10. juulil 2021 Staadioni 48 hoovis, Tartus
Päisefoto on pärit Emajõe Suveteatri Facebooki leheküljelt |
Mina
olen üks nendest, kes selle praeguse kuumalaine üle üldse ei rõõmusta. Ma pigem
rõõmustan, kui talvel on sama ohtralt külmakraade, kui praegu soojakraade on.
Seega oli mul väga hea meel Staadioni tänavale endise hullumaja hoovi jõudes
näha, et teatripublik on mõnusasti puude alla istuma pandud. Ega seal väga muud
varianti poleks olnudki, aga praeguse kuumusega tundus puude vilus istumine
tõelise luksusena. Juba see on üks põhjus, miks teatrisse minna. Saate etendust
nautida ilma et päike silma või pähe paistaks ja ei pea muretsema, kuidas
liigne päike ja kuumus teie tervisele mõjub. Loomulikult on põhjusi, miks
“Kasuema” vaatama minna kordades rohkem.
Esiteks
kindlasti see, et kuuldused suurepärasest lavastusest on kaugele jõudnud.
Emajõe Suveteater mängis eelmisel ja üle-eelmisel suvel Silvia Rannamaa “Kadri”
lavastust ja juba enne esietendust kiideti “Kasuema” ohtralt. Seega on kõikide
ootused ka järjelavastusele põhjendatult suured, sest kõik tahavad teada, mis
Kadrist edasi saab. Mindki meelitasid sel korral teatrisse just need kuuldused,
et “Kadri” oli menuk ja kõik ootavad, et saaks juba järge näha. Kui sa pole
lavastuse kohta mitte ühtegi halba sõna kuulnud, siis on ju kindel, et tahaks
ise ka seda imelavastust näha. Kuigi ma kahjuks “Kadrit” ei näinud, siis võin
kinnitada, et kuuldused sellest, et ka “Kasuema” on sama suurepärane lavastus,
vastavad täielikult tõele. Mul läheb raskeks, et kõik need asjad, mis hästi
olid, üles loetleda selliselt, et see postitus väga pikaks ei läheks. Lihtsam
oleks vist öelda, et tegemist on suurepärase lavastusega ja kõikidel tasub
teatrisse minna. Siis saaksid kõik ise näha ja kogeda, mis hästi on. Aga ma
siiski proovin veidi enda emotsioone ja mõtteid edasi anda.
Kui
nüüd päris aus olla, siis ma pole kindel, kas ma kunagi Silvia Rannamaa
"Kadri” ja “Kadri Kasuema" raamatuid üldse lugenud olengi. Ilmselt
mitte. See-eest tean ma väga hästi Leida Laiuse ja Arvo Iho filmi "Naerata
ometi", mis on "Kadri Kasuema" põhjal valminud. Filmi tean
ainult seepärast, et ma olen pärit sellisest kohast nagu Tilsi, kus seda filmi
omal ajal filmiti ja selles samas lastekodus on mu ema kasvatajana töötanud ja
ma olen seal lastekodu ruumides ja ümbruses sisuliselt oma lapsepõlve mööda
saatnud. Ja kui sinu kodukohas on filmi tehtud, siis sa ikka vaatad seda, ka
siis, kui see on filmitud enne seda, kui sina sündisid. Seega mingid sündmused
olid tänu filmile tuttavad. Kuigi kummaline on see, et filmist suutsin ma end
paremini distantseerida, kui äsja nähtud etendusest ja ma ei mäleta, et film
minus sellist emotsioonide virr-varri oleks tekitanud. Ilmselt on asi
selles, et filmi põhjal on juba aru saada, et need pole nüüdsama toimuvad
sündmused ja seega on lihtsam aru saada, et see mida meile parajasti näidatakse
on ainult mäng. Samas teatrietenduse puhul viibid sa tegelastega samal
ajahetkel samas ruumis ja see mõjutab sind hoopis teisiti, sest sa hingad sama
õhku ja see justkui muudab sind osaks nendest sündmustest, mida sa enda ümber
toimumas näed. Nüüd läks vist veidi keeruliseks, aga ma loodan, et te saite mu
mõttest aru.
