18. juulil 2023 Viinistu Katlamaja-Teatrisaalis
Foto: Heikki LeisMa olen
suur krimilugude austaja juba lapsest peale olnud. Kõik krimiseriaalid ja
raamatud on mulle alati meeldinud. Seetõttu on häbiväärne, et ma Kellerteatriga
nii vähe kokku olen puutunud. Otse loomulikult pidin ma Kellerteatri
suvelavastust vaatama minema, kuna see põhineb Agatha Christie kuulsal raamatul
„Ja ei jäänud teda ka“. Kuidas ma siis krimikirjanduse kõige tuntuma autori
ühte tippteost vaatama ei lähe. Kusjuures selle näidendi versiooni, mida
Kellerteater praegu lavale toob, on Christie ise kirjutanud ja seda pole varem
Eestis lavale toodud. Ühtlasi on tegemist Kellerteatri ajaloo suurima
näitetrupiga (kaasa teeb 11 näitlejat). Seega tasus vaatama minna. Minu puhul
oli muidugi lisaboonuseks see, et lavastust mängitakse Viinistul ja Viinistu asub
mere ääres, minusugusele mere austajale igati tore mängupaik.
Pean
häbiga tunnistama, et kuigi ma olen kuulnud laulu „Kümme väikest neegrit“ (seda
viimast sõna ei tohi tänapäeval enam kasutada, aga mis teha kui laul sellise
pealkirjaga on), pole ma seda Agatha Christie krimikirjanduse tippteost lugema
juhtunud. Seega oli lisaks põnevatele keerdkäikudele ja kunstilistele
lahendustele minu jaoks ka lugu iseenesest huvitav, sest ma ei teadnud kes
mõrvar on. Kui siin peaks veel teisi minusuguseid kultuurituid inimesi olema,
kes seda lugu ei tea, siis nendele väikene sisukokkuvõte. Üksikule kaljusaarele
(lavastuses on see nimetatud Sõdurisaareks, muidu vist on tegemist
Neegrisaarega) on kokku kutsutud kümme erinevat ja omavahel täiesti võõrast
inimest. Kutsujaks keegi härra või proua Owen, keda keegi kutsututest ei tunne,
kuid kõik tulevad enda tuttavate mainimise peale. Ühel hetkel selgub, et härra
ja proua Owenit ennast saarel polegi ja külalised on omapead, seltsiks
majapidajanna ja teener. Seejärel süüdistatakse viimast kui ühte külalistest
kellegi tapmises või mõrvamises ja sellest saabki kogu müsteerium alguse. Peagi
hakkavad külalised ükshaaval surema ja samal ajal kaob iga surmaga laualt üks
sõdurikuju. Kuna väljas on torm ja kaljusaar maismaast eraldatud ja paati
saarel pole, on külalised saarel lõksus ja ilmselgelt on üks nende hulgast
mõrvar, sest saarel kedagi teist ei ole. Ring tõmbub järjest enam koomale ja
tuleb hakata rohkem vaatama, keda usaldada ja keda mitte. Lisaks paljastab
selline kriisisituatsioon ka inimeste tegelikud paled ja inimesed hakkavad
käituma nii nagu nad muidu ei käituks. Kuigi ma üritasin kõiki tegelasi
kullipilgul jälgida ja kahtlustada, siis mõrvarit ma lõpuks ikkagi ära ei
arvanud. Enda meelest kahtlustasin küll kõiki, aga no ikka jäi see üks
kahtlusalustest kuidagi kõrvale.
Kummaline
on see, et kuigi ma üritasin väga tähelepanelikult kõike jälgida, toimusid
mõned sündmused ikka nii, et ma ei märganud ja see on hea lavastuse tunnus.
