Pilt pärit Google otsingust |
Ma ei tea kui palju inimesi satub siia
blogisse eelkõige teatrietendusi otsides või kui paljud loevad seda blogi
regulaarselt, sest neile meeldib teater. Igatahes on mul peas juba pikka aega
küpsenud idee blogisse lisaks "arvustustele" kirjutada ka muud teatrijuttu.
Mõned sellelaadsed katsetused olen juba blogisse kirja pannud, kuid suurem osa
ideedest seisavad hetkel veel mustandite kaustas ja ootavad päris oma aega.
Kõik need postitused, mis ei puuduta otseselt minu arvamusi etendustest on
leitavad blogi avalehe paremas veerus olevas alajaotuses "Vali, mida tahad
lugeda". Rubriigist "teatrisündmus" saab lugeda üritustest, mida
teatrid oma majas (või maja ümbruses) korraldavad, kuid mis otseselt ei ole
etendustega seotud. Näiteks ekskursioonid, laadad, kohtumisõhtud jne. Uuest
rubriigist "teatrijutud" saab lugeda aga kõigest muust, mis on
teatriga seotud. Näiteks leiab sealt rubriigist postituse sellest, kuidas
toimub teatripiletite müük internetis.
Idee teatrist laiemalt kirjutada tekkis
mul erinevaid teatrialaseid raamatuid lugedes. Need raamatud tundusid nii
põnevad ja kuna ma olen kindel, et suurem hulk inimestest ei viitsi neid
raamatuid lugeda, otsustasin mõned faktid/punktid kirja panna, mida võiksid
kõik inimesed teada. Näiteks kuidas üldse tekkis Eesti teater või millele
pöörata tähelepanu mäne konkreetse lavastaja lavastustes. Ahjaa, siiski ei tasu
ära unustada väikest tõsiasja, et ma pole teatriteadust ega midagi õppinud ja
seega ei pruugi kogu terminoloogia, mida ma kasutan korrektne olla.
Alustan sel korral päris algusest ehk siis
sellest kuidas Eestis üldse teater tekkis. Kuni tänapäevani on Eesti teatriloos
päris palju juhtunud ja nii lõpetan selle postituse ajateljel koos II
maailmasõja lõpuga. Lihtsalt sel põhjusel, et muidu läheks postitus väga pikaks
ja teiseks oli II maailmasõja ajaks Eesti teater tekkinud ning teatrimajade
pommitamisega sõja lõpus võib lugeda ühe etapi Eesti teatrimaastikul
lõppenuks.
- Eesti teatri eelkäijaks võib nimetada erinevaid rahvuslikke rituaale
ja lõbustusi (nt mardipäeval mardisantideks maskeerumine)
- Teater kui kunstiliik on Eestisse toodud saksa kultuuri kaudu
- Tavaliselt loetakse Eesti teatri algusajaks 1870. aastat
(24.juuni), kui esietendus "Saaremaa onupoeg",
mis oli esimene konkreetselt eestlastele suunatud lavastus. Siiski teatrit
tehti Eestis juba tunduvalt varem
- Esimene etendus toimus
Eestis 1529. aastal, kui Tallinna Linnakooli õpilased esitasid
vastlapäeval ladina keelse komöödia "Androslanna"
- 17.sajandil tulid Eestisse esimesed välismaised rändtrupid. Samal ajal
kohandati Tallinnas ka esimene barakitaoline hoone teatrietendusteks ja
seda nimetati "Theatrumiks"
- 1770-1780 alustas Tallinnas kolm korda nädalas tegevust Hundeburgi
trupp, millega kujunes välja järjepidev teatritraditsioon. Lisaks
sõnalavastustele hakati esitama ka oopereid ja ballette.
- 1780. aastatel hakkasid Eestisse tekkima
mitmed harrastusteatrid
- Tallinnasse suunati 18.sajandi lõpul tööle Euroopas tol ajal väga
populaarne saksa draamakirjanik August von Kotzebue, kes asutas koos
kohalike mõttekaaslastega 1784. aastal Tallinna
asjaarmastajate teatri.
- 1789. aastal toodi välja Kotzebue ühe vaatusega
saksakeelne muusikaga rahvatükk "Isalik ootus", mis kujutas ühe
Eestimaa mõisnikku. Selles lavastuses toodi esimest korda lavale
eesti keel ja eestlane
- 1795. aastal asutati Eesti esimene pidevalt töötav kutseline teater,
mis kandis nime Tallinna saksa teater ja avati 1809. aastal.
Esialgselt asus teater Laial tänaval, kuid 1910 valmis teatri uus maja
Pärnu maanteel. Teater lõpetas II maailmasõja tõttu tegevuse 1939. aastal
ja maja müüdi Eesti Draamateatrile
- Esimene ainult eesti keelne etendus anti 1819. aastal
Tallinna saksa teatris ja selleks oli Peter Andreas Johann Steinsbergi
teos „Häbbi sellel, kes petta tahhab“
- 1781. aastal muudeti Tartus teatrihooneks Aleksandri
ja Lao tänava nurgal asuv vaseveski, kuhu mahtus umbes 200 pealtvaatajat
- 1812.–1867. aastal takistas Tartus teatritegevust Vene keisri Paul I
kehtestatud teatrikeeld, kuna Tartu Ülikooli juhtkond kartis teatri halba
mõju üliõpilaste moraalile
- 1870. aastal (kolma päeva enne Eesti rahvusliku
teatri sündi) avati Tartus praeguse Vanemuise teatri väikese maja kõrval
asuvas pargis Tartu Saksa Käsitööliste Seltsi suveteater, mis
tegutses I maailmasõjani
- Saksa seltside eeskujul hakati 1860.–1870. aastatel asutama ka Eesti
seltse. Esimesteks seltsideks olid 1865. aastal
asutatud Vanemuine Tartus ja Estonia Tallinnas
- Esialgu oli Vanemuise seltsi peamiseks tegevusalaks meeskoorilaul ja
korraldati iga kuu kuuõhtuid, kus lauldi, tantsiti, söödi-joodi ja
peeti kõnesid. Rahva juurde meelitamiseks otsustati kuuõhtute programmi
lisada ka näitemänge
- Koos „Saaremaa onupoeg“ etendusega avati Tartus Jaama tänavas ka
Vanemuise seltsi uus maja
- „Saaremaa onupoeg“ on Lydia Koidula mugandus saksa kirjaniku Theodor
Körneri ühevaatuselisest värsskomöödiast „Onupoeg Breemenist“.
- Järjepidev eestikeelne teatritegevus sai
alguse 1880. aastatel, kui August Wiera Vanemuise seltsi
teatritrupi juhtimise enda kanda võttis. August Wierat võib
pidada esimeseks eestlasest elukutseliseks teatrijuhiks
- 1883. aastal esietendus Vanemuise seltsis Maria von Weberi ooper
„Preziosa“, mis püsis laval 20 aastat. „Preziosa“ edust innustatuna,
hakkasid Vanemuise repertuaaris domineerima muusikalavastused
- 1880. aastate lõpus tekkis järjepidev
teatrikriitika traditsioon
- 1890. aastatel ilmusid mängukavva eksootilisi maid ja seiklusi
kujutavate romaanide dramatiseeringud ehk ilunäitlused, kuhu lisati
huumorit, muusikat ja teatritrikke. Sellised ilunäitlused kestsid
tavaliselt 5–6 tundi ja neil olid pikad vaheajad, mille tõttu lõppesid nad
tavaliselt öösel kella 1–2 ajal
- 20. sajandi alguseks oli teatriharrastus talupojakultuuri loomulik
osa. Üle kogu Eesti oli umbes 200 näitemänguga tegelevat gruppi.
Näitegrupid kasvatasid nii potensiaalseid teatritegijaid kui
teatripublikut, mis lõi vajaduse teatri kui kunstiliigi järele ning
võimaluse kutselise teatri asutamiseks
- 20.saj alguses hakati
Vanemuisele ehitama uut teatrimaja ja asutati kutseline teater.
Teatrijuhiks sai Karl Menning, kes läks peale seda Berliini teatrikunsti
õppima
- Karl Menningu teatripõhimõtted olid: 1) rahva harimine, 2)
psühholoogiline realism, 3) ansambliteater ja 4) lavastuslik tervik
- 13. augustil 1906 avati
Eesti esimene kutseline teater (Vanemuine)Karl Menningu
lavastusega „Tuulte pöörises“
- 1911. aastal avati Eesti kolmas kutseline teater
(Endla) August Kitzbergi lavastusega „Libahunt“
- 1914. aastal lahkus Karl Menning Vanemuisest konflikti tõttu Vanemuise
seltsi juhatuse liikme Jaan Tõnissoniga. Menningu lahkumisega sattus
Vanemuine paariks järgnevaks aastakümneks kunstilisse kriisi
- 1890. aastal pandi Tallinna teatritegevusele alus Estonia seltsis
näitetrupi loomisega
- Kutseline teater Estonia avati 3.
septembril 1906 Mait Metsanurga näidendiga „Päikese tõusul“
- Estonia repertuaarist poole moodustasid operetid ja laulumängud,
millest menukaimaks kujunes Leo Falli operett „Lõbus talupoeg“, mida
mängiti 10 aastat
- 1913. aastal avati Estonia uus maja Shakespeare
näidendiga „Hamlet“ ja esmakordselt Eesti teatriajaloos oli näidendi tekst
tõlgitud originaalkeelest
- 1916. aastal lahkus loomingulistel põhjustel Vanemuisest grupp
näitlejaid, kes asutasid Tallinnas uue teatri, mida lõpuks hakati nimetama
Draamateatriks
- 1918. aastal sai Draamateatri päris oma koduks Tallinna saksa teater, mida
jagati esialgu saksa ja vene trupiga
- 1924. aastal lõpetas Draamateater oma tegevuse, kuna majanduslangus
ning tõsine ja uuenduslik repertuaar viisid publiku vähenemiseni, mille
tõttu oli Draamateater sunnitud liituma Vanemuisega
- 1921.–1924. aastal tegutses Tallinnas Hommikteater,
mis koones noortest asjaarmastajatest näitlejatest, kelle eesmärgiks oli
leida teatrile uut ühiskondlikku funktsiooni. Teatri looming oli
kollektiivne ning kõrvalistele inimestele anonüümne (kavalehtedel ei olnud
ühtegi osaleja nime välja toodud). Enamasti oli nende jaoks prooviperiood
olulisem, kui etendused ja nii antigi nelja tegutsemisaasta jooksul välja
ainult 4 etendust. Tegutseti hommikuti Estonia või Draamateatri laval kui
seal etendusi ei olnud ja seetõttu võetigi nimeks Hommikteater
- 1925. aastal võeti vastu Eesti
Kultuurkapitali seadus, mille järgi hakati alkoholi ja tubaka
aktsiisist ning lõbustusasutuste maksust saadud rahaga toetama
kultuuriasutusi ja -tegelasi
- 1924. aastal lõpetas Eesti esimese
teatrikooli, Draamastuudio I lend. Selle lennu lõpetajad
asutasid Draamastuudio Teatri, mis aastast 1937 kannab nime Eesti
Draamateater
- Draamastuudio tegutses 1921.–1933. aastal, ning selle lõpetas 51
inimest.
- 1938. aastal avati Riiklik Lavakunstikool
- II maailmasõja ajal pommitati rusudeks Estonia, Vanemuise ja Endla
teatrimajad
Kuidas Eesti teater arenes edasi peale II
maailmasõja lõppu, saab lugeda juba järgmisest postitusest.
Allikas:
L. Epner, M. Läänesaar, A. Saro. (2006). Eesti teatrilugu. Kirjastus ILO.
0 kommentaari:
Postita kommentaar