6. augustil 2021 Tartu laululaval
Foto: Sohvi Viik |
Kui Tartu laululaval plaanitakse suvelavastust teha, siis ilmselt
ei kahtle keegi, et tegemist saab olema väga mastaapse ettevõtmisega. Kahtlemata
on rokkooper “Johnny” mastaapne lavastus. Nii võimsa lavastuse jaoks ehitati
laululavale spetsiaalne lava, mis on 64 meetrit pikk ja näitlejad mängivad
lausa kolmel korrusel. Kusjuures selline suvelavastuse jaoks tehtud lava on
suurim Eestis. Selleks, et kogu tegevust laval näha, on mõlemas lava ääres kaks
suurt ekraani. Kusjuures minu jaoks olid ekraanid häirivad, sest paratamatult
nägin ma ekraani vahendusel ainult ühte murdosa sellest, mida ma muidu laval
näinud oleksin. Aga lava oli nii suur ja liigendatud mitmeks erinevaks väikseks
ruumiks, et ainult lavale vaadates oli üsna keeruline üldse midagi aru saada.
Küll jäid näitlejad kahe ruumi vahelisse alasse, mida polnudki muudmoodi
võimalik näha, kui ainult ekraanilt. Lisaks olid näitlejad nii suure lava
kõrval nii pisikesed, et mingit näitlejatööd väga küll näha ei olnud. Seega
selliste lavamõõtmete juures ekraanid hädavajalikud.
Iseenesest on mul kahju, et näitlejad niimoodi lavale “ära
kadusid”, sest kui näitlejate nimekirja vaadata, oli lootust, et nautida saab
palju, sest kokku on kutsutud väga erineva taustaga näitlejaid erinevatest teatritest.
Tundub, et vana asja pole mõtet torkida, sest Ain Mäeots, kes muidu on väga
häid lavastusi teinud, oli sel korral võrdlemisi lahja lavastuse teinud. Iseenesest
oli algus paljulubav ja näha oli, et siit saab materjali heaks perekonnadraamaks,
mis ühtlasi lahkab ka mitmeid ühiskonna valupunkte. Kuid mida edasi lugu
hargnema hakkas, seda rohkem tundus, et loo selgrool polnud piisavalt liha
ümber ning lavastuse narratiiv hakkas lagunema. Kohati tundus, et lavale olid
toodud 1980. aastatel hiilgeaegu näinud “Johnny” parimad laulud ja laulude
vahele oli aja täiteks ühiskonnakriitilist teksti kirjutatud. Iseenesest
probleemid täiskasvanute ja laste vahel ning ühiskonnakriitilisus on tänapäeval
sama aktuaalsed teemad kui need olin 40 aastat tagasi, kuid minu jaoks kadus
probleemikäsitlus kogu muu taustamüra vahele ära. Üheks läbivaks mureks,
millega süžee tegeles, oli see, et isa ei kuulanud Johnnyt (ega ka tegelikult
teisi). Mulle oleks väga meeldinud, kui lavastuse lõpuks oleks see probleem
mingi konkreetse lahenduse saanud. Hetkel oli küll näha, et vanemad lohutasid
Johnnyt pärast seda, mis temaga sel päeval juhtus, kuid minu jaoks jäi ikkagi
õhku küsimus, et kuidas Johnny ja ta vanemate elu edasi kulgeb.
Siiski oli erinevas vanuses inimestel võimalik tekstist leida
midagi, millega end samastada. Näiteks noorem põlvkond ilmselt sai väga hästi
aru, mis see suunamudimine instas on, mille abil saab lihtsasti raha teha. Kõik
naised tundsid kindlasti ära selle hetke, kus naabrinaine või sugulane kiitleb
sellega, kuidas tema on õige perenaine, sest kõik sünnipäevalaual olevad söögid
on ise tehtud, mitte kusagilt tellitud. Perepead ilmselt tundsid seda tuttavat
ängi kui töölt koju jõudes pole naine veel sooja toitu jõudnud valmis teha. Kuna
loo peategelane on ülikoolis õppiv Johnny, siis vaieldamatult leiavad kõige
rohkem ära tundmist just samas vanuses inimesed, kuid publiku hulgas ringi
vaadates, oli neid võrdlemisi vähe.
