8. septembril 2022 Põlva Kultuuri- ja Huvikeskuses Circus SaboK külalisetendus
Foto: Circus SaboK Facebook |
Mis teil esimesena pähe tuleb, kui keegi mainib
tsirkust? Minu esimene mõte on trikke tegevad loomad ja seejärel meenuvad mulle
akrobaadid. Kuna loomade kasutamine tsirkuses on tänapäeval keelatud, siis
jäävad järele ainult akrobaadid. Eks me kõik oleme mingisuguseid
akrobaaditrikke näinud ja need on päris ägedad. Juba selle pärast tasub
tsirkusesse minna. Tavaliselt on tsirkuses muidugi ka klounid ja saab palju
nalja. Eriti äge on siis, kui palju nalja saab nende samade akrobaaditrikkide
ajal, nagu seda juhtub sageli Eesti esiklounidel Piibul ja Tuudul. Aga
tsirkust saab teha ka ilma naljata. Kaasaegne tsirkus koosneb paljuski
tuttavatest tsirkuseelementidest, millele on lisatud veidi kaasaegset tantsu ja
kostüümid, mis ei meenuta kuskilt otsast klassikalist tsirkuse kostüümi. Just
sellise kaasaegse tsirkusekavaga tuli Põlvasse esinema Eesti-Soome tsirkuseduo
Tsirkus SaboK.
Mulle
tundus, et sel korral polnud lapsevanemad väga palju süvenenud, et see oli
kaasaegse tsirkuse etendus, mis oli soovituslik alates 7. eluaastast ja sinna
tuldi palju väiksemate lastega. Eks inimesed on harjunud, et tsirkus on midagi
lastele ja enamasti ongi selle eelarvamuse põhjustajaks need naljakad klounid
ja võimsad akrobaaditrikid. Kuna käesolevalt polnud tegemist sellise
tsirkusega, kus keegi nalju räägiks või nalja teeks, siis hakkas nendel
väikestel lastel üsna kiirelt igav ja kuulda oli nuttu. Ma pean ütlema, et mind
natukene see häiris, sest ma ei saanud keskenduda trikkidesse, mida laval
tehti. Mitte, et neid verd tarretama panevaid trikke nüüd nii palju oleks
olnud, aga kui üks inimene hoiab enda õlal pikka peenikest harjavarre jämedust
toru, mida mööda teine inimene samal ajal üles ronib, siis võtab endal ikka
hingamise veidi aeglasemaks küll, et süvenenult keskenduda ja loota, et keegi
viga ei saa. Eks selliseid hetki oli päris palju, kus ma avastasin et
jälgin laval toimuvat hinge kinni hoides.
Muidugi
näidati ka veidi tavalisemaid trikke, kui üldse tsirkusetrikkide kohta saab
öelda, et need on tavalised, sest tavalised inimesed ei suuda kohe kindlasti
selliseid asju järele teha. Aga köiel kõnd ja laest alla rippuva köie otsas
rippumine on minu meelest sellised trikid, mis on peaaegu kõikides
tsirkusekavades kohustuslikud elemendid ja seega võib neid teatud mööndustega
tavalisteks tsirkusetrikkideks nimetada. Seda huvitavam oli näha näiteks,
kuidas Saana Leppänen rippus juustesse kinnitatud metallrõnga abil pea
alaspidi ja tegi samal ajal trikke. Või siis see sama õlal püsiva toru
otsas püsimine. Eks need olid füüsiliselt väga rasked trikid ja nõudsid palju
pingutust. Kui laval on ainult kaks artisti korraga ja kava on 55 minutit pikk,
eks siis tulebki vahel taastumiseks teha veidi rahulikumaid etteasteid. Näiteks
paaristantsu. Kuigi ma pean tunnistama, et need tantsulised osad olid minu
jaoks kõige igavamad ja natukene tekkis minu jaoks kavast välja tulemise tunne.
Ma olin ikkagi trikke tulnud vaatama.
Sisututvustuse
põhjal saan aru, et lavastus on inspireeritud Soome kirjaniku Tommy Hellsteni raamatust ,,Jõehobu elutoas”, mis
jutustab sellest, kuidas elada oma elu koos halvima versiooniga iseendast. Mina
sellest raamatust varem kuulnud ei olnud ja sealset sisu ka ei tea, seega ei
oska nähtud lavastusega paralleele tõmmata. Aga minu jaoks see jõehobu osa jäi
kavas veidi arusaamatuks. Jah, aeg-ajalt oli küll ühel või teisel (või lõpuks
ka mõlemal) jõehobu pead meenutav mask peas, kuid see oli minu jaoks ka ainus
seos pealkirjaga. Mingisugust enda halvima versiooniga koos elamise mõttest ma
lavastust vaadates külla aru ei saanud. Ega ma muidugi ei oska tsirkust (ja
üldse teisi etenduskunste peale teatri) nii väga analüüsida ka ja ehk ma ei
saanud lihtsalt öelda, mida selle kavaga meile öelda taheti.
Kokkuvõttes võin öelda, et mulle täitsa meeldis. Kui ma oleks veel tervet
lava näinud (istusin üsna ääres ja sealt jäi üks lava nurk nähtamatuks), siis
oleks elamus ilmselt võimsam olnud, sest ma oleks kogu köiel kõndimist näinud.
Mine tea, ehk jäi mul veel midagi huvitavat nägemata. Tegelikult pole kava
kallal midagi norida ja tegemist oli toreda vaheldusega argiõhtusse ja kogu
etenduse aja püsis minul küll pinge korralikult peal. Nagu ma alguses ütlesin,
siis pigem pole etendus väikestele lastele mõeldud ja neil võib seal igav
hakata. Pigem tasuks kaasaegset tsirkust vaatama viia vanemad lapsed ja samas
on see väga hea koht, kus vanemad ise saavad veidi teistsuguseid emotsioone
nautida. Mina mõtlesin küll, et nii äge oleks ise ka mõnda sellist trikki
osata, kuid ma olen selleks liiga vana. Selles suhtes on väiksemad lapsed
tänuväärne publik, et ehk õnnestub mõnes lapses lavastusega samuti akrobaadi
pisik üles leida. Teine väga hea põhjus seda lavastust vaatama minna on see, et
lavastus on ilma sõnadeta ja seega sobib absoluutselt kõikides keeltes
suhtlevatele inimestele.
Ma pole küll kindel, kas lähiajal „Jõehobu“ enam Eestis mängitakse, aga
tsirkus CaboK kodulehel tasub huvilistel aeg-ajalt silma peal hoida. Koduleht
asub SIIN.
Lavastajad ja tsirkuseartistid: Saana Leppänen (Soome) ja Kert Ridaste (Eesti)
Helilooja: Thibaud Rancoeur
Dramaturg: Sade Kamppila (Soome) ja Julien Auger (Prantsusmaa)
Videoprojektsioonid: Taavi Varm (Eesti)
Valguskunstnik: Chris Kirsimäe (Eesti)
Lavameister: Pauli Niemelä (Soome
Kostüümikunstnik: Anni Veskimäe (Eesti)
0 kommentaari:
Postita kommentaar