Tasub
vist kohe alguses ära mainida, et sisu poolest väga roosilise lavastusega
tegemist ei ole. Siiski tuleb Emajõe Suveteatrile au anda, sest hoolimata
rasketest teemadest on lavastus väga õnnestunult välja tulnud ja kuigi vahepeal
muutuvad silmad oi-oi kui märjaks, siis etenduse lõppedes valdavad publikut
ikkagi positiivsed emotsioonid. Ma täiesti teadlikult julgen neid enda mõtteid
ka kaaskülasajatele suhu panna, sest minu ees istuvad naised arutasid omavahel
täpselt seda sama mõtet, et kurbus ja rõõm käivad käsikäes. Ja te ei tea, kui
hea meel oli mul näha, et mõned inimesed panid lausa päikeseprillid ette, et
enda veekalkvel silmi peita. Tuleb välja, et ma pole ainus piripill, kes
teatris pidevalt nutuga võitlema peab. Kui tavaliselt ma ikkagi tajun selle
hetke ära, millal mu silmad märjaks muutuvad, siis nüüd olin ma laval
toimuvasse nii süvenenud, et isegi ei saanud aru, et mul pisarad silmist
voolavad.
Suuresti
oli pisarate põhjuseks ikkagi see suurem lugu, mis etendust vaadates minu (ja
ilmselt ka teiste teatrikülastajate) peas tekkis. Kui kurb on see, mida
armastuse puudumine võib lastele ja noortele teha. Kas me tegelikult üldse
mõtleme sellele, miks lapsed halvasti käituvad. Väga lihtne on nendega
pahandada ja kui pahandamisest mingit kasu pole, lapsed raskesti
kasvatatavateks sildistada. Kui tihti me mõtleme sellele, et äkki selle halva
käitumise taga on püüe armastust otsida, sest ainus moodus kuidas laps endale
tähelepanu saab, on siis kui ta pahandust teeb. Minu meelest tuli etendusest
see kõige paremini välja pisikese Sassi puhul (kes hoolimata oma hüüdnimest
Sass, oli tegelikult tüdruk), kes tahtis välismaale põgeneda, sest välismaal on
kõik parem ja nii ta lootis välismaalt leida endale ka armastava perekonna.
Senini olid kõik temaga internaatkoolis ainult pahandanud, sest oli tema see,
kes pidevalt pahandusi tegi. Kuid siis tuli Kadri, kes püüdis headuse ja
armastusega Sassile läheneda ning ühtlasi selgus, et kõik pahandused, mida Sass
oli korraldanud, olid tegelikult tehtud hea eesmärgi nimel. Kuid keegi teine
seda ei teadnud, sest keegi polnud Sassile nii lähedale pääsenud, et tema lugu
ära kuulata. Siinkohal võiks vist küll öelda, et headus ja armastus päästavad
maailma. Ja see oligi nii kurb, et selliseid tõsiasju, nagu armastust ja
headust, peavad meile, täiskasvanutele, õpetama lapsed. Miks me täiskasvanuks
saades selle kõik ära unustame, mida me lapsena teadsime ja tundsime?
Lisaks
muidugi see päris armastuse teema. Kuna valdavalt olid sündmuste keskmes ikkagi
suured tüdrukud ja poisid, siis näidati päris palju ka poiste ja tüdrukute
vahelist armastust. Seda on kõige lihtsam kokku võtta vana tõega, et
vihkamisest armastuseni on ainult üks samm. Eks seda ole meist vist kõik
kuulnud, et kui poiss sind patsist või seelikust tirib, siis sa meeldid talle.
