30. juunil 2021 Kammivabriku sündmuskeskuses
Päisefoto autor Maris Savik |
Kui
viimasel ajal on kõik mu teatriskäigud pikemalt ette planeeritud, siis sel
korral sattusin peaaegu juhuse tahtel teatrisse. Mulle omaselt tuli kell 18
idee, et tahaks õhtul teatrisse minna, sest argipäevast oli lõõgastust vaja.
Kuna kaugele poleks jõudnud, siis valisingi Vanemuise lavastuse “1984”. Eks
natukene ajendas mind teatrisse minema ka väikene teatriteadlase pisik minu
sees. Kui lavastust teevad duo Karl Laumets ja Kristjan Suits, siis ilmselgelt
kõik teatriteadlased tunnevad mingil määral lavastuse vastu huvi, sest sellest
tõotab tulla midagi väga head. Sest selle duo varasemad tööd (nt “Peer Gynt” Ugalas
ja 2020 aasta vabariigi aastapäeva kontsert-aktus) on olnud nauditavad ja
huvitavad. Kuigi ma “Peer Gynti” pole ise näinud, meeldis mulle vabariigi
aastapäeva lindude teemaline kontsert-aktus väga ja seega tahtsin ma näha, mida
duo Laumets-Suits sel korral rahvale pakuvad.
Siiski
olin ma veidi skeptiline, sest Vanemuine ise nimetas lavastust
tulevikudüstoopiaks. Ma pole eriline ulme ja sci-fi fänn, millele minu meelest
sõna tulevikudüstoopia vägagi selgelt viitab. Kui žanr ei meeldi, siis vist ei
ole vaja teatrisse minna. Kunagi ammu (ilmselt veel gümnaasiumis olles) olen ma
Orwelli “1984” läbi lugenud, kuid ma ei mäleta sellest mitte midagi, mis ilmselt
viitab sellele, et raamatu sisu mulle huvi ei pakkunud, sest muidu oleks mul
lavastuse tegelaste nimedega kasvõi mingi mälestus meelde tulnud. Praegu lugesin
internetist kavalehte ja raamatust ei meenunud mitte midagi. Kui mul poleks
loetud raamatute nimekirjas mustvalgelt seda kirjas, et ma olen “1984” lugenud,
siis ma oleksin kindel, et ma jätsin selle raamatu gümnaasiumis vahele. Ometigi
otsustasin ma, et võiks teatrisse minna ja hinges oli ka parasjagu elevust, et
mis mind seal siis ees ootab. Õnneks olen ma seda sorti inimene, et isegi kui
süžee või žanr väga meelepärane pole, siis teatrimaagiat saab ikka teatris
nautida ja seda tasub oodata.
Kahjuks
väga põhjalikku analüüsi ma teha ei saa, sest ma unustasin oma prillid koju ja
nii oli 19. reast vaade päris kehvake. Minu õnneks oli väga suur osa
lavastusest lahendatud suure ekraani abil ja vähemalt seda, mida ekraanil
näidati, nägin ma väga hästi. Eks ma nägin ka laval tegutsevaid näitlejaid,
kuid pigem olid nad nii pisikesed, et näoilmeid ma ei näinud. Vahel sain ka
ainult hääle järgi aru, kes parasjagu räägib, sest kui nad laua taga istusid,
siis mina ilma prillideta rääkijat eristada ei suutnud. Eriti siis, kui suurelt
ekraanilt näidati ainult Winston Smithi (Robert Annus) tegelaskuju. Samas on
see puhtalt minu enda lollus, et ma mitte midagi ei näinud. Sest ma vaatasin
piletit ostes, et see on nii tagumises reas ja mõtlesin sellele, kuidas sealt
nähtavus on, aga selle peale ei tulnud, et prillid tuleks ikka kaasa võtta (see
on see, kui sa igapäevaselt prille ei kasuta). Nähtavus oli muidu hea, sest
tribüünid olid tõusuga, aga lühinägelikud võiksid ikkagi prillid kaasa võtta.
Mõnes
mõttes oli ülevalt isegi parem vaadata, sest esimestest ridadest oleks veidi
ebamugav olnud üles ekraanile vaadata. Ja päris ekraanile vaatamisest ei
pääsenud keegi, sest ekraan mitte ei näidanud suurelt laval toimuvat, vaid
vahel nägi ekraanil ka stseene, mis ei toimunud otseselt laval. Seega polnudki
muud variant, kui ainult ekraanil toimuvat jälgida. Mingi hetk jäeti küll
mulje, et osa stseenidest olid filmitud lava taga ja neid näidatakse lihtsalt
ekraani vahendusel, kuid mulle tundus siiski, et need stseenid olid tegelikult
varem ära filmitud. Ma lihtsalt ei usu, et näitlejad oleksid nii kiiresti
suutnud end lava taga filmitavaks stseeniks ette valmistada. Teiste stseenide
puhul oli näha, et ekraanil olev tegevus polnud laval toimuvaga sünkroonis ja
järelikult oli osa ekraanil toimuvast eelnevalt valmis filmitud. Eks see ole
muidugi keerulisem variant, et osad klipid on varem valmis filmitud ja teised
klipid tuleb nö etenduse käigus kohapeal filmida. Mõnes mõttes on filmi
kasutamine hea, sest filmi abil saab näidata rohkem tegevusi, kui seda saaks
teatrilaval teha, kuid samas tekib siis küsimus, et milleks teatrisse minna,
kui seda sama asja võiks ka video vahendusel vaadata.
Loo
seisukohast oli ekraan oluline, kuna ekraani abil jälgis partei, kelle võimu
all kogu ühiskond oli, kõikide inimeste tegemisi. Seda illusiooni aitas
kõrgemal istumine ka väga hästi tekitada, kuna kõrgelt jäigi tunne nagu publik
olekski see Suur Vend või partei, kes tegelaste elu ja toimetamisi ülevalt jälgib.
Ometigi tundub mulle, et ekraanide kasutamine teatris on veidi libe tee, sest
kuigi ekraan võimaldab näidata seda, mida laval näidata ei saa, kaotab ekraan
ära selle mängu ja kujutlusvõime mis minu meelest on üks väga oluline osa
teatrist. Kui meile näidatakse video vahendusel näiteks kaske, siis kõik näevadki
kaske, aga kui me näeme laval nt riidenagi, mida me peame kasena ette kujutama,
siis see mõjutab kogu meie etenduse tajumist.
Näitlejate
kohta ei saa mitte ühtegi halba sõna öelda. On näha, et Laumets on hooliaklt
valinud, keda ta enda lavastusse mängima tahab. Nii leiame näitlejate hulgast lisaks
Vanemuise näitlejatele veel Gert Raudsepa ja Ott Sepa, kes sobituvad truppi
nagu rusikas silmaauku. Kuna ma ei suutnud näitlejate miimikat ja suuresti ka
pisemaid liigutusi näha, siis on mul sel korral raske öelda, kes kõige rohkem
silma paistis. Sest enamasti ma vaatan tervikut. Julgeksin väita, et kogu trupp
oli võrdselt hea ja kellegi osatäitmise kohta midagi halba öelda ei saa. Ehk
kõige eredam hetk oli minu jaoks see, kui Maarja Johanna Mägi kehastatud naine tegi
suurel ekraanil hommikuvõimlemist. See stseen mõjus korraks nii, et tahaks ka
ise toolilt püsti tõusta ja hommikuvõimlemist kaasa teha. See läbitungiv pilk,
mis suurelt ekraanilt vastu vaatas, lihtsalt nõudis, et keegi ei viiliks. Samas
oleks see päris huvitav vaatepilt olnud, kui kogu saal oleks oma kohtadel
võimlema hakanud. Kuigi see oleks võinud väga halvasti lõppeda, sest toolid
olid liiga tihedalt üksteise kõrval ja ega publikul polnud liigutamiseks väga
palju ruumi.
Etendus
kestis kokku kaks tundi ja oli ilma vaheajata. Arvestades seda, kui palju oli
publikut saalis ja kui soojad ilmad väljas on, oleks vaheaeg ilmselt olnud hea
mõte. Sest oli näha, et esimestest ridadest hiilisid inimesed keset etendust
minema ja tagapool hakkas kellelgi lausa nii halb, et ta kollabeerus ja etendus
pandi korraks seisma, et saaks selle inimese saalist välja viia. Tekkinud pausi
kasutasid ka väga paljud teised ära, et saalist välja saada. Ka mul kippus
vahepeal mõte uitama minema, sest leidsin end mõttelt, et olemine pole kõige
parem. Seega hea soovitus on saali veepudel kaasa võtta ja riietuda vastavalt
ilmastikule, arvestades seda, et saalis on ka pigem soe kui jahe. Samas võis
olla saalist lahkumise põhjus ka selles, et lavastus ei pakkunud inimestele
piisavalt huvi. Vähemalt minu ees istuvad külastajad arutasid omavahel, et
millal vaheaeg tuleb, et tahaks ära minna, sest sellist asja ei suuda kaua
vaadata.
Kindlasti
kõnetab “1984” sisu eestlasi rohkem kui ehk näiteks mõnes vabas lääneriigis
üles kasvanud inimesi. Oli ju ka meil Nõukogude Liidu ajal üsnagi piiratud
vabadus ja võimuorganid jälgisid teisitimõtlejaid veel eriti hoolega. Sarnasel
teemal räägib ka lavastus. Kuigi seal on tegemist väljamõeldisega sellest,
kuidas inimeste mälestusi kustutatakse ja jälgitakse väga hoolega seda, et
keegi valesid mõtteid ei mõtleks. Kuna mina Nõukogude perioodil elanud ei ole,
siis väga tugevalt see parallel minu mõtetesse ei kinnistunud. Küll aga tekkisid
minu peas paralleelid tänapäevase eluga. Kuigi meid mingid poliitilised jõud
nii palju ei jälgi, siis nutimaailma ja -seadete abil on meid vägagi lihtne
jälgida. Ilmselt lihtsam, kui me ise arvatagi oskame. Samas on nutimaailmas end
väga lihtne üksinda tunda, kui kogu elu käib tegelikult ekraanide vahendusel. Ja
eks internetis jälgime ka veidi rohkem enda mõtteid ja väljaütlemisi, et endast
jätta paremat muljet. Nii võimegi leida end küsimas, mis siis meie ümber on
päris ja mis mitte. Kuidas teha kindlaks, et see on tõde ja hoopis mitte see,
mida meie valeks peame.
Siiski
kõige rohkem võiks lavastus tänapäeva inimest kõnetada just praeguse pandeemia
tõttu. Ilmselt on paljud meist saanud Terviseametilt kõne või kirja, et me
oleme olnud lähikontaktsed ja nüüd tuleb jääda isolatsiooni. Kui juhtub, et sa
isolatsiooninõuet rikud, siis saad meeldetuletuse politseilt või Terviseametilt,
et sul on isolatsioonikohustus. Kohati jääb mulje, et Terviseamet ongi meie
praegune Suur Vend, kes meid jälgib. Kui jälgida seda, mis meedias toimub, siis
on jällegi küsimuse koht, et kellel siis on õigus – kas covid on väljamõeldis
nagu väidavad ühed, või on tegemist tõsise hädaohuga nagu väidavad teised. Kuidas
me teame, et ühtedel on õigus, aga teistel mitte?
Seega
ma usun, et igaüks leiab Vanemuise suvelavastusest midagi, millega enda elus
paralleele tõmmata ja mõistab Winston Smithi, kes tahaks lihtsalt mäletada,
milline oli elu vanasti ja et ta ei peaks kartma, et teda oma mõtete pärast
kuidagi karistatakse. Eks hakkab ka meil elu pandeemia tõttu liikuma sinna
suunda, et varsti on raske mäletada, milline oli elu enne covidit. Iga võõra
või veidi kahtlasema inimese ilmumisel on esimene mõte Smithil, ega tegemist
pole mõttepolitseiga ja kas seda inimest saab usaldada. Eks praegu mõtleme
sarnaselt, et ega sellel inimesel kes teatrisaalis meie kõrval istub, või
sõbral kes mind eile kallistas ühtegi covidi sümptomit pole, mis minu elu ära
võiks rikkuda. Kuigi ma pole päris kindel, kas sellised tumedad mõtted on
suvelavastuseks kõige sobilikum temaatika.
Tumedaid
mõtteid võimendavad veelgi endise kammivabriku kõledad tumedates toonides
tööstushooned, kus lavastust mängitakse. Üldse on lavakujundus vanale
tööstushoonele iseloomulikult pigem tumedates toonides. Ka ekraanil vahendatud
pildid olid pigem tumedates seepiatoonides. Seepärast jäigi mulle Maarja
Johanna Mägi hommikuvõimlemise stseen kõige enam silma, et see oli hele ja
eristus kogu tumedusest. Saali saabudes oli minu esimene mõte siiski, et miks
lavaruum nii väikene on. Eks veidi tekitas seda väiksust ka tumedates toonides
lavakujundus (eriti tumedatest ruutudest koosnev tagasein). Laval olid mustad
lauad ja neli hallikas-sinakates toonides kartoteegikappi, mis ühelt poolt olid
kapid, kuid teiselt poolt riiulid. Tundus, et tagapool oleks olnud ruumi küll,
kuhu lavale sügavust oleks juurde saanud ehitada. Ühel hetkel lükati lava
tagaseinaks olevad ruudud pikali ja nähtavale tulid kolm erinevat ruumi,
millest kahes toimunud tegevust olime eelnevalt ekraani vahendusel näinud.
Keskmises ruumis hakkas aga just tõe teada saamiseks Smithi piinamine pihta. Ma
pean ütlema, et see lõpp kadus minu jaoks ära. Esiteks seetõttu, et vahetult
oli toimunud see etenduse lühiajaline peatamine. Teiseks see, et tegevus toimus
veelgi kaugemal ja seda tegevust sai vaadata justkui läbi võrede. Seega mina
oma puuduliku nägemisega ei saanud täielikult elamust nautida. Samas see oli ka
üks nendest kohtadest, kus ekraan näitas väga ühemõtteliselt, kuidas Smithil
sõrmed maha raiuti, või hambad välja löödi. Ilma ekraanita poleks seda stseeni
nii tõetruult teha saanud ja see poleks nii võikalt mõjunud.
Mina
isiklikult oleksin natukene rohkem kergemat sisu lavastuselt oodanud. Kuigi
mulle ei meeldi ka see variant, kui suvelavastused on ainult raha teenimise
eesmärgil kiirelt kokku klopsitud ilma igasuguse kunstilise väärtuseta jandid,
siis mingi lõbusus võiks suvelavastustes ikkagi olla. Laumets on head tööd
teinud, kuid nii raske teema ja nii tumedates toonides lavakujundus tekitasid
minus paratamatult ängistust. Eriti ängistavalt mõjus just äsja mainitud
piinamisstseen. Seega oli lõpuks väga hea tunne värske õhu ja valguse kätte
saada. Justkui oleks ma maa alt välja pääsenud ja sain tunda rõõmu sellest, et
tegelikult on maailmas veel värvi ja minu elul (mille eest ma teatrisse peitu
olin pugenud) polegi midagi viga.
Kokkuvõttes
soovitan lavastust kõikidele neile, kes on keskmisest suuremad teatriarmastajad.
Kui te muidu teatris väga ei käi, aga nüüd tunnete, et suvel võiks sõpradega
õhtut nautima minna, siis see lavastus pole ilmselt teie jaoks. Teil
soovitaksin endale veidi helgemates toonides lavastus leida. Kõik, kes on
Orwelli raamatut lugenud ja kellele raamat meeldis, siis ma usun, et teile
meeldib ka lavastus. Iseenesest on lavastus väga hästi tehtud, näitlejad
mängivad hästi ning kammivabriku keskkond annab lavastusele hoopis teise
dimensiooni, kui näiteks Vanemuise teatrimaja, seda suudaks. Sellele, et
tegemist oli tegelikult keskmisest parema lavastusega, viitab juba see, et mul ei
hakanud selle kahe tunni jooksul kordagi igav ja argipäeva muremõtted ei saanud
mind saalis kätte. Lihtsalt süžee ei kõnetanud mind sel hetkel nii palju, et ma
oleksin sügava teatrielamuse saanud ja see kõik oli lihtsalt natukene liiga
tumedates toonides minu jaoks. Aga inimesed on erinevad ja nende arvamused on
erinevad. Ka ühe inimese emotsionid on erinevad ja äkki mõnel teiste
emotsioonidega päeval oleksin ma lavastusest hoopis teisiti arvanud.
Autor:
George Orwell
Dramatiseering:
Robert Icke, Duncan Macmillan
Lavastaja:
Karl Laumets
Kunstnik:
Kristjan Suits
Videokunstnik:
Epp Kubu
Muusikaline kujundaja: Vaiko Eplik
Valguskunstnik:
Rene Liivamägi
Osades:
Robert Annus - Winston Smith
Maria Annus - Julia
Hannes Kaljujärv - võõrustaja; Charrington
Marika Barabanštšikova - ema; Proua Parsons;
Winstoni ema; Naine
Ott Sepp - Isa; Parsons
Maarja Johanna Mägi - Laps; Naine TVs; Winstoni õde
Kaarel Pogga - Mees; Syme
Ken Rüütel - Martin
Gert Raudsep - O´Brien
Madis Toimla, Raido Kits, Jüri Urbel, Tanel Pärn - piinajad
Rohkem infot lavastuse kohta ja piletid SIIT
0 kommentaari:
Postita kommentaar