Pilt pärit Tartu Uue Teatri kodulehelt |
Ma
pole eriti usin Tartu Uue Teatri fänn. Eelkõige selles mõttes, et ma ei jookse
esimese asjana nende mängukava vaatama, kui mul teatriisu peale tuleb. Kuigi
kõik nende etendused, mida ma näinud olen, on mulle meeldinud ja iga kord olen
ma endale lubanud, et ma külastan neid rohkem. Siiski on paljud inimesed minust
tublimad ja ostavad aegsasti piletid Tartu Uue Teatri etendustele ära. Nii
juhtuski, et kui mina peaaegu aasta tagasi tahtsin „Praktiline Eesti ajalugu“
vaatama minna olid kõik piletid välja müüdud. Nii ma selle etenduse vaikselt
ära unustasin.
Kuni
ühel päeval üks kolleeg uuris, kas ma olen seda etendust näinud. Pidin
tunnistama, et ei ole, kuid oli plaanis minna aga pileteid ma ka veel ära
ostnud ei ole. Nii möödusid jälle kuud kuni teine kolleeg mainis, et see
esimene kolleeg oli talle ka seda etendust soovitanud ja me võiksime teatrisse
minna. Jaanuariks pidi pileteid veel
saada olema. Ka see jäi tol korral ainult mõtteks. Kuni käes oli detsember ja
oli viimane aeg jõulukingitusi osta. Ma veel imestasin, et detsembri keskpaigas
oli jaanuari etendustele pileteid saada. Nii ma siis suhteliselt viimasel
minutil oma kolleegist sõbranna kingituse sisse need teatripiletid pistsin.
Loomulikult võttis ta viisaka inimesena mind endaga kaasa.
Mis
seal salata, lootused olid mul teatrisse minnes suured. Esiteks on Tartu Uus
Teater mind siiani üllatada suutnud ja alati on
huvitav mõelda, et mille huvitavaga nad nüüd lagedale tulevad. Kindlasti
mängis suurt rolli ka teadmine, et etenduses kasutatakse Kukerpillide muusikat,
mis mulle meeldib (kuigi ma ilmselt olen veidi liiga noor, et sellise lausega
avalikkuse ette tulla) ja minu arvates tuju alati heaks teeb. Vähem tähtsam ei
olnud ka minu kolleegi kiitus antud lavastuse kohta, kuna seniste kogemuste
põhjal on meil üsna sarnaneteatrimaitse. Ootusärevus kasvas aga õige suureks
siis kui ma etenduspäeva hommikul jaanuarikuisest „Teater.Muusika.Kino“
ajakirjast lugesin, et mitu teatrikriitikut ka soovitavad seda lavastust.
Kõike
eelnevat arvesse võttes on täiesti mõistetav, miks mu ootused üsna kõrgele olid
kruvitud. Tegelikult pole need ootused vist enam tükk aega nii kõrgele kruvitud
olnudki. Ma ausalt öeldes lootsin sellest etendusest sajandi teatrisündmust.
Kahjuks nii palju Tartu Uus Teater mind siiski rabada ei suutnud ja seega on
sajandi teatrisündmuse koht minu südames hetkel veel vaba. Küll aga meeldis
etendus minu sõbrannale väga ja ta arvas, et ma lihtsalt olen veel veidi noor
selle lavastuse jaoks. Tema sõnade kohaselt oli ridade vahel päris head teksti,
mis käsitles kunagist nõukogude aega. Sellest ajast ei tea ma tõesti väga
midagi, sündisin ma ju siis kui see impeerium lagunemas oli. Eks ma üht-teist
sellest impeeriumist ja tema eripäradest ikka tean ka, kuid kuna ma läksin teatrisse
otse töölt, siis oli juba väike väsimus sees ja nii ma kaotasin oma viimsegi
ridade vahelt lugemise oskuse.
Teatrisse
minnes arvasin ma, et lavastus räägib loo Eesti ajaloost viimase saja aasta
jooksul, ehk siis alates Eesti iseseisvumisest. Nii ei kujutanud ma väga hästi
ette kuidas need Kukerpillide laulud sinna konteksti sobituvad. Toidu osas oli
mul aga hoopis kindlam visioon – nimelt arvasin ma, et kokk Ann Ideon teeb
igale ajastule kohaseid toite. Või õigemini ka kujutasin ette, et ta serveerib
lihtsalt neid toite laval. Sest pole ju mõeldav, et peaaegu kahe tunni jooksul
keegi laval päris toitu hakkab ahjus või pliidil valmistama. Tegelikkuses oli
kõik aga hoopis teistmoodi.
Ajalootund
oli praktiline ja algas ikka aegade algusest, ehk siis sellest kui kogu maailma
kattis ainult vesi. Sealt siis liikus ajalugu edasi kuni tänapäeva. Alguses
olid vees ainult kalad, kuid veidi hiljem hakkasid tekkima olendid, kes
liikusid maismaal ja mõne aja pärast olid juba tekkinud imetajad jne, Kogu seda
protsessi ilmestasid Kukerpillide laulud, mis olid väga oskuslikult lavastusse
põimitud ja mõnel hetkel oli tunne, et laval kasutataksegi ainult Kukerpillide
laulusõnu. Siiski oli seal muud teksti ka vahel ja ainult laulusõnades terve
etenduse jooksul ei räägitud. Toidud, mida Ann Ideon laval valmistas
iseloomustasid seda aega, millest parasjagu räägiti (nagu ma eeldasin), kuid
kogu see toitude esitlemine toimus Tartu Uuele Teatrile omases kastmes. Selles
mõttes oli tõesti tegemist praktilise ajalooga, et lisaks sündmuste kajastamisele
sai praktiliselt näha ka erinevate ajastute eluolu, toitu ja inimeste mõtteid.
Nagu
ma juba eespool kirjutasin, vaheldus tekst laulusõnadega. Kõiki laule laulsid
näitlejad ise. Saatepille mängisid samuti näitlejad ise. Enamasti mängisid
näitlejad ukulelet, kuid vahel ka klaverit. Erandina tuleb välja tuua Maarja
Mitt, kes mängis viiulit (muuseas mitte üldsegi halvasti) ja Robert Annus, kes
mängis akordionit (mis polnud minu jaoks üllatus). Vahepeal tagusid Robert
Annus ja Tambet Seling ka trummi. Neid toetasid pillimehed Rando Kruus ja
Oliver Vare bändist Odd Hugo, kes mängisid kontrabassi, klaverit, suupilli,
ukulelet jne. Kõige rohkem üllatas mind aga teatri kunstnik-rekvisiitor Epp
Peedumäe, kes mängis väga hästi viiulit. Teistele ei jäänud alla ka viis teatri
vabatahtlikku noort (ma tegelikult ei ole enam kindel, kas nad on
vvabatahtlikud või nüüd juba päris teatri töötajad, aga kooliõpilased on nad
vist küll veel kõik), kes moodustasid ukulele orkestri.
Kõige
rohkem üllatas mind aga Ann Ideon. Jah, ma polnud temast varem kuulnud ja seega
on mind lihtne üllatada. Ma eeldasin (Ma olen juba ammu aru saanud, et ma peaks
vähem eeldama. „Eeldused on kõigi p****eminekute alus“, nagu ütleb minu vend.)
et kokk on laval lihtsalt selleks, et seal söögiga tegeleda. Aga seda, et kokk
kogu etenduse kandev roll, poleks ma osanud küll ette kujutada. Veel vähem
oleks ma osanud ette kujutada, et üks kokk nii hästi laulab ja nii hästi
karakterrolli teeb. On see kindel, et Ann Ideon on ikka ainult kokk, mitte näitleja?
Mul ei andnud see küsimus rahu ja tegin väikese otsingu, millest sain teada, et
Ann Ideon on terve elu laulnud ja geograafi haridusega. Multitalent ühesõnaga.
Igatahes minu täielik lemmik selles etenduses.
Veel
meeldis mulle Tambet Seling, sest temast ma ka ei teadnud varem suurt midagi.
Olin küll kuulnud sellisest näitlejast, kuid teatris näinud ei olnud. Seega oli
teda laval huvitav vaadata. Eriti meeldis mulle tema kehastatud Lembitu. Kui ma
juba meeldimistest räägin, siis Robert Annus meeldis mulle ka. See on veidi
huvitav, sest mingil Vanemuise ajal ei sümpatiseerinud ta mulle üldse. Olen
teda Draamateatris paaril korral laval näinud ja nüüd siis Tartu Uues Teatris
ning tegemist on hoopis teise näitlejaga. Ma ei tea, kas tema enda elus on
midagi muutunud, et ta teeb huvitavamaid osalahendusi või on ta sattunud nüüd
paremate lavastajate käe alla, kes oskavad tema huvitavaid tahkusid ära
kasutada.
Üleüldse
leidsin ma end teatris mõttelt, et Tartu Uus Teater ja Ivar Põllu suudavad
lisaks igasuguste uute nüansside lavale toomisele ka näitlejad panna ennast
ületama ja end uuest küljest näitama. Võib-olla see ongi see, mis mulle selle
teatri juures meeldib, et sa kunagi ei tea mida lavastuselt ja näitlejatelt
oodata. Sel korral oligi minu jaoks üllatusmomendiks laulvad ja pilli mängivad
näitlejad. Loomulikult kogu toidukunst ka. Ma poleks iialgi osanud arvata, et
ma kunagi teatrisaalis näen kuidas ehtsast taignast kukleid laval otse publiku
silme all küpsetatakse. Või liha praetakse. Ja vahvlite küpsetamisest ma parem
ei räägi. Igatahes soovitan ma enne teatrisse minekut kõht korralikult täis
süüa, sest muidu võtab see värskelt ahjust tulnud kuklite, praetud liha ja
küpsetatud vahvlite lõhn teil lihtsalt igasuguse keskendumisvõime ära ja te ei
saa etendusest midagi aru.
Võib-olla
see ongi üks põhjus, miks ma etendusest nii suuresti vaimustatud ei olnud, nagu
ma lootsin. Mul oli kõht veidi tühi ja nende toitude nägemine ja lõhna tundmine
viis lihtsalt fookuse paigast. Mis seal salata, kuna Ann Ideon tundus minu
jaoks kõige huvitavam tegelane laval, siis ma jälgisin teda ka kõige rohkem. Laval
toimus aga kogu aeg igas nurgas nii palju tegevusi, et ma lihtsalt ei suutnud
kõike korraga jälgida. Ehk seepärast läks mul ka osa teksti ridade vahelt
kaduma. Kuigi mulle oleks meeldinud, kui laval oleks korraga veidi vähem
toimunud ja inimene oleks saanud rahulikult süveneda. Kohati jättis see liigne
tegevus minu jaoks etendust hakitud mulje ja minu jaoks eo tekkinud kõikide
ajastute või üleminekute vahel tervikut. Minu jaoks keskenduti liiga palju
tegevusele ja liiga vähe sõnale. Kogu sõnaline osa käis pidevalt tegevuse (mida
oli liiga palju korraga, nagu juba öeldud) ja pillimängu saatel, mistõttu
läksid minul vahepeal need vähesedki sõnad kaotsi. Laulud olid toredad ja
kaasakiskuvad ning hästi etendusse seatud, kuid kohati tundus mulle, et isegi
muusikalides ja operettides on rohkem sõnalist osa, kui käesolevas lavastuses.
Võib-olla
see ongi põhjus, miks ma lavastuses pettusin. Ma olen ikka arvanud, et mulle
meeldivad muusikalid ja operetid, sest seal on kaasahaaravat muusikat ja pole
ohtu liigselt venivate dialoogide tekkimiseks. Kui mulle nüüd aga anti teatris
palju muusikat, laulu ja tegevust ning vähe dialoogi, siis olen ma pettunud. Ma
vist ootan teatrilt seda tasakaalu muusika ja sõna vahel. Tartu Uus Teater oli
minu jaoks seda kaalukaussi liigselt muusika poole kallutanud. Aga see on
ainult minu arvamus. Minu kolleegidele ja mitmetele kriitikutele ju meeldis
väga. Ma pole lihtsalt nii parktiline inimene ja oleksin veidi rohkem
teoreetilist ajalugu oodanud. Aga inimesed ja nende maitsed ongi erinevad. Küll
aga hoiatan ma selle eest, et laulud võivad kummitama jääda. Hetkel on pühapäev
ja ma käisin teatris neljapäeva õhtul, aga Kukerpillide „Oi külad, oi kõrtsid“
kõlab konstantselt minu peas. Siiki mitte Kukerpillide, vaid Tambet Selingu ja
Robert Annuse esituses.
Päris
maha visatud aeg see siiski ei olnud. Sest nagu ma juba ütlesin, siis
Kukerpillide laulud teevad minu meelest tuju alati heaks. Ja minusugune andetu
kokk õppis nüüd ka ära kuidas on õige liha praadida. Tegelikult sai ikka nalja
ja naerda ka ning imestada kui andekas oskab üks lavastaja olla, et
näitlejatelt kõik need oskused välja pigistab. Oleks lavastuse pealkiri olnud „Praktiline
Eesti toiduajalugu“, oleksin ma väga rahul ja kiidaksin taevani. Pealkirja
järgi ma eeldasin rohkem ajaloo (eelkõige lähiajaloo) sündmuste rääkimist.
Tegelikult oli etenduses isegi Balti kett ja nii saksa kui vene võimu all olek
välja toodud, kuid ma mingil põhjusel arvasin, et nendest räägitakse pikemalt.
Samas eks nendest sündmustest teame me kõik.
Kes
aga tahab praktilist Eesti ajalugu näha läbi praktilise toiduvalmistamise
õpetuse, siis märtsi lõpust on ajalootund Tartu Uue Teatri tunniplaanis jälle
olemas.
Autor-lavastaja: Ivar Põllu
Kostüümikunstnik: Kristiina
Põllu
Valguskunstnik: Rene Liivamägi
Muusikajuhid: Rando Kruus ja
Oliver Vare
Toidukunstnik: Ann Ideon
Laval olid:
Ann Ideon
Maarja Mitt
Maarja Jakobson
Robert Annus
Tambet Seling
Rando Kruus
Oliver Vare
Epp Peedumäe
Uue Teatri ukuleleorkester
Keda huvitab, siis lavastuse kohta saab rohkem informatsiooni
teatri kodulehelt SIIN. Hetkel küll
polnud aprilli mängukava väljas, aga märtsi lõpus, aprilli alguses tulevad uued
etendused.
0 kommentaari:
Postita kommentaar