10. juunil 2021 Lutsu külaplatsil Põlvamaal
Foto: Riho Semm |
Ma üldse ei imesta, kui inimesed üle Eestimaa pole Lutsu Teatrist
midagi kuulnud. Küll aga imestan ma tõsiselt siis, kui Põlvamaal peaks leiduma
inimest, kes pole Lutsu Teatrist midagi kuulnud, sest suvi Põlvamaal tähendab
seda, et mitmel õhtul kogu suve jooksul kogunevad Põlvamaa inimesed Lutsu
külaplatsile teatrisse. Eks tulijaid ole kaugemaltki, kuid valdav enamus on
siiski põlvamaalased. Kes kord juba sinna külaplatsile teatrit nägema on
juhtunud, leiab sinna tee ka edaspidi. Eks on ka põhjust, sest Lutsu Teatri
seitsme hooaja jooksul on Lutsu külas igasugu ennenägematuid asju nägema
juhtutud. Küll visatakse seal lennukist salaagente alla, küll laulavad seal
ooperiartistid ja Anne Veski, pauguvad püssid ning mürisevad mootorid. Seega ei
imesta ilmselt keegi, kes varem Lutsu Teatris on käinud, et Eesti esimene
lõõtsamuusikal leiab samuti aset just Lutsu külas. Nii pole üldse imekspandav,
et mind Lutsu Teatri ja samanimelise küla poole tõmbab. Kui lisada siia veel
tõsiasi, et mu esivanemate juured pärinevad sellest samast külast, siis on
igati arusaadav, et minu (teatri)suvi peab algama justnimelt Lutsu külaplatsil.
„Lõõtsajumal“ räägib Põlvamaal sündinud lõõtsamängijast Karl
Kikasest, kuid tegemist pole ainult ühe inimese elulooga, vaid terve Eesti
ajalooga. Nagu ütleb autor Ivo Parbus ise: „Kikas sündis tsaariaja lõpul, sirgus
pillivirtuoosiks Eesti Vabariigis, tundis suure sõja ängistavat puudutust,
koges küüditamisaastate valu ning kolhoosiaja tõusu ja langust, jõudes veel ära
näha Eesti taasiseseisvumise.“ Nii polegi midagi imestada, et õhtu jooksul saab
kogeda väga erinevaid emotsioone. Võiks isegi öelda, et lavastus testib seda,
kas sa oled tõeline eestlane või mitte. Kui stseen, kus perekond koos väikeste
lastega veoatuto kasti aetakse ja Siberisse küüsitatakse, pisarad silmanurka
toob, siis saad kindel olla, et sinus voolab tõelise eestlase veri. See stseen
võttis paljudel silma märjaks. Mina oma väga märjal kohal asuvate silmadega
veetsin suurema osa teisest vaatusest pisaraid tagasi hoides. Siit soovitus
kõikidele minusugustele – võtke päikeseprillid kaasa ja hoidke neid ka siis
ees, kui päike juba loojunud on, et pisaraid varjata.
Ärgem unustagem, et tegemist oli siiski lõõtsamuusikaliga. Kuna ma
pole veel ühtegi kurba muusikali näinud, siis pole ka „Lõõtsajumal“ erand ja
kostitab publikut naeru, kaasahaarava muusika ning lauludega. Nii saavad
inimesed kurbadele hetkedele kohe jälle naerust ja muusikast kosutust. Kohati
olid muusikalised vahepalad nii kaasahaaravad, et teatrietendusest oli saanud
eestlaste suur lemmik – laulupidu. Kusjuures see pole mingisugune kunstiline
liialdus vaid publik tõesõna laulis kaasa. Ja kui korraga on laval terve
lõõtsaorkester, siis pole midagi imestada, et lõpuks kasvas etendusest välja
ehtne külasimman. Mina igatahes hakkasin etenduse jooksul küll uskuma, et Karl
Kikas oli lõõtsajumal. Lavastuses mainitakse korduvalt, et Kikase pillimäng
suutis kõik tantsima ja armuma panna. Kõik, kes mind veidi rohkem tunnevad,
teavad et ma ei armasta üldse tantsimist. Minu jaoks pole üldse probleem
ihuüksinda nurgas istuda, kui teised tantsivad. Aga sel korral oli mul rahulikult
paigal istumisega probleeme, sest nii kui lõõts(ad) mängima hakkasid, hakkasid
minu jalad tatsuma ja tekkis tahtmine jalga keerutama minna. Täiesti müstika. Õnneks
sain jalakeerutamise asemel kõvasti ja valesti mõningaid laule kaasa laulda.
Siinkohal tuleb mul tänada enda mammat, kes mulle lapsepõlves neid laule
õpetas, või keda ma olen kuulnud neid laule laulmas, ja tänu sellele tulid „Mu
latsõpõlvõ Võromaa“ sõnad nagu iseenesest mu huulile. Ma ei liialda, kui ma
ütlen, et sellist ühtekuuluvustunnet nagu ma Lutsu Teatris sel korral kogesin,
olen ma varem ainult laulupeol kogenud. Juba selle emotsiooni pärast tasub teatrisse
minna. Muidugi leiab ikka muud ka mille pärast teatrisse minna.
Kindlasti on ühtekuuluvustunde tekkimises oluline osa ka näitlejatel.
Nii palju kui ma enda ümber istujaid kuulsin, siis kõik teadsid kedagi trupist.
Ja see teeb minu meelest lavastuse kuidagi rohkem „omaks“. Kui mõnda enda
isiklikku tuttavat näitlejate hulgas ei olnud, siis Lutsu Teatri ustavale
publikule olid varasematest lavastustest tuttavad sellised nimed nagu Aveli
Asber, Manivald Paulson, Helje Põvvat, Uno Nagelmaa jt, kes justnimelt läbi
varasemate lavastuste on publikule tuttavaks ja omaseks saanud. Mulle tundub,
et lisaks teatri produtsendile Janno Rüütlele ongi nemad suuresti need nimed,
mis inimestele Lutsu Teatriga seostuvad. Minu jaoks oli eelnimatatutest kõige
suuremaks üllatuseks Manivald Paulson, keda ma siiani olen näinud pigem
külajoodikust ullikese rollides. Sel korral oli tema kehastada Hüüri talu
peremees Alleks, kes polnud küll päris tõsine maamees, kuid vähemalt polnud ta
pudeliga ringi käiv külatola. Teised eespool toodutest kehastasid sel korral
sarnaseid tüpaaže, keda nad varasemates lavastustes on kehastanud ja see
tekitaski veidi seda tuttavat äratundmist. Eriti tekkis mul deja vu hetk
siis, kui Uno Nagelmaa ilmus komissarina välja täpselt samas mundris, millega
ta „Rummu Jüri ehk Tamasseri rauad“ mängis. Nagu oleks kohtunud vana tuttavaga,
keda pole mitu suve näinud.
Muidugi leidub näitlejate hulgas ka uusi tegijaid ja üllatusi.
Minu kõige suuremaks üllatajaks oli peaosalist Karl Kikast mänginud Ants Järv. Seda,
et ta oskab lõõtsa mängida ja laulda, ma muidugi teadsin, aga see et just tema
kehastada on Karl Kikas, see tuli mulle üllatusena. Tavaliselt antakse peaosad
kutselistele näitlejatele. Minu meelest sai Ants Järv Kikase rolliga väga hästi
hakkama. Kuigi ega tal polnudki suurt midagi muud vaja teha kui istuda ja
lõõtsa mängida ja veidi teksti anda. Ometigi suutis ta mulle laval usutavalt ja
mitte üldse amatöörlikult mõjuda. Ainult vana Kikasena ei näinud ta väga usutav
välja. Oli ta nii vana mehe kohta liiga sirge ja krapsaka kehahoiakuga. Samas
meeldis mulle Marika Korolevi kehastatud Karl Kikase abikaasa vana Hilde kõige
rohkem. Küürus kehahoiak ja aeglaselt lonkav kõnnak olid täpselt õiged.
Võib-olla tuli Korolevi puhul vanuse kontrast seepärast nii hästi välja, et
lavale tulles kehastas ta noort tütarlast, kes tantsupeol tantsu vihtus ja nii
oli mu ajul olemas kontrast noore ja eaka inimese liikumise vahel. Ants Järve
puhul ei tulnud Karl Kikase vananemine nii selgelt esile, et ta istus suurema
osa ajast ja mängis lõõtsa. Kui ta oleks rohkem liikunud, siis ehk oleks tema
„vananevat“ liikumist ka rohkem välja toodud ja oleks seda rohkem näha olnud.
Nagu ma juba ütlesin, oli Ants Järv siiski minu jaoks positiivne üllatus, et ta
peaosa kehastamisega nii hästi hakkama sai.
Lisaks Marika Korolevile tegi teise kutselise näitlejana lavastuses
kaasa Veikko Täär, kes kehastab külapillimees Luid. Selles loos on Lui see, kes
armastab pudelipõhja vaadata ja keda ilma pudelita ringi liikumas ei näe. Ma
teadsin, et Täär oskab laulda ja pilli mängida, kuid siiski suutis tema
lõõtsamäng ja laulmine mind üllatada. Kõige rohkem üllatusin ma selle üle, kui
hästi ta suutis kõvasti, valesti ja koledalt laulda. See pole teadupärast üldse
kerge. Kusjuures minu taga istuvad prouad arvasid täiesti tõsimeeli, et Täär ei
oskagi paremini laulda kui kõvasti ja valesti. Kui Täär mõne hetke pärast nn „korralikult“
laulma hakkas, oli prouadel suur imestus: „Mis ta enne nii koledat häält tegi,
kui ta täitsa kenasti laulda oskab.“ Natukene jäi mind Tääri diktsioon häirima.
Näiteks imestasin ma omaette, et miks tsaariajal on ühe eesti tütarlapse nimi
Keio. Imestust jätkus täpselt seni, kuni ma kavalehelt lugesin, et tegemist on
ikkagi Keiuga. Lihtsalt Tääri tekstist sain ma järjepidevalt aru, et tema
räägib Keiost. Aga võib-olla oli asi selles, et pool teksti oli võro keeles ja
seega tundusid mõned väljaütlemised kummalistena. Kuigi ma arvan ise, et ma
saan võro keelest päris hästi aru. Mind isegi veidi häiris, et kogu tekst
polnud puhtas võru keeles, vaid tegemist oli seguga eesti ja võru keelest.
Lisaks inimestele (keda lavastuses oli palju rohkem, kui siin
praegu jõusin välja tuua) on Lutsu Teatri lavastustes alati huvitav ka see
milliseid rekvisiite nad oma lavastuses sel korral kasutavad. Nad on minu teada
ainus teater terves Eestis, kes nii palju erinevat tehnikat kasutavad. Loomi ja
autosid kasutavad vabaõhulavastustes ka teised, kuid Lutsus ei piirduta ainult
ühega neist. Sel korral on Lõõtsajumala lavastuses näha ühte hobust, ühte
traktorit ja tervelt kolme erinevat autot. Kui tavaliselt öeldakse, et kui teatrilaval
on püss, siis see teeb ka pauku. Ka selles osas on Lutsu Teater asja suuremalt
käsile võtnud, sest nende lavastuses on püsse rohkem kui üks ja iga püss teeb
ikka rohkem kui ühe paugu. Kõige parem rekvisiit on muidugi mängukoht ise.
Ehtsa aidaga vana talumaja tekitab täpselt selle õige tunde, et sa oledki nagu
pinisev sääsk, kes eemalt vaatab taluhoovis aset leidvaid sündmusi. Minu
meelest on suur erinevus, kas maja on ajutiselt lavastuse jaoks ehitatud, või
on see maja sada aastat sama koha peal seisnud. See kõik loob just õige atmosfääri.
Minu jaoks oligi just atmosfäär ja nii suurejooneliselt planeeritud
lavastus see, mis „Lõõtsajumala“ puhul suuresti emotsiooni lõi. Ma ütleksin, et
kuigi taustaks on tõsised sündmused, siis tekst on pigem kerge ja humoorikas
võtmes kirjutatud. Väga suurt filosoofiat pole mõtet sealt otsima minna. Mina isiklikult ei soovigi vabaõhulavastustes
näha elu mõtte otsimist, vaid pigem mõnusat suvist meelelahutust. Kuigi paljud
mõttekäigud on „Lõõtsajumalas“ üsna lihtsasti etteaimatavad, siis pakutakse
justnimelt autode ja loomadega rohkesti üllatusi. Ja muidugi ei saa alahinnata
Heino Tartese ja Põlvamaa Lõõtsaklubi orkestri muusikalist panust. Minu meelest
ongi nemad üsna suuresti kogu lavastuse selgroog. Mina isiklikult pole siiani
eriline lõõtsamuusika austaja olnud, kuid peale etendust mõtlesin küll, et
tahaks ise ka lõõtsa mängimist proovida. Vaat, milline jõud lõõtsamuusikalil on
– paneb inimese jala tatsuma, lööb häälepaelad valla ja tekitab ilma
muusikalise kuulmiseta inimesel soovi lõõtsa mängima hakata.
Aitäh, Ivo Parbus, et te Karl Kikase loo kirja panite!
Aitäh, Ivo Eensalu, et te Karl Kikase loo just sellisel kujul lavale
tõite!
Aitäh, Lutsu Teater, et te olemas olete ja inimestele jätkuvalt
emotsioone ja üllatusi pakute!
Autor: Ivo Parbus
Lavastaja: Ivo Eensalu
Kunstnik: Silver Vahtre
Muusikajuht: Heino Tartes
Osades:
Veikko Täär – Lui (külapillimees); Felix Moor (legendaarne
raadiohääl)
Marika Korolev – Hilde (Karl Kikase abikaasa)
Ants Järv – lõõtsakuningas Karl Kikas
Mihkel Linnus – Tambet (Lui sõber ja pillimees)
Aveli Asber – Keiu (Lui abikaasa); Aino Struzkin (raadio
rahvamuusika- ja taidlussaadete toimetaja)
Margo Mitt – Nikolai (Karl Kikase isa)
Manivald Paulson – Alleks (Keiu isa)
Helje Põvvat – Velli (Keiu ema)
Egle Lihtsa – ämmaemand; Elsa (külatüdruk)
Uno Nagelmaa – Jaagup (Nikolai naabrimees); komissar
Katrin Arulepp – Katre (Karl Kikase ema)
Markus Juhkam – 10-aastane Karl Kikas; Verinoor lõõtsamees
Juhan Uppin
Jan Mattias Kottise – Peeter (Karl Kikase vend); Priidu
(külapoiss)
Kristin Kooskora – Roosi (Jaagupi tütar); Tuuli (ringhäälingu
toimetaja)
Evelin Arulepp – Liina (külatüdruk); kolhoosnik;
õpilasmalevlane
Kristin Semm – Karin (külatüdruk); õpilasmalevlane
Kristo Kooskora – Toomas (külapoiss); kolhoosnik;
õpilasmalevlane
Jaan Konks – viiulimees Jaan; kolhoosnik
Tambet Krasnov – Mart (külapoiss)
Eduard Paulson – Aivar (külapoiss)
Demi Otsing – Piia (külatüdruk)
Rudolf Tigasing – sõdur
Lauri Puusepp – sõdur
Janis Männiste – sõdur
Üle Needo – kohalik
Ennu Tobreluts – kolhoosi traktorist
Vaino Linnus – Elmar Koovik (lõõtsamees)
Heino Tartes – Heino Tartes (lõõtsamees)
Mihkel Linnus – kolhoosnik; õpilasmalevlane
Liisa linnus – kolhoosnik; õpilasmalevlane
Samuel Linnus – õpilasmalevlane
Kaisa Linnus, Saara Linnus, Emili Linnus – Keiu ja Lui lapsed
Hobune Ronaldo Glaston
Mänguaegasid ja pileteid saab vaadata SIIT
Aitäh väga hea etenduse eest. Aitäh . No mitte ei saanud pisaraid kinni hoida. Aitäh Veiko Täärile nii ehtsa kohaliku külamehe osatäitmise eest. Tore.Täpselt minu suvekodu naabri prototüüp...südamest hea,aga
VastaKustutaviinalembene. Aitäh pillimeestele.