9. novembril 2021 Sadamateatris
Foto: Maris Savik
Ma
ei oska öelda kui paljud nö “tavalised teatrikülastajad”, ehk siis need, kes
käivad teatrit nautimas ajaviite eesmärgil ja ei ürita teatrit alati enda jaoks
lahti mõtestada, on kuulnud Bertolt Brechtist ja tema võõristusefektist või
eepilisest teatrist. Aga just Brecht ja see, mida ma temast teatriajaloo
kontekstis tean, viiski mind sel korral Vanemuise teatrisse. Boonuseks oli
muidugi ka lavastaja Karl Laumets kelle töödest samuti võrdlemisi palju teatriringkondades
räägitakse. Jutt käib muidugi Bertolt Brechti kirjutatud näidendist „Galilei
elu“, mille Karl Laumets sel sügisel Vanemuise teatris lavale tõi.
Nagu
lavastuse pealkirigi viitab, on teemaks tuntud teadlase Galileo Galilei elu.
Mind pole teadus ja ajalugu kunagi nii palju huvitanud, et ma ainult nende
teemade pärast teatrisse tahaksin minna. Sel korral olid need ikkagi puhtalt
näidendi autori ja lavastaja nimed, mis mind teatrisse meelitasid. Peab
tunnistama, et teatrist tulin ma ära üsnagi kahetiste tunnetega. Olgu see
postitus siis abiks neile, kes on kahevahel, kas minna Vanemuisesse „Galilei
elu“ vaatama või mitte. Abiks saab minu postitus olla muidugi juhul, kui te
otsite enne teatrisse minekut lavastuse kohta eelinfot. Mina ei otsi. Enamasti
sellepärast, et muidu olen ma eelnevalt juba alateadlikult teiste arvamusest
mõjutatud. Kuigi sel korral ma natukene ikkagi teadsin millest lavastuses
räägitakse, aga ma olin nii kindel, et Laumets teeb sellest minu jaoks igavast
teemast täiega ägeda lavastuse, mida ma ikkagi naudin.
Kui
ma jätan selle kõrvale, et süžee mind väga ei huvitanud, kuigi eks mingil
määral on teater ka hea ajalooliste teadmiste omandamiseks, pole ajalooline
tõde sageli teatris esmatähtis ja ma ei lähe ajalooliste teadmiste saamise
eesmärgil teatrisse. Ma kuulsin endast targemate teatrikülastajate aruteludest,
et Brecht kirjutas selle näidendi sel ajal, kui natsid Saksamaal võimul olid ja
seetõttu on näidendis väga palju viiteid natside tegudele. Minu meelest toimus
lavastuse tegevus 16. sajandi teisel ja 17. sajandi esimesel poolel ning seal polnud
mingit seost natsidega. Muidugi, kui ma seda vestlust vaheajal kuulnud olin,
siis ma paratamatult hakkasin mõtlema, et ehk oli Rooma inkvisitsioon näidendis
see, mis pidi edasi andma natside tegusid Saksamaal. Aga ise ma poleks seda küll
kuidagi teadnud, kui ma poleks seda vestlust juhuslikult pealt kuulma juhtunud.
Minu jaoks ei muutnud see fakt süžeed ka oluliselt huvitavamaks. Kuigi
kindlasti mängis sellise sõnumiga lavastus äärmiselt olulist rolli sellel
ajastul, kui Brecht näidendi kirjutas ja kui see esimest korda lavale otsustati
tuua. Muidugi on ka tänapäevases Eestis palju poliitilisi olukordi, mida saaks
lavastuse süžeega kõrvutada, kuid minu peas sel korral selliseid paralleele ei
tekkinud.
Ometigi
ma ei kahetse teatrisse minekut üldiselt. Ma isegi ei tea, mis fluidum see
Sadamateatris õhus heljus, aga esimesed pool tundi olin ma teatrisaalis istudes
väga õnnelik. Mulle tundus, et kõik näitlejad mängisid suure energiaga ja olid
sel hetkel kogu täiega etenduses kohal. Ja siis hakkas see energia vähehaaval
langema ja esimese vaatuse lõpuks hakkas mul tekkima tunne, et äkki ikka kõik
polegi nii suurepärane nagu mulle alguses tundus. Teise vaatuse vaatasin juba
suuresti selle mõtte saatel, et millal see kõik läbi saab. Mulle tundus, et
esimeses vaatuses oli kõik uudne, teises vaatuses tekkis mulje justkui ma oleks
seda kõike juba näinud ja kuulnud (kuigi tegelikult ei olnud, aga tunne oli
selline). Lisaks tundus, et ka näitlejate leek oli vahepeal täielikult kustunud
ja ma ei näinud enam seda vau-efekti, mis mind alguses neid vaadates tabas. Nad
soperdasid tekstiga ja kohati jäi mulje justkui poleks tegelased veel
näitlejatele omaseks muutunud.
