Foto: Tõnis Järs |
Ma kardan, et see on sel aastal viimane
postitus, mis räägib konkreetselt ühest lavastusest. Olgugi, et käes on alles detsembri
algus. Detsember kipub olema aasta kõige kiirem kuu, sest enne aasta lõppu on
vaja igasuguseid asju veel teha ja lõpetada. Seega otsustasin, et teen sel kuul
teatrikülastuse parem varakult ära. Nimelt olen ma iseendaga teinud vaikiva
kokkuleppe, et käin vähemalt kord kuus teatris. Ja mul tekib kohe mingisugune
äng sisse, kui ma vaatan, et pool kuud on juba möödas ja ma pole veel teatrisse
läinud. Nagu keegi sunniks mind sinna minema. Kuna mul on vaja enne jõule veel
ka oma magistritöö enam-vähem valmis saada, siis pole sel aastal detsembris
enam väga vaba aega alles jäänud. Igatahes enamasti on see teatriskäik meeldiv
ja see on nö minu aeg iseendaga kuna reeglina käin ma üksinda teatris (sest
minu tutvusringkonnas pole nii palju inimesi, kes minuga iga kuu teatris kaasas
tahaksid käia). Sageli ei jõuagi keegi nii kiiresti teatrisse kaasa
tulekuks plaane seada, kui kiiresti tuleb mul isu teatrisse minna.
Igatahes on mul juba pikalt olnud soov
näha Vanemuise lavastust "Pildilt kukkujad", mis praeguseks on laval
olnud juba üle aasta. Näha tahtsin teda esiteks sel lihtsal põhjusel, et tegemist
on draamaga ja ma olen avastanud, et mida suurem ja traagilisem draama, seda
paremini lugu mulle meeldib. Teiseks tundus mulle mingi aeg Vanemuise kodulehel
ringi surfates lavastuse tutvustust lugedes, et see lavastus on täpselt minust.
Kodulehel olev tekst on järgmine: "See on lugu, mis toimus või toimub
siinsamas Eestis, ükskõik kelle sõprade, naabrite või iseenda peres. Meie kõigi
elud koosnevad põhjuste ja tagajärgede katkematust reast, millel on tervikule
määrav mõju: elukutse valik, elukaaslase valik, töökoha valik, julgus oma elus
midagi muuta, hirm ebaõnnestumise ja üksijäämise ees… Kui kõik on läinud
absoluutselt teisiti kui lootsid, kust võtta siis usku ja jõudu edasi
minemiseks?"
Kui alguses olid
kõnealusele lavastusele pea kõikide etenduste piletid välja müüdud, siis nüüd
oli mul lausa võimalus kohapeal endale pilet osta. Tuli tuju teatrisse minna,
mängukavas oli meelepärane lavastus ja pileteid ka oli. Nii ma teatris käingi.
Üsna spontaanselt, sest minul kui Vähil on see halb iseloomuomadus, et ma kipun
miljon korda meelt muutma. Siiski kui on hea lavastus, mida ma väga-väga näha
tahan, siis ma ikkagi ostan selle pileti kasvõi pool aastat varem valmis ja
ootan kannatlikult. Aga enamasti käib kõik ikka hetkeemotsiooni ajel.
Praegusest lavastusest
sattusin veelgi rohkem elevile, kui ma Sadamateatri nö saali sisenesin ja
publikuteeenindaja soovitas ülemistesse ridadesse istuda, kuna tegevus toimub
kõrgel. Siis ma panin alles tähele, et lava ei ole mitte põrandale kujundatud,
vaid kusagil kõrgustes (umbes 160cm põrandast) kõigub üks kastilaadne nukumaja.
Selline ilusa lillelise tapeediga kaetud seintega nukumaja. Lavakujunduse eest
annaks hindeks 5+. Esimene mõte oli mul tõesti, nagu vaataks nukumaja. Kui
oleks saanud veel kõrgemalt vaadata, et see nö nukumaja oleks publikust veidi
allapoole jäänud. Siis oleks täpselt selline tunne olnud nagu vaataks kuidas
väikesed nukud oma majas askeldavad. Korraks meenutas lavakujundus mulle ka
TV-d. Et inimesed on väikese kasti sees ja mina siis vaatan kuidas nad seal
kasti sees oma igapäevaelu elavad. Päris mehhiko seebikaks seda nimetada ei
saa, aga selline korralik Eesti „Suletud uste taga“ tunne tekkis küll. Eriti
kui ma teemasse süvenesin.
Lugu põhiliselt räägib
ühest perest, kellel on omad probleemid, nii nagu meil kõigil. Mis juhtub siis,
kui lapsed arvavad, et emal on tõsine tervisehäire, kuna ta on loobunud
maalimast, mis talle kunagi nii palju tähendas? Millised ootused olid peres
lastele? Või mis juhtub siis kui sa üritad iga hinna eest oma perekonda koos
hoida, kuid kogu perekonnal on saladusi, mida keegi teine ei tea? Kas kõike on
vaja teineteise eest varjata? Ma ei tahaks nendele küsimustele siin vastuseid
anda, sest muidu pole teil huvitav etendust vaadates. Igatahes on „Pildilt
kukkujad“ läbilõige klassikalisest Eesti perest. Eestlased on ju teadupärast
kinnised ja ega kõiki enda muresid ei räägita ka pereringis. See võib omakorda
aga viia järgmiste sekelduste ja probleemideni. Seni kuni üks pereliikmetest
otsustab ette võtta lausa nii traagilise sammu nagu ise pommi meisterdamine, et
oma rivaal õhku lasta. Miks me ei võiks osata nautida elus selliseid pisikesi
asju nagu sõbra tehtud maitsev kohv, ratastega mere äärde sõitmine, perega
ühise laua taga koogi söömine? Miks me peame sageli ühised koosviibimised
perega lõpetama üksteise peale karjudes või tülitsedes? Igatahes need küsimused
annavad ilmselt nii mõnegi vihje sellest, millistele teemadele lavastus
keskendub. Eelkõige räägib lugu aga Eesti enda inimestest, keda võib leida
kõikjalt meie ümber. Nendest inimestest, kes on olnud pildil, kuid piisab ühest valikust ja nad võivad pildilt kukkuda.
Mul on ainult kahju
sellest, et ma sattusin teatrisse koos klassitäie põhikooliõpilastega, keda
jätkus nii minu ette, taha kui ka küljele. Enne etendust käis igatahes väga
suur kisa ja itsitamine saalis. Etenduse ajal õnneks see kisa ja itsitamine
kadus, kuid see asendus minu ees olevate helkivate telefoniekraanide,
telefonide kolinal maha kukkumise ja taga närviliselt nihelevate jalgade
sebimisega. Ma ei taha nüüd öelda, et lapsi teatrisse ei tohi tuua, kuid
kindlasti oleks ma saanud paremini keskenduda, kui mu toolil oleks puudunud
jalaväristamisest tingitud vibratsioon. Või kui mu pilk poleks lavalt rännanud
ees järsku helkima hakanud telefoniekraanile. Ilmselt oli lugu laste jaoks
liiga raske, kuid kindlasti tulevikuks vajalik, et nad oma elus samasid vigasid
ei teeks.
Näitlejad mängisid minu
meelest väga hästi. Eriti meeldisid mulle Maria Annus ja Helgur Rosenthal, kes
mängisid lapsi. Nende emotsioonid olid ehedad ja kui Annus karjus, siis kajas
vist terve Sadamateater. See ei olnud mängitud viha ja raev, vaid see oligi õe
ja venna vahel valitsev viha, mida ma laval nägin. Mul näiteks tekkis tunne, et
läheks virutaks neile mõlemale ühe tou kirja, sest mida nad kaklevad niimoodi.
Merle Jääger ema Emmyna jäi minu jaoks aga vahepeal veidi lahjaks. Mulle
tundus, et alguses ei saanud ta end käima ja Emmy oli kuidagi väga koba ja
pingutatud. Lisaks ei saanud ma vahel tekstist aru. Ilmselt see teki all öeldud
tekst nõudis suuremat tähelepanu, mis mul oli minu taga olevate närviliste
jalgade tõttu veidi häiritud. Lõpuks, kui lugu arenema hakkas, muutus ja Emmy
veidi loomulikumaks ja seal oli samuti võimalik näha erinevaid emotsioone ja
tundevarjundeid, mitte ei olnud laval ainult üks kähisev Merle Jääger. Aivar
Tommingase igati positiivne Bruno oli hästi mängitud. Siiski minule tundus
kummaline, et üks inimene nii positiivne, abivalmis ja allaheitlik saab olla.
Samas oleksin ma tahtnud peale jalgrattaõnnetust rohkem tema süümepiinu näha.
Kohati jättis ta mulle mulje, nagu oleks Bruno kogu peree poolt välja mõeldud
hea nähtamatu sõber, kes alati kohal on, kui teda vaja on.
Lavakujundus mulle
meeldis, nagu ma juba eespool kirjutasin. Selline armas lilleline iga tüdruku
unistuste nukutuba. Kohati oli see isegi utoopiline, et nii keerulisi probleeme
lahendatakse sellises lillelises toakeses. Lõpus, kui kõikidel tegelastel selle
sama tapeedi mustriga riided seljas olid, läks asi veelgi utoopilisemaks.
Vähemalt minu jaoks. Samas lõppes lugu nii, et need lillelised riided
sümboliseerisid seda õnne ja vabanemist, mis tegelasi lõpuks valdas. On ju
lilled alati olnud hea tuju ja vabaduse sümboliks olnud. Ehk see lilleline tuba
ongi meie kõigi jõud ja usk edasi minemiseks…
Autor: Tiina Laanem
Lavastaja, kunstnik, muusikaline kujundaja ja valguskujundaja: Andres Noormets
Valguskujundaja: Jaanus Moor
Mängisid:
Merle Jääger - Emmy
Maria Annus - Ines (Emmy tütar)
Helgur Rosenthal - Paul (Emmy poeg)
Aivar Tommingas - Bruno
Rohkem infot saab Vanemuise koduleheküljelt SIIT
0 kommentaari:
Postita kommentaar