Sarnaseid käitumisjooni on ka “Kasuema” tegelaste puhul näha. Alguses olid
poisid ja tüdrukud omavahel sõjajalal, kuid ometigi oli näha, et vastassugupoolele
taheti meeldida. Kuni juhtusid sündmused, mis mõjutasid kõiki. Mis selle
armastuse kurvaks teeb on see, kui sa oled aru saanud, et tunne, mida sa seni
vihkamiseks pidasid on tegelikult armastus. Ja siis ühel päeval sinu armastatut
lihtsalt enam ei ole. See lihtsalt on nii ülekohtune, et ajab nutma. Ka siis,
kui see juhtuks täiskasvanutega, oleks see kurb olnud, aga hetkel olid
tegelasteks noored, kes niigi on oma elus palju kannatama pidanud ja see muutis
sündmused vähemalt minu jaoks veelgi traagilisemaks.
Et
nüüd lavastusest nii kurba muljet ei jääks, siis peab tõdema, et lavastaja
Andres Dvinjaninov oli suutnud kogu lavastuse nii hästi lavale tuua, et see
kurbus käis nalja, naeru ja lauludega käsikäes ning pisarad kadusid sama
kiirelt kui nad tekkinud olid (kui mitte veelgi kiiremini). Minu meelest
peaksime me kõik lavastusest õppima seda, kuidas negatiivsetes sündmustes leida
see pisitillukene positiivne nüanss üles, mis aitaks meil edasi liikuda ja
tulevikus ka elust jälle rõõmu tunda. Nii nagu tingimusteta armastust, õpetab
“Kasuema” meile ka seda, kuidas rasketest aegadest üle olla. Ja eestlased on ju
laulurahvas. Kui on kirjas, et tegemist on muusikalise koguperelavastusega,
siis võite kindlad olla, et laulud teevad momentaalselt vaatajatel tuju heaks.
Eriti kui laulud on esitatud sellise energiaga. Ega palju puudu ei jäänud, et publik
oleks hakanud kaasa laulma.
Ma
siiralt imestan selle üle, kui andekaid noori meie ümber leidub. Jah, lapsi
ning noori kasutatakse lavastustes ja filmides väga palju, kuid kui nad panna
kutseliste näitlejate kõrvale, siis on ikkagi aru saada, et lapsed on laval või
ekraanil veidi kramplikud ja seega on nende rollid veidi pingutatud. Teate, ma
üldse ei liialda, kui ma ütlen, et sel korral olid noored peajagu kutselistest
näitlejatest üle. Esiteks oli laval väga palju eri vanuses noori ja nad kõik
laulsid ja tantsisid lisaks näitlemisele. Veelgi enam, kõik kandvad rollid olid
noortel, kutselised näitlejad olid episoodilistes rollides. Ja need
osatäitmised ei olnud üldse pingutatud, vaid tulid täiesti loomulikult välja.
Kohati tundus mulle, et sel korral olid kutselised näitlejad need, kes natukene
liiga palju “näitlesid”. Kuna tegemist oli muusikalise lavastusega, siis
meeldisid mulle kõige enam tantsunumbritega laulud. Need olid täis sellist
energiat, et ilmselt oleks sellest energiast saanud terve Tartu linna jaoks
elektrit toota. Vähemalt publik sai korralikult positiivse energiaga laetud. Neid
noori ja seda energiat, mis nendega koos lavale saabub, peab lihtsalt ise
nägema, sest mina ei oska seda sõnades edasi anda.
Kõige
rohkem meeldis mulle pisikest Sassi kehastanud Kirke Kallaste. Tundus, et ta
oli kõikidest teistest noorem ja kui ma alguses teda laval nägin, siis ma olin
üsna kindel, et ta ütleb väga püüdlikult pähe õpitud teksti. Aga vastupidiselt
minu eelarvamusele suutis ta ülimalt loomulikult pahareti rolli välja mängida.
Ja vaieldamatult oli just Sass see, kes publikut kõige rohkem naerma ajas oma
jutuga. Minu lemmik hetk oli kohe alguses, kui lapsed lavale laulma tulid ja
kuidas siis Sass esireas vaikselt enda seelikut üles keris. See oli nii
loomulik, et mul korraks tekkis tunne, et see ongi päris, mitte lavastatud.
