Pilt: Forum Cinemas |
Sel korral kirjutan jälle kinost. Nagu pealkirjast aru saada,
vaatasin ära järgmise Eesti filmi. Kui "Pilvede all. Neljas õde"
kohta olin enne kinno minekut juba arvamusi lugenud, siis selle filmi kohta ma
nii palju ei teadnud. Teadsin seda, et osad filmikriitikud on seda filmi samuti
igavaks pidanud. Natuke teadsin sisu ka.
Sisu poolest teadsin ainult nii palju, et filmi peategelasteks on
kaks vanglast vabanenud eakamat meest. Ühes Kanal 2 saates "Roaldi
nädal" näitas natukene selle filmi tegemist ja nii ma teadsin, et seal on
mustanahalistega ka stseene. Ma mingil põhjusel eeldasin, et nendel
mustanahalistel on suurem või kandvam roll filmis täita. Ilmselt jäi selle
Kanal 2 saate põhjal selline mulje. Sellest võiks nüüd järeldada, et mõne sekundilise
stseeni põhjal ei saa filmi kohta kuigi palju üldistusi teha. Kuigi ega see
sisu polnud üldse peamine põhjus, miks ma kinno läksin. Peamine põhjus oli
ikkagi vaadata, kuidas vanameister Tõnu Kark mängib. Ma pole 100% kindel, aga
ma vist ei olegi teda suurel kinoekraanil näinud (kõik filmid olen kodus TV-st
näinud). Või kui olen, siis ma lihtsalt ei mäleta seda.
Ega minu ootused väga kõrged ei olnud. Esiteks "Pilvede
all" oli üsna suur pettumus minu jaoks (kuigi ma seda ka ei läinud
ootustega vaatama) ja Eesti filmidest on üldse vähesed suutnud mulle emotsiooni
pakkuda. Seega olin valmis selliseks tüüpiliseks Eesti keskmiseks filmiks, kus
nagu midagi toimub, aga samas ei toimu ka ja siis lõppeb film liiga järsku
poole tegevuse pealt ära. Kui ma nüüd võrdlen "Pilvede all" ja
"Rohelised kassid", siis teine film meeldis mulle kordades rohkem.
Saalis istuva publiku järgi võib kahjuks aga ristivastupidise järelduse teha.
Nimelt "Pilvede all" filmi saalid on täis ja paljudes kohtades lausa
väljagi müüdud. "Rohelised kassid" film äratas teisipäeval 23.01.2018
Tartus huvi ainult kaheksas inimeses (kellest üks olin mina).
Minu silmis pole tegemist kindlasti mitte väärtfilmiga, kuid
mõtlemisainet peaks filmist küll leidma. Näiteks sel teemal, kuidas me vanglas
olevatesse või sealt vabanenud inimestesse suhtume. Paratamatult me eeldame, et
vanglas on ainult pätid ja kaabakad (ja enamasti ongi), kuid sageli ei näe me
nende kuriteo taga inimlikku motiivi (mida seal alati ei pruugigi olla). Kes
igatseb oma kunagise armastatu juurde ja ei suuda leppida mõttega, et tema
armastatu on surnud ja kes igatseb oma tütre ja tütrepoja juurde kuid kes ei
ole nende juurde oodatud. Samuti oli minu jaoks mõttekoht tõsiasi, et kui sa
arvad, et sind oodatakse ja sul on koht kuhu minna, siis tegelikult ei oota
sind keegi ja sa leiad end tänavalt. Samas kui sul pole kohta kuhu minna ja
pead sotsiaalmajaga leppima, siis nagu iseenesest asjad laabuvad. Filmi lõpp on
muidugi kurb. Mõlemad peategelased saavad surma, millest oli mul ikka veidi
kahju. Hoolimata sellest, et tegemist oli vangidega, olid nad minu jaoks
sümpaatsed.
Või on näitlejad lihtsalt sellise sarmiga, et nad ei suuda enda
tegelaskuju vastikuks mängida. Kuigi kohati nägi Tõnu Kark filmi algusstseenis
ikka päris paras rets välja. Ja see kuratlik naeratus koos kavala sädemega tema
silmis oli nii nauditav. Mul on hea meel, et meil Eestis veel selliseid
näitlejaid on, keda kaamera niimoodi armastab. Juba puhtalt Tõnu Kark´i pärast
tasub filmi vaatama minna. Muidugi meeldisid mulle ka Vene näitlejad Sergei
Makovetskiy ja Kirill Käro, eriti Sergei Makovetskiy. Siiski oli teda vaadates
minu läbivaks mõtteks, et miks nii heasüdamliku inimese välimusega mees valiti
vangi mängima? See polnud eriti usutav. Ja see pani mind veel rohkem tema
tegelaskujule Eduardile kaasa elama. Peale nende nagu teistele näitlejatele
pilk pidama ei jäänudki. Kuigi filmis tegi kaasa terve hulk tuntud Eesti näitlejaid:
Mait Malmsten, Harriet Toompere, Eduard Toman, Ülle Kaljuste, Anti Reinthal,
Egon Nuter jne. Mind tabas aga täieliku reaalsuskontrollina Ülle Kaljuste nägu
suures plaanis. Millal ta nii vanaks on jäänud? Ja Kaljuste hääl oli samuti
väga võõras (ehk mingi Cinamoni helisüsteemi trikk?).
Kui nüüd aga filmi sisu juurde tagasi tulla, siis väga paljud
asjad jäid minu jaoks kas lahtiseks või lausa seosetuks. Näiteks, kas Tõnu
Kark´i kehastatud Markus oli kunagi hullumajas olnud? Kui jah, siis kas peale oma
poksijakarjääri lõpetamist või lõpetaski ta hoopis seetõttu oma poksija
karjääri, et sattus hullumajja? Või on hoopis kolmas variant õige? Kas Eduard
oli dementne? Kui jah, siis see seletaks miks ta oma armastatut Mariat käis
hooldekodus mitu korda otsimas. Kuid kui ta mõistus ja mälu olid korras, siis
miks ta käis mitu korda hooldekodus Maria järele küsimas? Siis lisaks veel need
poestseenid. Kuidas keegi aru ei saanud ega kahtlustanud midagi kui need
vanamehed täiesti süüdimatult avalikult poodidest asju varastasid? Kas see Ülle
Kaljuste kehastatud poemüüja Marta töötas varem psühhiaatriahaiglas? Ma alguses
arvasin, et nad lähevad kedagi külastama, aga järgmises stseenis jõid (Marta ja
Markus) nad koos personaliga kohvi. Ühesõnaga, neid segaseid episoode seal ikka
jagus, aga ma rohkem ei esita siin oma küsimusi. Muidu need, kes filmi pole
näinud saavad siit liiga palju infot filmi kohta.
Ma ei teagi, kas see on selle filmi pluss või miinus, aga mõned
stseenid olid seal väga reaalsete sündmuste sarnased. Näiteks stseen, kus üks
Eesti poiste kamp sõimab vene keelset noormeest sibulaks ja nad selle mehe tema
väikese poja silme all läbi peksavad. Või siis stseen, kus ühe erakonna esimees
tulihingeliselt mustanahaliste sõjapõgenike vastu võitleb. Kui ma neid stseene
kinolinal nägin, siis oli mu ainus mõte, et sellisest situatsioonist oleksin ma
nagu juba kuulnud. Huvitav oleks nüüd teada, kas need stseenid filmiti enne kui
reaalses elus need sündmused toimusid ja tegemist on autori fantaasiaga või on
autor tõsielusündmustest inspiratsiooni allutanud?
Olgu kuidas on, mina igatahes ei kahetse, et ma kinno läksin. Minu
meelest on tegemist igati huvitava filmiga. Kui tegelased lõpus surid (või kas
ikka surid?), siis oli tahtmine üks väike pisar poetada. Ja kui osad
filmikriitikud kurtsid, et neil oli filmi ajal igav, siis minul polnud kordagi
igav. Minu meelest sai film lausa liigagi kiiresti otsa. Kui nüüd väga aus
olla, siis on tegemist sellise tüüpilise "Eesti asjaga", mis alguses
ei saa vedama ja pärast ei saa pidama.
0 kommentaari:
Postita kommentaar