millele lavastusega tähelepanu pööratakse, on pigem keerulised, on
lavastus tervikuna siiski nauditav. Kindlasti üheks edu märksõnaks on
suurepärane näitlejate valik. Ma usun, et kõik eestlased on harjunud, et kui
laval on Tõnis Niinemets, siis saab nalja. Selles osas pettuma ei pea. Kuigi
mulle tundus vahel, et mõned inimesed naersid ainult selle pärast, et Niinemets
tegi suu lahti ja kõik on harjunud, et kui Niinemets suu lahti teeb, siis tuleb
naerda. Ikka nii kõvasti naerda, et sinu vastas istuvad inimesed ka näesid,
kuidas sa naerad ja suurepärase nalja peale aplodeerid. Minu meelest sobis
Tõnis Niinemets ujuja rolli väga hästi, sest ta suutis välja mängida nii
koomilised hetked kui ka veidi tõsisemad stseenid. Ja füüsilise vormi poolest
oli ta ujujana samuti vägagi usutav.
Mul
oli väga hea meel Uku Uusbergi laval näha, sest teda ma pole väga tihti laval
nägema sattunud ja ikka on huvitav näha neid näitlejaid, keda nii tihti laval
nägema ei juhtu. Eriti meeldis mulle kuidas Uusberg mängis välja selle, et Danielil
kui targemal vennal on võimu oma rumalama venna üle ja tema otsustab milline
saab venna karjäär ujujana olema. Vendade omavahelise lavakeemia rikkus ära Alo
Kõrve kehastatud treener, kes minu meelest oli üsna ehtne vanakooli treener,
kes oli harjunud oma tahtmist saama. Eriti hästi näitas ta seda välja siis, kui
teatas Danielile, ettoo on juba järjest rääkinud 7 minutit ja 20 sekundit ning
nüüd on tema kord rääkida. Ja kuigi Daniel üritas vahele rääkida, jäi treeneri
sõna peale. Eks nii vist kipub alati olema.
Kõige
rohkem on mul kahju sellest, et Laurat kehastanud Steffi Pähn sai nii vähe
laval olla. Ma oleksin veidi rohkem tahtnud näha, mis Laura ja Pauli vahel
toimuma hakkab. Kindlasti oleks sellest midagi huvitavat välja tulnud. Sest nii
palju kui mina Pähna erinevates lavastustes näinud olen, suudab ta alati väga pinget
pakkuvaid rolle luua. Praegu jäi kogu lavastus minu jaoks liiga maskuliinseks
justnimelt seetõttu, et Pähna naiselikkus jäi kolme tugeva meeskarakteri varju.
Lisaks tundus mulle justkui oleksid meeste vahelised pinged leidnud lahenduse, aga
pinged Laura ning Pauli ja Laura ning Danieli vahel jäid alles.
Märt
Piusi tuleb igatahes kiita õnnestunud lavastajadebüüdi eest. Lavastuses oli nii
palju kujundeid, mis pani mind paljusid asju enda ümber hoopis teisiti nägema. Kasvõi
näiteks valge poodium, millel kogu tegevus toimub. Valge on ju klassikaline
puhtuse ja lootuse värv, mis antud kontekstis viitas puhtale spordile ja
kõikidele nendele lootustele, mis sportlastel ja nende lähedastel ning
treeneritel on. Kuni valge peale tekivad kollased okselaigud, mis võivad
puhtale sportlaskarjäärile koledad plekid jätta, kui neid kiirelt ära ei pühi.
Omaette kujund on ka vee peal kõndimine. Jätame sel korral Piibli kõrvale. Vesi
muudab pinnase libedaks ja nii tuleb poodiumil kõndides väga ettevaatlikult
liikuda, et mitte tasakaalu kaotada ja pikali kukkuda (mis Tõnis Niinemetsal
ühel korral peaaegu juhtunud oleks). Eks spordis ja elus üldse tuleb selliseid
tasakaalu otsimisi samuti väga palju ette, kus tuleb ettevaatlikult tasakaalu
otsides balansseerida, et mitte pikali lennata.
Ma
usun, et kes väga tahab, leiab lavastusest veel mitmeid teisigi kujundeid. Lisaks
veel päris mitmeid häid ütlemisi. Ma tõsiselt kahetsen, et ma sel korral oma
märkmiku maha jätsin, sest nii mõnegi tsitaadi oleks tahtnud üles kirjutada.
Seega vaatamist ja mõtlemist peaks kõikidele jaguma. Kindlasti on eriti palju
äratundmist nendes, kes ise on mingil tasemel sporti teinud. Kõikidele teistele
annab lavastus hea sissevaate spordimaailma telgitagustesse. Kindlasti ei ole
kõik teemad, mida lavastuses kajastatakse seotud spordimaailmaga. Käsitlemist
leiavad ka armastus, edukus, peresuhted ja eetilisus laiemalt. Kohati paneb laval
nähtu meid asju päris põhjalikult ümber hindama. Mina näiteks mõtlesin
teatrisaalist väljudes sellele, et kas kõik edukad inimesed on ikka päris ausate
võtete abil edukaks saanud. Sportlaste puhul küll aeg-ajalt neid
dopinguskandaale tuleb avalikuks, kuid kui palju on tegelikult spordis (ja elus
üldse) varjatud saladusi, mida kõrvaltvaatajad ei tea?
Mina
igatahes soovitan “Ujujat” vaatama minna. Selles mõttes polnud küll tegemist
klassikalise suvelavastusega, sest etendused ei toimu vabas õhus, kuid lavastus
tervikuna oli vägagi nauditav. Ma usun, et lavastust võiks isegi peale
suvehooaega edasi mängida. Kuna lavastus oli hästi mitmeplaaniline, siis ma
usun, et igaüks leiab sealt midagi enda jaoks. Need, kes harva teatrisse
satuvad ei pea igavust kartma ja need, kes soovivad suvel intellektuaalsemat
teatrit näha, leiavad ka endale meelepärast mõtlemisainet. Ja juba
vendadevahelise kaklus(maadlus)stseeni pärast tasub teatrisse minna. Kui
tavaliselt kakeldakse nii, et verd lendab, siis sel korral lendab vet kahte
lehte laiali. Kuna public on paigutatud teineteisega vastamisi istuma, siis
esimestes ridades istujad võivad saada tõelise meelteteatri etenduse osaliseks,
lahkudes saalist osaliselt märgade riietega. Oleneb sellest, kui hoogu Niinemets
ja Uusberg oma veemängudega satuvad.
Autor:
Lucas Hnath
Lavastaja:
Märt Pius
Kunstnik:
Kristjan Suits
Tõlkija:
Paavo Piik
Mängisid:
Tõnis Niinemets – ujuja Paul
Steffi Pähn – Laura (Pauli endine tüdruksõber ja
füsioterapeut)
Uku Uusberg – Daniel (Pauli advokaadist vend)
Alo Kõrve – treener
Pileteid saab Piletilevist
0 kommentaari:
Postita kommentaar