Tähelepanu osatakse nii sujuvalt eemale juhtida, et mitmed tegevused jäävad
publikul samal ajal märkamata. Näiteks löödi kindral MacKenziele (Riho Rosberg)
nuga niimoodi selga, et mina seda hetke ei näinudki. Samuti ei näinud ma seda
hetke kui Emily Brentile (Ülle Kaljuste) süstal kaela löödi. Rääkimata sellest,
et ma oleks näinud, kuidas sõdurite kujud laualt vähenema hakkasid. Mõnda kuju
kadumist panin tähele, kuid see oli pigem lõpus, aga päris esimeste kujude
kadumised ja katki minekud jäid mul täiesti märkamata. Eks põhjuseks võis olla
ka see, et ma istusin täiesti teises nurgas ja kujukestega lauale oli mul
piiratud nähtavus. Seega müstikat jagub palju. Kindlasti on eestpoolt parem
vaade, sest siis näeb ka näitlejate näoilmeid ja miimika kasutamisega juba
tagasi ei hoita. Näoilmed ja liigutused on eraldi vaatemäng. Näiteks meeldis
mulle kõige rohkem Liia Kanemägi kehastatud Proua Rogersi plastiline
minestamine ja pooljoostes toimunud liikumised. Kusjuures jooksusammud olid
graatsilised ja täpselt välja mõeldud, mitte rapsivad ja kiired. Kohati jäi
mulje nagu oleks tegemist marionetiga, kelle liigutusi keegi teine juhib. Sama
efektne oli ka esimene suremise stseen, kus Rauno Kaibiaineni kehastatud
Anthony Marston suri väga efektseid lämbumise liigutusi tehes. Kusjuures
liigutused olid teatraalsed ja ülepaisutatud, reaalses elus keegi sellisel moel
ei lämbu.
Tegelikult
oli plastilist liikumist veelgi rohkem, aga Kanemägi ja Kaibiainen jäid mulle
kõige rohkem meelde, sest nende liigutused olid veidi rohkem „üle mängitud“ ja
mõjusid seetõttu meeldejäävalt ja koomiliselt. Lisaks humoorikatele
liigutustele pakkusid huumorit ka erinevad intonatsioonid, millega tegelased
erinevates situatsioonides rääkisid. Mulle isiklikult meeldis teener Rogersi
(Ago Anderson) laululine „Jah, härra“, mis muutus minu meelest iga kordusega
järjest meloodilisemaks ja naljakamaks. Ja juba see oli omaette koomiline kui
tihti suutis Anderson sõnapaari "jah, härra" öelda. Seega ei pea
muretsema, et laval toimuv närvid pingul hoiab, nagu võiks ühelt põnevikult
oodata. Ilmselt selle koomilisuse pärast mul ka mitmed nüansid nägemata jäid ja
eks see oligi kõrvalejuhtimise taktika, et laval märkamatult tegelasi surmata
või asju ära kaotada samal ajal kui publik mujal midagi koomilist vaatab.
Väga
meeldisid mulle ka Britt Urbla Kelleri kujundatud tumedad kostüümid, mis
üheaegselt olid kurjakuulutavalt sünged kuid samas ka pakkusid oma efektsusega
silmailu. Kui kõik kandsid musta värvi kostüüme, siis teistest eristus dr
Armstrong (Tõnu Oja), kes kandis halli kostüümi. Seetõttu olin ma pikalt
arvamusel, et teistest erinev kostüüm on vihje võimalikule mõrvarile, kuid see
mõte oli eksitav. Neid kostüüme oleksin ma tahtnud veelgi lähemalt näha sest
lõiked, erinevad kangad, pitsid jms olid väga pilkupüüdvad. Eriti efektsed olid
mõned musta ja valgega jalanõud, kus valge värv tekitas eriti nauditava
kontrasti. Eks see tume kostüüm võis viidata sellele, et kõikidel oli mingi
patt südamel ja kui inimene peab enda elu eest võitlema hakkama, siis tuleb iga
inimese tumedam pool ka välja. Lisaks kostüümidele lõi ruumikujundus samuti
sobiva atmosfääri a aitas kõhedale meeleolule kaasa. Iseenesest vanast
katlamajast tehtud teatrisaal oli juba oma tumedate seinte ja ehitusliku
väljanägemise poolest selline, et andis edasi kaljusaarel asuva üksiku ja
hüljatud maja hõngu. Kummituslikkust lisasid taustal olevad valged õhukesed
kardinad, mis kergelt tuule käes lehvisid ja mille taga aeg-ajalt tegelasi
seismas nägi. Kardinad olid täpselt sellised, et ilma tagant oleva valgustuseta
nägi, et keegi seisab kardina taga, kuid täpseid liigutusi oli ainult võimalik
aimata. Just nagu viirastus.
Kui ma oma
eelmises postituses kirjutasin, et „Majakavahi tüdrukutes“ polnud
lavakujunduses väga merehõngu tunda ja valgus- ning helikujundusega oleks
saanud mere atmosfääri tekitada, siis selles lavastuses olid kõik
need pisikesed nüansid täpselt paigas. Pidevalt kõlas kajakate kisa ning tormi
ajal oli kuulda äikese müristamist ning näha välgusähvatusi. Üks päris korralik
paduvihm, mis katusele krabistamist tekitab, oleks olnud nagu kirss tordi peal.
Kahjuks või õnneks eile õhtul Viinistul vihma ei sadanud. Mõningatel hetkedel
oli taustal kuulda ahvi häälitsusi meenutavaid hääli ja see oli ainus asi,
millest ma helikujunduse puhul aru ei saanud, et mis hääl see tegelikult olema
pidi. Minu jaoks pole loogiline, et üksikul Inglismaa kaljusaarel elutsevad
ahvid. Kui tegemist on krimilooga, siis on elementaarne, et kõige põnevamatel
hetkedel muutub ruum pimedaks ja muusika kruvib pinget üles, ka kõik see oli
lavastuses olemas. Ma oleks seda pimedust ja süngust veelgi rohkem tahtnud.
Enne
etendust juhtusin internetis (kahjuks enam täpselt ei mäleta kus) lugema, et
antud lavastus kruvib pinge nii üles, et isegi need kes raamatut lugenud on ja
teavad, mis juhtub, on nii põnevil, et kuklakarvad tõusevad püsti ja unustavad
ära, kes raamatus mõrvariks osutub. Jah, ma tunnistan, et lavastus oli põnev ja
vahepeal avastasin, et hoian põnevusest hinge kinni, kuid pigem juhtus seda
pärast vaheaega, kui külalistest suurem osa oli juba surnud ning ring tõmbus
koomale. Siis jäi võimalike mõrvarite arv ka järjest väiksemaks ja tegelased
hakkasid huvitavamalt käituma ja pinget kruviti üles. Samas esimese vaatuse
algus jäi minu jaoks venima ja külaliste saarele saabumine oli kohati igav.
Vaheajal kirjutasin endale märkme, et põnevikus võiks põnevust rohkem olla.
Õnneks teises vaatuses seda põnevust ka sai ja kokkuvõttes oli pinge pidevalt
õhus. Nii õudne ka polnud, et pimedas kartma oleks hakanud. Ilmselt oli
katlamaja ikka piisavalt suur ruum, et sellist intiimsust ei tekkinud, mis
oleks hirmuäratavalt mõjunud. Kui oleks väiksem ruum olnud, oleks ehk rohkem
pinget olnud publikusse tunda ja seeläbi ka publikul veelgi põnevam olnud kaasa
elada.
Lisaks
põnevale krimiloole pakub lavastus ka psühholoogiahuvilistele mõtlemisainet.
Kuigi ma pean tunnistama, et ma olin mõrvari ära arvamisega nii ametis, et ma
sellele väga ei keskendunud, kuidas äärmuslikus olukorras hakkab inimeste
enesekaitse refleks tööle ja kuidas inimesed on kõigeks valmis selle nimel, et
enda elu päästa. Seega ma seda osa hetkel jätan kõrvale. Aga kes tunneb, et
mõrvad ja põnevik pole päris talle, siis natukene leiab ikka psühholoogiat ka.
Eriti kui mõelda sellele, miks mõrvar niimoodi käituda otsustas ja miks
süüdistatavad tegid neid kuritegusid, milles tundmatu hääl neid süüdistas. Ega
mõrvari ära arvamine ka lihtne polnud, kuna põnevust oli nii palju, siis ma
unustasin pidevalt ära, et ma peaksin üritama väikseid vihjeid tabada, mis
mulle mõrvari reedaksid ja nii sain ma ühel hetkel aru, et mul pole isegi
ühtegi ideed, kes mõrvar võiks olla. Mulle ei tundunud keegi tegelastest nii
kahtlasena.
Kui ma
eespool juba plastilisest liikumisest ja intonatsioonist rääkisin, siis tuleb
öelda, et sel korral tegid kõik näitlejad suurepärased rollid, mida oli
nauditav vaadata ja kõik täiendasid teineteist. Ilmselt on parem lavastust
esimestest ridadest vaadata, kuna siis näeb paremini miimikat ja väiksemaidki
liigutusi ja seetõttu saab veelgi rohkem näitlejameisterlikkust nautida. Samas
annab kõrgemal ja kaugemal istumine parema vaate lavale tervikuna ja ehk on
sealt parem märgata liikumisi ja seeläbi seda, kuidas krimimaagia sünnib, sest
kohe on näha kes kuhu liigub. Samas need pisikesed nüansid kui süstal kaela
torgatakse või nuga selga, võivad ka kaugelt vaadates märkamatuks jääda, kui ei
tea mida ja kuna oodata. Ma loodan, et ma nüüd nende surmadega kellegi elamust
ära ei rikkunud, sest nüüd te teate kuidas kaks tegelast surevad, aga te ei tea
millal see juhtub.
Kokkuvõttes
julgen ma kõikidele krimi- ja põneviku žanri austajatele soovitada. Kuigi
etendus kestab koos vaheajaga kokku kolm tundi, siis see aeg ei tundunud üldse
pikk, sest kogu aeg midagi toimus ja põnev oli vaadata. Viimased etendused on
jäänud, seega soovitan kõikidel piletid hankida ja teatrisse minna. Sellist
esteetilist naudingut pakkuvat lavastust ilmselt sel suvel rohkem näha ei
õnnestu. Mõned inimesed olid päris väikeste lastega teatris. Kuna lavastuses
kõlavad ka püssipaugud (mis krimilavastus see ilma paukuva püssita oleks), siis
ma pigem soovitaksin väikesed lapsed ja nõrganärvilised inimesed koju jätta.
Esietendus 8. juulil 2023 Viinistu Kunstisadama
katlamajas.
Autor: Agatha
Christie
Tõlkija, lavastaja: Vahur
Keller
Kunstnik: Britt
Urbla Keller
Koreograaf-lavastaja: Kristina Paškevicius
Valguskunstnik: Rene
Topolev
Helikujundaja: Vahur
Keller
Osades:
Ago Anderson – Rogers
Liia Kanemägi – Pr. Rogers
Hans Kristian Õis – Fred Narracott
Liis Haab – Vera Claythorne
Meelis Kubo – Philip Lombard
Rauno Kaibiainen – Anthony Marston
Toomas Täht – William Blore
Riho Rosberg – Kindral MacKenzie
Ülle Kaljuste – Emily Brent
Andres Roosileht – Sir Lawrence Wargrave
Tõnu Oja – Dr. Armstrong
Lavastuse kohta saab rohkem infot Kellerteatri
koduleheküljelt.
0 kommentaari:
Postita kommentaar