Kõige
eredamalt jäi meelde stseen, kus Riho Kütsar ja Marika Barabanštšikova laulsid
ja sel ajal teised valgeid pabereid õhku viskasid. Esiteks oli see visuaalselt
efektne, sest valgete paberite sadu meenutas ühelt poolt lumesadu, mis minu
meelest teeb alati kogu olemise helgemaks ja puhtamaks. Teiseks oli heli laulu
ajal päris korralikult võimendatud, aeg-ajalt said ka teised näitlejad
mikrofoni midagi laulda, sest Barabanštšikova ja Kütsar liikusid ringiratast
ümber laudade, pannes mikrofoni teiste näitlejate suu ette. Selle stseeni ajal
tekkis mul teises vaatuses korraks jälle see tunne, mis mind etenduse alguses
valdas – et teater on äge ja selles on elavat energiat. Kahjuks kadus see ülevoolav
energia koos viimase noodiga. Ühtlasi on see stseen ka ainus, mida ma
praeguseks veel etendusest mäletan.
Kahjuks
on ainult üks stseen veidi vähe, et selle pärast teatrisse minna. Praegu siin
neid ridu kirja pannes, sain ma aru, et mind ilmselt häiriski kogu etenduse
juures teatav eepilisus ja võõritusefekt, mis Brechtile omased on ja mida Laumets
on võimendanud. Kui loogiliselt mõelda, siis peaks 16. sajandi inimesed hoopis
teisiti riides käima. Kohe kindlasti ei kandnud mehed sel ajal pintsakuid ja
triiksärke. Aga lavastuses just nii kõik mehed ja ka Marika Barabanštšikova
riides on. Nad kannavad triiksärke, viigipükse ja pintsakuid ning vahel ka
lipsu. Pigem jätab selline riietus mulje kontoritöötajatest kusagil nullindate
alguses. Seda sama aastatuhande vahetuse tunnet tekitab ka minus üks osa
lavakujundusest. Nimelt ringi kujuliselt asetatud lauad ja toolid, mis minu
meelest sobivad oma minimalistliku välimusega samuti nullindate alguse
eraettevõtjate kontoritesse, mitte 16. sajandi teadusmaailma, milles Galiei
kahtlemata viibis.
Muidugi
leidus ka teadusmaailmale viitavaid elemente. Näiteks laual olev päikesesüsteemi
mudel ning lava kohal kõrguv suur pronksjas kera, mis ilmselt oli maakera või
gloobuse kujutis. Siiski peab tunnistama, et lavakujundus ja kostüümid ei
häirinud mind teatrisaalis istudes. Praegu seda postitust kirjutades ja
illustreerimiseks päisefotot otsides, hakkasin ma mõtlema, et süžee tegevusaeg
ja lavakujundus on omavahel vastuolus. Täpselt nagu tahaks publikule öelda, et
see mida te praegu näete pole päris, vaid mäng. Just selles seisnebki Brechti
võõritusefekti idee. Ja tundub, et Laumets on selle siiski koos kunstnik
Kristjan Suitsuga kenasti ära tabanud ja edasi andnud. Lihtsalt minu jaoks oli
see piisavalt segadusttekitav ja ei muutnud lavastust huvitavamaks. Ehk
näitlejate osas läheb ka lavastus ajapikku paremaks ja nad suudavad lõpuni
välja mängida selle sama laetud energiaga, mida ma esimese pooltunni jooksul
neis nägin ja mis minu nähtud etenduse ajal hakkas vaikselt kuhtuma. Aga
kindlasti sobib lavastus vaatamiseks keskmisest suuremale ajaloo- ja
teatrihuvilisele. Need, kes tahaksid aastas kord või paar käia teatris oma
meelt lahutamas, võiksid siiski endale midagi muud vaatamiseks valida.
Autor: Bertolt
Brecht
Lavastaja: Karl Laumets
Kunstnik: Kristjan
Suits
Valguskunstnik: Rene
Liivamägi
Muusikaline kujundaja: Ann
Reimann
Osades:
Hannes Kaljujärv – Galileo Galilei
Oskar Seeman – Andrea Sarti
Piret Laurimaa – proua Sarti (Andrea ema, Galilei
majapidajanna)
Kaarel Pogga – Ludovico Marsili (rikas noormees)
Karol Kuntsel – härra Priuli (Padova ülikooli kuraator);
õpetlane-munk
Marika Barabanštšikova – Sagredo (Galilei sõber); Firenze
teadlane; õpetlane-munk; kardinal Barberini; paavst Urbanus VIII;
ballaadilaulja naine; valvav munk
Maarja Johanna Mägi – Virginia (Galileo tütar)
Aivar Tommingas – doodž; Firenze teadlane; väga vana kardinal;
rauavalaja Vanni
Riho Kütsar – raehärra; Firenze teadlane; paks prelaat;
kardinal Bellarmin; ballaadilaulja
Robert Annus – raehärra; filosoof; õpetlane-munk
Priit Strandberg – raehärra; matemaatik; õpetlane-munk;
tundmatu munk
Veiko Porkanen – raehärra; Firenze teadlane; suurhertsogi
teener; väike munk
Jüri Lumiste – kardinal-inkvisiitor
Kellel siiski lavastuse vastu huvi tekkis, siis rohkem infot leiab Vanemuise koduleheküljelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar