17/07/2023

Majakavahi tüdrukud

 13. juulil 2023 Ohtu mõisa Teatritallis

Foto: 1Teatri Facebooki leheküljelt

See oli 2015. aastal, kui ma sattusin Kagu-Eesti Maateatrite päevale ja seal paljude teiste maateatrite etenduste hulgas Kanepi Harrastusteatri lavastust „Majakavahi tüdrukud“ nägin. Praeguseks ma lavastuse sisu enam väga täpselt ei mäleta, aga ma mäletan, et see oli sellelt kahepäevaselt maateatrite festivalilt minu lemmiklavastus ja puudutas mind kõige sügavamalt, sest tekst kõnetas mind. Seega pole mingi ime, et kui ma sain teada, et 1Teater sel suvel seda sama lavastust Ohtu mõisas mängib, pidin ma seda nägema. Kui mulle juba harrastusnäitlejatega ja tunduvalt väiksemamahulise kujundusega lavastus nii suure emotsiooni tekitas, siis mida veel kutselised teatritegijad suudavad. Mul polnud peas seda mõtetki, et mulle 1Teatri lavastus ei meeldi, sest näitlejad on tegijad ja lavastaja samuti.

Nagu eelnevast lõigust näha, siis minu ootused olid väga kõrgeks aetud ja mingil hetkel hakkasin mõtlema, et äkki ma pettun lavastuses, kuna ma olen enda ootused nii kõrgele ajanud. Ja seda kõike ainult ühe aastate taguse mälestuse najal. Ajul on ju kombeks trikke teha ja asju valesti meelde jätta, äkki polnud tegemist üldse nii toreda lavastusega nagu ma mäletasin. Lisaks võivad harrastajad teha parema lavastuse kui kutselised ja ehk oli kaheksa aastat tagasi minu jaoks õige hetk seda lavastust vaadata. Seega on miljon tegurit, mis võivad mulle sel korral totaalse pettumuse tekitada ja seda hakkasin ma kartma viimasel minutil. Võin juba kohe ära öelda, et pettuma ma ei pidanud ja peaaegu kõik minu ootused said täidetud. Mõnes kohas olin isegi positiivselt üllatunud. Esiteks ei mäletanud ma enam kogu sisu ja seega oli huvitav vaadata, sest polnud seda momenti, et mälestused etenduse igavaks oleksid muutnud. Mäletasin ainult seda, et kolm õde saabuvad pärast vanemate surma majakasse ja hakkavad seal enda elusid lahkama. Seda, kui kaua vanemate surmast möödas oli ja mis sündmused õdede kohtumisega vallandusid, ma päris täpselt enam ei mäletanud. Kuigi lavastuse tutvustuses oli kirjas, et tegelema hakatakse päranduse jagamisega, mis sageli inimesed omavahel tülli ajab, polnud mul ka see meeles.

Ohtu mõisa tallisaalist oli saanud majaka sisemus kus võis leida vana mööblit ja ülemistele korrustele viivad trepid. Nagu majakates ikka kombeks, oli ruumi vähe ja mööbel kompaktselt koos. Ruumid olid ajastule kohaselt üsna hämarad ja ilma akendeta (eks majaka alumised korrused vist ongi kõik sellised, sest nii palju kui mina olen majakaid näinud, on need kõik alumistel korrustel ilma akendeta olnud). Mulle oleks meeldinud, kui valguskujunduses oleks ka majakatuld näidatud, eriti kui arvestada seda, et majakas etenduse lõpuks tööle pandi. Praegune lavakujundus minu jaoks erilist majaka ega mere õhustikku ei loonud, pigem tekkis minus illusioon vanast talumajast. Kui majaka atmosfääri on keerulisem tekitada, siis majakad on teadupärast ju mere ääres ja väike merekohin või kajakate kisa oleks õhustiku loomisele minu silmis väga hästi kaasa aidanud.

Nagu juba mainitud, siis lugu räägib kolmest õest, kes üle pikkade aastate oma koduks olnud majakasse naasevad, et pärandusega seotud asjad lõpuks selgeks arutada. Kuigi õed pole enam esimeses nooruses, kõige noorem neist on 58-aastane, leidub neis vanusest hoolimata noorusmälestustest kantud elurõõmu, mida publikule jagatakse. Kuigi üldiselt on lavastuse teemad pigem tõsisemat sorti saab just nendel mängulisematel hetkedel isegi naerda. Kõige eredamalt jäid meelde nn Teatri mängimised, kus õed kas laulavad või etendavad üksteise elus aset leidnud olulisi sündmusi sellistena nagu nemad neid näevad. Kavaleht lubab, et tegemist on draamakomöödiga, mis vihjab sellele, et saab nii naerda kui nutta (kuigi nutta ilmselt sain ainult mina) ja mõtlema panevaid teemasid jagub kõigile. Sellise liigituse alusel peaks lavastus sobima nii neile, kes armastavad rohkem komöödiaid kui ka neile, kellele ehk rohkem draama kui selline meelt mööda on.

Ühelt poolt annavad mõtlemisainet õdede omavahelised suhted ja saladused. Nagu kõikide õdede-vendade vahel, esineb ka majakavahi tüdrukute vahel rivaalitsemist ja mõningates asjades on tüdrukud eri meelt. Näiteks kes ikkagi oli ema lemmik ja kes isa lemmik. Kuidas on õdede suhteid muutnud nende erinevad valikud elus, kes on otsustanud Ameerikasse kolida ja seal edukaks saanud, kes aga on perekonna loonud juba abielus mehega jne. Ehk annavad need näited mõned vihjed, millest lavastus räägib, kuid päris detailselt ma kõiki konfliktikohtasid välja ei too, sest muidu pole nendel huvitav, kes veel lavastust vaatama planeerivad minna. Aga hoopis teise kihi loob lavastusele Anne Veesaare kehastatud Emma, kes vaatleb sipelgaid ning arutleb sipelgate elufilosoofia üle. Paljutki sellest sipelgavaatlusest saab üle kanda ka inimestele ja inimsuhetele. Kohati tundub, et Emma vihjabki mõningate sipelgaid puudutavate lausetega enda elule. Näiteks puudutas mind eriti valusalt mõte sellest, et mõned sipelgad on üksikumad, kuna nad ei sulandu seltskonda sest eristuvad teistest. Paratamatult tekitasin mina selle lausega enda peas paralleeli Emmaga, kes nii enda mõttemaailma kui ka välimuse poolest oma õdedest erines ja seetõttu oli tundnud end kogu elu veidi kõrvalejäetuna. Samas puudutas see mõte mind ka minu enda isikliku elu tõttu, kuna ma olen end sageli eemale tõugatuna tundnud. Ma usun, et kõikide nüansside tabamiseks, tuleks lavastust korduvalt vaadata, sest kõiki filosoofilisi mõtisklusi pole ühe korraga võimalik tabada. Kindel on aga see, et sipelgad pole ainult sipelgad ja nende nägemine on metafoor, mida igaüks saab enda soovide järgi tõlgendada. Eks igaüks, kes lavastust näinud, mõtleb ise, keda või mida sipelgad tema jaoks sümboliseerivad, kas see on elu laiemalt või teekond eneseleidmisesse või hoopis midagi muud. Mõtlemisainet peaks kõikidele jätkuma.

Kes selliste tõsisemate teemade üle mõtiskleda ei taha, siis täitsa niisama sobib lavastust ka vaadata, sest kolm näitlejannat teevad kõik väga head rollid. Kõige rohkem tahaksin kiita ja esile tõsta Merle Palmistet, kes kehastab kõige vanemat õde Augustat. Kui ma varasemalt olin arvanud, et Palmiste ei oska väga hästi laulda, siis kõik selle etenduse laulunumbrid vedas just Palmiste kõige tugevamalt välja ja see oli minu jaoks väga positiivne üllatus. Ja kui sinna lisada tantsuliigutused, mis tulevad justkui iseenesest, siis saab vägagi nauditavad tantsulis-muusikalised numbrid. Üleüldse tundus mulle, et Palmiste nautis seda, et talle oli antud kõige vanema õe roll, kes tahtis kõike kontrollida. Mingil määral aitas Augusta rolli kindlasti paremini enda omaks teha ka Augusta stiil ja mõjuvõim teiste õdede üle. Selline võimukus ja enda eraelu ainult enesele hoidmine ning glamuurse elu kuvand on midagi, mida paljud ilmselt Merle Palmistega seostavad ja seetõttu tundus Augusta roll justkui Palmistele loodud olevat.

Ka Anne Veesaar keskmise õe Emmana tegi hea rolli ja sekundeeris väga hästi laulu- ning tantsunumbrites Palmistele. Minu jaoks kõige nauditavamad hetked Veesaare mängus olid siiski need hetked, kus Emma pingsalt sipelgaid uuris. Jäägitut huvi ja ainiti sipelgatele keskendumist tegi Veesaar nii usutavalt nagu oleksid tõsimeeli mööda lava sipelgate rajad kulgenud. Kohati meenutas selline sipelgate uudistamine mulle väikse lapse uudishimu, kelle tähelepanu võivad lihtsad asjad tundideks köita. Ja see haavatavus, mis Emmas oli, kuna ta oli kogu elu teistest õdedest veidi erinenud, ka selle mängis Veesaar väga hästi välja. Kuigi Veesaar on kolmest näitlejast kõige vanem, oli minu meelest tema roll kõige lapsemeelsem ja lasi näitlejannal laval lustida ning kohati tundus, et tegemist on laval olevatest näitlejatest kõige nooremaga, sest kõikides liigutustes paistis Veesaarel energiat olevat rohkem kui teistel. Aga võib-olla tekitas selle illusiooni minu jaoks Veesaare pidevalt naerul olev suu. Igatahes minule tundus nagu oleks Veesaar kolmest näitlejannast kõige enam enda rolli ja lavastust nautinud.

Minu jaoks jäi kõige nõrgemaks noorimat õde, Idat kehastanud Triinu Meriste. Üks osa nõrgast rollist oli kindlasti põhjustatud jäigast ja vaoshoitud karakterist, keda Meriste kehastas, kuid kui Veesaar ja Palmiste laulude ajal kogu energia mängu panid, siis oli näha kuidas Meriste füüsiliselt laval piinles (vähemalt mulle tundus nii). Ma saan aru, et kõik näitlejad ei oska laulda, kuid sellisel juhul peaks näitleja oskama enda vähest lauluoskust varjata (nt mängides samal ajal kõike muud üle) ja publik ei peaks tajuma seda, et see tegevus on näitleja jaoks ebameeldiv. Ilmselt kannan ma praegu siiski Ida negatiivsed omadused näitlejale üle, sest oli just Ida see, kes majakavahi tüdrukute senist dünaamikat lõhkuda tahtis oma tõe taga ajamisega. Ehk oligi just Ida kindlameelsus see, mis teda minu jaoks vähem sümpaatseks tegi ja seetõttu tundus mulle lihtsalt, et Meriste on teisest kahest näitlejast veidi nõrgema soorituse teinud. Tegelikult oli kolme näitlejanna dünaamika kokku pannes suurepärane ja nii nagu kolm õde olid erinevate iseloomudega ning tasakaalustasid teineteist, nii tasakaalustasid ka Palmiste, Veesaar ja Meriste teineteist ning tulemuseks on kindlasti minu selle suve üks nauditavamaid teatrielamusi. Ütlen ausalt, et kui võimalust oleks, läheksin kindlasti veel vaatama.

Kuna mulle meeldivad psühholoogilised lavastused ja perekonnadraamad, siis siin lavastuses oli kõik minu jaoks paigas. Oli nii perekondlikku draamat, kui ka nalja ja naeru, mis aitasid veidi raskematest teemadest paremini üle saada. Kuna tegemist on siiski suvelavastusega, siis üdini rasketest teemadest läbi imbunud lavastustest tahaks ikka veidi puhata. Rõõmsamat nooti aitas hoida lavastuse muusikaline kujundus, mis vähemalt minul jala tatsuma pani. Ja otse loomulikult väga hea näitlejate ansambel, kes kõik olid täiesti erinevad, kuid kõik koos panid loo elama ja tekitasid selle emotsiooni, mida ma konkreetselt sellest lavastusest oodanud olin. Natukene jäi seda majaka ja mere emotsiooni väheks, oleks kasvõi mõnda kajakat kuulda tahtnud, kuid sel korral annan andeks. Läksin ju peamiselt loo enese pärast teatrisse, kuna tegemist oli selle teksti esimese lavale toomisega kutselises Eesti teatris. Ja ma ei pidanud pettuma. Ainus pettumus oli see, et etendus sai liiga kiiresti läbi. Kui hea asi saab alati ruttu otsa, siis sel korral sai etendus veel erakordselt kiiresti läbi. Kui kavalehel oli kirjas, et etendus kestab koos vaheajaga kokku 2.5 tundi, siis reaalsus oli see, et umbes 2 tundi hiljem oli etendus läbi ja sinna kahe tunni sisse jäi ka vaheaeg. 

Kõikidele, kes hindavad perekonnadraamat, siis neile julgen soovitada. Ma usun, et ka nendele võiks see lavastus meeldida, kellele omal ajal „Grace ja Glorie“ meeldis. Minu hinnangul on need kaks lavastust oma olemuselt veidi sarnased, kuna seal arutavad naised enda perekonnasaladusi ja tegevus toimub vanas majas ning lavakujunduses näidatakse väga tõetruult seda maja, milles tegevus toimub. Lisaks veel tugevaid rolle tegevad naisnäitlejad. Kui keegi juhtub eriline Merle Palmiste, Anne Veesaare või Triinu Meriste austaja olema, siis teile kindlasti lavastus meeldib. Sel aastal on veel mõned etendused jäänud, seega kellel huvi on, siis 1Teatri koduleheküljelt peaks mõned viimased piletid olema veel võimalik enesele soetada.

Autor: Tove Appelgren
Tõlkija: Maarja Aaloe
Lavastaja: Ivo Eensalu
Kunstnikud: Karmo Mende, Anne-Mai Heimola
Valguskujundaja: Rene Topolev
Muusikaline kujundaja: Tarvo Krall
Osades:
Anne Veesaar – Emma
Triinu Meriste – Ida
Merle Palmiste – Augusta
 
Esietendus 3. juulil 2023 Ohtu mõisa Teatritallis
 
Rohkem infot lavastuse kohta 1Teatri koduleheküljelt.


0 kommentaari:

Postita kommentaar