Foto: Tiina Viirelaid |
Ma arvan, et enamustel inimestel
ei tekigi seda küsimust, et kes see Zarah Leander on. Nooremad inimesed ilmselt
ei ole temast midagi kuulnud. Ja need, kes on temast kuulnud, ilmselt teavad
kes on Zarah Leander. Mina pean käsi südamel tunnistama, et umbes kuu tagasi
polnud mina sellisest inimesest mitte midagi kuulnud. Siis aga hakkasin ma ühel
hetkel nägema igal pool reklaame, et Karlova Teatris etendub "Zarah
Leander. Ühe legendi meloodiad ja mälestused". Ega ma siis ka veel väga
huvi ei tundund, et kellega tegemist on. Lihtsalt kusagilt reklaamist oli silma
jäänud, et tegemist on Rootsi päritolu laulja ja näitlejaga, kes pikalt elanud
ja töötanud ka Saksamaal ning suuresti seal tuntuks saanud. Mina siiski seda
temaatikat enda jaoks nii huvitavaks ei pidanud, et kohe kiirustada teatrisse
piletit ostma. Nagu öeldakse, siis tark ei torma. Nii kirjutatigi mulle mõned
päevad tagasi Karlova Teatrist ja uuriti kas ma oleksin huvitatud etenduse
vaatamisest. Tavaliselt ma väga pikalt ei mõtle enne, kui ma "jah"
ütlen, sest enamasti kutsutaksegi mind just nendele etendustele, mis on ehk
veidi teistmoodi ja kuhu ma niisama ei läheks. Siiani olen aga nendest
etendustest väga positiivse üllatuse saanud. Näiteks minu 2016 aasta
teatrikülastuste topis on SÜDAMEPEITJATE PLANEET, mis on just
üks nendest lavastustest, millest ma enne kuulnudki ei olnud, kui lavastuse
produtsent mind seda vaatama kutsus. Samas sain ma sellest lavastusest väga hea
emotsiooni ja tunne oli peale teatrit väga hea. Seega võiksin ma juba õppida,
et teatrikülastustega võib ka veidi eksperimenteerida. Alati ei pea draamat või
komöödiat vaatama kusagil suures teatrimajas. Sel korral ma aga mõtlesin paar
tundi enne, kui vastasin. Esiteks tundus mulle, et teema ei paku mulle
absoluutselt huvi ja teiseks tundus, et mul on ikka nii kiire ja väga palju
teisi asju veel vaja ära teha (tüüpiline aastalõpp). Lõpuks ma ikkagi
otsustasin, et tuleb aeg maha võtta ja pakkumine vastu võtta ning teatrisse
minna. Seega minu suurim tänu Karlova Teatrile, et te mind endale külla
kutsusite ja sellega mu maailma veidi avardasite.
Ma
pean tunnistama, et ma olin lavastuse suhtes veidi skeptiline, kuna ma pole
Ingrid Isotamme teatris näinud ja mingisuguste filmide ja seriaalide põhjal ta
mulle väga meeldinud ei ole. Nõnda olin ma ka tema lauluoskuse suhtes veidi
skeptiline. Samas ma teadsin, et lavastuses on palju laulmist. Lisaks ei
tundunud kuigi ahvatlev terve etenduse aja ainult kahte näitlejat laval vaadata.
Nii ma siis suhteliselt ilma igasuguste suuremate lootuste ja ootusteta
teatrisse sisenesin. Ütlen kohe üsna alguses ära, et teatrist väljusin ma
hoopis suuremate emotsioonidega. Pole mingeid eelarvamusi vaja. Enamasti need
eelarvamused kipuvad meile väga vale pildi asjadest looma.
Kõige
suurem üllatus kõnealuse lavastuse puhul minu jaoks oli see, et Ingrid Isotamm
nii hästi laulab. Mul ilmselt oli mingi eelarvamus, et sellise käreda häälega
ei saa hästi laulda. Ma eeldasin, et ma kuulen etenduses ainult mingit
kriiskavat ja viisi mitte pidavat häält. Praegu on see koht, kus ma pean
piinlikkust tundes tunnistama, et rohkem puusse annab panna. Kõige parem näide selle puusse paneku kohta on see, et etenduse ajal leidsin end mitmel korral mõttelt, et Ingrid Isotamm võiks oma plaadi välja anda. Kasvõi Zarah Leanderi lauludega. Ma tahaksin kohe selle plaadi omanikuks saada. Kas on veel paremat näidet vaja selle kohta kui valele teele eelarvamused meid viia võivad? Nüüd ma saan aru,
et Zarah Leander oli kontra-alt ja seega tema rolli sobis Ingrid Isotamme veidi
käredam hääl nagu valatult. Kuna lavastuses oli laulmist palju, siis vahel
oligi tunne, et ma istun kusagil hubases lounge´s
ja kuulan mõnusat muusikat. Või istun ma mõnusas jazz-klubis ja kuulan head
muusikat. Ma arvan, et Karlova Teatri väike ja mõnus atmosfäär andis etendusele
nii palju juurde. Näiteks Vanemuise suures saalis poleks etendus pooltki nii
hubasena tundunud. Või vaatan revüüteatrit. Teate, ma pole mitte kunagi oma
elus revüüteatrit näinud oma silmaga. Kuni eilseni. See revüüteatri koht
oli vist üks mu lemmikutest. Sest nii tore on oma silmaga näha kuidas uhketes
riietes inimesed laval laulavad ja tantsivad. Kes ei tea, mida see revüüteater
endast kujutab, siis guugeldage. Mulle meenutas see natukene nagu viisakat
kabareed. Viisakat selles mõttes, et kostüümid ei olnud nii paljastavad. Mulle
on alati kabaree stiilis etteasted meeldinud, seega pole midagi imestada, et
mulle see väike tantsu- ja laulunumber nii hirmsasti meeldis. Teine mu lemmik
stseen oli Waldemardi laul, sest minu meelest oli see kõige võimsam laul kogu
lavastuses. Kahju, et see eesti keeles oli. Minu meelest kõlavad laulud saksa
keeles paremini kui eesti keeles, olgu siis mis laulud iganes. Siiski pean ma
siinkohal tõdema, et ma olen liiga noor ja polnud ühtegi lavastuses
kõlanud laulu veel varem kuulnud. Vähemalt nii lavastust reklaamiti, et
kõlavad nii vähemtuntud kui ka tuntud laulud. Minu jaoks polnud ühtegi tuttavat
laulu ega meloodiat. Nii ma siis arvangi, et ma olen nende laulude jaoks
lihtsalt liiga noor. Eesti keeles kõlasid aga laulud minu jaoks kuidagi
mahedamalt või mitte nii võimsalt. Saksa keeles oleks laulud minu jaoks
võimsamad olnud ja Ingrid Isotamm oleks saanud veidi rohkem oma häält
käristada. Aga see on juba minu viga, et mulle meeldivad võimsad laulud ja
saksa keelsetes lauludes võiks rohkem dramaatilisust olla. Tegelikult oli laule
ka niisama nauditav kuulata. Kuigi ma pean tõdema, et esimesed kaks laulu ma
küll sõnadest aru ei saanud, kuigi laulud olid täitsa eesti keeles.
Rohkem
ma vist etenduse kallal nuriseda ei oskagi. Ma ausalt olin etenduse ajal juba
lummatud. Olgugi, et laval olid Jaanus Teppomees ja Ingrid Isotamm kahekesi,
siis põhiroll oli ikkagi Isotammel ja vabalt oleks võinud Zarah Leanderi lugu
ka tema monoetendus olla. Jah, Jaanus Tepomees oli laval vajalik, et meeste
rolle täita, kuid täiesti vabalt oleks Isotamm nendega ise ka hakkama saanud.
Sest suurema osa ajast mängis ta mitut rolli korraga. Mulle meeldis just see,
et selleks, et mängida mitut erinevat inimest ei olnud vaja meeletut kostüümide
vahetamist või parukate või ma ei tea mille kasutamist. Piisas veidi hääle muutmisest
ja kohe oli aru saada, et nüüd on laval teine tegelane. Näiteks päris etenduse
lõpus rääkis keskealine Zarah oma elust ja järgmisel hetkel oli Zarah veidi
küüru jäänud ja kohe oli aru saada, et nüüd on laval 70 aastane Zarah. Ma ei
teagi, kas Isotamm on nii andekas seetõttu, et ta on nukunäitleja olnud ja
sealt on arenenud oskus väikese vaevaga erinevaid tegelasi mängida või milles
asi on. Piisas väikesest puusanõksust või kergest miimika muutusest ja kohe oli
laval teine inimene. Ma olen lausa lummatud. Ausalt ka. Samas pean ma ka Jaanus
Tepomeest kiitma, sest tema rollid vaheldusid ka üsna kiiresti. Kuna tal oli nö
abistaja roll, siis tema oli laval vähem ja ei pidanud nii palju
erinevaid rolle mängima. Mingil hetkel tuli mulle tema nägu väga tuttav ette,
aga ma ei suutnud välja mõelda, kust ma seda nägu tean. Suutsin ainult välja
mõelda, et see oli mingi koomiline roll. Sel korral olid tal tõsisemad
rollid, kuid see-eest oli neid nauditav vaadata. Võib-olla mõningaid
teatrikülastajaid Hitleri roll natukene häiris, kuid minul ei olnud selle rolli
vastu midagi. Ega me siis ajalugu muuta ei saa, kui Hitler on osa ajaloost ja
ta Zarah Leanderiga kokku puutus omal ajal.
Lisaks
äärmiselt andekatele näitlejatele oli ka lavakujundus hästi lahendatud.
Põhimõtteliselt oli ühes lava nurgas Zarah garderoob ja teises nurgas väike
diivan ja laud, mis kujutasid Zarah erinevaid kodusid ja ka teiste inimeste
kodusid. Lisaks oli lava tagaosas stange kostüümidega, mida Ingrid Isotamm
laval vahetas. Kogu kostüümivahetus oligi etendusse sisse kirjutatud ja sel
ajal kui näitleja kostüüme vahetas, andis ta ka teksti edasi. Tavaliselt olen
ma näinud lavastusi, kus näitlejad laval kostüüme vahetavad, kuid samal ajal on
taustaks muusika või räägib keegi teine. Ühesõnaga juhitakse tähelepanu
kostüümi vahetavalt näitlejalt eemale, et jumala eest keegi ei näeks,kuidas
näitleja kostüümi vahetab. Seega oli vahelduseks päris tore vaadata,
kuidas kostüümivahetusi ei varjata ja need on oskuslikult lavastuse osaks
kujundatud. Siinkohal au ja kiitus lavastaja Andres Dvinjaninovile. Lisaks
äärmiselt toredale lavakujundusele olid ka Zarah Leanderi kostüümid säravad ja
võimsad. Nii nagu ühele õigele diivale kohane. Kindlasti andsid kostüümid ka
seda ajastu hõngu edasi. Mulle on koguaeg tundunud, et hoolimata sellest et oli
sõda, olidinimesed sel ajal lõbusamad ja kandsid uhkeid kostüüme. Tänapäeval me naljalt selliseid
uhkeid kostüüme lavalaudadel ei näe ja sellist lõbutsemist.
Ilmselt
sobib lavastust vaadata nii nendel inimestel, kes on kunagi Zarah Leanderi
muusika austajad olnud, kui ka noorematel. Näiteks mina võtsin lavastust kui
head lugu sellest kuhu on võimalik välja jõuda, kui sa midagi väga tahad.
Kuidas püüelda oma unistuste poole ka siis, kui isegi sinu enda lähedased
sinusse ei usu. Kes meist siis ei oleks kunagi tahtnud kuulsaks näitlejaks või
lauljaks saada? Ma vist ei pea sellele küsimusele vastama, sest miks ma muidu
seda blogi pean. Selles osas oli lugu väga mõtlemapanev. Teisest küljest ei
olnud tegemist aga mingi väga keerulise ja sügavamõttelise lavastusega vaid
piisavalt kerge ja vaimuka lavastusega, mis sobis suurepäraselt lõõgastumiseks.
Mina soovitan soojalt kõigil vaatama minna, sest nagu minu näitest näha, siis
mina jäin etendusega väga rahule. Jäin lausa nii rahule, et soovitan etenduse
pileteid jõulukingituseks osta. Kindlasti tärkas minus ka huvi Zarah Leanderi
enda kohta ja ma panin tema elust rääkiva raamatu enda lugemisloendisse. Loeks
juba jõulude ajal, kui ma ei peaks oma magistritööga tegelema. Igatahes ühel
heal päeval ma selle raamatu ära loen. Kõik, kes nüüd lavastuse vastu huvi
hakkasid tundma, peavad kiirustama, sest etendused toimuvad ainult detsembris
ja järgi on jäänud ainult üksikud etendused 22., 23., 28. ja 29. detsembril
algusega kell 19.00 Karlova Teatris.
Veel kord suured tänud
Karlova Teatrile, kes mind külla kutsus ja mulle sellise positiivse üllatuse
valmistas!
PS! Kõik need, kes tahtsid teada, kes see Zarah Leander selline on, peavad küsimusele vastuse saamiseks teatrisse minema.
PS! Kõik need, kes tahtsid teada, kes see Zarah Leander selline on, peavad küsimusele vastuse saamiseks teatrisse minema.
Dramatiseerija
ja lavastaja: Andres
Dvinjaninov
Kunstnik: Triinu Pungits
Muusikaline
kujundus: Sven
Kullerkupp ja Indrek Kalda
Koreograaf: Marika Aidla
Mängisid:
Ingrid
Isotamm
Jaanus
Tepomees
Klaveril
saatis: Taaniel
Pogga
Rohkem
infot saab Karlova teatri kodulehelt SIIN
käisin täna vaatamas ja pean ütlema, et olen sinu blogipostitusega väga nõus :)
VastaKustutav.a see osa, et ma teadsin Zarah Leanderit kui lauljat ja tema häält lapsest saati, sest ta oli mu isa üks lemmikuid. aga temast inimesena ei teadnud ma midagi ja au ning kiitus Dvinnile, kes mälestuste-materjalist nii hea lavastuse kirjutas ja lavastas. olles ise kontra-alt ja suur valge naine, tundsin paljusid detaile tema elus end kõnetavat ja vaatasin terve õhtu youtube-st, kuidas ta filmides näitles ja laulis. ning muidugi haaras mind imetlus Ingrid Isotamme lauluhääle ja -oskuste suhtes!
aitüma sulle selle teatrielamuse jagamise eest!