Siis ühel hetkel sain aru, et see on ikka lavastatud, kuid päris kindel ma
selles ikkagi ei ole, sest see liigutus tuli nii loomulikult. Lausa uskumatu,
et nii väikene tüdruk nii tõetruult ja pingevabalt laval toimetab. Veel meeldis
mulle Sassi puhul tal peas olnud rätt. Kavalehel oleval pildil ja Facebookis
nähtud piltidel ma seda rätti ei näinud. Samas on see rätt geniaalne lisandus.
Kui ma kavalehel olevat pilti vaatan, siis näeb Kirke Kallaste üsna ingellik
välja ja selliste blondide juustega ja pika patsiga pisikese tüdruku puhul
poleks tema pahandused nii hästi mõjunud. Aga see rätt andis just selle
vajaliku lisanduse, et tõsimeeli uskuda, et Sass ongi üks metsik tegelane.
Kuna
ma “Kadrit” näinud ei ole, siis mind üllatas ka nimitegelast kehastanud Ella
Cecilia Claesson, kes kandis peaosa väga suurepäraselt välja. Seda on nüüd küll
veidi imelik öelda, kuid kõige rohkem meeldis mulle lõpustseen, kus ta
armastatule mõeldes nutma hakkas. Kas üldse tohib ja saab öelda, et mulle
meeldib kedagi nutmas näha? Ma pole kindel, kas ma nii ehedaid pisaraid laval
kunagi näinud olengi. Ja siis see nutetud nägu, mis etenduse lõpus naervaks
näoks muutus. Sellist ehedat emotsiooni ei ole veel ükski kutseline näitleja
lavalt mulle pakkunud. Mina võtan Ella Cecilia Claessoni ees igatahes mütsi
maha. Tõeline näitleja kelles on koos teatri sübolid – nuttev ja naerev nägu.
Kogu tema osatäitmine oli väga hea, kuid need lõpustseenid jäid mulle nii
eredalt meelde, et külm jutt käis südame alt läbi.
Veel
jäid mulle silma Tuule Õige pisikese Ainana, Hella Niitra grupivanem Vestana,
Katrina Laur Annena, Kärt Tõnissaar Tinkana ning Karl Kristjan Puusepp Entuna.
Mikk Kaasik paljulubava pianisti Svenina oli ka suurepärane, kuid see, et Mikk
Kaasik on andekas, pole enam mingi uudis, sest teda olen ma varem lavalaudadel
näinud nii näitlemas kui ka laulmas. Seega tema mind nii palju ei üllatanud,
kui kõik teised noored. Nagu ma juba enne ütlesin, siis tegelikult olid kõik noored
äärmiselt tublid ja üsna halb tunne on kedagi niimoodi eraldi välja tuua.
Siiski tundub mulle, et enamus siin nimeliselt välja toodutest jäid silma
eelkõige seetõttu, et nende kehastataval tegelasel oli selliseid iseloomujooni,
mille tõttu nad teistest veidi rohkem silma paistsid. Sest mängisid kõik
ühtviisi hästi ja noortest koosnev trupp oli äärmiselt tugev.
Lisaks
noortele teevad lavastuses kaasa ka kolm kutselist näitlejat. Riho Kütsar
Vanemuisest, kes kehastab Kadri isa, ja keda me näeme ainult lavastuse alguses.
Kadri kasuema kehastab Ingrid Isotamm Karlova Teatrist. Lisaks kasuemale
kehastab Isotamm ka Entu ema ja ohvitseride klubi ansambli lauljat. Kõik
osatäitmised tulid Isotammel hästi välja, aga kõige huvitavam oli vaadata Entu
ema, sest selles naises oli kõige rohkem karakterit. Isotamm on minu meelest
väga hea karakternäitleja. Tundus, et ka publikus olnud lastele jäi Isotamme
kehastatud Entu ema silma, sest ma kuulsin etenduse lõpus lapsi omavahel
arutamas, et kas Kadri ja Entu olid siis tegelikult õde-venda, sest neil oli
üks ema. Ja see polnud üldse hea ema, kui ta oma lapse suitsuga ära tappis. Ja
kuidas ema oli vahepeal muutunud, sest alguses oli ta natukene ikkagi hea, sest
õmbles KAdrile kleite, aga pärast lõi teda juba kotiga. Kutselistest
näitlejatest sai lavaaega kõige rohkem Ülle Kaljuste Eesti Draamateatrist, kes
kehastas kasvataja Siimsonit. Kaljuste tegi hea osatäitmise, olles noortele
heaks partneriks laval. Kuigi Kaljuste kehastab tavaliselt jõulisi naisi, siis
sel korral oli tema kehastatud kasvataja Siimson küll nõudlik ja jõuline, kuid ei
jäänud laval domineerima, lastes noortel särada.
Seda
suurepärast lavastust ei oleks ilma lavastajata, keda ma juba eespool veidi
kiitsin. Mulle tundub, et Dvinjaninov on üks neid väheseid lavastajaid, kes
suudab absoluutselt kõikide inimestega suhelda nii, et ta saab oma tahtmise
(heas mõttes muidugi). Nii palju kui ma teda ka Kaunimate Aastate Vennaskonnaga
esinemas olen näinud, suudab ta igas vanuses ja rahvusest inimesed käima
tõmmata. Eks seda sama oskust on ka lavastajal vaja, tõmmata näitlejad käima,
et nad hakkaksid julgelt erinevaid lahendusi oma rolli jaoks pakkuma. Noortega
on see muidugi keerulisem, aga ilmselt on kõik minuga nõus, et “Kasuemas” annab
viimne kui üks inimene laval endast maksimumi, ja see saab olla ainult hea
lavastaja teene, kes sellise trupi on kokku pannud. Trupp on sel korral väga
tugev ja on tunda, et väga üksmeelne, mis ilmselt tingib ka selle, et neil ongi
üksteisega nauditav koos laval olla ja see emotsioon kiirgub ka vaatajasse.
Sama
suurt kiitust väärivad ka muusikaline kujundaja Ele Sonn, kes lastele kõik need
laulud selgeks on õpetanud ning koreograaf Heili Lindepuu, kes laulude juurde
sobilikud liikumisseaded tegi. Mõned laulunumbrid olid kohati nii
suurejooneliste liikumisseadetega, et selliseid numbreid näeb eraldi mõnel
kontsertetendusel, mitte teatrilaval. Veelgi vähem oskaks selliseid
tantsunumbreid oodata noortelt, aga ometigi just noored on need, kes sel korral
neid suurejoonelisi etteasteid esitavad. Kui nüüd midagi ette heita, siis
ainult seda, et nende kaasahaaravate lauludega pole plaati välja antud. Ma
usun, et see oleks päris hea tuluallikas olnud, sest emotsioon, mida lavastus
pakub on vägev ja mina isiklikult tahaksin seda emotsiooni ka hiljem kogeda
ning lavastuses kõlanud lauludega plaat oleks selleks suurepärane abimees.
Kui
juba kiituseks läks, siis peab kiitma ka kunstnik Arthur Arulat. Eriti jäid
mulle silma poiste ja tüdrukute wc-d, mis olid vastavalt soo stereotüüpidele
kujundatud. Tüdrukute wc uks punase ja poiste oma Sinise värviga värvitud. Ajastut
andsid edasi ka uste kohal rippuvad kirjad, nt “Õppida, õppida, õppida”. Ja
muidugi koolivorm – sinised pihikseelikud tüdrukutel ja põlvikud. Poisse oli
laval vähem ja nende koolivorm tundus olevat vabam, kui tüdrukutel. Vähemalt ma
ei pannud tähele, et kõikidel postel samasugused sinised püksid oleksid olnud.
Kirsiks
tordil on muidugi lavastuse mängupaik. Kunagine Tartu Psühhiaatriahaigla näeb
välja täpselt selline, et see võiks olla ka internaatkool. See omakorda pakub
veelgi rohkem seda tunnet, et kõik ümberringi toimuv ongi päriselt. Eks seda
tunnet võimendatakse ka lavastuse ülesehitusega, kus publiku oleks justkui
kooli avatud uste päevale tulnud publik, kes tahab koolist ülevaadet saada. See
missioon on igatahes edukalt täidetud, sest mina sain väga tõeliselt valusa
ülevaate internaatkoolist ja sealsete laste sisemaailmast. Selles mõttes on
endine hullumaja ka veidi sümboolne mängukoht, viidates laste katkistele
hingedele. Ehk pani ka mängupaik täiskasvanuid veidi rohkem sellele mõtlema,
kuidas nad oma lapsi armastavad ja loodetavasti näitavad nad seda armastust oma
lastele ka pärast teatris käiku rohkem välja.
Vaieldamatult
on tegemist selle suve ühe kaasahaaravama lavastusega, mida tasub vaatama
minna. Seega, soovitan piletite ostmisega kiirustada, sest kuuludes suurepärasest
lavastusest levivad kulutulena ja piletid kaovad kiirelt. Mina igatahes annan
enda garantii, et tegemist on täpselt sellise lavastusega, milline üks
suvelavastus olema peab. Seal on nalja ja naeru, energiat, mõnus atmosfäär
(mille loovad asukoht, kostüümid, muusika, liikumine ja muidugi inimesed),
sisukas lugu ning suurepärased näitlejatööd. Eks natukene tuleb sellega muidugi
arvestada, et lavastus toimub väljas ja teised linna- ning loodushääled
mõjutavad lavastust ja pingid pole ehk sama pehmed kui teatrisaalis, kuid see
kõik kuulub minu meelest samuti suvelavastuse võlude juurde. Igatahes on aru
saada, et Emajõe Suveteater on suvelavastuste korraldamisel tõeline veteran ja
teab, kuidas teatripublikut suvel rõõmustada.
Aitäh,
Emajõe Suveteater, et te olemas olete ja palju õnne veerandsaja aasta täitumise
puhul!
Autor: Silvia Rannamaa
Dramatiseerija: Aidi Vallik
Lavastaja: Andres Dvinjaninov
Kunstnik: Arthur Arula
Muusikajuht: Ele Sonn
Liikumisjuht: Heili Lindepuu
Mängisid:
Ella
Cecilia Claesson – Kadri
Karl
Kristjan Puusepp – Enrico Adamson
Mikk
Kaasik – Sven Purre
Ülle
Kaljuste – kasvataja Siimson
Riho
Kütsar – Ülo Jalakas (Kadri isa)
Ingrid
Isotamm – Gina Jalakas (Kadri kasuema); Enrico ema; ohvitseride maja
ansambli liige
Kirke
Kallaste – Sass
Tuule
Õige – Aina
Hella
Niitra – Vesta
Stella
Seim – Liki; ohvitseride maja ansambli liige
Kärt
Tõnissaar – Tinka
Jaana
Sommermann – Marelle
Katrina
Laur – Anne
Mairo
Libba – Andres
Robin
Haga – Aadu
Gerda
Lehis – haiglaõde
Janeli
Remmelkoor – haiglaõde
Emily
Susanna Knotts – ohvitseride maja administraator
Maarja-Liis
Nurja – ohvitseride maja ansambli liige
Emily
Mäesepp – ohvitseride maja ansambli liige
Ansabel
EFEKTIIV koosseisus:
Mikk
Kaasik - klaver, vokaal
Kaspar
Kiisk - soolokitarr, vokaal
Lota-Loviis
Rohtla - basskitarr
Mattias
Mäesalu – trummid
Kellel lavastuse vastu huvi tekkis, siis kõik mänguajad ja piletiinfo leiab Emajõe Suveteatri koduleheküljelt
2022 mängitakse seda endises vene (praeguses Kroonuaia) koolis, Puiestee 6. Aga muus osas kirjutan postitusele kahe käega alla - väga hea etendus.
VastaKustuta