25. juulil 2021 Eisma sadama paadikuuris
Foto: Jaanus Nuutre |
Minu
selle suve vaieldamatult kõige lemmikum mängupaik on olnud Eisma sadama
mõrrakuur. Mis teha, et ma olen merefänn ja mulle tundub igasugune meri ilus.
Aga ilma naljata, esiteks on Eisma sadam väga kenasti rekonstrueeritud ja teiseks
tundus sealne meri kohe eriti sinine olevat ja ümberkaudne loodus eriti
roheline. Meil siin sisemaal on selle kuumaga kogu rohelus suuresti juba kollaseks
kuivanud. Eisma sadamasse kohale jõudes mõtlesin, et eriti ideaalne oleks kui mängupaik
oleks vabas õhus olnud. Olgem ausad, siis oleksin ma julgelt üle poole ajast
lihtsalt merd vaadanud, selle asemel, et etendust vaadata, sest vaatepilt oli lihtsalt
lummav.
Arvestades
seda, et etenduste ajaks oleks tulnud sadam kinni panna, kui etendused oleksid
väljas toimunud, siis oli mõrrakuur mängupaigana kohalike jaoks parem valik.
Tegelikult oli mõrrakuur ka lavastuslikust seisukohast parem valik kui vaba
loodus. Minu jaoks lõi mõrrakuur kogu lavastusele hoopis teise dimensiooni, äratades
mängupaiga ellu ning tuues tegelased fantaasiamaailmast sellesse päris maailma
Eisma sadamas, kus asus publik. Lavastuse tegevus toimub ühes mereäärses
majapidamises ja mõrrakuur sobis nagu valatult saja aasta taguse talumaja atmosfääri
tekitamiseks. See teadmine, et meri ongi reaalselt siinsamas lähedal, nagu
tegelased räägivad, oli nagu kirss tordil. Ehk on mõne tuulisema ilmaga isegi
mere kohinat mõrrakuuri kuulda. Muidugi peab kiitma ka kunstnik Jana Wolket,
sest mõrrakuurist oli saanud ehtne talumaja sisemus koos ajastutruu mööbli, põrandal
olevate kaltsuvaipade ning ühes nurgas rippuva kalavõrguga. Kui ma ei oleks
teadnud, et ma olen teatrisse sattunud, siis oleksin ma arvanud, et tegemist on
rannarahva muuseumi eksponaadiga, mis tutvustab kunagiste kalurite elamist.
Kusagilt
on mulle meelde jäänud infokild, et Eisma sadama leidis teater Nuutrum endale
mängupaigaks veel ennem, kui oli olemas lavastus, mida seal mängida. Ma saan
sellest täiesti aru, sest sellist asukohta oleks patt kasutamata jätta. Sellise
asukoha puhul on täiesti iseenesestmõistetav, et lavastuse alusmaterjaliks valiti
August Mälgu novellid. On ju Mälk Eesti tuntuim merekirjanik. Kahjuks pole mina
isiklikult ühtegi Mälgu teost lugenud, seega ei oska ma teda kirjanikuna ka
hinnata. Oma teadmatuses ei oska ma ka seda öelda, kas dramatiseering oli
alusmaterjalist parem või halvem. Siiski saan ma seda öelda, et minu jaoks
isiklikult jäi praegune dramatiseering natukene liiga üheplaaniliseks. Ma
oleksin tahtnud veelgi rohkem erinevaid tundeid ja ettearvamatuid sündmuste
keerdkäike näha.
Esimeses
vaatuses justkui ei toimunud midagi peale selle, et ühte rannakülla saabus üks
tundmatu purupurjus mees, kelle üksik taluperenaine enda juurde ööbima võttis. Jah,
oli näha, et tundmatul oli mingi tume saladus ja üsna ilmne oli ka see mis
juhtub siis, kui üksik naine mehe ööseks enda juurde võtab. See, milles seisneb
salapärase võõra saladus, oli minu jaoks liiga läbinähtav ja ei andnud loo
seisukohast väga palju juurde.
Seevastu
teises vaatuses oli sündmusi märksa rohkem, kui esimeses, kuid mingil hetkel
oli mul ikkagi tunne, et lavastuse tempo on ikka samasugune nagu esimeses
vaatuses, kus midagi väga ei toimunud. Kui esimene vaatuse sündmused leidsid
aset vähem kui 24h jooksul, siis teise vaatuse jooksul anti ülevaade olulisematest
sündmustest umbes aasta (ehk isegi veidi rohkema) jooksul. Siiski jäi mulle
mulje, et ka teises vaatuses seisis aeg paigal ja midagi väga justkui ei
toimunud. Ehk on selles tundes süüdi meie tänapäevane kiire elutempo, kus uut
infot tuleb kogu aeg igalt poolt ja pidevalt kusagil midagi toimub. Kui
kasutada paralleele merega, siis mina oleksin oodanud tormist vahutavat merd,
kuid selle asemel nägin ainult tüünet.
Ometigi
leidsin ma lavastusest midagi sellist, mis kõnetab inimesi ka sada aastat
hiljem. Nimelt soov olla armastatud ja hoitud. Eks selle soovi ümber tegelikult
kogu lavastuse tegevus käib. Üksikud naised soovivad leida enda ellu meest, kes
neid armastaks ja aitaks neil eluraskustele vastu astuda. Ning pealtnäha
kriminaalne tegu võib osutuda hoopis armastuseks oma ligimese vastu. Minu jaoks
oli kõige huvitavam vaadata teist vaatust, kus Tson (Mihkel Tikerpalu) ja Maris
(Siret Tuula) oma igapäevast elu elasid. Kuidas omavahel põrkusid kaks täiesti
teistsugust maailma. Üheltpoolt Tson, kes tahtis lihtsalt elu nautida, mis
tähendas võimalikult palju naiste taga ajamist ja alkoholi ning võimalikult
vähe töö tegemist. Maris osutus Tsoni täielikuks vastandiks, kuna tema jaoks
oli oluline oma vanemate talu toimivana hoida ning selleks oli vaja pidevalt
tööd teha – lehma lüpsta, heina niita, põrsast toita, süüa teha jne. Ma usun,
et selline meeste ja naiste maailmade (kui nii võib öelda) põrkumine tuleb
tänapäeval paljudele tuttav ette. Eks praegugi ole palju selliseid olukordi,
kus seks võõra naisega tähendab mehe jaoks lihtsalt seksi ja mitte kohustust
naisega koos olla, kuid selle sama naise jaoks võib see sama seks tähendada, et
mees armastab teda ja neid ootab ees ühine tulevik koos laste ning koduga.
Nagu
lavastuse dramaturg Sven Karja on kavalehel välja toonud, siis Mälgu tegelased
leiavad sageli teose lõpuks tee mere ligidusse, mis tähendab rahunemist,
selginemist või kojujõudmist. Seda kujundit on väga selgesti näha ka “Tson Lemberi
uus elu” lavastuses. Just see sama maailmade põrkumine on tegelikult selle sama
mere kujundiga seotud. Maris on lapsepõlvest saadik elanud mere ääres ja ta
teab, et meri on see, mis võib nii võtta kui ka anda. On meri temalt võtnud
mõlemad vanemad, kuid meri andnud talle võimaluse käia merekaldal muresid
kurtmas ja mõtlemas. Nüüd andis meri talle mehe, kellega lõpuks saab Maris oma elu
jagama hakata. Ma usun, et eluaegne mere lähedus oligi see, mis oli Marisest
teinud nii kindla ja tasakaaluka naise, kes oma rahulikkuse ja kannatlikkusega
sai lõpuks selle, mida ta nii väga soovis – leida enda ellu keegi, kes teda
armastab. Ka Tson, kes seni oli elanud rahutut elu sisemaal, leidis lõpuks mere
äärest enda ellu rahu ja selgust ning õppis ära selle, kuidas Marist tõeliselt
rõõmustada. Eks kõik need Tsoni jutud kaugetest maadest ja suurtest meredest,
olid ainult märk tema rahutust hingest, soovist kusagile tõeliselt kuuluda. Minu
meelest on “Tson Lemberi uus elu” hea näide sellest, kuidas üks tõeliselt
kindlameelne naine suudab oma armastuse, headuse ja rahuliku meelega ka kõige
rahutuma hinge rahulikuks muuta ja “ära kodustada”.
“elumehest”
Tson ning korralike kommetega tasane Maris on August Mälgu originaaltegelased, kellesarnaseid
inimesi võime enda ümber ka tänapäeval tihti kohata. Kolmanda tegelase,
naabrinaise Elsa, on lavastaja Jaanus Nuutre ja dramatiseerija Sven Karja ise
Mälgu teiste naistegelaste põhjal “kokku pannud”. Ometigi on Elsa (Eva Püssa)
kõige tüüpilisem külanaine, kes teab täpselt küla kõige uuemaid uudiseid ning oskab kohale tulla täpselt
sel hetkel, kus teda kõige vähem näha tahetakse. Ka selline “naabrivalve” pole
tänapäeval kusagile kadunud. Seega võib juhtuda, et ühel hetkel tunnete te
laval ära mõne enda tuttava ja saate vaikselt omaette naerda, et aastatega pole
inimesed ikka üldse muutunud.
Kui
nüüd täiesti aus olla, siis näitlejate mänguga võib päris rahule jääda, kuid ma
oleksin näitlejatelt natukene rohkem hingestatust oodanud. Kõige enam meeldis
mulle Mihkel Tikerpalu purupurjus Tsonina Marise tuppa saabus. Purjus inimest ei
ole üldse kerge mängida ja minu jaoks mõjus naiste poolt tuppa kantud purjus
Tson usutavalt. Edasine Tson hakkas Tikerpalul veidi käest libisema, kuid
ilmselt saab selles süüdistada vähest mängukordade arvu ja loodetavasti on
järgmistel etendustel Tikerpalu Tson juba lõpuni välja sama kuraasikas. Siret
Tuulaga, kes kehastas Marist, minul varasem kokkupuudue puudub. Minu jaoks jäi Tuula
kehastatud Maris liiga igavaks. Ma oleksin tahtnud veidi rohkem erinevaid
tundeid näha. Praegu tundus, et Maris püüab teistele näidata, et ta on vihane,
kurb või rõõmus, kuid oli tunda, et see on kõigest näitemäng, mitte päris
emotsioon. Mulle oleks meeldinud, kui ma oleksin päris emotsiooni näinud Tuula osatäitmises.
Kõige rohkem üllatas mind Eva Püssa, kes kehastas naabrinaist Elsat. Elsa oli oma
olemuselt minu jaoks kõige ebameeldivam. Olles varasemalt Eva Püssaga kokku
puutunud, siis julgen väita, et see ebameeldivus Elsa puhul oli märk Püssa heast
rollisooritusest, sest tegelikkuses Püssa nii ebameeldiv pole. Siiski tundus
mulle, et kõik kolm näitlejat olid veidi pinges ja seega ei tajunud ma nende
ansamblimängu. Loodetavasti väheneb iga mängukorraga näitlejate pinges olek ja
suureneb ühtsus.
Kui
nüüd väga aus olla, siis suve suurimat teatrielamust ma sellel korral ei saanud,
aga asukoht ning kunstnikutöö lavakujunduse eheduse eest korvavad selle
puudujäägi. Ma usun, et kõik need, kes on August Mälki varem lugenud ja kellele
tema teosed meeldivad, jäävad selle lavastusega vägagi rahule. Ühte võin ma
teile aga küll kinnitada. Kohe kindlasti ei ole tegemist rahamaigulise suurprojektiga
ja on tunda, et kogu meeskond pingutab selle nimel, et saada head tulemust ning
pakkuda publikule mõnusat elamust. Näiteks kava on meretemaatikale sobivalt
rulli keeratud, meenutades nii kirja, mis on üle mere saadetud pudelipostiga. Kes
tunneb, et suured publikuhulgad pole päris neile, suvelavastus võiks olla
midagi kergemat puhtast filosoofilisest mõtisklusest kuid päris lihtlabast
komöödiat ei tahaks ka vaadata, siis Eisma sadama mõrrakuur on piisavalt hubane
ja intiimne. Lisaks pakub lavastus palju äratundmist kõigi igapäevaelust, veidi
naeru ja ei sunni publikut laskuma liigsetesse filosoofilistesse
mõtisklustesse. Huvilistel soovitan veidi varem kohale minna, et enne etendust
jõuaks ikka kopsud kohalikku mereõhku täis tõmmata ja vaadet nautida. Kindlasti
on lavastus oma temaatikaga olulisem ja südamelähedasem rannarahvale, sest on
see ju nende nimevik, millest räägitakse.
Autor:
August Mälk
Dramatiseerija:
Sven Karja
Lavastaja:
Jaanus Nuutre
Kunstnik:
Jana Wolke
Helikujundaja:
Lauri Närep
Valguskujundaja:
Robin Täpp
Laval:
Siret Tuula – Kaju Maris
Eva Püssa – Laratsi Elsa
Mihkel Tikerpalu – Tson Lember
Pileteid saab osta Piletilevist ja teater Nuutrumi koduleht on SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar