Pilt pärit Tõstamaa Suveteatri Facebookist. Pildi autor Toomas Mitt |
Viimase
aja positiivsed teatrielamused on jälle tekitanud isu teatris käia. Kunagi oli
mul soov Tõstamaa Suveteatri lavastust "Karlsonson" näha, kuid sinna
ma ei jõudnud. Siis tuli sõbrannal idee, et võiks minna Tõstamaale
"Tõeajastu lõpp" vaatama. Ma ei pidanud väga pikalt mõtlema, kas
minna või mitte, sest uutes ja huvitavates kohtades on alati tore teatris käia. Saab ühendada nii teatri kui reisimise. Tõstamaa suveteatri Facebooki lehelt nägin ka lavastuse kohta kiidusõnu ja
väidetavalt pidi sealne mõisa õhkkond ja kohvik ka väga tasemel olema. Peale
viimast kogemust suurepärase kohvikuga Ohtu mõisa tallisaalis (LINK),
ei saanud ma ometi jätta juhust kasutamata.
Samas
juhtusin Postimehe kultuuriküljelt lugema arvustust, mida lugedes tekkis mul
tõeliselt kahtlus selle etenduse suhtes (LINK).
Liiga sürreaalne tundus kõik. Aga piletid olid ostetud ja ma mõtlesin kohale
minna. Avatud meeltega. Kuigi ega ma päris täpselt ei teadnudki, mida oodata.
Seda ma siiski teadsin, et päris klassikalise teatrilooga tegemist ei ole.
Kui
keegi on veel juhtunud lavastuse sisututvustust lugema ja ikka aru ei saa,
millest jutt käis, siis neile teen arusaadava lühikokkuvõtte. Liivimaal on üks
vana maja, mille on kohalike külaelanike arvates hõivanud kodutud. Tegelikkuses
elavad selles majas aga vampiiriks muutunud kunagine Itaalia ooperilaulja
Farinelli, libahundi Tiina ja muistne viljakusjumal tõnn. Nende juurde satub juhuse
läbi täiesti tavaline punkgooti stiili viljelev mässumeelne noor ajakirjanik
Violett. Violett on otsustanud nendest veidrikest kohalikku ajalehte loo
kirjutada ja tahab teada nende lugu. Kui ta aga kuuleb et üks veidrikest on
eestlaste viljakusjumal, teine peab end Farinelliks ja kolmas libahundiks, siis ta
otse loomulikult ei usu seda. Nii hakkavad tegelased talle ja tegelikult ka
üksteisele tõestama, et nad on tõelised ja igavesed. Sisuliselt selle
tõestamise ümber kogu lugu käibki. Saab näha nii armastust, kurbust, vihkamist kui ka rõõmu.
Tõstamaa Suveteater ise tutvustab lavastust nii: "Tõeajastu lõpp" räägib sellest, et tänu vanade hoonete
ülesvuntsimisele ja neile uue kasutuse leidmisele võivad saada kahjustada
mõnegi ohustatud liigi püsielupaigad. Antud juhul on kaalukausil kolme
müütilise tegelase edasine saatus.
Iga surelik tahaks elada kauem - kõige
parem, kui igavesti. Ent see, kel on igavene elu, unistab hoopis elu
ajalikkusest.
Surelikku kummitab vananemise hirm. Aga
mis oleks, kui vaadata seda teiselt poolt? Mõelda, millest vananemine vabastab
ja mida ta kingib. Ja millest unistavad surematud - need, kel on igavene
elu, nagu inimestel absoluutne kuulmine või mõni muu anne?
See näidend räägib noorusekultuse
halastamatusest: pole võimalik olla õnnelik 50-selt, kui suudad end võrrelda
ainult 25-se iseendaga.
Loo laiem taust loole on hetkel aktuaalne
“tõeajastu lõpp”. 2016. aasta sõna Oxford Dictionary's on post-truth. Aga
millal see tõeajastu siis oli? Kuidas see niimoodi mööda läks, et me ei pannud
tähelegi?
Avaliku arvamuse kujundamisel on
emotsioonid muutunud olulisemaks kui faktid. Pole võimalik teha vahet tõe ja
metsikutes kogustes reprodutseeritud vale vahel, mis näib tõena. Mis usutakse
tõeks.
Meie usume tõeks, et selles loos kohtuvad
inimene, vampiir, libahunt ja tõnn.
Kui
üdini aus olla, siis ma ei oodanud sellelt lavastuselt kuigi palju. Läksin
pigem huvist, et mida need näitlejad teha suudavad, sest peale Veikko Tääri
teisi näitlejaid (Kersti Tombak, Triin Tenso ja Märt Koik) pole ma kunagi
teatris mängimas näinud. Kindlasti mängis rolli ka see, et varasemate Tõstamaa
Suveteatri lavastuste kohta olen ainult kiidusõnu kuulnud. Nüüd olen siis
käinud ja näinud ja võin vist kiidukooriga ühineda. See kindlasti ei olnud
selle suve parim lavastus, mida ma näinud olen, aga üle keskmise kindlasti. Ja
ma olen üsna valiv lavastuste suhtes. Kuna selleks suveks on aga mängukorrad
läbi selleks ajaks, kui postitus üles jõuab, siis ma ei saa soovitada teil sel
aastal seda vaatama minna. Aga kindlasti mängitakse seda järgmisel suvel ka. Siis soovitan küll see lavastus varakult oma plaani võtta.
Nagu
ma eespool juba mainisin, läksin teatrisse sel korral avatud meeltega ja
ilmselt seepärast mulle lavastus ka meeldis. Olgu, mõnele ilmselt tundub
sisututvustuse põhjal et tegemist on täiesti ajuvaba lavastusega ja miks keegi
seda vaatama peaks. Ma ütleks selle peale, et jõuluvana on ka väljamõeldud
tegelane ja ometigi usub temasse terve maailm. Miks ei võiks siis vaadata
väikest fantaasialugu libahundist, vampiirist ja jumalast? Tegelikult on ju enamus lavastusi fantaasial põhinevad ja see ei paista kedagi häirivat. Hoolimata sellest,
et sisu polnud väga "klassikaline", oli lugu täitsa põnev ja
kaasahaarav. Minul näiteks ei tulnud kordagi ühtegi etendusevälist mõtet pähe
(tavaliselt ma ikka mõtlen omi mõtteid, kui laval näidatav mu meeli ei köida),
seega selle mõõdupuu järgi võttes, on tegu igati väärt lavastusega.
Näitlejad
olid ka head. Ma isegi ei oska öelda, et kes neist mulle kõige rohkem meeldis.
Ilmselt Veikko Täär, sest tema roll oli kõige mitmekülgsem. Lisaks näitlemisele
sai teda etenduse jooksul näha karmoškat mängimas ja laulmas. Ilmselt pole
laulev näitleja enam mingi üllatus, kuid nii kõrgelt laulda on kunst omaette. SIIT saate vaadata, kuidas Veikko Täär
Farinelli kuulsat "Ave Maria" laulab (peate seal Tõstamaa Suveteatri
Facebooki lehel seni alla kerima kuni videot näete, ma ei oska otse Facebooki
video linki siia panna). Samal ajal Triin Tenso kehastatud Violett tundus sama
uudishimulik, nagu on Sonja "Õnne 13" ja tõnn oli sama muhe ja
koomiline nagu me oleme harjunud kokapoisse nägema seriaalis "KÖÖK".
Tõnni koomikat oli muidugi huvitav vaadata ja see andis etendusele palju
juurde, aga ma oleks veidi tahtnud Märt Koiki ka mõnest uuest vaatenurgast
näha. Kersti Tombak oleks võinud libahunti mängides ka veidi rohkem näiteks
hambaid näidata. Minu jaoks jäi hundilikkusest veidi puudu. Hetkel tundus ta
nagu tavaline pereema. Samas minu kiitus Kersti Tombakule selle eest, et ta nii
kiirelt tuletõrjetreppi pidi korduvalt edasi-tagasi ronis. Pole see näitleja
elukutse nii lihtne midagi.
Aga
tegelastest meeldis mulle ikkagi kõige rohkem tõnn. Või kui aus olla, siis see
kuidas kõik kohad tema saepuru täis olid. Ja ma mõtlen sõna otseses mõttes kõik
kohad ning mitte ainult mängupaigas, vaid ka kaugemal. Eks need, kes käinud on,
teavad ja need kes veel pole käinud vaatamas, saavad aru, mida ma mõtlen, siis
kui nad teatrisse lähevad. Külmkapp meeldis mulle ka, kuigi see pole otseselt
tegelane. Ilmselt poleks kellegil selle vastu midagi, kui külmkapp ise ukse
lahti teeb, kui talle "uks" öelda. Söök võiks kapist välja ka tulla,
oleks veel parem. Lisaks olid kostüümid ka huvitavad. Mulle meeldib see, et nö
"projektiteatrid" pööravad suurt tähelepanu kujundusele ja
kostüümidele. Mingil põhjusel arvatakse tavaliselt, et suvelavastused (mis
valdavalt on projektiteatrite tehtud) on haltuura ja sealt ei tasu sisu ega
välimust oodata. "Tõeajastu lõpp" kummutab aga need müüdid, sest sisu
on olemas (olgugi fantaasia valdkonda kuuluv) ja ka kujundus ning kostüümid on
põnevad ja pakuvad vaatajale tervikliku elamuse.
Midagi
negatiivset etenduse kohta ma otseselt välja tuua ei oskagi. Päris 100%
suurepärane kõik muidugi ei olnud, kuid selliseid detaile ma ei oska välja
tuua, mis mind väga häirinud oleksid. Mina kui tervishoiutöötaja võiksin
muidugi selle vereülekande stseeni üle norida, aga ma annan endale aru, et see
on teater ja teater ei peagi 100% reaalne olema. Eriti sellise
fantaasialavastuse puhul.
Lisaks
soovitan teatrisse varem minna ning enne külastada Tõstamaa mõisa, kus hetkel
asub kool. Praktiliselt terve maja on avatud ja seal saab nii õpilaste töid
näha, kui ka kohalike käsitöömeistrite toodangut kaasa osta. Kohvik on ka
avatud, kus väidetavalt pakutakse head kooki (ei oska kommenteerida, sest ise
ei proovinud) ja kohalikku koduõlut (mis muuseas on väga hea). Autoroolis
olijad ei pea muretsema, õlut müüakse pudelitega kenasti kaasa ka. Menüü on
muidugi laiem kui üks kook, seega saab nii soolast kui magusat. Kohvi, teed ja
vett pakutakse ka söögi kõrvale. Ma vähemalt loodan, et järgmisel suvel
mängitakse lavastust uuesti ja siis kohvik umbes sarnast menüüd pakub.
Kõik
kes nö "klassikalisele teatrile" vaheldust soovivad, kuid päris
alternatiivteatrit vaatama minna ei julge, soovitan alustada "Tõeajastu
lõpp" vaatamisega. Lavastuses on olemas kõik klassikalise lavastuse
elemendid, kuid ometigi on tegemist millegi uudsega, mis pole nagu "päris
tavaline teater". Kui keegi aga selle postituse põhjal mõtleb, et seda lavastust ta kohe kindlasti vaatama ei lähe ja keegi juhtub teid kaasa kutsuma, siis tasuks järele mõelda. Inimeste arvamused on lihtsalt liiga erinevad. Mina näiteks olin Postimehes ilmunud arvustust lugedes ka üsna kindel, et selline "jama" ei saa mulle meeldida, kuid peale etenduse esimese vaatuse ära nägemist olin ma juba teisel arvamusel ja ootasin kannatamatult, millal teine vaatus tuleb. Seega oma silm ja kõrv on kuningad.
Autor
ja lavastaja: Gerda
Kordemets
Helilooja: Markus Robam
Mängisid:
Kersti
Tombak - Tiina (libahunt)
Veikko
Täär - Farinelli (vampiir)
Triin
Tenso - Violett (inimene)
Märt
Koik - Tõnis (muistne viljakusjumal tõnn)
0 kommentaari:
Postita kommentaar