Kusjuures Johnny isa sünnipäevastseen oli üks vähestest
stseenidest, mida mul oli nauditav vaadata. Vähemalt siis, kui sa oled eestlane
ja oled koos sugulastega samuti ühise sünnipäevalaua taga istunud. Ilmselt on
kõik suguvõsa nooremad liikmed kogenud seda, kuidas suguvõsa vanemad liikmed
hakkavad sinu elu kohta uurima ja siis võrdlema sind enda laste või
lastelastega. Ainus, mis mulle selle stseeni juures veidi häirivaks muutus,
olid tegelaste nimed. Kui ema, isa, Johnny ja Elo olid tegelaste väljamõeldud
nimed, siis kõik sugulased olid neid kehastanud näitlejate nimedega. Selline
nimede kasutamine tekitab paratamatult seda, et publik hakkab näiteks Johnny
tädi Lainet samastama tädi kehastanud Laine Mägiga isikuga. Ma leian, et kui juba
ühed nimed olid muudetud ja tegemist oli fiktiivse looga, oleks võinud kõikide
tegelaste nimed olla muudetud.
Sama palju kui sünnipäevastseen, jäi mulle meelde loengu stseen.
Mitte sellepärast, et stseen oleks väga tõetruu olnud, vaid peaasjalikult Margus
Jaanovitsi kehastatud professori tõttu. Esiteks nägi see professor välimuselt välja
täpselt nagu üks minu psühholoogia õppejõududest ja teiseks, ta käitus ka
täpselt samamoodi. Kõik kõne- ja liikumismaneerid olid Jaanovitsil nii selle
õppejõu moodi, et ma juba hakkasin kahtlustama, et Jaanovits on samas loengus
käinud ja on oma rolli selle sama õppejõu pealt teinud. Eks kohti, mis meelde
jäid oli veel teisigi, kuid need kaks stseeni jäid just mulle kõige paremini
meelde ja nende ajal ma vist isegi naersin paar korda.
Lavastuse kõige nauditavam osa oli sel korral muusikaline
kujundus. Olgem ausad, ilmselt suurem enamus publikust oligi lavastust just
Olav Ehala muusika pärast vaatama tulnud ja muusikas tõesti pettuma ei pidanud.
Nii palju kui ma siiani olen lavastuse kohta kiidusõnu kuulnud, siis
vaieldamatult on kõik kiidusõnad olnud just muusikalise kujunduse osas. Siinkohal
au ja kiitus vanameister Olav Ehalale ja bändile koosseisus Margus Kappel,
Jaanus Nõgisto, Ain Varts, Priit Kuulberg ja Toomas Rull. Nii palju kui mina
aru olen saanud, oligi peaprodutsent Mihkel Trumani soov omal ajal „Johnnys“ kõlanud
muusikat laiemale publikule tutvustada. See eesmärk sai lavastusega kindasti täidetud. Kahjuks
mõnel hetkel oleksin ma tahtnud, et muusika oleks veidi vaiksem olnud, sest
laulude sõnu polnud muusika taustal kuulda ning vahel oli sõnadest ka raske aru
saada. Ja kui tegemist on ooperiga, siis võiks ikka veidi laulusõnadest aru
saada, et taibata, mis laval toimub. Kui arvestada seda, et lavastus oli välja
kuulutatud rokkooperina, siis kõige lähedasem esitus ooperile oli minu meelest
Maria Annuse esitatud “Paabulinnu laul”, mis hea kujutlusvõime korral isegi
meenutas ooperiaariat. Kuigi ma ei tea, kas rokkooper ja ooperiaaria on
sobilikud ühte lausesse kokku panna. Kahjuks tundus mulle, et Annuse hääl vedas
teda pikkade kõrgete noontide juures veidi alt. Aga ma võin ka eksida, kuna mul
puudub igasugune muusikaline kuulmine, lihtsalt mulle tundusid need pikad
kõrged noodid veidi mitte nii võimsalt esitatud kui kogu ülejäänud laul. Kuid
mis seal salata, eks Ehala looming ongi väga pretensioonikas ja seda
perfektselt esitada on üsna keeruline ülesanne ka lauljatele, laulvatest
näitlejatest siis rääkimata.
Kui nüüd küsida, et kas tegemist oli väljakuulutatud rokkooperiga,
siis ma pigem julgeksin väita, et tegemist ei olnud ei rokkooperi ega
muusikaliga, vaid tegemist oli kontserdiga. Kuna lavastus haaras, ilma
liialdamata, kogu laululava territooriumi, oli tegevust üsna keeruline jälgida
ja nii juhtuski, et sageli kuulasin ma ainult muusikat ja laule, mis on minu
meelest kontserdile iseloomulik tegevus. Ooperist või muusikalist, eeldaksin ma
veidi rohkem teatraalsust ja seda, et ma saaksin näitlejaid laval jälgida.
Paraku jäi praegu teatraalsus minu jaoks olematuks. Ilmselt sulas teatraalsus
tänu suurele lavale ja liiga paljudele tehnilistele võimalustele lihtsalt ära. Kõike,
mida vaadata oli korraga nii palju, et silm ja aju ei püüdnud kõike kinni.
Kuigi järjest enam hakatakse ka teatris kasutama video ja
kaamerata võimalust, siis sellist lahendust pole ma veel nägema juhtunud, et
operaatorid on kogu aeg kaameratega näitlejate nina all ja liiguvad ümber
näitlejate. Iseenesest saab sellisest teguviisist veidi aimu, kuidas filme
tehakse. Aga kui ma tahaksin filmi tegemist vaadata, siis ma läheksin taustanäitlejana
filmivõtetele, mitte teatrisse. Võib-olla olen ma veidi vanamoodne, et igatsen
taga klassikalist teatrit, kuid mulle meeldib vaadata näitlejaid laval
tervikuna koos lavakujunduse, kostüümide ja liikumisega. Vaadata seda, mida
teevad need näitlejad kes parasjagu laval esiplaanil pole, vaadata
lavakujunduses olevaid detaile, näitlejat pealaest jalatallani. Praegu võeti
see võimalus minult täiesti ära, sest enamasti pidin ma vaatama seda, mida
operaator mulle parasjagu näitas. Olgu selleks siis näitleja nägu, või
liikumise ajal näiteks ainult jalad. Ja kuigi ma püüdsin vaadata suurt ekraani
selliselt, et ma näen ka reaalselt laval toimuvat, õnnestus see ainult nendel
hetkedel, kus näitlejad lava eesmises osas tegutsesid. Kui tegevus toimus
näiteks publiku vahel või külgedel, siis oligi võimalus toimuvat ekraanilt
vaadata, sest sageli polnud lihtsalt publiku vahelt näitlejaid võimalik näha.
Vaieldamatult on tore, et produtsent Mihkel Truman soovis Ehala
muusikat ja kunagist kultusbändi Ruja taas rahva ette tuua, kuid mulle tundub,
et kontsert oleks selleks sobilikum moodus olnud. Praegu tundus mulle, et kõike
oli liiga palju tahetud korraga kokku panna ja teadupärast liiga palju häid
asju koos ei pruugi anda head tulemust. Näitlejad olid head ja tundus, et nende
valikul on mõeldud erinevates vanuses inimestele, et igaüks leiaks mõne endale
meeldiva näitleja ja tuleks teda vaatama. Lavakujunduse ja tehniliste vahendite
kasutamise kohta sobib väga hästi ütlus, et vähem on rohkem. Ma usun, et väiksem
lava ja vähem kaamerate ringi liigutamist oleksid lavastuse palju sügavamõttelisemaks
muutnud. Eks Tartu laululava ole veidi sümboolne koht, kuid praegu ei andnud
koht lavastusele midagi juurde. Just otse vastupidi, tekitas sellise tunde, et
valitud on kõige suurem koht, kuhu võimalikult palju publikut mahutada ja selle
pealt võimalikult palju raha teenida. Teatri puhul pole sellised
kapitalistlikud assotsiatsioonid kunagi head teinud. Paratamatult tekitas
laululava minus veelgi rohkem seda tunnet, et ma olen tulnud Ruja kontserdile,
mitte teatrisse. Eks seda kontserdi tunnet võimendas veelgi lavastuse algusaeg.
On üsna klassikaline, et teatrietendused algavad kell 19 ja pigem on kontserdid
need mis algavad kell 21. Ainus põhjendus nii hilisele algusajale oli minu
silmis see, et siis on väljas pime ja valgusefektid tulevad paremini esile.
Tõesti, vaheajal lava kaunistanud valgus oli väga ilus. Kuid selline valgusmäng
on minu silmis jällegi sobilikum õhtusele kontserdile, mitte lavastusele.
Lava valguskujundus vaheajal. Siit saab veidi aimu ka lavakaujundusest. Foto: Triinu Kurvits |
Üldiselt mulle tundub, et kõik need, kes läksid laululavale
kontserdi eeldustega, jäid nähtuga väga rahule. Ma tunnistan ausalt, kui ma
oleks sellist kontserti näinud, siis ma oleksin samuti väga õnnelik olnud.
Kahjuks reklaamiti „Johnnyt“ suvelavastuse ja rokkooperina ja minu jaoks jäi ta
teatri mõttes lavastusena nõrgaks. Natukene liiga palju oli vahtu ümber, mis
segas loo jälgimist ning mõned nüansid jäid mulle üldse arusaamatuks. Näiteks
keda Mikk Tammepõld kehastas. Üldiselt olid tema kanda kõik suuremad soolod,
kuid kes ta loo seisukohast oli, sellest ma aru ei saanudki. Lavastuslikus
mõttes peaks kõigel ja kõigil, kes laval on, olema põhjus. Aga ilmselt olen
mina lihtsalt liiga rumal, et sellest aru saada, keda või mida Tammepõld laval
kehastas. Kui teda oli vaja ainult selleks, et soolosid laulda kuna Franz
Malmsten ei oleks suutnud neid ise nii hästi esitada, siis oleks võinud selle
muusikalise ja lavastusliku poole veidi paremini omavahel põimida ja sinna
mingi liini juurde tekitada mis seletaks seda, et nüüd keegi teine laulma tuleb.
Praegu jäigi mulje, et lavastuslik osa ja muusikaline osa pole omavahel väga
ühte sulandunud ja seetõttu oli kogu lavastus üsnagi hektiline.
Nagu öeldakse, siis maitse üle ei vaielda ja see siin oli ainult
minu arvamus. Mulle endale tundub, et ma olen üle keskmise kriitilisem
teatrivaataja ja mulle ongi raske meeldida. Seega ma soovitan kõikidel ikkagi
enda sisetunet kuulata. Kui keegi on mõelnud, et kas minna rokkooperit vaatama
või mitte, siis olge enda vastu ausad ja mõelge esmalt sellele, miks te seda
vaatama tahate minna. Mina näiteks tahtsin näha head lavastust, sest „Johnny“
oli 40 aastat tagasi tõeline hitt. See soov mul kahjuks ei täitunud. Aga veel
tahtsin ma laval näha Olav Ehalat ja Margus Kappelit ning kuulata Ehala
muusikat. See soov sai mul täidetud ja selles osas ma ei kahetse midagi. Kui te
soovite ka peaasjalikult muusika pärast minna, siis seda ma soovitan julgelt.
Kes soovib sügavat teatrielamust saada, siis teil soovitan pigem mõni muu
lavastus leida.
Libreto: Mihkel Truman ja Birk Rohelend
Lavastaja: Ain Mäeots
Peakunstnik: Karmo Mende
Muusikajuht: Olav Ehala
Koreograaf: Marika Aidla
Valguskunstnik:
Priidu Adlas
Laval:
Franz Malmsten – Johnny
Liis Remmel – Elo
Jan Uuspõld – Isa
Maria Annus – Ema
Liisa Pulk – Kertu, bussireisija
Marta Laan – Maria, kontoritöötaja,
bussireisija
Jaanus Tepomees – Tom, kontoritöötaja,
bussireisija
Ott Raidmets – Roland, sünnipäevaline
Margus Jaanovits – õppejõud, vanaisa,
bussireisija, sünnipäevaline, politseinik
Lauri Liiv – Oskar, staar, kontoritöötaja,
sünnipäevaline
Kaarel Pogga – Mikk, bussijuht,
sünnipäevaline
Laura Kalle – Linda, kontoritöötaja,
bussireisija, sünnipäevaline
Laine Mägi – kontoritöötaja, bussireisija,
sünnipäevaline
Lennart Mäeots – vend
Noora Annus – õde
Mikk Tammepõld – inimene
Tantsijad - Maria Engel ja Julia Kaškovskaja
Videos osalesid:
Telereporter – Heleri All
Intervjueeritavad – Georg Kaasik, Mart
Noorma, Johanna Liiv, Margus Prangel, Caroly Päkk, Juho Porila
Muusikud:
Margus Kappel
Jaanus Nõgisto
Priit Kuulberg
Ain Varts
Toomas Rull
ja Tartu Noortekoor
Rohkem infot lavastuse kohta saab vaadata lavastuse koduleheküljelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar