Pilt pärit Rahvusooper Estonia kodulehelt |
Dirigent: Kaspar Mänd
Koreograaf-lavastaja: Marina Kesler
Tantsijad:
Oliver Jahelka - Peremees
Jevgeni Grib - Kurat
John Rhys Halliwell - Kratt
Sergei Upkin - Sulane
Marta Navasardyan - peretütar
Oksana Saar, Alexandre Konarev, Nanae Maruyama, Zachary Rogers, Elisabetta Formento, Aili Urata - kuradi käsilased
Heidi Kopti, Svetlana Danilova, Carlos Garcia, Adaam Ashcroft - Sulase sõbrad
Lisaks Eesti Rahvusballett ja Rahvusooper Estonia naiskoor
Uskumatu,
et ma pole lausa kaks kuud teatrisse saanud. Ilmselt seepärast ma pileteid
pikalt ette ei ostagi, sest ma ei tea miselu toob ja kas ma saan/tahan
teatrisse minna. Samas ilmselt kui piletid oleksid olemas, oleks ma võib-olla
ka teatrisse läinud. Hoolimata sellest, et mul on detsembri lõpust kaaslaseks
olnud piinav köha, kurguvalu ja aeg-ajalt tekkiv palavik. Päris terve pole ma
siiani, aga kuna ma enam nii kõvasti ei köhi, kui alguses ja mu köha ei ole
nakkav, siis otsustasin, et tuleb see teatripaast lõpetada. Haiguslehe
lõpetasin ka ära ja nüüd võib teatrisse minna. Siiski pean tunnistama, et see
kahe tunnine teatrisaalis istumine väsitas mu korralikult ära. Ometigi käisin
päevasel etendusel. Lootus oli, et õhtuks on blogipostitus valmis. Aga
tegelikkus oli see, et tulin koju, valutasin veidi oma luid ja pead, võtsin
paratsetamooli sisse ja üritasin kirjutada seni kuni silmad arvutiekraani ei
suutnud enam vaadata ja peavalu väljakannatamatuks muutus. Selle ajaga olin
suutnud täpselt postituse pealkirja ja tegelaste nimed ära kirjutada. Tundub,
et pole see olek midagi niihea, kui ma ise arvata tahan. Aga see selleks.
Eilsega
algas ikkagi teatrikuu ka ja nii tuli see teatripaast lõpetada. Mida muud
teatrikuu alguse ja teatripaastu lõpetamise puhul ikka vaadata, kui balletti.
Ma pole nii ammu enam ühtegi balletti vaadanud, et natukene õudne on isegi. Aususe
pärast peaks üles tunnistama, et ma olen oma elus vist tegelikult üldse ainult
kahte balletti varem näinud. Üks neist oli „Pähklipureja“ ja teine „Casanova“.
Ja mõlemat balletti kutsusid mind vaatama sõbrannad, seega ei tulnud algatus
minult. Tegelikult ma olen vist ikka veidi rohkem sõna(muusika)teatri inimene,
kui tantsuteatri inimene. Lihtsalt olen Krati kohta nii palju kiidusõnu
kuulnud, et juba pikemat aega on soov seda näha. Kõige esimest korda lugesin
Krati kohta Jete-Maria blogist (SIIN). Kuna Jete-Maria kiitis taevani, siis
tekkis endal ka tahtmine see imeasi ära vaadata. Siiski pean tunnistama, et
niigi palju olin balleti suhtes skeptiline, et Tallinnasse Rahvusooperisse kohe
piletit ostma ei tormanud. Ei tundnud tookord vajadust balleti pärast
Tallinnasse sõita. Ootamine tasus end ära. Nüüd toodi Kratt lausa koju kätte. No
ja kui Kratt lausa koju kätte tuuakse, siis võib ju väikese palaviku, köha ja
nõrkusega ikka teatrisse minna.
Kuna
ma tean balletist praktiliselt mitte midagi (mitte, et ma teatrist üldiselt
rohkem teaksin), siis ma sel korral ei oska isegi midagi analüüsida. Et kas
tantsijatel tulid kõik liigutused perfektselt välja või mitte ja kas nad
tantsisid muusikasse või mitte. Ma lihtsalt istusin Vanemuise rõdul ja vaatasin
silmad pärani seda, mis laval toimus. Vaheaja saabudes ehmusin, et issand kui
kiiresti aeg läinud on. Teine vaatus läks veel kiiremini. Seal nii palju ennast
unustada ei saanud, sest vahepeal käis üks kõva pauk, mis mind balleti
lummusest välja kiskus. Ma poleks eluski uskunud, et mina suudan ühte balleti
nii ammulisui vaadata. Ja vaadata oli seal palju. Esiteks ilusad lihastes
tantsijad. Ausalt ka ma tavaliselt ei vaata inimesi selle pilguga, aga kunagi
üks sõbranna mainis, et balletiartistidel on nii võimsad lihased. Nii ma siis
nüüd vahtisin ka neid lihaseid. Niipalju, kui neid kostüümist näha oli.
Kostüümid ise olid muidugi ka vaatamist väärt. Kui enamasti kangastub
inimestele balletiartisti kostüümina mehed sukkpükstes ja naised tutudes
(balletiseelikutes), siis sel korral olid kostüümid hoopis teistsugused. Mehed
olid ikka linastes talupojariietes ja naised kandsid ilusaid triibulisi
rahvariideseelikuid. Kostüümikunstnik Gerly Tinn sooviski teha võimalikult
autentseid kostüüme, kuid selliseid, milles siiski balletiartistidel oleks
võimalik ka tantsida. Minu meelest on tulemus suurepärane. Mina vähemalt
vaatasin neid rahvariideid väikese kadedusega. Endalgi võiks selline triibuline
seelik olla, mis ei ole päris villasest riidest, vaid on mõnusalt õhuline ja
kerge. Lisaks Kuradi ja tema käsilaste kostüümid olid ka väga efektsed. Lisaks
kostüümidele oli ka lavakujundus väga efektne. Ma küll ei saanud päris hästi
aru, miks vahepeal laest mingid puu siluetid alla rippusid, kuid see selleks.
Tegelikult pole ma üldse kindel, kas need olid puud. Korraks tabasin end
mõttelt, et need kujutised meenutavad seda uut eesti brändi „rändrahn“. Aga
Estonia lavastus on enne esietendunud kui see rändrahnu asi välja tuli, seega
ilmselt polnud tegu ikka brändinguga. Tagalaval olnud suur ja abstraktne
kujutis oli minu meelest äge. Ma küll ei oska teda muudmoodi nimetada kui
abstraktne kujutis, kuid see oli nii lahe, kuidas Kratt sealt seest ilmus ja
kuidas Kuradi käsilased seal vahel tantsisid. Kõige ägedam oli lavastuse juures
videokujundus. Küll põlesid taga taustal korralikud leegid, küll oli seal ilus
pilvine taevas, millest paistis päikeseloojangu kuma jne. Kui taustaks oli
sinakas kuma, mille ees rahvariietes tantsiti, siis mulle kangastus kohe pilt
mere ääres toimuvast korralikust Eesti jaanitulest. Inimesed tantsivad tuljakut
ja kaerajaani kuni koiduni välja. Vot selline Eesti teemaline ballett oli.
Eestlasele
südamelähedaseks tegi lisaks kaerajaani ja tuljaku liigutustele, rahvariietele
ka sauna stseen. Lavale toodigi päris saunalava, kus mehed end vihtlesid ja
kerisele vett visates tekkis korralik aurupilv. Täpselt nii nagu päris saunas.
Veidi häirisid mind meestel käes olevad klaasist õllepudelid. Mitte, et ma nüüd
otseselt alkoholitarbimise vastane oleksin, aga mu meelest need klaaspudelid ei
sobinud sinna. Pigem oleks võinud olla näiteks puust õllekapad. Kuigi ma saan
aru, et lavastaja keskendus ikkagi rohkem tänapäevasele inimesele. Kuidas muidu
seletada kasiinot. Ja mingis stseenis tundus mulle, et peremehel oli käes
nutitelefon. Aga samas võis see olla minu enda fantaasia. Siiski jäi mind veidi
häirima, et miks ei oleks võinud tantsijad siis kanda nö tänapäevaseid riideid.
Minu jaoks lõid paratamatult rahvariided ja videotaust ettekujutuse, et
tegemist on sajandi algusaastatega. Kui isegi mitte veel varasema ajaga.
Võib-olla on see tingitud ka sellest, et ma viimasel ajal olen sattunud jälle
lugema raamatuid Eesti talupoegadest ja see tekitas sellise ettekujutuse.
Ilmselt seepärast mind ka need klaasist õllepudelid häirisid. Samas tänapäeval
on täiesti tavaline, et minnakse õllepudeliga sauna. Natukene häiris mind ka
naiskoori kasutamine. Ma ausalt ei saanud jälle sõnagi aru, mida nad laulsid.
Ja üleüldse tundus kuidagi kohatu see laulmine seal. Aga noh, see on minu
probleem ilmselt. Samas oli see ka üks üllatusmomentidest. Laval tantsitakse ja
järsku hakkab keegi laulma ja siis järgneb solistile veel terve koor.
Rohkem
ei oska ma millegi kallal norida. Võib-olla ongi nii nagu Jete-Maria oma blogis
kirjutas, et tegemist on koduse balletiga ja seepärast see meeldibki meile,
eestlastele. Sest saalist lahkudes kuulsin ma teistelt külastajatelt ainult
kiidusõnu. Muidugi need kaks bussitäit põhikooliõpilasi välja arvatud. Nende
hulgas oli kuulda rohkem pahameelt, et miks orkester vahepeal kõvemini mängis
ja miks vahepeal paugud käisid, et need äratasid nad üles. Mina igatahes olen
siiralt üllatunud, et ma käisin balletti vaatamas täiesti enda soovil ja nii,
et ma isegi ootasin balleti nägemist. Veelgi üllatavam oli minu jaoks see, et
ma vaatasin seda ennastunustavalt ja pärani suurte silmadega. Seega julgen
kõikidele soovitada, kes vähegi eestluse vastu huvi tunnevad. Uskuge mind,
mingisugust suurt balletiarmastust pole selle balleti vaatamiseks vaja. Siiski
päris väikesed lapsed võib koju jätta, sest neid võib-olla tõesti ehmatavad
need paugud.
Ma
avastasin alles nüüd postituse lõpus, et ma olen terve postituse ainult
kiidulaulu kirjutanud ja mitte sõnagi sellest, millest ballett räägib. Laias
laastus on balletil kaks sisuliini. Peamine sisuliin räägibki peremehest, kes
pole oma firmaga rahul ja nii ta palub Kuradilt endale Kratti. Kratt hakkab
peremehele raha tootma ja selle rahaga on nii nagu ikka. Raha on alati vähe,
olgu seda kui palju tahes. See saabki peremehele saatuslikuks. Teine sisuliin
räägib peretütre ja sulase (kellel veel tänapäeval sulased on?) vahelisest
armastusest. Seega hallile argipäevale ja raha teenimisele vahele ka ilus
armastuslugu. Mulle tundub, et armastuslugu on balleti kohustuslik element.
Seda armastusloo liini vaadates tekkis mul paaril korral tunne, et balletis on
armastuslood alati kuidagi dramaatilisemad ja efektsemad. Et miks ei võiks
draamatükis näitlejad nii dramaatilisi liigutusi teha. Mu meelest oleks üldse
huvitav kui keegi teeks ballettdraama. Et tantsitakse balletti ja samas on seal
ka rekvisiidid, mida kasutatakse ja sõnaline osa. Samas pole seda vist võimalik
teha, sest draamanäitlejaid balletti tantsima ilmselt ei õpeta ja
balletiartistid jälle ei saaks ilmselt selle sõnalise poolega hakkama. Aga minu
meelest oleks see nii huvitav vaadata.
Igatahes
ma soovitan kõikidel, kellel vähegi võimalust on, minna Kratti vaatama. Kasvõi
Tallinnasse. Ma usun, et te ei kahetse.
Pildi autor: Reet Sau Sellised nägid välja Kurat ja tema käsilased |
Pildi autor: Reet Sau See on see tagalaval olnud abstraktne kujutis. Suudab keegi seda kuidagi paremini nimetada? |
Pildi autor: Reet Sau Need on need ilusad seelikud, mis mulle meeldisid. Pildi põhjal küll ei ütleks, et tegemist on balletiga. |
Pildi autor: Reet Sau Üleval on näha need puusiluetid, mis mulle rändrahnu meenutavad. Jällegi pilt, mida vaadates ei ütles, et tegu on balletiga. |
Rohkem infot balleti kohta saab Rahvusooper Estonia koduleheküljelt SIIN
0 kommentaari:
Postita kommentaar