13. augustil 2021 Säpina küla heinaküünis Setomaal
Foto:Triinu Pungits |
Triinu ja Setomaa, kes neid suudaks lahuta. Ei, ma pole seto ja mu
esivanemate hulgas pole ilmselt grammigi seto verd, aga nii kaua kui ma end
mäletan, olen ma tahtnud setoks saada. Kes tahtis lapsena saada poemüüjaks, kes
maavanaemaks ja mina tahtsin setoks saada. See soov pole küll siiani täitunud, kuid
lahti ma sellest soovist ka saanud ei ole, ja nii köidavadki Setomaa ja setod
mind praeguseni. Seega pole midagi imestada, et ma seekordsest teatris käigust
tõelise elamuse sain. On ju tegemist ikkagi Taarka Pärimusteatriga, kelle
ülesanne on just hoida ja arendada seto kultuuri läbi pärimusteatri.
Esiteks olin ma valmis tõelisteks seiklusteks Setomaal, et õiget
kohta üles leida. Peab tunnistama, et ma olin isegi veidi pettunud, kui kohale
jõudes avastasin, et Heina küün on kohe Tartu-Koidula maantee ääres ja
eksimisvõimalust polegi. Vähemalt minu jaoks polnud eksimisvõimalust, sest
suurem osa teest oli mulle tuttav ja ka sellest samast küünist olen ma
korduvalt mööda sõitnud (aga ega ma siis ei teadnud, et see ongi see sama
küün).
Tõelise elamuse pakkusi ikkagi lavastus ise. Kuigi tegemist oli
noore ja õhetava armastuse looga, siis said kõik saalisviibijad väga hästi aru
(ja seda tegelikult öeldakse ka kavalehel ning etenduses välja), et tegelikult
on tegemist poolitatud Setomaa looga. Ajalooliselt asus Setomaa praeguse Eesti
Vabariigi kagunurgas ja Venemaa Petseri rajooni külade aladel. Eesti
iseseisvumisega tekkis kahe riigi vahele piir ja Setomaa löödi pooleks. Nii on
setod näiteks sugulaste külastamiseks või surnuaias käimiseks sunnitud viisat
taotlema. Kusjuures mõningatel setodel läks lausa nii kehvasti, et piir jookseb
otse nende maa pealt läbi. Nagu kunagi Vanemuise suvelavastuses „Peko“ öeldi,
siis on sul viisat vaja selleks, et välikemmergusse minna. See oli muidugi väga
mitmetähenduslikult mõeldud lause, aga iseloomustab setode praegust olukorda
hästi. Kõige suurem kahju on ilmselt selles, et Petseri, mis praegu asub
Venemaa territooriumil on ajalooliselt olnud Setomaa ja setode vaimseks
keskuseks. Nüüd on vaimne keskus ühest osast Seto Kuningriigist lahutatud. Sellest
kõigest lavastus räägibki. Ja muidugi igatsusest. Igatsusest armastuse ja Petseri
järele.
Muidugi on võimalus vaadata ka lihtsalt Valli (Lauli Otsar) ja
Pauli (Agur Seim) armastuse lugu. Kuidas igatsus kui tunne võib teinekord olla
palju mõjusam, kui igatsetu kätte saamine. Oleme me ju kõik unistanud millestki
ja kui unistus lõpuks täitub, tundub, et unistus ise oli ilusam, kui kätte
saadud asi, millest me unistasime. Nii ütleb ka Valli, et Pauli luule meeldis
talle palju rohkem siis, kui luuletustest oli igatsust tunda, mitte polnud
igatsus konkreetse sõnana välja kirjutatud. Esialgu sain ma aru, et Valli ja
Paul olid juba ammused tuttavad, kes on lapsest saadik koos mänginud ja siis
aegade jooksul tekkinud territoriaalsete muudatuste tõttu jäänud elama teine
teisel pool piiri. Seda ootamatum oli minu jaoks nende kahe kohtumise lugu.
Ilmselt oli kohtumine ootamatu ka nende endi jaoks, sest nagu selgus, teise
elust nad kuigi palju ei teadnud. Nende jaoks oli oluline ainult igatsus nende
vahel. Sest olid nad ju teineteisele nii lähedal, aga samas nii kaugel. Just
nagu Setomaa erinevad pooled. Valli ja Pauli igatsuses väljendus soov leida endale
hingesugulane, keegi, kes sind mõistaks ilma sõnadeta. Eks seda soovi saab
laiendada kogu setode kogukonnale. Nagu Valli ütleb, siis pole nad ei eestlased
ega venelased. Nad on justkui eikeegi. Natukene tundub mulle, et see on üle
pingutatud väide. Vähemalt Eestis, sest siin on setod ikka väga tugevalt oma
traditsioone ja kultuuri edasi kandnud. Või vähemalt kõrvaltvaatajale tundub
see nii. Ehk tunnevad setod end tõesti ohustatuna ja väljasureva liigina, sest
on ju nende leelo kantud Unesco kaitse alla.
Kui nüüd eksitentsiaalsete murede juurest tulla tagasi lavastuse
juurde, siis hoopis huvitav on see, millist lugu räägib meile lavakujundus. Kui
üks lugu oli Setomaa poolitamisest ja teine armastusest, siis lavakujundus
räägib meile veel kolmandagi loo. Näiteks annavad Valli poolt kuivama pandud
riided meile (ja ka Paulile) üsnagi palju uut infot sellest, mis Valli elus
toimub. Näiteks saab Paul just tänu nööril kuivavale meeste hamele teada, et
Valli majas on ka mees. Mõte, mis pole Paulile kunagi pähe tulnud. Ausalt
öeldes ei tulnud ka mulle kordagi pähe mõtet, et Valli elus võiks olla mõni
teine mees peale Pauli. Just nöörile kuivavad riided on need, mis annavad märku,
et Valli elus on ka üks pisikene poiss. Kuid kas kõik see, mida me näeme on
alati just see, millena me teda näeme ja arvame teadvat kuidas kõik on? Tasub
alati meeles pidada seda, et kõik mida me oma silmaga näeme ei pruugi olla
täpselt nii nagu meie seda arvame. Ja tasuks leida endas see jõud, et
asjaosalistelt üle küsida, kuidas lood tegelikult on. Sarnaselt enamikule, pole
ka Paulil seda kannatust ja nii teeb ta Valli olukorra kohta järeldused ainult
kuivavate riiete kohta. Nii ei saagi Paul teada, et Valli elus oli mees juba
enne Pauli ja laps pole üldse Valli oma.
Lavakujundusest hakkab kõige enam silma valge, näiteks need samad linasest
riided, mis on kuivama pandud ja mis katavad suure osa ühest lavapoolest. Valge
on teada tuntud lootuse värv ja ka siin sümboliseerib valge lootust ja igatsust.
Siiski ei saa öelda, et heledad toonid lavakujunduses domineeriksid. Hõre ilma
akendeta heinaküün ning vanaaegne tumedates toonides mööbel tekitavad pigem süngeid
emotsioone. Samuti võimendavad rusutust tegelaste valdavalt tumedatesse
toonidesse (erinevat tooni hallid, prunid, lillad ja tumesinised) kalduvad
kostüümid. Kuid kõige enam köidab pilku lava tagaseina moodustav suur valgetest
kappidest sein. Kapid ja riiulid on erinevate kõrgustega ning neid katavad
sinised sibulakupleid meenutavad kujutised. Pole kahtlustki, et tegemist on
setode jaoks ühe oluliseima maamärgiga – Petseri kloostriga. Nagu ühele
pühakojale omane, leiab kappide seest ikoone, mis moodustavad ühe suure
altarimaali kui kapiuksed korraga lahti teha. Lisaks setode jaoks kõige
olulisemale ehitisele leiame lavalt veel teisigi usu ja rituaalidega seotud
stseene. Näiteks see, kuidas Paul Petseris surnuaiale läheb, et seal oma esivanemate
haual oma vanaisa hingega rääkida ja temalt juhatust saada. Muidugi ei tule
juhatus ilma kombekohase ohvriannita – muna ja mitu pitsi hansat.
Kusjuures see surnuaia stseen on üks mitmest kunstiliselt ja
lavastuslikult väga huvitavalt lahendatud stseenist. Kusjuures see „huvitav“
pole üldse halva tähendusega. Päriselt oligi huvitav. Küüni ühes ääres on suur
mullahunnik, mis pealt on juba rohumätastega kattunud. Selle mätta sees on näha
üks armetu puust rist. Kui Paul selle risti kõrval puhta valge liniku laiali
laotas ja sinna ohvriannid asetas, ilmus künka tagant välja tema vanaisa. See
on kõige ägedam vaimudega suhtlemise stseen, mida ma näinud olen. Eks natukene
ehmatav oli ka, et keegi niimoodi tasapisi sealt mullahunniku tagant paistma
hakkab, sest seda poleks küll oodanud. Sama huvitav oli muidugi ka see hetk,
kui vanaisa sama mullahunniku teisest küljest sinna hunniku sisse tagasi kadus.
Nüüd ma olen niigi palju juba ette öelnud ja rohkem ei ütle midagi, sest
nendel, kes pole lavastust veel näinud, kaob kogu uudsus muidu ära.
Ma ei tea, kas see oli mängupaiga, lavakujunduse või väga heade
näitlejatööde tunnus, aga mulle tundus väga mitmel korral, et sarnaselt vanaisa
kadumisega mulla alla, kadusid ka teised tegelased lavalt väga äkki. Või
vähemalt nii mulle tundus. Näiteks jäin ma korduvalt pead murdma selle üle,
millal Paul või Valli lavalt lahkusid ja kus nad end nö peidavad, sest ma ei
näinud, et nad oleksid kappide taha läinud. Kuni ma ühel hetkel nägin, et
tegelikult olid nad laval olemas, kuid lihtsalt voodis pikali. Ja mina ei
näinud üldse seda hetke, kui üks neist voodisse pikali heitis. Sest laval
toimus samal ajal teises nurgas nii palju tegevust, et ma olin täielikult süvenenud
sellesse hetkesse ja ei näinud muud. Kõige vähem salapäraselt kadus lavalt ära
piirivalvur Ljubov (Jekaterina Moskalenko). Nimelt saabus ja lahkus tema
enamuse ajast selle sama valge kapi kaudu. Selline lahendus võis viidata
sellele, et mingil perioodil ei võinud setod iial teada, kes, kus ja millal sind
jälgivad. Seda kinnitab ka Ljubovi lause, et ta rääkis piiril Pauliga vene
keeles, kuigi tegemist oli samuti setoga, sest vaja oli Pauli kontrollida. Lisaks
sellele või jälgimine toimuda kõige ootamatumas kohas, näiteks sinu enda
magamistoa kapis. Kusjuures Ljubov väljus ja sisenes just nö Pauli poolel
asuvast kapiuksest. Ja rääkis Paul ju Vallilegi, et tal on tunne, et tema
telefoni kuulatakse pealt. Seega üsna ilmsed viited salaluure tegevusele.
Seoses telefoniga jäi mind häirima mõte, et kuigi Valli ja Pauli
jutust käis korduvalt läbi see, et nad kasutavad mobiiltelefone, siis laval
ühtegi mobiiltelefoni polnud. Selle asemel oli üks väga vana ja suur
telefoniaparaat. Kusjuures ma ei mõtle vanu numbrilauaga või kettaga telefone,
vaid ikka konkreetselt suurt telefoniaparaati. Samuti olid mõlemas toas
raudvoodid ning Valli pesi pesu plekkvannis pesulauaga. Eestit ja Venemaad
eraldav piir ja mobiiltelefonid on ju kaasaegsed nähtused. Seega vanaaegne
lavakujundus mõjus väga vastuoluliselt. Kas oli selle mõte viidata sellele, et
vanasti oli elu parem? Polnud piiri ja setod said vabalt ringi liikuda. Või
näitas see seda, et aeg on setode jaoks justkui seisma jäänud ja moodsas
maailmas mõjuvad nemad ikka kuidagi vanaaegsetena koos kõigi oma
traditsioonidega?
Vanade ja paremate aegade meenutamisega haakusid ka lavastuse
algus ja lõpp. Nimelt näidatakse nende samade valgete kapiuste pealt
projektsiooni ühest väikesest poisist. See poiss on meie loo peategelane Paul,
kelle lapsepõlvemälestus suveõhtul piima jahutamisest „avab“ lavastuse. Lõpus
tuleb see sama väike Paul selle sama projektsioonina suurele Paulile järele. Väike
paul sirutab projektsioonil käe ja suur Paul sirutab laval käe ning kõnnib kapiukseni.
Sel hetkel kui ta kapiuksest sisse läheb, on projektsioonil näha kuidas ta on
väikese Pauli juurde jõudnud. Nii nad kõnnivad koos päikesepaistelisel
suveõhtul mööda heinamaad kaugusesse. See oli ehtne ühest maailmast teise
hüppamine. Ja järjekordselt lahendatud väga ägedalt. Ma ütlen, selliseid
lihtsaid kuid samas väga efektselt mõjuvaid lahendusi oli lavastuses nii palju,
et lausa lust oli vaadata. Projektsioon erines tumedast lavakujundusest just
oma soojuse ja helguse poolest. Justkui oleks vanasti kõik olnud palju parem
kui praegu. Selline ühest maailmast teise hüppamine illustreerib setode
lootust, et ühel päeval on neil jälle võimalik viisavabalt piiri ületada ja
ilma bürokraatiata enda juurte juurde tagasi minna.
Muidugi ei saa ma rääkimata jätta Mari Kalkuni loodud muusikast.
Nagu Wikipedia väidab, siis Kalkuni muusika on saanud inspiratsiooni eesti
elust, regilauludest ning loodusest ja luulest. Seda kõike on ka lavastuse
muusikalise kujunduse juures võimalik tajuda. Üheks põhjuseks, miks ma vahepeal
laval näitlejad „ära kaotasin“ oligi muusika. Muusika haaras mind nii endasse,
et ma ei pannd enam muud tähele, vaid jäin muusikast tuttavaid katkendeid kuulama.
Näiteks tundus mulle, et ühes palas oli kasutatud setode rahvalaulu
„Kergotamine“ motiive. Ning algus ja lõpu projektsiooni saatev muusika meenutas
mulle tempokat rändamise muusikat, millesarnaseid võib sageli reisisaadete
tunnusmeloodiates kuulda. Natukene kahju on mul ainult sellest, et Kalkunit nii
vähe laulmas sai kuulda. Ma oleksin ühte mõnusat setokeelset laulu ka tahtnud
kuulda. Eriti tore oleks olnud, kui Valli ema matuste ajal oleks
traditsioonilist setode itkulaulu kuulnud. Aga see on vist ka ainus negatiivne
mõte, mis mul seoses lavastusega pähe tekkis.
Kogu suurepärase loo, lavastuse ülesehituse, muusika ja
lavakujunduse juures ei saa me ometigi kõige tähtsamat ära unustada. Ja selleks
on otse loomulikult näitleja. Kõige rohkem kuulsin publiku hulgast kiidusõnu
just näitlejate kohta. Näiteks Agur Seimi lavalise liikumise kohta tulid
sellised kommentaarid: „Issand, kui tubli akrobaat!“, „Vaata, kui heas
füüsilises vormis ta on, et niimoodi liikuda.“. Ja neid ohhetamisi ja
ahhetamisi teiste näitlejate kohta võiksingi ma üles loetlema jääda. Jah, ma
nõustun, et Agur Seim tegi kõige füüsilisema rolli selles lavastuses. Kõik
ronimised ja tantsud olid äärmiselt nauditavad vaadata ning andsid väga hästi
tema igatsust edasi. Kuid kindlasti polnud see ainult hea füüsiline sooritus,
mille tõttu Seimi mäng nii nauditav oli. Tema mängus oli hingestatust, justkui
olekski see tema igatsus ja tema lugu, mida ta laval edasi annab. Sama hingestatult
mängis ka Lauli Otsar, kuid tema mäng ei olnud nii jõuline, vaid pigem andis
tema Valli igatsust edasi vaimse tasandi kaudu ja teda ei näinud me suurest
igatsusest tantsimas. Valli oli mõtlikum ja tasasem ning kindlasti
kalkuleerivam pool. Duo Otsar ja Seim täiendasid teineteist laval suurepäraselt
ja mul oli terve aeg väga nauditav vaadata, mis laval toimub. Mitte kordagi
polnud tunnet, et ma olen seda juba kunagi kusagil näinud või et näitlejad
mängivad üle. Selleks, et kogu lugu väga kurvaks ei muutuks, andsid igatsuse
loole veidi karakterit ja värvi juurde Jekaterina Moskalenko karm kuid hooliv
piirivalvur ja Siim Angerpikk veidi väikest härjapõlvlast meenutava vanaisa
vaimuna. Kokku moodustavad need neli dünaamilise kvarteti, kelle mängimist
laval on lausa lust vaadata. Kohati isegi ununeb lõbusamate stseenide juures
ära see valu, mis tegelikult Valli ja Pauli ning kõikide teiste setode lugu
saadab. Ausalt öeldes pole ma sellist harmooniat näitlejate vahel enam
lavalaudadel mõnda aega kohanud. Jah, ma olen näinud suurepäraseid esitusi,
kuid seda, et kogu trupp nii ühte jalga astub kogu etenduse vältel, seda oli
tõeliselt nauditav vaadata.
Nagu ma juba alguses ütlesin, siis mina olen suur setode fänn. Aga
ma ütlen täiesti ausalt, et tegemist on lihtsalt suurepärase lavastusega ning
ma ei ole mitte kuidagi kõigutatud oma suure setode armastuse poolt. Jah, mu
suurepärase lavastuse indikaator – märjad silmad olid ka sel korral kohal.
Kuigi sel korral ma vist vesistasin mitte niivõrd konkreetse loo, kui setode
ajaloo ja saatuse üle laiemalt. Lavastuse ümber pole suurt produktsiooni ja
suurt meediavahtu, kuid ometigi tulevad inimesed lähemalt ja kaugemalt Eestimaa
eri otstest kokku ning isegi teiselt poolt Vene riigipiiri oldi kohale tuldud.
Vot nii südamesse läheb ühe väikese pärimusteatri tegevus inimestele. Seda
ilmselt sellepärast, et nad ajavad oma kindlat asja ja teevad seda kogu
südamega. Südamesoojust ja hingega tehtud lavastuse puhastavat mõju on tunda ka
viimastesse ridadesse. Selliste teatrielamuste pärast ma teatris käingi. Ja kui
keegi küsib, miks ma nii palju käin, siis seepärast käingi, et nende paljude
keskpäraste ja heade lavastuste hulgast tuleb see üks eriline pärl üles leida. Ja
minu jaoks tõesti on Taarka Pärimusteatri lavastus „Petserimaa igatsus“
teatripärl.
Igaks juhuks mainin ära, et suurem osa jutust räägitakse seto/võru
keeles, sekka ka mõned eesti-, vene- ja inglisekeelsed väljendid. Kes sellest
lõunaeesti keelest kohe midagi aru ei saa, siis teil pole ka midagi karta vaja.
Kavalehel on sisukokkuvõte iga stseeni kohta olemas ja lavakujundust, muusikat
ning näitlejatööd saate ikka nautida. Kes tunneb, et kõik need lavastused mida
ta sel suvel siiani näinud on, pole talle suurt elamust pakkunud, siis minu
soovitus on küll, et otsige Säpina küla üles ja minge tutvuge veidi setode
igatsusega.
Autor: Ilmar Vananurm
Dramatiseering: Urmas lennuk
Lavastaja: Helena Kesonen
Lava-
ja kostüümikunstnik:
Triinu Pungits
Muusikaline
kujundus: Mari Kalkun
Valguskunstnik: Enor Niinemägi
Videokunstnik: Kärt Petser
Graafiline
disainer: Rivo
Mehilane
Laval:
Agur
Seim – Paul
Lauli
Otsar – Valli
Jekaterina
Moskalenko – piirivalvur Ljubov
Siim
Angerpikk – vanaisa
Rohkem
infot Taarka Pärimusteatri ja lavastuse kohta saab nende kodulehelt ja pileteid saab Fientast.
0 kommentaari:
Postita kommentaar