15. septembril 2021 Eesti Draamateatris
Eeldamine
pidi teadupärast kõikide p***eminekute
ema olema. Seega oleks ma pidanud teadma, et enne teatrisse minekut ei tasu
midagi eeldada ja oma ootusi kõrgeks ajada. Siiski ma sel korral seda tegin,
sest esiteks on Priit Pedajas siiani olnud üks mu lemmiklavastajatest, kes
kasutab enamasti väga tugevaid näitlejaid ja mulle tugevad näitlejatööd
meeldivad. Pedajase lavastajakäekiri on ka siiani mulle meeldinud. Rääkimata
sellest, et varasemalt on ta mitut Brian Frieli näidendit lavastanud ja need on
suurt kõlapinda saanud. Kuna ma pole veel ühtegi Frieli näidendist valminud
lavastust näinud, siis tundus praegu viimane aeg see viga parandada. Eriti siis
kui Pedajas on lavastaja ja on lootust perekonnadraamale, sest mingil põhjusel
on perekonnadraamad mind alati huvitanud.
Sisututvustuse põhjal ma just perekonnadraamat
ootasingi. Koos väikese meditsiiniliste viguritega, sest suurem osa tegevusest
pidi ikkagi vanadekodus toimuma. Ja mulle oma eriala tõttu meeldib alati
vaadata, kui lavastuse tegevus on mingil moel meditsiiniga seotud. Ja
vanadekodu mingil määral seda on. Seda enam, et Ülle Kaljuste on mulle siiani
eakate naistena meeldinud (siinkohal tasub meenutada Grace ja Glorie lavastust),
siis olin automaatselt ka sel korral valmis meeldivaks teatrielamuseks sest Pedajase
lavastustes on alati naisnäitlejad väga tugevaid rolle teinud ning nii ma
lootsingi, et Kaljuste teeb ka sel korral vanadekodu elanikuna mulle
meelepärase rolli. Kaljuste kehastada oli peategelase Cass´i osa, kes saabus
mitmekümnete aastate tagant uuesti koju Iirimaale ja kelle tema pere otsustas
vanadekodusse panna tema käitumise ja kommete tõttu.
Kui eelmistest lõikudest võib jääda mulje, et
tegemist ei olnud kõige õnnestunuma lavastusega, siis päris nii see tegelikult
ei olnud. Lihtsalt olin eelduste põhjal oma lootused nii kõrgeks ajanud ja kuna
ka viimased teatrikogemused on äärmiselt positiivsed olnud, siis tundubki iga
lavastus, mis pole sama suurepärane kui „Lehman Brothers“, veidi kehvemana. Kuigi
sel korral oli minu peamine probleem see, et mulle tundus, et näitlejatega oli
midagi laval valesti. Ometigi pidi esialgselt lavastus esietenduma veebruaris,
kuid see lükkus pandeemia tõttu edasi ja seega oli näitlejatel justkui pool
aastat lisaaega proovide tegemiseks ja lavastus oleks pidanud igati valmis
olema. Tegelikult sain ma esimeste minutite jooksul isegi päris palju naerda.
Kohati oli mul nii naljakas, et mul hakkas endal veidi imelik, et miks keegi
teine ei naera. Kuna ma istusin üsna esimestes ridades, siis üritasin ma kogu
jõust naeru tagasi hoida, sest see oleks kummaline olnud, kui ma seal kogu
südamest naernud oleks, samal ajal kogu saal vaatab vaikides.
Käest läks lavastus minu jaoks ära siis, kui ma
nägin, et Ain Lutsepp tuli lavale kiirköitjaga, mis meenutas väga
tekstiraamatut. Veidi hiljem avastasin täpselt samasuguse tekstiraamatut
meenutava kiirköitja ka Laine Mägi ja Märten Metsaviiru käes. Mul vist vajus
isegi suu veidi lahti, sest ma mõtlesin esimese hooga, et mis toimub. Kõik
näitlejad olid nagu minu mäletamist mööda kavalehel kirjas ja seega ei tohiks
nad olla kellegi asemel lavale saadetud, et tekst pole peas ja tuleb
tekstiraamatut kasutada. Ühesõnaga mu ajus oli sel hetkel lihtsalt üks suur
küsimärk, sest ma poleks sellist asja kohe kuidagi oodata osanud. Lõpuks
mängisid nad selle nii välja, et perekond otsustas Cass´i loo kirja panna ja
sellest jõulunäidendi teha ja seepärast olid need kiirköitjad laual. Kas see ka
tegelikkuses nii oli, või oli see ainult improvisatsioon, et kuidagi põhjendada
kiirköitjate olemasolu, seda ma ilmselt teada ei saagi. Tõe huvides peaks
siiski vist ütlema, et teksti sealt väga palju maha ei loetud. Mõned korrad jäi
mulle mulje justkui Ain Lutsepp vaataks sealt teksti, aga see oli ka kõik.
Kaljuste mõned korrad kergitas seda kiirköitjat ja imestas teose pealkirja üle.
Kusjuures perekonna jõulunäidendi pealkirjaks oli „Cass McGuire armastused“,
mis oli esialgselt ka lavastuse tööpealkiri. Seega ma ei oska seisukohta võtta,
kas see oli algusest peale plaanitud selliselt ja oligi juba Frieli poolt sisse
kirjutatud, või oli tegemist oludest sunnitud muudatusega.
Ma kaldun vägisi siiski uskma seda, et laval ei
olnud kõik korras. Vähemalt Lutseppa pole ma küll kunagi sellisena laval
näinud. Justkui oleks tal laval olek äärmiselt vastumeelne olnud, eriti oli
seda näha ja tajuda tema olekust ning näoilmetest lõpus kummardamise ajal.
Üldse tundus mulle et iga kord kui Lutsepp lavale tuli, läksid ka kõik teised
näitlejad pingesse ja olid valmisk ohe olukorda päästma. Ma tahaks väga loota,
et tegemist oli ainult minu ettekujutuse viljaga. Aga see, kuidas Lutsepp
tekstiga soperdas, vahepeal mõtles ja kuidas ta üleüldse teksti esitas, rääkis
minu jaoks midagi muud. Või kui see oligi roll mis pidi selline olema, siis ma
viskaksin kivi lavastaja kapsaaeda, sest sellist rollilahendust ma ei suuda loo
seisukohast kuidagi mõista. Minu puhul ei aidanud selline rollilahendus kuidagi
lavastuse mõistmisele kaasa, vaid nagu ka siit postitusest näha, viis mõtted
hoopis lavastusest kaugemale ja ma hakkasin mõtlema, kas näitlejatega on ikka
kõik korras, et nad selliseid rolle teevad. Ja sellist mõtet ei tohiks publikul
teatrisaalis istudes mitte kunagi tekkida.
Nagu Pedajase lavastustes tavaliselt, teevad ka
sel korral naised muidugi väga suurepärased osatäitmised. Eriti tasub kiita
Ülle Kaljustet, kes ekstsentrilist Cassi kehastas. Juba see, milliseks Kaljuste
grimmeerijate ja kostümeerijate poolt tehtud oli, tekitas minus esimese
naeruturtsatuse. Aga kui sa oledki klouniks muudetud, siis selline välimus
annab sulle juba ka teatud eelise laval lollusi teha. Ja Kaljuste kasutab selle
eelise igal sekundil ära ja möllab purjus Cassina laval täiega. Kuigi mulle
tundus, et valdavalt vanemasse generatsiooni kuuluv publik ei nautinud sellist
näitleja enda lolliks tegemist ja leidsid, et targem on vaheajal lahkuda. Mõni
jäi siiski ka kohale, aga ainult selleks, et näha, kui palju hullemaks saab asi
minna. Vähemalt nii kuulsin ma enda läheduses inimesi rääkimas. Ma ütleks, et
siiski nii hull see asi ka ei olnud. Vähemalt minu jaoks.
Nauditavat oli ka ikka omajagu.
Meesnäitlejatest tooksin ma eraldi välja Martin Veinmanni, kelle härra, või
semu (nagu Cass teda kutsus) Ingram oli väga muheda ja armsa olekuga. Minu
meelest oli härra Ingram täpselt selline armas ja sümpaatne hallipäine
vanahärra, kellesse kõik töötajad hooldekodudes või haiglates alati hästi
suhtuvad, sest ta pole pahatahtlik, näeb soliidne välja ja samal ajal on temas
midagi lapselikult siirast ja armsat mis sunnib sind teda mingi erilise
hellusega kohtlema. Muidugi see väikeste sammudega aeglaselt tippiv kõnnak oli
parim. See ajas mind ka päris mitmel korral naerma. Kuigi see võib täiesti olla
tingitud sellest, et mul tekkisid sellise kõnnakuga töised assotsiatsioonid ja
see ajas mu naerma. Aga tegelikult pole ju oluline, mis naerma ajab. Eks igaüks
leiab endale midagi sobivat, mis teda lavastuses kõnetab. Ja ma nägin veel
mõnda inimest, kes teatud kohtades kõval häälel naerma purskasid.
Mulle pakkus veel päris mitmel korral nalja Viire
Valdma kehastatud Trilbe, kes oli härra Ingramiga nagu paarisrakend, jalutades
koos vanadekodus ringi, et sooja saada. Aga mitte see ei pakkunud mulle lõbu. Hoopis
nauditavam oli vaadata, kuidas Trilbe valmistus õpilaste etluskonkursil
kohtunik olema ja harjutas juba enne võistlust oma tänukõnet osalejatele. Ja
muidugi need luuletused, mida Trilbe väga hignestatult ise oma kaaslastele
esitas. Või stseenid, kus Trilbe ja härra Ingram teineteise elulugusid vaheldumisi
esitasid. Ma isegi ei oska täpselt öelda, mis mulle Valdma ja Veinmanni mängus
kõige rohkem meeldis, aga iga kord kui nemad lavale tulid, avastasin ma end üsna
pingsalt neid jälgimas ja silmadega saatmas, kuhu iganes nad siis ka parajasti
ei liikunud. Eks inimene üritab ikka kaoses mingit pidepunkti leida ja mulle
tundub, et kogu selle kaose keskel olid Valdma kehastatud Trilbe ja Veinmanni
kehastatud härra Ingram need ainsad kahe jalaga maa peal olevad tegelased. Nad
ei pidanud tähelepanu saamiseks tegema hullusi (nagu Kaljuste) ega üle mängima
(nagu mulle veidi tundus Laine Mägi puhul).
Natukene kahju on mul sellest, et Ester Pajusoo
emana ja Mari Lill proua Butcherina nii vähe nö lavaaega said. Kui nii head
näitlejad on olemas, siis tundub veidi näitlejate raiskamisena see, et näitleja
peab kogu laval oleku aja ainult ratastoolis istuma ja saab mõned üksikud lühilaused
öelda. Või tuleb näitleja ainult lõpus lavale ja saab samuti paar lauset öelda
ja siis ongi kõik. Kusjuures kummagi rolli puhul ei olnud minu meelest tegelane
oma paari lausega loo seisukohast nii oluline, et kindlasti on vaja see
tegelane lavale tuua. Seega ei saa ma aru, miks Pedajas otsustas kaks nii
tugevat näitlejat eraldi nii lühikeseks ajaks lavale tuua. Kui mõlemad
tegelased siiski oli vaja lavale tuua, oleks võinud ema ja proua Butcherit
kehastada üks ja sama inimene. Praegu ootasin ma kogu aeg, et millal Pajusoo ja
Lill midagi huvitavat teeksid, aga selleks neile võimalust ei antudki. Eks vanemate
näitlejate saatus vist kahjuks ongi selline, et neile enam suuri rolle ei anta.
Aga sellest on mul tõsiselt kahju, et vanusega suurepärased näitlejad lihtsalt
hakkavad tahaplaanile jääma.
Üleüldse jäi kogu lugu minu jaoks veidi
segaseks. Ehk ma pole sellise loo mõistmiseks õiges vanuseklassis veel. Aga kogu
Cassi minevik oli minu jaoks liiga katkendlik ja jäi seega ebaselgeks. Ma sain
aru, et ta läks 50 aastat tagasi Iirimaalt Ameerikasse, sai seal baaridaamina
tööd ja töötas seal seni kuni baari omanik suri, ning seejärel pöördus Cass
tagasi Iirimaale. Eemal oldud ajaga kaasnesid ohtralt alkoholi ja vabameelsed
suhted. Aga mis suhted tal oma venna ja tema perega olid, need suhted ei saanudki
minu jaoks justkui päris selgeks. Ja sellest on mul veidi kahju, sest just seda
perekonnasuhete klaarimist ma ootasingi kõige rohkem. Kahjuks oli seda osa just
kõige vähem, või siis oli see kuidagi arusaamatult esitatud. Kohati tundus
mulle, et lugu oli jutustatud põhimõttel natukene siit ja natukene sealt, kuid
see ei mõjunud väga hästi. Ühtse terviku tajumise asemel mõjus lugu
kaootiliselt ja seda oli raske jälgida.
Veidi kummaliselt mõjus minu jaoks ka kunstiline
teostus. Näiteks ei saanud ma väga hästi aru, miks pidi Cass välja nägema nagu
juudi jõulupuu. Ma usun, et tema ekstsentrilisust ja erinevust kõigist teistest
oleks saanud ka ainult meigi või suurte värviliste ehetega edasi anda. Praegu
tekitasid tema segamini meik, suured värvilised ehted, mitu kihti liiga
kirevaid riideid ainult ühe suure küsimärgi. Sama suure küsimärgi tekitasid ka
lavakujunduses küljelt näha olevad puidust dekoratsioonide toed. Natukene oli
selline tunne saalis viibides, justkui oleks tegemist kiiruga välja töötatud
lavakujundusega, mis vastab põhimõttele, et „käib kah“.
Tegelikult võib kogu lavastuse kohta öelda, et
käib kah. Kuigi Lutsepp tekitas minus suure küsimärgi, julgen ma öelda, et
tegelikult said näitlejad väga hästi hakkama ja suurepärased näitlejad ning hea
näitlejatöö on lavastuse ainus nauditav osa. Kõik eredamad hetked on minul
seotud siiski näitlejatöödega. Kõik muu kahjuks tervikule kaasa ei aidanud ja tekitas
pigem ainult küsimuse „miks?“. Üldiselt ma ei soovita vaatama minna, sest neid
suurepäraseid näitlejatöid saab ka mujal vaadata. See on vist see koht, kus ma
peaksin õnne tänama, et ma selle lavastuse põhjal oma bakalaureusetööd ei
plaani enam kirjutada. Sest esialgu mul just selline plaan umbes aasta tagasi
oli. Ma olen nüüd natukene Eesti Draamateatris pettunud, et nad mulle pettumuse
suutsid valmistada. Aga arvestades seda kui palju häid teatrielamusi ma
viimasel ajal saanud olen, siis oligi vaja väikest kontrasti, et saada aimu kui
kirev teatrimaastik meil tegelikult Eestis on.
Autor: Brian Friel
Lavastaja ja muusikaline kujundaja:
Priit Pedajas
Kunstnik: Pille Jänes
Valguskujundaja: Priidu Adlas
Mängisid:
Ain Lutsepp – Harry McGuire
Märten Metsaviir – Dom McGuire
(Harry poeg)
Ester Pajusoo – ema (Harry ema)
Laine Mägi – Alice (Harry
abikaasa)
Ülle Kaljuste – Cass (Harry õde)
Amanda Hermiine Künnapas – Tessa
(vanadekodu põetaja)
Tõnu Oja – Pat Quinn (vanadekodu
elanik)
Viire Valdma – Trilbe Costillo
(vanadekodu elanik)
Martin Veinmann – härra Ingram
(vanadekodu elanik)
Mari Lill – proua Butcher
(vanadekodu elanik)
Kes soovib lavastusega lähemalt
tutvuda, siis seda saab teha Eesti Draamateatri kodulehel SIIN.
Tere! Käisin eile seda etendust vaatamas. Olen nõus, et jättis natuke segase mulje. Valdmaa+Veinmanni koosluse kiitmisega nõus. Laine Mägi tegi väga hea rolli. Tahtsin ainult avaldada arvamust teisest küljest Kaljuste tegelaskuju "klouni" väljanägemise kohta. See tekitas väga hea kontrasti kahe elu vahel - kui kirjut elu ta oli elanud Ameerikas (kostüüm) ja kui askeetlikus/igavas keskkonnas ta nüüd edasi peab elama (lihtne tuba vanadekodus ainult ristiga seinal). Selliseid vähemärgatavaid nüansse oli veel - Valdmaa muidu madal hääl, aga lapsepõlve meenutus ja luuletuse lugemise ajal muutus hääl heledaks ja helgeks. Väga hea ja sügav rollilahendus suhteliselt väikese rolli juures.
VastaKustutaTere! Mina käisin eelviimasel etendusel ja mulle väga meeldis etendus. Ülle Kaljuste roll oli tõesti segane veidi. Viire Valdmaa ja Martin Veinmann olid nii armsad. Märten Metsaviir keda nägin esimest korda oli suht puine. Tõnu Ojal oleks võinul rohkem sõna õigust olla.
VastaKustuta